تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا بیکاری در کمین بخشی از شاغلان ایرانی است؟

به گزارش خبرآنلاین ، برخی کارشناسان از احتمال ریزش شدید نیور کار در سال جاری ، به واسطه فشار تحریم و منفی شدن رشد اقتصادی سخن می گویند، این در حالی است که در مقابل راهکارهایی برای حمایت از اشتغال موجود در کنار اجرای طرح های اشتغالزا مطرح است.  سئوال مهم این روزها این است؛ آیا بیکاری در کمین بخشی از جمعیت شاغلان ایرانی است؟  حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به وضعیت بازار کار و این‌که چگونه می‌شود در شرایط تحریمی از فشار موجود روی بازار کار کاست، اظهار داشت: با وجود این که کشور در شرایط تحریمی شدید قرار دارد، امکان جذب سرمایه‌گذاری هم به لحاظ خارجی و هم داخلی در بازار کار ایران به سطح پایینی تنزل پیدا کرده، یعنی امکان سرمایه‌گذاری خارجی در بازار کار ایران منتفی شده است.

وی افزود: در بحث سرمایه‌گذاری داخلی نیز به دلیل نابسامانی بازار کار و عدم ثبات در مولفه‌های اقتصادی، متاسفانه امکان سرمایه‌گذاری داخلی از بین رفته، بنابراین بازار کار ایران به شدت با کمبود سرمایه‌گذار مواجه شده است.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: برخلاف این شرایط، اتفاق جدیدی با وجود بارش‌های اواخر سال گذشته و بهار امسال شاهد بودیم که یک فرصت استثنایی در بازار کار کشور است.

بنگاه‌های اقتصادی را برای حمایت اولویت‌بندی کنیم

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که در رابطه با سرمایه‌گذاری، پیشنهاد ما این است که با توجه به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و محدودیت شدید بازار کار به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، امکان توسعه بازار کار براساس مولفه‌های طبیعی امکان‌پذیر نیست. در این شرایط پیشنهاد ما این است که دولت به‌جای توسعه بازار کار، از بنگاه‌هایی که دچار مشکل شدند و ظرفیت آنها کاهش پیدا کرده و یا احیانا خاموش شده، حمایت کند.

وی ادامه داد: راه اصلی برای حمایت از بازار کار، حمایت از بنگاه‌هایی است که طی سال‌های گذشته فعالیت می‌کردند و ممکن است ظرفیت آن‌ها کاهش پیدا کرده و یا این‌که خاموش شده باشند.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: در این خصوص باید اولویت را حمایت از بنگاه‌هایی که در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند، می‌دانیم. شهرک‌های صنعتی سرمایه‌گذاری زیادی داشتند و برای این‌که این سرمایه‌ها دچار استهلاک نشود، باید مورد حمایت قرار گیرند.

حاج‌اسماعیلی خاطرنشان کرد: این حمایت‌ها جنبه‌های مختلف دارد. اول این‌که دولت سرمایه در گردش آنها را بتواند فراهم کند، یعنی تسهیلات بانکی با نرخ مناسب و آسان بتواند در اختیار آنها قرار گیرد. در این خصوص، برداشت از صندوق توسعه ملی برای این کار در نظر گرفته شده و تا حدود یک میلیارد دلار تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: دومین حمایتی که می‌تواند دولت داشته باشد، معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی و نیز تمدید بدهی مالیاتی آنها است و در بحث معوقات بیمه نیز با آنها کنار آید.

این کارشناس بازار کار گفت: موضوعی که من همیشه برای حمایت از بنگاه‌ها تاکید داشتم، کمیته‌های فنی و کارشناسی برای ارزیابی مشکلات بنگاه‌های موجود در کشور است. این کمیته راحت‌تر می‌تواند مشکلات بنگاه‌ها را بررسی کند.

