تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کارشناس روس: مسئول حمله به نفتکش‌ها آمریکاست

شبکه خبری روسیه ۲۴ در برنامه ای تحلیلی با حضور کارشناس مسائل منطقه، به دلایل دست داشتن آمریکا در حادثه انفجار نفت کش ها در دریای عمان پرداخت. در این برنامه خبری - تحلیلی با بازتاب واکنش مقامات روسی به اتهامات بی اساس وزیر امور خارجه آمریکا درباره دست داشتن ایران در این حادثه، اعلام شد: آمریکا پیش از آغاز تحقیقات و بدون ارائه هیچ گونه سند ‌و مدرکی، ایران را به دخالت در این حادثه متهم کرده، در حالی که وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری روسیه، با رد این اتهامات، اساسا این حادثه را مبهم و مشکوک ارزیابی کرده و گفته اند: نباید ایران را مقصر این حادثه دانست.

در ادامه این برنامه، "رجب صفراوف" رییس مرکز مطالعات ایران معاصر و تحلیلگر مسائل منطقه در روسیه در ارتباط زنده تصویری، با بیان دلایل و مستنداتی، آمریکا را عامل اصلی اجرای این سناریو معرفی کرد. وی با برشمردن سه دلیل اصلی برای دست داشتن آمریکا در این سناریو از پیش طراحی شده، گفت: قابل باور نیست که حادثه انفجار دو نفت کش در دریای عمان کار ایران باشد.

رجب صفراوف، دلیل نخست برای عدم دخالت ایران را، علاقمندی تهران به حفظ برجام دانست و گفت: در شرایطی که ایران با همراهی دو بازیگر مهم جهانی، یعنی چین و روسیه به دنبال حفظ توافق هسته ای هستند، ایران هیچ گاه با اقدامات تحریک آمیز ، قصد ندارد در مسیر حفظ برجام مانع ایجاد کند. طرح عدم تجاوز و همزیستی صلح آمیز» که از سوی ایران مطرح شده، با اینگونه اقدامات همخوانی ندارد و جز زیان منافعی برای ایران در پی ندارد، بنابراین باید دید چه کشوری از بروز این حوادث منفعت خواهد برد.

این تحلیلگر مسائل منطقه ای، دلیل دوم را که به گفته وی به حقیقت نزدیک تر است، بهانه تراشی آمریکا برای حضور پررنگ نظامی در خلیج فارس توصیف کرد و گفت: آمریکا بهانه ای لازم دارد تا ناوهای نظامی بیشتری را به خلیج فارس اعزام و وعده خود به عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را اجرایی کند.

وی افزود: ترامپ در روزهای نخست ریاست جمهوری بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار از عربستان و برخی حکام خلیج فارس دریافت کرد تا به گفته خود از آنها در مقابل تجاوز ایران دفاع کند، با این حربه هراس افکند که اگر آمریکا از منطقه برود، حکام عربستان و کشورهای خلیج فارس، چند روز بیشتر در مقابل ایران دوام نخواهند آورد. اما پشت این حضور نظامی، یک سناریو مهم دیگر وجود دارد و آن اینکه آمریکا اکنون با تولید روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت،نه تنها به خودکفایی رسیده ، بلکه به یکی از صادرکنندگان مهم نفت تبدیل شده، از اینرو آمریکا واقعا قصد دارد انتقال نفت از خلیج فارس را فلج و اقتصاد کشورهای اروپایی و به خصوص چین را نابود کند.

صفراوف در تشریح این سناریو گفت: واضح است که اگر اوضاع در منطقه حساس خلیج فارس متشنج و مسیر انتقال نفت از آنجا قطع شود، اقتصاد کشورهای عربی هم ظرف یک هفته نابود خواهد شد. در چنین حالتی کشورهای عربی هم مجبور خواهند شد در برابر آمریکا بیشتر از پیش سر تعظیم فرود آورند و برای تضمین امنیت منطقه، میلیاردها دلار دیگر به اقتصادآمریکا واریز کنند. به این ترتیب یک فرصت بسیار مغتنم برای آمریکا ایجاد می شود تا اقتصاد خود را سامان دهد و شکوه مورد نظر ترامپ را به آمریکا بازگرداند.

رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در ادامه به تشریح سومین دلیل برای دست داشتن آمریکا در این ماجراجویی اشاره کرد و گفت: آمریکا به بهانه نجات اروپا و کشورهای عربی و آسیایی از یک فاجعه اقتصادی، سیاسی و ژئوپلتیکی، خود را ناجی جهان و بزرگترین حافظ صلح و امنیت و در مقابل ایران را بزرگترین دشمن صلح و شریان اقتصادی دنیا معرفی می‌کند و آنها را وادار به تعظیم در برابر واشنگتن و قطع روابط با ایران خواهد کرد. پس چنانکه می بینید، چنین سناریویی کاملا به نفع ترامپ و طیف حامیان اوست تا همه جهان در برابرش زانو بزنند.


این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به سوال مجری شبکه روسیه ۲۴ مبنی بر اینکه تشنج موجود تا چه حد می تواند گسترش پیدا کند و چقدر احتمال درگیری نظامی وجود دارد ، گفت: سناریو نظامی قابل تصور نیست ، چراکه آمریکا نه تنها قابلیت و توانایی حمله نظامی به ایران را ندارند ، بلکه به شدت از رویارویی نظامی با ایران هراس دارند ، زیرا از امکانات و توانایی ایران باخبرند.

وی با اشاره به راه های مسدودسازی تنگه هرمز از سوی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران، همانگونه که آقای روحانی اعلام کرد، دهها راه برای مسدود کردن خلیج فارس دارد، اما با توجه به مغایرت همه این راهها با حقوق بین الملل، ایران فعلا قصدی برای انجام این کار ندارد و نمی خواهد اقدام تحریک آمیزی انجام دهد.

رجب صفراوف در جمع بندی صحبت های خود گفت: معتقدم آمریکا با دست زدن به انفجار نفت کش ها در دریای عمان، پروژه «هراس افکنی در جهان» را کلید زده است تا هم منافع اقتصادی عاید واشنگتن شود، هم لابی اسراییل را راضی نگه دارد ، هم حکام عرب خلیج فارس را برای کسب حداکثری دلارهای نفتی ، تحت نفوذ و سلطه داشته باشد و هم به اقتصاد اروپا و چین ضربه بزند.

64231




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کارشناس روس: مسئول حمله به نفتکش‌ها آمریکاست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..