تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پول واردات ۴۰ هزار تن کاغذ برابر با احداث ۵ کارخانه داخلی است/چرامسئولان در تخصیص یارانه کاغذ، صورت مسئله را پاک می‌کنند؟

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اختصاص ارز به واردات کاغذ بخشی از مشکل کاغذ است، گفت: اگر همه بتوانند کاغذ را به کشور وارد کنند و ورود کاغذ به کشور راحت شود، قیمت کاغذ کاهش می‌یابد. اما اگر قرار باشد همین افرادی که در حال حاضر کاغذ را به کشور وارد می‌کنند پس از اختصاص ارز نیمایی به کاغذ، واردات آن را انجام دهند باز هم قیمت کاغذ کاهش نمی‌یابد و وضعیت کنونی آن ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ را در اختیار ناشران می‌گذارد، گفت: کاغذ تنها در صنعت نشر مصرف نمی‌شود بلکه عمده مصرف آن در بخش صنعت است. بیمارستانی که سربرگش را تولید می‌کند یا کارخانه‌ای که برای بسته بندی اش از جعبه‌های کارتونی استفاده می‌کند مصرف کننده کاغذ محسوب می‌شود البته بخش نشر و مطبوعات بخش کوچکی از مصرف کننده کاغذ است و با این روشی که اکنون کاغذ را به کشور وارد می‌کنند وزارت ارشاد بسیار خوب از ناشر حمایت کرده است.

عابدینی گفت: وزارت ارشاد به تمام ناشران کاغذ می‌دهد. برخی مانند من ۱۰۰۰ بند کاغذ دیگر از بازار آزاد تهیه می‌کنند، چون میزان مصرف کاغذ ۲ هزار بند است و اختلاف قیمت بین ارز آزاد و ۴۲۰۰ تومانی با ارز نیمایی برابر می‌شود.

پول واردات ۴۰ هزار تن کاغذ برابر با احداث ۵ کارخانه داخلی است/چرامسئولان در تخصیص یارانه کاغذ، صورت مسئله را پاک می‌کنند؟

اختلاف قیمت ۲۰۰ هزار تومانی گریبان مصرف کننده کاغذ را گرفته است

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به اینکه اگر قرار باشد کاغذ با ارز نیمایی وارد شود و هیچ کس نتواند کاغذ را به کشور وارد کند اوضاع قیمت کاغذ تغییری نمی‌کند، بیان کرد: قیمت کاغذ کیلویی ۱ دلار است و با ارز نیمایی کیلویی ۹ هزار تومان می‌شود. اگر هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگر را هم حساب کنیم در نهایت به کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

وی ادامه داد:باید قیمت کاغذ بندی ۲۷۰ هزار تومان باشد، اما اکنون قیمت آن در بازار آزاد ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و شاهد اختلاف قیمت ۲۰۰ هزار تومانی در این بازار هستیم. در حال حاضر ناشران کاغذ را از وزارت ارشاد می‌گیرند برای همین هزینه تهیه کاغذشان برایشان مناسب‌تر از زمانی تمام می‌شود که از بازار آزاد تهیه می‌کردند و ناشر در نهایت کاغذ را  بندی ۶۴۰۰ تومان از دولت می‌گیرد.

عابدینی با اشاره به اینکه با اختصاص ارز نیمایی به واردات کاغذ و از میان رفتن اختصاص  ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ، قیمت کاغذ از ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و قیمت کاغذ به یک ثبات می‌رسد،گفت: اگر حتی ارز آزاد برای واردات کاغذ استفاده شود درصورتی که واردات آن برای همه ممکن باشد قیمت کاغذ به میزان زیادی کاهش می‌یابد از این رو باید برای فرهنگ کاری کنند و از ناشران کتاب بخرند و یارانه نقدی را به ناشر بدهند. در صورتی که یارانه نقدی بخش کتاب را به ناشر بدهند نظارت کردن روی اینکه ناشر کاغذ را برای انتشار کتاب مصرف می‌کند یا اینکه می‌فروشد، به یک نیروی بازرسی نیاز دارد و اختصاص ندادن یارانه کاغذ به ناشر به دلیل اینکه عده‌ای در این میان سوء استفاده می‌کنند، پاک کردن صورت مسئله است.

