تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بریانی خوش طعم با سبزیجات + دستور تهیه

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بریانی یا بیریانی (Biryani) غذایی هندی است که در این کشور و همچنین کشور پاکستان، بنگلادش و برخی کشور‌های مجاور دیگر به همان اندازه مشهور و پرطرفدار است. این پلوی پر مخلفات سرشار از ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف است. جالب است که این غذا علاوه بر هند و کشور‌های اطرافش در بعضی کشور‌های عربی هم جایی در فرهنگ غذایی دارد مثل بریانی عراقی که من اخیرا دیده‌ام.

بریانی خوش طعم با سبزیجات + دستور تهیه

بیشتربخوانید: طرز تهیه نان زیره و سیاه دانه

واژه بریانی به قولی از واژه فارسی برنج یا Birinj گرفته شده و بعضی هم منشا آن را کلمه بریان یا بریون به معنای برشته و پخته است که این هم باز کلمه‌ای فارسی ست. این غذا به صورت ترکیبی از برنج و گوشت که می‌تواند گوشت مرغ، گوشت گوساله یا گوسفند و حتی میگو باشد، به همراه انواع ادویه‌های خوشبو و معطر، سبزیجات و لبنیات است که برای ماریناد کردن استفاده می‌شود، نمونه گیاهی آن نیز به همان میزان خوب است. در کشور پاکستان به هنگام مراسمات خاص مذهبی مثل روز عاشورا این غذا به عنوان نذری در دیگ‌هایی بزرگ درست می‌شود.

بریانی بر حسب منطقه‌ای که درست می‌شود نام می‌گیرد مثل بریانی حیدرآبادی که در اصل از حیدرآباد هند منشا گرفته و از همه مشهورتر است. بریانی در اصل غذای مسلمانان کشور هند است که همانند بسیاری از مردم شرق برنج نقش مهمی در سبد غذایشان دارد و بخاطر فرهنگ غذایی هندی که سرشار از ادویه‌هاست این غذا نیز بسیار معطر و خوشبوست. تنوع این غذا به قدری زیاد است که هر کس می‌تواند دستورالعمل خودش را داشته باشد. بریانی امروز، بریانی مرغ است، اما همانطور که قبلا هم گفتم می‌توان آن را با انواع گوشت هم درست کرد. اگر موافق باشید نمونه‌های دیگر را هم روز‌های بعد به شما خواهم گفت.

مواد لازم برای بریانی مرغ

مواد مرغ

گوشت بالا ران مرغ: ۵ تا ۶ عدد
نمک: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
سیر: ۱ قاشق چایخوری رنده شده
زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری رنده شده
فلفل سفید: ۱ قاشق چایخوری رنده شده
زیره: ۱/۲ قاشق چایخوری
برای طعم بیشتر مرغ: کاری، پاپریکا، تخم گشنیز و چیلی: ۱/۲ قاشق چایخوری از هر کدام
ماست: ۱/۴ تا ۱/۳ پیمانه

مواد بریانی

روغن: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (روغن مایع یا کره یا روغن حیوانی)
سیر: ۱ قاشق غذاخوری رنده شده
زنجبیل: ۲ قاشق چایخوری رنده شده
پیاز: ۱ عدد خرد شده
فلفل هالوپینو: ۱ عدد کوچک
برگ بو: ۱ عدد
پودر زیره: ۱ قاشق چایخوری
هل: ۲ تا ۳ عدد
ادویه کاری: ۱ قاشق چایخوری
چوب دارچین: ۱ تا ۲ عدد
ادویه چیلی: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری)
پاپریکا دودی: ۱ قاشق چایخوری
فلفل سفید و سیاه: ۱ قاشق چایخوری یا بیشتر
بادام هندی: ۱/۳ پیمانه (اختیاری)
برنج دانه بلند: ۲ پیمانه
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد قرمز خرد شده
آب مرغ یا آب و یا شیر نارگیل: ۴ پیمانه
نمک: ۱ قاشق چایخوری
گشنیز: ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)
بریانی مرغ و سبزیجات

طرز تهیه:

۱. مرغ‌ها را بشویید و روی تخته آشپزخانه بگذارید، آن‌ها را با حوله خشک کنید و با نمک مزه دار کنید (۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری). مرغ‌ها را داخل کاسه‌ای بریزید سپس سیر، زنجبیل، فلفل سفید و زیره را افزوده و مخلوط کنید. ماست را هم به این ترکیب اضافه کنید. بهم بزنید و در یخچال بگذارید تا زمان استفاده برسد. وقتی مرغ‌ها را برای استفاده از یخچال خارج کردید، مواد اضافی ماریناد را دور بریزید.

