تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ناسا ایستگاه فضایی بین‌المللی را به روی گردشگران فضایی باز می‌کند

ناسا در نظر دارد تا درهای ایستگاه فضایی بین‌المللی را به روی استفاده‌های تجاری از جمله صنعت گردشگری باز کند. البته بلیط‌های سفر به ایستگاه فضایی، ارزان نیست.

تبدیل شدن به یکی از فضانوردان ناسا، کار ساده‌ای نیست ولی به زودی، مردم عادی یا حداقل مردم عادی پول‌دار که می‌توانند ده‌ها میلیون دلار برای یک تعطیلات فضایی هزینه کنند، به زودی این فرصت را دارند تا بلیطی به مقصد ایستگاه فضایی بخرند.

ناسا روز جمعه گذشته اعلام کرد که برای اولین بار به شهروندان خصوصی اجازه می‌دهد تا به مقصدی در فضا پرواز کنند. این مقصد ماه نیست؛ ولی حداقل تا ایستگاه فضایی می‌توانند سفر کنند. ایستگاه فضایی تنها نقطه در دنیا و خارج از این سیاره است که بشر در حال حاضر می‌تواند در آن زندگی کند.

البته ناسا در حال تبدیل شدن به یک آژانس مسافرتی فضایی نیست. شرکت‌های خصوصی، به ناسا شبی ۳۵ هزار دلار پرداخت می‌کنند تا بتوانند روی تخت‌های ایستگاه فضایی بخوابند و از امکانات آن استفاده کنند. این امکانات عبارت‌اند از آب، هوا، اینترنت و توالت!

سفر به ایستگاه فضایی

این شرکت‌های خصوصی هزینه سفر تا ایستگاه فضایی و بازگشت به زمین و همین طور سود خود را روی این مبلغ می‌کشند.

خبری که روز جمعه منتشر شد، یکی از چندین خط مشی جدیدی بود که برای ایجاد این فرصت برای شرکت‌ها طراحی شده بود. با این فرصت، شرکت‌های مختلف می‌توانند برای مقاصد تجاری خود از ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کنند؛ چیزی که قبلا زیاد مورد قبول ناسا نبود.

ویلیام گرستنمایر، مدیر اجرایی اکتشاف و عملیات انسانی ناسا در یک کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد که این شیوه کاملا متفاوتی برای کسب و کار ناسا است.

این خبر می‌تواند به سوالاتی که در مورد آینده ایستگاه فضایی مطرح می‌شود، پاسخ دهد.

دولت ترامپ سال گذشته اعلام کرد که سرمایه‌گذاری فدرال روی ایستگاه فضایی بین‌المللی تا انتهای سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد و جایگزین‌های تجاری باید برای آن در نظر گرفته شود.

مقامات رسمی ناسا در روز جمعه این خبر را اعلام کردند؛ ولی تاریخ دقیق برای آن مشخص نکردند و این پروژه به طور کامل توسط شرکت‌های خصوصی اجرا می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

رابین گیتنز قائم مقام مدیر ایستگاه فضایی اعلام کرد:

ما به قابلیت‌های جدید امیدواریم؛ قابلیت‌هایی که روزی ایستگاه فضایی را نیز در بر می‌گیرد.

در آینده ناسا پیشنهادها را برای اضافه کردن یک ماژول به ایستگاه فضایی بررسی می‌کند. ماژولی که مالکیت و اداره آن بر عهده یک شرکت خصوصی خواهد بود.

آنچه که به فروش گذاشته نشده است، حمایت مالی شرکت‌ها از بخش‌هایی از ایستگاه فضایی است. فضانوردان ناسا اجازه ندارند محصولی را تبلیغ کنند؛ ولی می‌توانند در تولیدات پشت دوربین در ایستگاه فضایی برای مشتریانی که هزینه آن را پرداخت می‌کنند، حضور داشته باشند.

گردشگری فضایی گرچه گران است؛ ولی درآمد حاصل از آن برای ناسا هزینه‌های اداره ایستگاه فضایی را پوشش نمی‌دهد و حتی نزدیک این مبلغ هم نخواهد بود. هزینه‌های نگهداری ایستگاه فضایی، یکی از مهم‌ترین هزینه‌های ناسا است. در حال حاضر ناسا برای ایستگاه فضایی سالانه ۳ تا ۴ میلیارد یا روزانه بیش از ۸ میلیون دلار هزینه می‌کند.

سفر به ایستگاه فضایی

جف دی ویت، مدیر ارشد مالی ناسا گفت:

این تصمیم، اصلا یک پروژه سودآور برای ناسا نیست؛ ولی درآمد حاصل از آن می‌تواند بخشی از هزینه‌های ناسا را جبران کند تا این سازمان بتواند پول بیشتری در سایر پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

وی همچنین اعلام کرد که برای تخمین زدن اینکه چقدر درآمد از این طریق نصیب ناسا می‌شود، خیلی زود است. ناسا باید با توجه به نیاز بازار، هزینه‌های آن را تعیین کند.