پول واردات ۴۰ هزار تن کاغذ برابر با احداث ۵ کارخانه داخلی است/چرامسئولان در تخصیص یارانه کاغذ، صورت مسئله را پاک می‌کنند؟

لزوم نظارت دولت روی توزیع کاغذ

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد ناشرانی که از دولت کاغذ گرفتند کاغذشان را در بازار فروختند، اظهار داشت: به جای اینکه یک نفر وارد کند و سود فروش کاغذ در بازار به جیب یک نفر برود میان ۱۲ تا ۱۳ هزار ناشری تقسیم شود که فقط کاغذ می‌گیرند و کتاب منتشر نمی‌کنند.

عابدینی گفت:دولت باید روی توزیع کالا نظارت کند و ناشر به او ثابت کند که کتاب منتشر می‌کند تا دولت به میزان نیاز ناشر به او کاغذ بدهد که این کار به نیروی انسانی و کنترل نیاز دارد. بحث دادن یارانه نقدی یا کالا در همه جا مفسده‌هایی دارد که یک عده سوء استفاده می‌کنند و نمی‌توان به دلیل سوء استفاده برخی به ناشران یارانه نقدی کاغذ را ندهند.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال ادامه داد: اگر واردات همه کالا‌ها را در کشور آزاد کنند قیمت کالا‌ها واقعی می‌شود از سوی دیگر حقوق افراد را به نحوی افزایش دهند که با شرایط بازار تطبیق داشته باشد.  برای مثال در حال حاضر خودرو یا کاغذ را عده‌ای وارد می‌کنند و از اینکه فرد دیگری خودرو یا کاغذ را به کشور وارد کند جلوگیری می‌کنند و برایش عوارض صد در صدی درنظر می‌گیرند یا اینکه گندم را کیلویی ۲ هزار تومان از کشاورز می‌خرند و  آرد را کیلویی ۵۰۰ تومان به نانوایی‌ها می‌فروشند که در تمام این موارد مفسده ایجاد می‌شود. اینگونه نباشد عده‌ای بالا بروند و عده‌ای درآمدشان کاهش یابد؛ بخش کتاب هم مانند بخش‌های دیگر  است و در این بخش می‌توانند نیروی ناظر بگذارند.

پول واردات ۴۰ هزار تن کاغذ برابر با احداث ۵ کارخانه داخلی است/چرامسئولان در تخصیص یارانه کاغذ، صورت مسئله را پاک می‌کنند؟

تامین ۸۰ درصد نیاز بازار با احداث کارخانه کاغذ

عابدینی با اشاره به انحصاری بودن کاغذ در دست عده‌ای خاص و ناتوانی ما در تجهیز کارخانه کاغذ تصریح کرد: یک بخشی  از مابه التفاوت ارز اختصاص داده شده برای واردات کاغذ و قیمت آن در بازار را به احداث کارخانه اختصاص می دهیم. با این کار ۸۰ تا ۹۰ درصد کاغذ مورد نیاز بازار تامین می‌شود و بقیه نیاز بازار از طریق واردات تامین شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال کاغذ ایرانی در بازار می‌گردم، اما کاغذ ایرانی نیست و کاغذ‌های ایرانی نمی‌توانند ۱۰ درصد نیاز کشور را تامین کنند برای همین کاغذ خارجی تهیه می‌کنیم،گفت: در حال حاضر می‌خواهند ۴۰ هزار تن کاغذ به کشور وارد کنند اما با هزینه واردات همین مقدار کاغذ می‌توانند ۵ کارخانه کاغذ احداث کنند.

وی با اشاره به تامین نیاز بازار به کاغذ با احداث ۲ تا ۳ کارخانه دیگر و نیاز نداشتن به اختصاص ارز نیمایی یا ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ افزود: کارخانه‌های کاغذمان را تضعیف کردند، چون برخی افراد می‌خواهند کاغذ را به کشور وارد کنند اما باید چهار تشکل نشر دور هم جمع شوند و کارخانه کاغذ احداث کنند و ناشران در این کارخانه سهیم باشند.در حال حاضر ناشرانی داریم که می‌توانند یک کارخانه کاغذ احداث کنند، اما عزمی برای این مسئله وجود ندارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پول واردات ۴۰ هزار تن کاغذ برابر با احداث ۵ کارخانه داخلی است/چرامسئولان در تخصیص یارانه کاغذ، صورت مسئله را پاک می‌کنند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..