تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افطاری روز بیست‌و‌پنجم ماه رمضان؛ اسلوپی‌جو و نان‌‌برگر‌سیب‌زمینی

۸۶۹۰۴۳

۱۳۵۶ 

برترین‌ها: اسلوپی‌جو یک ساندویچ مشهور است که با گوشت چرخ کرده، فلفل دلمه‌ای، پیاز و سس قرمز درست می‌شود. در اسلوپی‌جوی گیاهی به جای گوشت از یک پروتئین گیاهی استفاده می‌شود.

اسلوپی‌جو یکی از ساندویچ‌های مشهور غربی است که با نان‌برگر سرو می‌شود. شاید خیلی از شما گوشت چرخ کرده دوست نداشته باشید، اما از ظاهر اسلوپی‌جو خوشتان بیاید. این اسلوپی‌جوی گیاهی بهترین دستوری بود که من دیدم، چون علاوه بر موادی که همه اضافه می‌کنند مقداری قارچ هم به آن اضافه شده که طعم خوبی به اسلوپی‌جو ما می‌دهد. من در ادامه یک نان‌برگر‌سیب‌زمینی هم به شما یاد خواهم داد که اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید آن را هم در خانه درست کنید.

اسلوپی‌جوی گیاهی

مواد لازم:

عدس: ۱ پیمانه استاک سبزیجات یا آب ساده: ۲ پیمانه قارچ: ۴ عدد فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد فلفل سبز تند: ۱ عدد (۲ تا در صورتی که تندی زیاد دوست دارید) رب گوجه: ۲ قاشق غذاخوری سس گوجه: ۱ پیمانه سیر: ۴ حبه ادویه دلخواه: ۱ قاشق چایخوری (من استفاده نکردم) نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

دستورالعمل:

۱. ابتدا عدس‌ها را حداقل نیم ساعت با آب و کمی نمک دریا بخیسانید. پس از حداقل نیم ساعت آب آن را دور بریزید. عصاره سبزیجات یا آب را بجوشانید، عدس‌ها را داخل آن بریزید. حرارت را کم کنید و بگذارید عدس‌ها پخته شوند. لازم به گفتن است که حتما از عدس‌هایی که زود می‌پزند استفاده کنید، چون بعضی از عدس‌ها دیرپز یا اصطلاحا نپز هستند. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید عدس‌ها همراه آب کامل بپزند و آب آن کاملا بخار شود.

۲. هنگامی که عدس‌ها در حال پختن هستند، قارچ را ریز خرد کنید، سر و دانه‌های فلفل‌ها را جدا کرده و آن‌ها را ریز کنید. حالا ابتدا قارچ‌ها را سرخ کنید، چون قارچ‌ها آب می‌اندازند یا می‌توانید مثل من آن‌ها را جدا سرخ کنید. بعد از سرخ شدن قارچ، پیازو فلفل را به قارچ‌ها اضافه کنید و بگذارید تفت بخورند. حالا ادویه دلخواهتان را اضافه کنید. برای ادویه می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید: فلفل، پودر سیر، پودر پیاز، پودر چیلی، پاپریکا و زیره. من از هیچ ادویه‌ای استفاده نکردم و تنها نمک لازم را به آن افزودم. استفاده از ادویه‌ها باعث می‌شود غذا‌ها مزه‌هایی مشابه داشته باشند.

۳. پس از نرم شدن پیاز و سایر مواد، رب گوجه را به مواد افزوده و بگذارید کمی سرخ شود تا بوی خامی آن برود حالا ۱ پیمانه سس گوجه را به آن اضافه کنید. برای سس می‌توانید از ترکیب سس تند و کچاپ یا فقط سس کچاپ استفاده کنید، من از سس گوجه فرنگی تند استفاده کردم. عدس پخته شده را به ترکیب اضافه کنید و بهم بزنید تا با سایر مواد ترکیب شود. بگذارید عدس با سایر مواد بپزد. شما می‌توانید نیمی از ترکیب پیاز و فلفل را ابتدا سرخ کنید و در انتها پس از افزودن عدس بقیه را به آن اضافه کنید. به این شکل بافت آن مشخص می‌شود. این غذا باید به همین شکل باشد که بافت کلیه اجزا مشخص باشد نه اینکه کاملا له و مخلوط شوند.

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

۴. حالا آن را در نان‌برگر بریزید و با کاهو، گوجه و یا سیب زمینی سرخ کرده و سبزیجات برشته سرو کنید. این غذا باید گرم سرو شود. اسلوپی‌جو با گوشت هم به همین صورت درست می‌شود تنها نکته که در مورد گوشت لازم است بگویم این است که موقعی که گوشت اضافه می‌کنید پس از سرخ کردن باید کمی آب به آن افزود تا گوشت پخته شود به خصوص گوشت گوساله.