شرکت Bigelow Space Operations چهار پرتاب را از قبل رزرو کرده است. این شرکت از همراهی شرکت SpaceX بهره می‌گیرد تا فضانوردان خصوصی را به ایستگاه فضایی ببرد. هر پرواز حداقل ۴ صندلی خواهد داشت.

چون این شرکت کل سفرها را خریداری کرده است، مستقل از ناسا برنامه‌ریزی می‌کند و حتی می‌تواند مدت اقامت طولانی‌تری داشته باشد مثلا از ۳۰ تا ۶۰ روز.

مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است که روش‌های متعددی برای قیمت‌گذاری این صندلی‌ها و ظرفیت‌ها وجود دارد.

شرکت Axiom Space که توسط میشل سافردینی، یکی از مدیران سابق ایستگاه فضایی ناسا، اداره می‌شود در حال برنامه‌ریزی برای پروازهایی به این ایستگاه است و امیدوار است که در سال آینده بتواند گردشگران را به ایستگاه فضایی ببرد.

هر دو شرکت در نظر دارند که از ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌عنوان نقطه شروع استفاده کنند. نقطه شروعی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های فضایی خود در مدار زمین.

در دهه ۲۰۰۰ میلادی، ۷ شهروند از مدار زمین بازدید کردند البته این سفرها توسط روسیه برنامه‌ریزی شده بود که نیمی از ایستگاه فضایی را در اختیار داشت. در آن زمان، ناسا اعلام کرد که علاقه‌ای به برنامه‌ریزی این نوع از سفرها ندارد.

سفر به ایستگاه فضایی

از آن زمان به بعد گزینه‌های مختلفی برای پرواز شخصی به فضا مطرح شده است. شرکت Virgin Galactic که توسط ریچارد برانسون پایه‌گذاری شده است و شرکت Blue Origin جفری بزوس از آمازون، هر دو برنامه‌هایی برای فرستادن مسافران به پروازی به مقصد مدار زمین دارند.

شرکت SpaceX نیز اعلام کرد که یوساکو مائیزاوا، میلیاردر ژاپنی و مالک یک شرکت تولید پوشاک، هزینه‌های سفری به دور ماه با یک فضاپیمای در حال ساخت را پرداخت خواهد کرد.

ولی ایستگاه فضایی بین‌المللی، تنها مکان خارج از زمین است که بشر در آن زندگی می‌کند. البته در آن واحد بیشتر از ۶ نفر نمی‌توانند در ایستگاه فضایی بین‌المللی بمانند. این ایستگاه فضایی با مشارکت بیش از ۱۵ کشور و زیر نظر آمریکا و روسیه ساخته شده است.

شرکت‌های Bigelow و Axiom جزو رقبایی هستند که یک ماژول تجاری را به ایستگاه فضایی اضافه می‌کنند. این ایده در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز به ناسا ارائه شده بود.

ناسا در آینده پیشنهادهایی برای ساخت دومین ماژول تجاری را درخواست می‌کند که البته به طور دائمی به ایستگاه فضایی متصل نمی‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

در زمان‌های گذشته، برای اینکه به یک فضانورد ناسا تبدیل شوید، کمتر از یک درصد شانس داشتید. امروزه به مقدار زیادی پول، ارتباطات و چند دوره آموزشی نیاز دارید تا سفر به فضا را تجربه کنید.

در واقع ناسا به طور مستقیم بلیط‌های سفر به فضا نمی‌فروشد؛ ولی به شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد تا بخشی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را کرایه کنند. این وظیفه‌ی شرکت‌های خصوصی است که سفر به ایستگاه فضایی را برنامه‌ریزی کنند.

در حالی که این ایده بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد و شاید فکر کنید که اجرای آن سال‌ها طول می‌کشد، میلیاردرهایی مثل جف بزوس، ریچارد برانسون و ایلان ماسک از قبل شرکت‌های فضایی خود را تاسیس کرده‌اند.

شرکت Virgin Galactic که یک شرکت گردشگری فضایی متعلق به سر ریچارد برانسون است، ماه فوریه امسال برای دومین بار به فضا رسیده است. یک سفر مداری اطراف زمین با شرکت Virgin Galactic از ۲۵۰ هزار دلار شروع می‌شود. شرکت Blue Origin نیز اعلام کرده است که چنین سفری بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ناسا ایستگاه فضایی بین‌المللی را به روی گردشگران فضایی باز می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..