تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کرده بودند

برترین‌ها: بسیاری از فعالان حوزه فناوری و دانشمندان، در دوران کودکی از علاقه‌مندان به فیلم‌ها و سریال‌های علمی و تخیلی بوده‌اند. نویسندگان این آثار هنری هرچند شاید در زمینه‌های علمی، تخصصی خاص نداشتند، اما ایده‌های آن‌ها از آینده و پیشرفت فناوری، به دانشمندان منتقل شده است.

بسیاری از فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های مشهور جهان، آینده فناوری را به‌درستی پیش‌بینی کرده‌اند. در این مطلب، ۱۵ فیلم را به شما معرفی می‌کنیم که به‌نوعی در پیشرفت‌های امروزی علم، تأثیرگذار بوده‌اند.

A Space Odyssey - ادیسه فضایی (۱۹۶۸)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

یکی از مشهورترین فیلم‌های سینمایی استنلی کوبریک، فیلم A Space Odyssey است که آینده بسیاری از اختراعات جهان مثل توریسم فضایی، تبلت‌ها و تلویزیون‌های شخصی را پیش‌بینی کرده است.

بااین‌حال شاید دقیق‌ترین پیش‌بینی این فیلم، تماس تصویری باشد. A Space Odyssey که در سال ۱۹۶۸ ارائه‌شده، در تمامی فیلم از شکلی خاص از تماس تصویری استفاده می‌کند. فناوری تماس تصویری در سال ۲۰۰۱ و توسط اسکایپ در بین کاربران همه‌گیر شد و این‌روز‌ها اغلب برنامه‌های پیام‌رسان از این فناوری استفاده می‌کنند.

Back to the Future II - بازگشت به آینده (۱۹۸۹)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

بسیاری از پیش‌بینی‌های مجموعه فیلم‌های Back to the Future، نه تنها درست از آب در نیامده است، بلکه در دنیای امروزی بسیار احمقانه به نظر می‌رسد. هرچند فناوری‌های پوشیدنی را نمی‌توان در این گروه از پیش‌بینی‌ها جای داد.

عینکی که در تصویر بالا می‌بینید شباهت زیادی به هدست‌های واقعیت مجازی دارد و البته عملکردی مشابه با گوگل گلس را پیش‌بینی کرده است. Back to the Future در سال ۱۹۸۹ در سینما‌های جهان به نمایش درآمد، اما نزدیک به سه دهه بعد شاهد ارائه اولین عینک هوشمند به بازار بودیم.

Total Recall - یادآوری کامل (۱۹۹۰)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

شاید بسیاری از علاقه‌مندان به فناوری، فیلم سینمایی Total Recall را با بازی آرنولد شواتزنگر به خاطر بیاورند. این فیلم پیشرو و علمی-تخیلی در بسیاری از موارد، پیشگویی‌هایی جالب داشت، اما شاید دقیق‌ترین پیش‌بینی آن، خودرو‌های بدون راننده باشد.

حالا با گذشت سه دهه از ارائه این فیلم در سال ۱۹۹۰، گوگل، تسلا، آئودی و بسیاری دیگر از شرکت‌های تولیدکننده خودرو، تمرکز خود را بر روی ارائه خودرو‌های بدون راننده قرار داده‌اند. درواقع شرکت تسلا اعلام کرده که فناوری این خودرو‌ها آماده ارائه است و به‌زودی و تا چند سال آینده، به بازار معرفی خواهد شد.

Electric Dreams - رؤیا‌های الکتریکی (۱۹۸۴)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

در سال ۱۹۸۴، بسیاری از افراد معمولی جامعه در تمامی جهان، اطلاعات خاصی از کامپیوتر‌ها نداشتند، اما فیلم Electric Dreams نه تنها به معرفی کامپیوتر‌ها به جامعه نقش داشته، بلکه شکلی خاص از خانه‌های هوشمند امروزی را نیز به کاربر معرفی می‌کند.

خانه‌هایی که سه دهه بعد در جهان همه‌گیر شدند. البته این فیلم بر روی یک تجربه بد از کامپیوتر تمرکز دارد و پیش‌بینی می‌کند که روزی این سیستم‌های هوشمند، بر علیه ما انقلاب خواهند کرد. موضوعی که شاید هنوز به واقعیت تبدیل نشده، اما چندان دور از ذهن نیست.

