تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه می‌توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ما می‌توانیم ستاره‌های بسیاری را در آسمان شب ببینیم و آنقدر تعداد آن‌ها زیاد است که نمی‌توانیم آن‌ها را بشماریم. چگونه بتوانیم رایج‌ترین صور فلکی را در آسمان شب تشخیص دهیم؟ چگونه یک زن زنجیر شده را در آسمان پیدا کنیم؟ در این مطلب ما برای شما یک راهنمای ساده و ابتدایی از نجوم آماده کرده ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید تا دوستانتان را با اطلاعات بالای خود در این زمینه تحت تاثیر قرار دهید.

بیشتربخوانید: شب نجومی ویژه بهترین بارش شهابی سال/ پیشنهاد روزملی ستاره شناسی

دب اکبر - Ursa Major

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

از بین ۸۸ صورت فلکی آسمان، بدون شک دب اکبر معروفترینِ آن‌هاست. حتی مردمی هم که ارتباطی با نجوم و آسمانِ شب ندارند، نام آن را شنیده‌اند. دب اکبر یا خرس بزرگ (ملاقه بزرگ)، از بزرگترین صورت‌های فلکی آسمان است که در نیمکره شمالی آسمان قرار دارد. موضوع جالب درباره این صورت فلکی این است که بسیاری از تمدن‌های مختلف کهن و قدیمی، این صورت فلکی را به عنوان یک خرس بزرگ ماده ترسیم کرده اند. موقعیت این صورت فلکی در آسمان بهار، بالا و در آسمان پاییز در پایین قرار دارد. بر اساس افسانه‌ها این خرس در پاییز به دنبال جایی برای خواب زمستانی می‌گردد.

دب اصغر - Ursa Minor

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

برای دیدن این صورت فلکی نیاز است تا ملاقه دیگری را در آسمان پیدا کنید. البته اینبار باید ملاقه کوچکتر را پیدا کنید. ستاره اصلی در این صورت فلکی، پولاریس است که همچنین به عنوان ستاره قطبی نیز شناخته می‌شود. این ستاره مسیر درست و حقیقی شمال را برای کسانی که در نیمکره شمالی قرار دارند را نشان می‌دهد. همچنین این ستاره ابتدای شروع دب اصغر را نشان می‌دهد. دریانوردان قبل از GPS از ستاره قطبی برای جهت یابی در آسمان استفاده می‌کند.

ارابه ران – Auriga

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

این صورت فلکی در اساتیر یونانی اغلب با پهلوان یونانی "اریک فونیست" شناخته می‌شود که ارابه اسب را اختراع کرد. بهترین زمان برای دیدن این صورت فلکی، غروب‌های زمستان است.

ذات الکرسی – Cassiopeia

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

این صورت فلکی، نام ملکه در اسطوره شناسی یونانی است. او با زیبایی منحصر به فردش مشهور بود. برای آن‌هایی که در قسمت‌های شمالی سیاره زمین زندگی می‌کنند این شانس وجود دار تا ذات الکرسی را در آسمان شب ببینند، مخصوصا از ماه مهر تا آذر. این صورت فلکی توسط ۵ ستاره تشکیل شده است و به خاطر اینکه شکل حرف W انگلیسی است به راحتی قابل تشخیص است.

زن بر زنجیر – Andromeda

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

"کفوس" پادشاه اتیوپی و همسر خودپسندش " کاسیوپیا " دختر بسیار زیبایی به نام " آندرومدا " داشتند. روزی ملکه خدایان را از خود رنجاند و آن‌ها را آزرده خاطر کرد، به این ترتیب که ادعا کرد، دخترش زیباتر از " نرایدین" دختر " نرویس" خداوند دریا‌ها است. به دستور پوزایدون حکمران دریا‌ها برای جلوگیری از ویرانی سرزمین کفوس توسط هیولایی آتشین، آندرومدا به صخره‌ای زنجیر شد تا توسط کتوس هیولای دریا خورده شود. هیولای دریایی به زودی پدیدار شد و می‌خواست " آندرومدا " را در چنبره بگیرد، ولی درست در همان لحظه " برساوش" (برساوش پسر زئوس) پهلوان، که او نیز به شکل صورت فلکی در آسمان قرار دارد، از راه رسید. برساوش، شاهزاده خانم را که بعد‌ها همسر او شد، نجات داد.

این صورت فلکی توسط ۱۶ ستاره اصلی شکل گرفته است. کهکشان آندرومدا داخل همین صورت فلکی در حدود ۱۰۰۰ سال پیش توسط یک منجم مسلمان ایرانی به نام عبدالرحمن صوفی کشف شد.

برساوش – Perseus

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

برساوش همان پهلوانی بود که آندرومدا را نجات داد. آن‌ها بعد‌ها ازدواج کردند و صاحب ۶ فرزند شدند. بهترین زمان برای دیدن این صورت فلکی حدفاصل بین ماه‌های شهریور تا فروردین است.

شیر – Leo

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

صورت فلکی شیر یکی از صور فلکی زیبای آسمان شب است که به دلیل قرار گرفتن در دایره البروج از اهمیت خاصی در میان صور فلکی برخوردار است. این صورت فلکی دارای قدمت بسیار زیادی است چرا که در عهد باستان، در ملل گوناگونی، چون: ایران (پارس) , بابل، سومر، روم و یونان شناخته شده بوده است. در نیمکره شمالی بهترین زمان برای دیدن این صورت فلکی خرداد ماه است.

گاوران – Boötes

چگونه می توانیم آسمان شب را بخوانیم؟

این صورت فلکی بادبادک مانند، نمایش دهنده پیکر مردی است که به دنبال خرس بزرگ می‌دود و دارای اسطوره‌های کهن متعددی نیز می‌باشد در افسانه‌ای یونانی، گاوران همان ایکاروس است، مردی آتنی که رمز شراب سازی را به ایزد شراب، یعنی دیوناسیوس آموخته است. او به چند دهقان اجازه می‌دهد تا محصول او را بنوشند، اما لطف او نتیجه عکس می‌دهد و آن کشاورزان چنان با افراط می‌نوشند که تصور می‌کنند ایکاروس همان دیوناسیوس خدای شراب و میگساری است و او را به قتل می‌رسانند و به خاک می‌سپارند. اراگون، دختر ایکاروس، وقتی مطلع می‌شود که دهقانان چه بر سر پدرش آورده اند خود را به دار می‌آویزد. زئوس، دختر گاوران را به بهشت می‌فرستد.

این صورت فلکی در فصل بهار در نیمکره شمالی و در پاییز در نیمکره جنوبی قابل مشاهده است. گاوران یکی از بزرگترین صورت‌های فلکی در آسمان است و برای پیدا کردن آن در آسمان کافیست ستارگان دسته خمیده‌ی دب اکبر را دنبال کنید تا به ستارۀ درخشان قرمز رنگ و پر نوری که به آن آرکتوروس یا نگهبان شمال می‌گویند، برسید.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

 چگونه می توانیم رایج‌ترین صور فلکی را در آسمان شب تشخیص دهیم؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه می‌توانیم آسمان شب را بخوانیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..