تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه چیز درباره طرح جایگزین «زوج یا فرد» / طرح ترافیک سال ۹۸ چگونه است؟ + جزئیات

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  طرح ترافیک از شهریور ۱۳۵۸ تاکنون در بیش از بیست مرحله به اجرا درآمده است. از سال ۵۸ تاکنون هرسال به اجرای این طرح تبصره‌هایی اضافه‌شده است که نه‌تن‌ها کارساز نبوده بلکه مشکلاتی به همراه داشته است. با آغاز سال ۹۸ مسئولین شهری تهران به این نتیجه رسیدند که اجرای طرح زوج و فرد نه‌تن‌ها نقشی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک نداشته است بلکه مردم را به‌سوی خرید ماشینی با پلاک جدید ترغیب کرده است؛ بنابراین برای رفع این نقض تصمیم گرفتند در سال ۹۸ طرح زوج و فرد را به طرح کنترل آلودگی هوا تغییر دهند، اما این طرح با سؤالاتی همراه است که ما به آن‌ها پاسخ می‌دهیم:

همه چیز درباره طرح جایگزین «زوج یا فرد» / طرح ترافیک سال ۹۸ چگونه است؟ + جزئیات

بیشتربخوانید: حذف طرح «زوج و فرد» از اول تیر ماه

طرح زوج و فرد جدید از چه زمانی اجرا می‌شود؟
آخر خرداد پایان اجرای طرح زوج و فرد است و اول تیرماه ۹۸ محدوده زوج و فرد به محدوده کنترل آلودگی هوا تبدیل خواهد شد.

طرح زوج و فرد جدید چگونه است؟
اگر در حال حاضر دوربین‌های زوج و فرد، پلاک‌های موافق و مخالف را رصدمی کنند از اول تیرماه ۹۸ نحوه رصد دوربین‌ها این‌گونه خواهد شد که افرادی که در سامانه تهران من به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کنند، می‌توانند ۲۰ روز در هر فصل برای پلاک‌های تهران و ۱۵ روز در هر فصل برای پلاک‌های غیر تهران تردد رایگان داشته باشند و ربطی به زوج یا فرد بودن پلاک خودرو نخواهد داشت؛ یعنی در طول سال در روز‌های غیر تعطیل ساکنان تهران می‌توانند ۸۰ روز در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند؛ بنابراین دوربین‌های طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) پلاکی را که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشد، جریمه نخواهد کرد، اما دقت کنید که این ۲۰ روز قابل ذخیره به ماه بعد نخواهد بود.

نکته: درصورتی‌که شهروندان در سامانه تهران من ثبت‌نام نکنند و در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند جریمه خواهند شد.

آیا در این طرح تردد در روز‌های پنجشنبه برای همه خودرو‌ها مجاز است یا در صورت تردد از سهمیه هر خودرو کاسته می‌شود؟
از اول تیرماه طرح کنترل آلودگی هوا مانند طرح زوج و فرد سابق در روز‌های پنجشنبه از ساعت ۶ تا ۱۳ اجرا می‌شود و در صورت تردد در این ساعات، از سهمیه هر خودرو کاسته شده و یا مشمول پرداخت عوارض می‌شود،  اما طرح ترافیک در روز‌های پنجشنبه اجرا نمی‌شود.

اگر کسی بیش از ۲۰ روز در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد جریمه به چه صورتی خواهد بود؟
عوارض تردد در این محدوده در روز‌های فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک (بین ۷ تا ۱۹ هزار تومان) تعیین‌شده است. طبعاً شمارش تعداد روز‌های مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت‌نام در سامانه انجام‌شده باشد و ازاین‌رو ضروری است همه دارندگان خودرو یک‌بار در سامانه ثبت‌نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد کرده باشند. حال اگر شهروندی باوجود ثبت‌نام در سامانه تهران من، بیش از تعداد مجاز (۲۰ روز در هر فصل برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک‌های غیر تهران) در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد می‌تواند نرخ عوارض تردد را با مراجعه به سایت http://neweforms.tehran.ir/calculate_expense محاسبه کنید.

شما با ورود به این سایت باید مانند تصویر زیر نوع معاینه فنی، محدوده سکونت، محدوده تردد و ساعات تردد را مشخص نموده و درنهایت بر روی محاسبه هزینه کلیک نمایید تا نرخ عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی برای شما محاسبه شود.

همه چیز درباره طرح جایگزین «زوج یا فرد» / طرح ترافیک سال ۹۸ چگونه است؟ + جزئیات

بعد از محاسبه هزینه، خلاصه وضعیت به شما نمایش داده می‌شود.