Minority Report - گزارش اقلیت (۲۰۰۲)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

پیش‌بینی فناوری در فیلم گزارش اقلیت به خوبی انجام‌شده و امروز اگر این فیلم را دوباره تماشا کنید، متوجه خواهید شد که چه حجمی از بینش پیشرو، در ذهن نویسندگان فیلم وجود داشته است.

بااین‌حال شاید بهترین پیش‌بینی فیلم، سیستم‌های تاچ‌اسکرین و لمسی امروزی باشد که در فیلم گزارش اقلیت به‌وفور استفاده شده است. این فیلم نه تنها سیستم‌های لمسی را پیش‌بینی کرده بلکه فرمان‌های حرکتی تاچ‌اسکرین را نزدیک به ۱۵ سال پیش از ارائه، معرفی کرده است.

Short Circuit - اتصال کوتاه (۱۹۸۶)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

با دیدن فیلم سینمایی Short Circuit، غیرممکن است که به ربات جانی ۵ علاقه‌مند نشوید. هرچند باید این موضوع را در نظر بگیرید که در داستان این فیلم، جانی با اندیشه تبدیل‌شدن به یک ربات جنگی ساخته شده‌است. با گذشت ۳۰ سال از زمان ارائه فیلم اتصال کوتاه، ربات‌های جنگی و نظامی به یکی از سلاح‌های قدرتمند کشور‌های بزرگ جهان تبدیل شده‌اند.

روسیه، چین و آمریکا با همکاری شرکت‌های بزرگ، تمرکز خود را بر روی ساخت ربات‌هایی گذاشته‌اند که بتوانند در میدان‌های جنگی، جای سربازان را پر کنند. هرچند این فناوری هنوز آماده بهره‌برداری نیست، اما پیش‌بینی این ربات‌های نظامی در فیلم Short Circuit را نمی‌تواند نادیده گرفت.

Woman in the Moon - زنی در ماه (۱۹۲۹)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

انسان در سال ۱۹۶۹ به ماه سفر کرد، اما بیش از ۴۰ سال قبل از این اتفاق، فیلم سینمایی Woman in the Moon این آینده را پیش‌بینی کرده است. این موضوع را در نظر بگیرید که نزدیک به ۹۰ سال قبل، شکل سفر به ماه با یک راکت پیش‌بینی شده و حتی می‌توانید شاهد شمارش معکوس زمان پرتاب، در فیلم باشید.

البته برخلاف تصور بسیاری از علاقه‌مندان، فیلم سینمایی Woman in the Moon بیشتر از سفر به ماه، بر روی روابط عاشقانه شخصیت‌های اصلی فیلم تمرکز دارد. هرچند همین میزان از پیشگویی نیز بسیار قابل‌توجه است.

Sleeper - درخواب‌فرورفته (۱۹۷۳)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

وودی آلن تخصص‌های زیادی دارد، اما پزشکی یکی از آن‌ها نیست. بااین‌حال او در فیلم سینمایی درخواب‌فرورفته که از تولیدات قدیمی هالیوود به‌حساب می‌آید، پیش‌بینی بزرگی از آینده پزشکی جهان انجام داده است.

در این فیلم عمل جراحی بیمار با استفاده از یک ربات انجام می‌شود و بررسی شرایط بیمار نیز به کامپیوتر محول شده است. موردی که ۴۰ سال بعد در بهترین بیمارستان‌های جهان در حال انجام است. امروزه بسیاری از عمل‌های جراحی سخت، توسط ربات‌ها و با پشتیبانی یک پزشک انجام می‌شود.

Star Trek: The Original Series - پیشتازان فضا (۱۹۶۶)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

اگر از علاقه‌مندان به سینمای کلاسیک باشید، با فیلم پیشتازان فضا آشنایی دارید. در این فیلم وسیله‌ای به نام Tricorder بود که شباهت زیادی به PDA و کامپیوتر‌های همراه امروزی داشت. این وسیله اطلاعات را آنالیز می‌کرد، اسکن می‌کرد و تقریباً تمامی فعالیت‌های یک گوشی هوشمند را انجام می‌داد.

هرچند شاید شباهت فیزیکی با دستگاه‌های امروزی وجود نداشته باشد، اما پیش‌بینی اختراع این دستگاه در نیم قرن پیش، یک عمل شگفت‌انگیز است. فراموش نکنید ۵۰ سال پیش حتی گوشی‌های همراه نیز اختراع نشده بود.

Blade Runner - بلید رانر (۱۹۸۲)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

در فیلم اورجینال بلید رانر، بیلبورد‌های دیجیتال بزرگ در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود. این موضوع شاید برای کاربر امروزی عجیب نباشد، اما در سال ۱۹۸۲ این بیلبورد‌ها هنوز کاربردی نشده بودند و البته اندازه‌ای به این بزرگی نداشتند.