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

نان‌ برگر‌سیب‌زمینی

اسلوپی‌جو با نان‌برگر سرو می‌شود که در اینصورت شما یا نان را می‌خرید یا آن را در خانه درست می‌کنید. نان‌برگر‌سیب‌زمینی یکی از برگر‌های متفاوت و خوشمزه است که من به شما پیشنهاد می‌کنم. این نان به دلیل وجود سیب زمینی هم طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد و هم لطیف است. از ابتدا باید تذکر دهم که این دستور نان برای کسانی ست که دوست دارند تجربه‌های جدید داشته باشند یا می‌خواهند نانشان را در خانه درست کنند. نان همبرگر جزو یکی از نان‌های سخت در حرفه نان پزی است، چون نیاز به دقت فراوانی دارد و رعایت نکردن تنها یک نکته نتیجه کار را خراب می‌کند از این جهت خیلی راحت بگویم اگر حوصله انجام این کار را ندارید بهتر است خواندن مطلب را در همین جا خاتمه دهید.

مواد لازم:

سیب زمینی: ۴۰۰ گرم کره: ۲ قاشق غذاخوری آرد نان: ۲ و ۱/۴ پیمانه شکر: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری مخمر فوری: ۲ قاشق چایخوری نمک: ۱ قاشق چایخوری تخم مرغ: ۲ عدد، یکی برای نان یکی هم برای رومال دانه کنجد: ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)

طرز تهیه:

۱. ابتدا سیب زمینی‌ها را به صورت مکعب‌هایی با قطر ۲ سانتی متر خرد کنید. آن‌ها را داخل یک ماهیتابه گود بریزید، روی آن‌ها آب بریزید تا حدی که روی آن‌ها را بپوشاند. بگذارید سیب زمینی‌ها با آب بپزند. این کار حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. حالا ۵ قاشق غذاخوری از آب سیب زمینی را برداشته و در کاسه‌ای بریزید و کنار بگذارید. بقیه آب سیب زمینی را خالی کنید حالا دوباره ماهیتابه را روی گاز و حرارت خیلی ملایم بگذارید تا آب سیب زمینی به طور کامل بخار شود. در این وضعیت بالای سر آن باشید تا نسوزد.

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

۲. سیب زمینی را کاملا له کنید تا یکدست و نرم شود و تشکیل یک خمیر بدهد. کره را به شکل مکعب‌های کوچکی درآورید با سیب زمینی مخلوط کنید و بهم بزنید تا کره ذوب شده و با آن ترکیب شود.

۳. در کاسه‌ای بزرگ، آرد، مخمر فوری (می‌توانید از مارک رضوی یا فریمان خریداری کنید)، شکر و نمک را بریزید. با یک ویسک دستی آن‌ها را بهم بزنید تا یکدست شوند. سیب زمینی گرم را به آرد اضافه کنید و مخلوط کنید. با دست بهم بزنید تا مخلوط شوند. حالا تخم مرغ و آب سیب زمینی را اضافه کنید. آب را به یکباره نریزید. بگذارید ابتدا آن را امتحان کنید سپس اگر سفت بود بقیه آب را اضافه کنید. حالا خمیر را خوب مخلوط کنید تا زمانی که کمی چسبناک باشد (۸ تا ۱۰ دقیقه). این خمیر به واسطه وجود سیب زمینی کمی چسبناک است بنابراین سعی نکنید با آرد اضافی آن را سفت کنید.

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

۴. خمیر را به شکل یک توپ درآورید، آن را در کاسه‌ای چرب بگذارید و روی آن را بپوشانید. بگذارید حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند یا تا زمانی که اندازه آن ۲ برابر شود.

۵. بعد از این زمان خمیر را روی سطحی که کمی آرد پاشی کرده‌اید، بگذارید، چون این خمیر خیلی چسبناک است به این ترتیب راحت‌تر بلند می‌شود. آن را به شکل یک مربع با قطر ۲۰ سانت درآورید. حالا با استفاده از چاقو آن را تبدیل به ۹ تکه مساوری کنید. هر تکه را جدا کرده و روی آن‌ها را با یک پلاستیک با فاصله از خمیر‌ها بپوشانید.

۶. یک تکه خمیر را بردارید، خمیر را در کف دستانتان به شکل گرد درآورید اینجا یک نکته لازم است بگویم. من دستانم را آردی کردم تا خمیر نچسبد، اما به شما توصیه می‌کنم که هرگز این کار را نکنید، چون نان همبرگر با آرد زیاد خشک می‌شود. اگر دستانتان را چرب کنید بهتر است. پس از شکل دادن خمیر به شکل توپ‌های گرد و کوچک، دوباره روی آن‌ها را با پلاستیکی بپوشانید و ۱۵ دقیقه استراحت دهید.