حاج‌اسماعیلی با تاکید بر این‌که بنگاه‌هایی در اولویت قرار گیرند که تولیدات آنها جنبه صادراتی دارد، عنوان کرد: ما با توجه به این‌که با مشکلات اساسی مواجه هستیم، باید تامین نیاز بنگاه‌های داخلی را مدنظر قرار دهیم و به تولیدات آنها جنبه صادراتی دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت با محدودیت منابع به دلیل کاهش درآمدهای ارزی مواجه است، گفت: به هرحال هنوز هم بانک‌ها فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و منابعی با دستور رهبری برای حمایت‌ها در نظر گرفته شده است. اگر این منابع به درستی جهت‌گیری نشود، نمی‌تواند در بازار کار موثر باشد.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: ما حتما باید اولویت‌بندی کنیم و کارکارشناسی و فنی انجام دهیم و بنگاه‌های خاصی را مورد حمایت قرار دهیم، بنابراین این بنگاه‌ها هم می‌توانند مشکلات داخلی را حل کنند و هم جنبه صادراتی داشته باشند.

در بخش گردشگری و اعزام نیروی کار هنوز شرایط خوبی داریم، اما دولت نتوانسته استفاده کند. گردشگری با وجود تحریم‌ها، هنوز با محدودیت‌های زیادی مواجه نیست، بنابراین دولت حتما باید از طریق دفاتر خارجی و سفارتخانه‌ها برای جذب گردشگری خارجی استفاده کند.

۲۵۰ هزار شغلی که ارمغان بارندگی می‌تواند باشد

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که ما در بخش اشتغال تاکید داریم که توسعه بازار کار براساس مبناهای طبیعی وجود ندارد، چون فشار تحریم‌ها آن قدر زیاد است که امکان توسعه بازار کار را از ما گرفته است، گفت: موضوع دومی که وجود دارد، بارش‌ها است. کشور ما خشک است و ما طی یک دهه اخیر به شدت با مشکلات آبی و خاکی مواجه بودیم.

وی افزود: خوشبختانه بارندگی‌های اخیر منابع غنی آبی برای ما به وجود آورده که هم در تولید و هم اشتغال اثرگذار است. دولت می‌تواند در کشاورزی، دامپروری و ... در این خصوص فعالیت داشته باشد.

این کارشناس بازار کار با بیان این‌که دولت باید با یک برنامه سریع منابع آبی‌ای که پشت سدها ذخیره شدند، کشاورزی را با جنبه‌های صادراتی مدنظر قرار دهد و ما می‌توانیم از این راه حداقل ۲۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم، عنوان کرد: این برخلاف شرایط طبیعی است که در بخش‌های دیگر بازار کار مواجه هستیم و امکان توسعه وجود ندارد، زیرا ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل افزایش تورم و نرخ ارز بالاست.

گردشگری می‌تواند کاهش درآمدهای ارزی را بپوشاند

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: در بخش گردشگری و اعزام نیروی کار هنوز شرایط خوبی داریم، اما دولت نتوانسته استفاده کند. گردشگری با وجود تحریم‌ها، هنوز با محدودیت‌های زیادی مواجه نیست، بنابراین دولت حتما باید از طریق دفاتر خارجی و سفارتخانه‌ها برای جذب گردشگری خارجی استفاده کند. ما این بخش را باید زنده نگه داریم؛ وگرنه بخش زیادی از مسایل و امکانات و سرمایه‌های کشور دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان این‌که در کوتاه مدت در بخش گردشگری امکان جایگزینی با درآمدهای نفتی ندارد، چون باید سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری صورت گیرد، تصریح کرد: تکیه ما بر همین امکاناتی است که در حال حاضر دارد. اما این صنعت نباید بمیرد.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: اگر دولت توجه جدی در شرایط تحریمی به بخش گردشگری نداشته باشد، این صنعت با مشکلات جدی مواجه می‌شود. بحث من این است که گردشگری را زنده نگه داریم.

حاج‌اسماعیلی یادآور شد: همچنین در رابطه با اعزام نیروی کار به خارج با وجود تحریم‌ها با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم و نمی‌دانم چرا دولت این کار را نمی‌کند. آلمان از مهاجران سوری برای نیروی کار خود استفاده می‌کند. چرا ما نباید این کار را کنیم؟ روابط ما که با اکثر کشورهای دنیا خوب است. دولت باید مذاکره کند و سفارتخانه‌ها فعال شوند و برای کاهش فشار بیکاری، اعزام نیروی کار را در دستور کار قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما از فرصت‌هایی که وجود دارد، برای زنده نگه داشتن بازار کار استفاده کند. حفظ شرایط موجود نیازمند اقدامات استعلاجی و فوری دولت است.

۲۲۳۲۲۵




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا بیکاری در کمین بخشی از شاغلان ایرانی است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..