تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه سناریوهایی درباره فرجام تنش‌ها بین ایران و آمریکا مطرح است؟

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا اکبری معاون اسبق وزیر دفاع در تحلیل وضعیت تقابل ایران و آمریکا می گوید:  اینک شاهد تصاعد تهدید، و انتقال ضربات متقابل خفیف، از محیط نیابتی به محیط مستقیم هستیم! این وضع، خطر تصاعد بحران تا وقوع برخورد را بشدت افزایش داده است! در افق پشت سر، پُلی برای بازگشت طرفین به "موازنه برجامی" دیده نمی‌شود. نه ایالات متحده از اعمال حداکثر زور و فشار نرمش نشان می‌دهد، و نه ج‌.ا.ایران تن به نامعادله "حاصل جمع صفر" می‌دهد. هنوز برجام می‌تواند نقش «گُدار» برای عبور طرفین از این جریان خروشان تضاد و تقابل را داشته باشد، اما، دولت ترامپ، خود را برای تحمیل زور بی‌منطق و اجبار ایران به تسلیم، مصمم نشان می‌دهد. ایران نیز هنوز از همه ظرفیتهای بازدارنده و مشوق خود بهره نبرده است!

این کارشناس با اشاره به اینکه تمام راهکارهای دیپلماتیک برای قانع کردن طرفین به خاتمه منطق "فشار و مقاومت متقابل"، ناکام مانده‌ است می افزاید: به نظر می‌رسد مدل تقابل طرفین اینک بر «تصاعد تهدید» متمرکز است. هر طرف، با استفاده از بیشترین امکانات مادی و معنوی خود، طرف مقابل را از عاقبت نافرجام «برخورد بزرگ» می‌ترساند. هدف این است که، طرف مقابل از ترس ورود به یک جنگ پر هزینه و پر شدت، شرایط حریف را در آخرین لحظه، بپذیرد. (الگوی بازی مرگ یا چیکن-گیم) تاکنون، اما هیچ‌کدام از طرفین بجز تغییراتی در بعض مواضع، خط مشی کلی خود را تغییر نداده‌اند.

اکبری درباره رویکرد راهبردی ایران در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا تصریح کرد: طی دو ماه اخیر، رویکرد دیپلماسی همه‌جانبه و راهبردی ایران، به‌خصوص در بُعد "دیپلماسی نظامی و امنیتی"، شدت مواضع تندروانه ترامپ و دولت او را کاهش داد، و مسیر تهدید سخت، به ارسال پیام‌های مذاکره تغییر کرد، امّا، مداخلات عوامل ثالث، به‌ویژه شرارت‌ در سابوتاژ و عملیات خرابکارانه در خلیج فارس و دریای عمان، شرایط را متلاطم کرد.

این کارشناس درباره ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گوید: اعزام کامل‌ترین پهپاد آمریکایی، و اسقاط آن توسط ایران، آخرین ضربات متقابل نیست! انتظار می‌رود ترامپ، شخصا در آخرین اظهار نظر خود ، ایران را تهدید به ضربه نظامی نماید! اخیراً از پومپئو، اظهار نظری راجع به احتمال یا ضرورت وارد کردن یک حمله تاکتیکی به ایران منتشر شد!
شاید اولین موضع‌گیری رییس جدید پنتاگون در خصوص یک اقدام خطرساز باشد. در این صورت، شاید «اولین اشتباه او، آخرین اشتباه‌ اش باشد»!
 

وی درباره احتمال پاسخ آمریکا به ایران معتقد است: اگر طرف آمریکایی -به رغم تکذیب- در حال تمهید یک ضربه (تاکتیکی، یا اساسی) به ج‌.ا.ا باشد، آن‌گاه، ایران نیز وفق الگوی "ضربه دوم بازدارنده"، سعی در "هشدار نظامی" به نیروی مقابل دارد. در این‌صورت، حتی بدون دخالت نقش مثلث شرارت در منطقه و دیگر عوامل بین‌المللی، "تصاعد تهدید"، به "تصاعد بحران" تبدیل می‌شود.

مشروح این تحلیل را اینجا بخوانید.

310311




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه سناریوهایی درباره فرجام تنش‌ها بین ایران و آمریکا مطرح است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..