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

۷. در این مرحله سینی فر را کاغذ بگیرید و فر را هم با دمای ۲۲۰ درجه سلسیوس روشن کنید. یک نکته خیلی خیلی مهم که من فراموش کردم انجام دهم و بسیار هم بر نتیجه کار تاثیر دارد، ایجاد حمام بخار فر است که باید یک کاسه آب گرم را داخل فر بگذارید تان از خشک شدن نان جلوگیری شود. کسانی که از کیک پز استفاده می‌کنند و می‌خواهند نان بپزند، توجه داشته باشند که نان را در ظرفی بگذارند سپس روی ظرف را به طورکامل با کاغذ آلومینیوم بپوشانند سپس آن را در کیک پز بگذارند. روی سطحی که کمی آرد پاشی شده باشد، هر کدام از توپ‌های خمیری را به آرامی فشار دهید تا به شکل دایره‌هایی با قطر ۹ سانتی متر درآیند. این کار را به آرامی انجام دهید تا پف آن‌ها نخوابید و شکلشان خراب نشود. حالا این دایره‌ها را داخل سینی فر بگذارید. روی آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید و بگذارید دوباره ور بیایند و دو برابر شوند به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه.

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

۸. پس از دو برابر شدن دایره‌ها، یک تخم مرغ را در یک کاسه کوچک شکسته و یک قاشق آب به آن اضافه کنید سپس بهم بزنید. آب باعث می‌شود تخم مرغ به راحتی هم زده و یکدست شود. همچنین باعث حرکت بهتر آن روی نان‌ها می‌شود. می‌توانید کمی هم نمک بزنید. حالا تخم مرغ را برس روی نان‌ها بزنید. روی هر کدام را مقداری کنجد سفید یا سیاه و یا در صورت دلخواه تخم خشخاش بپاشید. اگر نمک دریای بلوری داشته باشید می‌توانید به میزان خیلی کم نمک دریا روی آن بپاشید. حالا نان‌ها را توی فر بگذارید و بگذارید به مدت ۱۵ تا ۱۸ بمانند تا پخته و برشته شوند. پس از خارج کردن نان‌ها از فر، آن‌ها را روی توری خنک کننده بگذارید. اگر نانتان خشک شد، می‌توانید یک پارچه نخی را کمی مرطوب کنید و همانطور که نان‌ها داغ هستند روی آن‌ها بگذارید.

۹. حالا اسلوپی‌جوی گیاهی را با نان‌برگر‌سیب‌زمینی، کاهو، گوجه و سایر سبزیجات دلخواه سرو کنید. می‌توانید درست کردن اسلوپی‌جو را به هنگام آخرین دور ور آمدن نان شروع کنید. می‌توانید حتی نان‌برگر را داخل ماهیتابه تست کنید سپس مواد را داخل آن بریزید کاری که بسیاری از رستوران‌ها انجام می‌دهند.

افطاری اسلوپی جو گیاهی و نان برگر سیب زمینی

نکاتی مهم در مورد نان سیب زمینی و اشتباهاتی که نباید انجام دهید

اولین نکته اینکه پس از ریختن سیب زمینی در آرد خوب آن را با دست بهم بزنید تا آرد به خورد سیب زمینی رفته و با آن مخلوط شود سپس تخم مرغ و آب سیب زمینی را اضافه کنید. خمیر نان‌برگر‌سیب‌زمینی بخاطر نشاسته سیب زمینی خیلی چسبناک است بنابراین سعی نکنید آرد زیادی به آن اضافه کنید. در مورد میزان آرد دقت کنید اگر آرد کمی زیادتر شود نان شما آنقدر‌ها لطیف نخواهد بود. وقتی که خمیر‌ها را گرد می‌کنید، آرد زیادی استفاده نکنید فقط کمی سطح کار آردپاشی شده باشد. بهر حال خمیر برگر لطیفتر از سایر نانهاست. حمام بخار تقریبا برای همه نان‌های این چنینی الزامی است. مگر در مورد نان‌های میوه‌ای که همانطور که قبلا گفتم جزو نان‌های مرطوب هستند. برای اینکار ابتدا یک کاسه بزرگ آب گرم را داخل کف فر قرار دهید سپس فر را روشن کنید. بعضی افراد هم آب را داخل آن اسپری می‌کنند. برای رومال می‌توانید حتی کمی شیر به تخم مرغ اضافه کنید. استفاده از تخم مرغ باعث برشتگی و ایجاد رنگی طلایی در سطح برگر خواهد شد. برگر‌سیب زمینی به خوبی نان‌برگر معمولی نخواهد شد، اما ارزش درست کردن را دارد، چون طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد. برای کره می‌توانید از کره گیاهی هم استفادده کنید کما اینکه من هم از کره گیاهی استفاده کردم. موقع گرد کردن نان‌ها و افزایش قطر خیلی دقت کنید که روی نان‌ها را چندان فشار ندهید که شکلشان خراب شود.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افطاری روز بیست‌و‌پنجم ماه رمضان؛ اسلوپی‌جو و نان‌‌برگر‌سیب‌زمینی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..