بیلبورد‌های بزرگ در آسمان‌خراش‌های امروزی، شباهت زیادی به پیش‌بینی فیلم بلید رانر از آینده تبلیغات و فناوری دارند. این فیلم نزدیک به ۳۵ سال قبل، بیلبورد دیجیتال را پیش‌بینی کرده است.

WarGames - بازی‌های جنگی (۱۹۸۳)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

بازی‌های جنگی یک فیلم مهیج و علمی تخیلی از جان بدهام است که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد. در این فیلم می‌توانید نشانه‌هایی از آینده اینترنت را مشاهده کنید. مفاهیمی مثل وای‌فای و جستجو اینترنتی برای اولین بار، در فیلم بازی‌های جنگی استفاده شد.

فراتر از آن اینکه واژه فایروال نیز از اختراعات این فیلم است. در این فیلم یک جوان هنگام جستجو در بازی کامپیوتری خود، به یک سیستم اینترنتی جنگی متصل می‌شود. سیستمی که تمامی سلاح‌های هسته‌ای را کنترل می‌کند.

The Jetsons - جتسونز‌ها (۱۹۶۲)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

جتسونز‌ها یک انیمیشن مشهور و کلاسیک است که پیش‌بینی‌های جالبی از آینده فناوری دارد. در این انیمیشن می‌توانید مواردی مثل ویدیو چت، تبلت و تخت‌خواب‌های متحرک را مشاهده کنید.

مهم‌ترین اختراع اشاره‌شده در این مجموعه کارتونی، جارو اتوماتیک و رباتیک است که ایده آن به‌صورت مستقیم از این انیمیشن برداشته شده. این‌روز‌ها جارو‌های اتوماتیک در اغلب خانه‌ها در کشور‌های پیشرفته استفاده می‌شود و کم‌کم به خانه‌های ما نیز راه پیدا خواهد کرد.

A Space Odyssey - ادیسه فضایی (۱۹۶۸)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

پیشگویی‌های فیلم ادیسه فضایی آن‌قدر زیاد است که مجبور شدیم دوباره به آن اشاره‌کنیم. در این فیلم علاوه بر پیش‌بینی‌های قبلی، شاهد وجود دستیار صوتی رباتیک هستیم.

دستیاری که ۵۰ سال بعد در تمامی گوشی‌های هوشمند ما حضور دارد و دستورات ما را اجرایی می‌کند. البته در فیلم این ربات‌ها برخلاف دستورات انسان‌ها عمل می‌کنند. موضوعی که هنوز سیری، آلکسا و دستیار گوگل، به آن دست نیافته‌اند.

THE NET - نت (۱۹۹۵)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

فیلم نت یکی از مشهورترین فیلم‌های مرتبط با اینترنت است که مفاهیمی مثل دزدی اینترنتی و دزدی آنلاین مدارک را سال‌ها پیش‌ازاین اتفاقات، به بینندگان نشان می‌دهد.

علاوه بر این در این فیلم امکان سفارش اینترنتی غذا نیز پیش‌بینی شده است. موضوعی که ۲۰ سال بعد به حقیقت پیوست. نویسندگان این فیلم دید بسیار وسیعی از آینده اینترنت داشتند. هرچند احتمالاً اگر به‌جای ساخت فیلم، ایده‌هایشان را عملی می‌کردند، به موفقیت بیشتری دست می‌یافتند.

FACE/OFF - فیس‌آف (۱۹۹۷)

۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کردند

فیس‌آف یکی از مشهورترین فیلم‌های سینمایی تاریخ است که به موضوع جابجایی صورت و چهره دو فرد می‌پردازد. شاید در ذهن تمامی بینندگان این فیلم نمی‌گنجید که روزی عمل جراحی کامل صورت و پیوند صورت امکان‌پذیر شود.

امروزه در یک عمل جراحی بسیار گران‌قیمت و با استفاده از اسکن‌های کامپیوتری می‌توان بسیاری از اعضای صورت را کپی کرد و حتی در آزمایشگاه کشت داد. موضوعی که هرچند هنوز همه‌گیر نشده، اما در فیلم سینمایی فیس‌آف به خوبی پیش‌بینی شده است.

منابع: mentalfloss، gamesradar، gizmodo




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۱۵ فیلم که آینده دنیای فناوری را پیش‌بینی کرده بودند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..