تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رویداد کارآفرینی ویتا؛ شروعی برای استفاده از گنجینه‌ اطلاعات کتابخانه ملی ایران

رویداد کارآفرینی ویتا به‌منظور رفع مشکلات مرتبط با محتوای دیجیتال کتابخانه ملی و ارتباط بین کسب‌‌وکارهای بخش محتوا و این مجموعه‌ غنی، ۱۴تیر تا ۱۱مرداد برگزار خواهد شد.

رشد فناوری دهه‌های اخیر نه‌تنها ما را با رشد شدید اطلاعات رو‌به‌رو کرده؛ بلکه به‌دنبال آن نیاز به دیجیتالی‌کردن اسناد کتبی نیز برای حفظ گذشته ضروری است. تاریخ و گذشته‌ی هر ملت، داده‌های ارزشمند علمی و پژوهشی و بسیاری از سندهای دیگر نه‌تنها باید حفظ شوند؛ بلکه برای تحقق اهداف بزرگ در این بخش موانع استفاده از آن‌ها نیز رفته‌رفته باید برداشته شود. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، متولی اصلی حفظ و نگه‌داری این اطلاعات ارزشمند باتوجه‌به نیازهای جدید، وظایف محول‌شده‌ی مجلس و اجرای برنامه‌ی تحول سازمان کتابخانه ملی و رفع مشکلات این بخش را در دستورکار خود قرار داده است. ظهر امروز نشست خبری رویداد کارآفرینی ویتا با حضور خبرنگاران و مسئولان برگزاری آن برای تشریح برنامه‌های پیش‌ رو تشکیل شد.

نشست خبری رویداد ویتا

در ابتدای مراسم، مظفر پاسدارشیرازی، مدیر توسعه و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در ابتدای مراسم درباره‌ی اهمیت گسترش استفاده از اطلاعات این سازمان از نقش مهم استارتاپ‌ها و بخش خصوصی و محدودیت‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر در بخش محتوا سخن گفت. وی یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان اسناد را رفع مشکل دسترسی به منابع و داده‌ها دانست و استفاده‌ی بیشتر و بهتر پژوهشگران و استارتاپ‌ها از منابع دیجیتالی‌شده به‌لطف چنین رویدادهایی را پیش‌بینی کرد. افزون‌براین، پاسدارشیرازی از همکاری‌های نزدیک با سازمانی فناوری کشور و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و مذاکرات با صندوق نوآوری و شکوفایی برای پیشبرد هرچه‌بهتر برنامه‌ی تحول خبر داد. شتاب‌دهنده‌ی نوین‌تِک، همکار سازمان اسناد و کتابخانه‌‌ها و مرکز فناوری دانشکده‌ی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، نیز این رویداد را از ۱۴تیر تا ۱۱مرداد برگزار خواهد کرد. 

نشست خبری رویداد ویتا

رویداد کارآفرینی ویتا به‌عنوان آغازگر راهی جدید با تمرکز بر سه زمینه‌ی مشکلات و زنجیره‌ی ارزش و هم‌افزایی در بخش هوش مصنوعی برگزار خواهد شد. به‌طورکلی، مخاطبان این رویداد به دو دسته، یعنی علاقه‌مندان به رفع مشکلات پیش‌ رو و دیگری استفاده‌کنندگان از خدمات و داده‌ها، تقسیم می‌شوند. قبادی، مدیرعامل شتاب‌دهنده‌ی نوین‌تِک، با اشاره به جدیدبودن زیست‌بوم کارآفرینی ایران درمقایسه‌با دیگر نقاط جهان مسائل سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فنی را دو مقوله‌ی مهم در این بخش دانست. درحقیقت، این رویداد برای آشنایی هرچه‌بیشتر فعالان این بخش با مشکلات فنی و کاهش خطر‌های سرمایه‌گذاری و پدیدآمدن فرصت‌های بیشتر در چنین حوزه‌ی جدیدی برگزار می‌شود. قبادی در‌این‌باره چنین گفت:

برای پیشرفت در این بخش به فعالیت‌های زیرساختی برای کاهش خطر سرمایه‌گذاری نیاز داریم که این رویداد درحقیقت به‌دنبال همین مسئله و کم‌خطرکردن زیرساخت‌ها است. 

قبادی با اشاره به فراخوان عمومی داده‌شده برای این رویداد، حضور در آن را برای علاقه‌مندان به هوش‌مصنوعی و کسب‌وکارهای مرتبط با محتوا و کلان‌داده رایگان اعلام کرد. ظرفیت مرحله‌ی ابتدایی این رویداد ۶۰۰ نفر اعلام شده؛ ازاین‌رو علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رویداد کارآفرینی ویتا، علاوه‌بر کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام کنند. پس از افتتاحیه و آشنایی شرکت‌کنندگان با اهداف و ۳۷ مشکل پیش روی سازمان، نوبت به بررسی طرح‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌رسد تا در مدت دو هفته، ظرفیت‌های همکاری شناخته و ارتباط مؤثری با متخصصان برقرار شود. قبادی در بخشی از سخنان خود با اشاره به حمایت از طرح‌های مفید ارائه‌شده، از ایجاد ارتباط کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاران و سازمان اسناد برای برطرف‌کردن مشکلات سخن گفت. 

نشست خبری رویداد ویتا

در بخش دیگری از مراسم، زنده‌دل از دفتر برنامه‌ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از ظرفیت‌های محتوایی سخن گفت. در آمار اعلام‌شده، سالانه تقریبا ۳۵۰ ترابایت حجم اطلاعات و سندهای واجد شرایط آرشیو است و در سال ۱۳۹۷، یک‌میلیارد برگ سند ارزشیابی شده که ۷۰ میلیون برگ آن به آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتقال پیدا کرده است. این آمار مربوط‌به سه‌چهار دهه‌ی گذشته است و تعداد سندهای جدید بسیار بیشتر از این میزان تخمین زده می‌شود؛ بنابراین، ورود جدی به بخش دیجیتالی‌کردن و استفاده از هوش مصنوعی به آن حس می‌شود.

در سال ۱۳۹۷، درحدود ۱۰۱ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده که درمقایسه‌با ۲۰ سال گذشته سرعت نشر کتاب در ایران سه‌برابر شده است؛ از‌این‌رو، مشکلات پیش‌ رو نه‌تنها باید پاسخ‌گوی گذشته باشد؛ بلکه باید افزایش نشر کتاب و مقاله و سند را نیز دربر بگیرد. در مخازن سازمان، بیش از چهارمیلیون شماره نشریه نگه‌داری می‌شود. این اعداد ارقام به‌خوبی ارزش‌افزوده و حجم اطلاعاتی را نشان می‌دهد که ظرفیت فراوانی برای استفاده مفید دارند. مشکل پردازش خودکار متن و دیجیتال‌سازی یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که به راهکارهای هوشمندانه و ورود بخش‌ خصوصی نیاز دارد. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رویداد کارآفرینی ویتا؛ شروعی برای استفاده از گنجینه‌ اطلاعات کتابخانه ملی ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..