همه چیز درباره طرح جایگزین «زوج یا فرد» / طرح ترافیک سال ۹۸ چگونه است؟ + جزئیات

جریمه دیرکرد پرداخت عوارض تردد به چه صورت است؟
پرداخت عوارض پرداخت‌نشده در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تهران در سال نودوهشت یک‌ماهه است که پیش از اعمال جریمه بابت تردد غیرمجاز٬ به صاحب خودرو اعلام می‌شود تا نسبت به شارژ حساب و پرداخت عوارض تردد اقدام کند. در این صورت صاحب خودرو فرصت دارد تا یک ماه نسبت به پرداخت عوارض تردد اقدام نماید تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند؛ در صورت عدم پرداخت در مهلت یک‌ماهه، حدود ۱۵-۲۰ درصد به جریمه اضافه خواهد شد.

طرح ترافیک جدید چه محاسن و معایبی نسبت به طرح ترافیک قبلی دارد؟
از معایب طرح کنترل آلودگی هوا این است که  هر خودرو می‌تواند بر اساس نیاز خود، تا ۲۰ روز در هر فصل دراین محدوده رایگان تردد کند و برای بیشتر از آن  نیز باید عوارض بپردازد. همچنین در زمان اجرای طرح زوج و فرد هر خودروی پلاک زوج ۳۹ روز و هر خودروی پلاک فرد ۲۶ روز در هر فصل امکان تردد رایگان در محدوده مذکور را داشت که اکنون این میزان به ۲۰ روز کاهش یافته است.

مزیت طرح جدید این است که شما هر روز که نیاز داشته باشید می‌توانید وارد محدوده ترافیکی جدید شوید و نیازی نیست هر روز شماره ماشین خود را با تقویم هفتگی چک کنید. از طرفی تبعیض بین خودرو‌های زوج و فرد نیز حذف می‌شود. اما در هر حال سهمیه ماشین‌ها برای ورود به طرح ترافیکی جدید کاهش یافته است.

 در این طرح برای شهروندان محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است چنانچه:

-بهای طرح ترافیک برای ساکنان محدوده ۵۰ درصد کمتر از بقیه تعیین‌شده است.

-نرخ عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ برحسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه خواهد شد.

 -برای خودرو‌هایی که دارای معاینه فنی برتر هستند٬ ۲۵ درصد تخفیف در خرید عوارض ورود به طرح محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته‌شده است.

-برای خودرو‌های ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا تهران٬ ۵۰ درصد تخفیف از پرداخت عوارض در نظر گرفته‌شده است و به ازای هر واحد مسکونی٬ فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد؛ یعنی اگر شما ۳ خودرو داشته باشید٬ فقط به ۱ خودرو٬ ۵۰ درصد تخفیف در خرید عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا تعلق خواهد گرفت.

آیا شهروندان محدوده طرح، تنها با ثبت‌نام در سامانه «تهران من»، از امتیازات و تخفیف‌های عوارض بهره‌مند خواهند شد؟
خیر. همه ساکنان محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) باید علاوه بر ثبت‌نام در سامانه تهران من، در همین سایت از منوی سمت راست وارد قسمت «خدمات طرح ترافیک: شرایط خاص شهروندان» شوند و در صفحه «ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا» اطلاعات محل سکونت خود را وارد کنند.

اطلاعات موردنیاز شامل شماره بلوک، شماره ملک، شماره آپارتمان و نوع ملک (مالک یا استیجاری) است. همچنین متقاضیان باید تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه و نیز تصویر قبض عوارض نوسازی و عمران شهری را در همین صفحه بارگذاری کنند. عوارض سالیانه خودرو و بدهی طرح ترافیک این متقاضیان نیز باید تسویه شده باشد.

پس از واردکردن این اطلاعات در سامانه اینترنتی، شهروندان باید به‌صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک خود را ارائه کنند تا توسط کاربران این دفاتر مورد تأیید قرار گیرد. نتیجه این تأیید در سایت قابل‌مشاهده است.

نکته: اگر در سال نودوهفت برای دریافت طرح ترافیک در سایت TEHRAN.IR ثبت‌نام کرده‌اید٬ از ثبت‌نام جدید بی‌نیاز خواهید بود.

آیا با ورود به محدوده طرح ترافیک از سهمیه تردد خودرو کاسته می‌شود و باید عوارض محدوده دوم (زوج و فرد) را هم پرداخت کرد؟
درصورتی‌که خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شود، دیگر عوارض محدوده دوم را نمی‌پردازد و صرفاً عوارض طرح ترافیک را می‌پردازد. در این صورت، روزی که خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شده، جزو ۲۰ روز استحقاقی محدوده دوم محسوب نخواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، ۲۰ روز استحقاقی خودرو‌های پلاک تهران مربوط به‌روز‌هایی است که آن‌ها در سایت ثبت‌نام کرده و صرفاً در محدوده دوم تردد داشته‌اند.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

از طرح ترافیک ۹۸ چه میدانید؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه چیز درباره طرح جایگزین «زوج یا فرد» / طرح ترافیک سال ۹۸ چگونه است؟ + جزئیات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..