۲. مرغ‌ها را در یک ماهیتابه ضخم قرار داده و هر طرف گوشت‌ها را به مدت ۳ دقیقه سرخ کنید. خیلی دقت کنید، چون نباید مرغ‌ها بسوزند. آن‌ها را از ماهیتابه خارج کرده و کناری بگذارید. حالا فر را با حرارت ۱۷۵ درجه روشن کنید. اگر بخش‌هایی از مرغ سوخته شده آن را از ماهیتابه درآورید.

۳. حدود ۲ قاشق غذاخوری روغن به ماهیتابه اضافه کنید وپیاز، فلفل دلمه‌ای، سیر و برگ بو را داخل ماهیتابه بریزید. آن‌ها را تفت دهید تا زمانی که نرم شوند یعنی حدود ۲ تا ۳ دقیقه. سپس زیره، تخم گشنیز، کاری، هل، چوب دارچین، فلفل دلمه‌ای و بادام هندی را اضافه کنید. برای دقایقی آن‌ها را بهم بزنید و تفت دهید.

۴. حالا برنج را به مواد اضافه کنید و بهم بزنید.

۵. آب مرغ یا آب ساده را افزوده و مرغ‌های سرخ شده را هم به ترکیب اضافه کنید. بگذارید قابلمه به جوش آید.

۶. قابلمه را بدون درب داخل فر گرم بگذارید. به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه یا تا زمانی که مرغ کاملا پخته شود بگذارید غذا در فر بماند. آن را از حرارت برداشته و بگذارید خنک شود حالا در صورت دلخواه می‌توانید مقداری گشنیز خرد شده به آن اضافه کنید و میل کنید.

نکته‌ها و ترفند‌ها

۱/۲ پیمانه کشمش را در صورت دلخواه به برنج اضافه کنید تا طعم بیشتری به آن بدهید.
نوع برنجی که در این غذا استفاده می‌کنید خیلی مهم است. برنج دانه بلند انتخاب عالی است و باعث می‌شود موقع پختن له نشود.
برنج بریانی در انتهای پخت نباید له و یا شفته باشد. بعضی از دستورالعمل‌ها خیساندن برنج را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه توصیه می‌کنند. در این موارد ما برنج و مرغ را مقداری می‌جوشانیم سپس قابلمه را بدون درب به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه داخل فر می‌گذاریم.
به جز مرغ می‌توانید از گوشت گوسفند، گوشت گوساله یا گوشت با استخوان داخل بریانی استفاده کنید. استخوان گوشت طعم خوبی به برنج می‌دهد.

برای ماریناد مرغ بگذارید مرغ به مدت یک شب تا صبح داخل مواد بماند یا حداقل یک نصفه روز، چون تکه‌های گوشت ضخیم هستند و ما می‌خواهیم که مرغ حسابی آبدار و مزه دار شود. اگر ماست دوست ندارید می‌توانید آبلیمو را جایگزین آن کنید، اما ماست ساده بهترین انتخاب برای ماریناد کردن مرغ است.
موقع سرو کردن حواستان باشد که برگ بو و چوب دارچین را از داخل آن دربیاورید.
انواع مختلف این غذا به شکل‌های گوناگونی درست می‌شود و بسیاری هم به آن پیاز داغ اضافه می‌کنند، شما هم اگر مایل باشید می‌توانید به آن پیاز داغ اضافه کنید.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

بریانی مرغ و سبزیجات؛ سفری به هندوستان!



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بریانی خوش طعم با سبزیجات + دستور تهیه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..