تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شیاف گلیسیرین نوزادان، همه چیز درباره آن

یبوست در نوزادان مشکلات زیادی را برای آن ها به دنبال دارد. در چنین مواردی از شیاف گلیسیرین برای نوزادان استفاده می شود. البته این شیاف برای بزرگسالان نیز کاربرد دارد.
استفاده از شیاف گلیسیرین برای نوزادان شاید به دلیل کم عارضه بودن این دارو می باشد. این شیاف برای نوزادانی که در دفع دچار مشکل هستند، تجویز می شود. نوزادان به دلیل پایین بودن سیستم دفاعی بودن نیاز به مراقبت بیشتری دارند و به همین خاطر کلیه عوارض احتمالی دارو در آن ها در نظر گرفته می شود. این سیستم دفاعی ضعیف و شرایط خاص بدن آن ها سبب عکس العمل های دارویی بیشتری می شود.

شیاف گلیسیرین برای نوزادان
شیاف لاکساتور نام دیگر شیاف گلیسیرین می باشد و با نام تجاری ®Fleet Baby lax شناخته می شود. این دارو نقش تسهیل کنندگی در دفع دارد و از انواع ملین کننده ها به حساب می آید. مصرف این دارو اتساع در ناحیه مقعد را به دنبال دارد. عمل دفع را راحت کرده و این شیاف جذب گلیسیرین به داخل کولون را فراهم می کند. جذب این ماده از طریق فرآیند هیپراسمولار انجام می شود. در واقع بیماران تحت درمان این شیاف برای دفع مدفوع وابسته به ملین هستند و این ملین را از شیاف دریافت می کنند.

نحوه مصرف شیاف گلیسیرین برای نوزادان
استفاده از شیاف گلیسیرین برای نوزادان باید با رعایت بهداشت انجام شود. برای بهره مندی از این دارو، ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید. در ادامه نوزاد را بر روی پهلو بخوابانید.خواباندن نوزاد به پهلو برای استفاده از شیاف بهتر است در این وضعیت پاهای نوزاد به شکل جمع شده باشد(طرز قرارگیری نوزاد باید به گونه ای باشد که عمل وارد سازی شیاف به درون مقعد به خوبی انجام شود). شیاف را با اندک فشاری از ناحیه گرد به مقعد وارد نمایید. برای ورود راحت شیاف به مقعد بهتر است از ژل های روان کننده کمک بگیرید. حدود ۲ سانتی متر از شیاف را به درون مقعد هدایت کنید.
بعد قرارگیری شیاف در مقعد بهتر است حدود ۱۵ دقیقه تا یک ساعت نوزاد در حالت دراز کشیده باقی بماند. این موضوع برای جذب شیاف گلیسیرین لازم است.
مصرف شیاف گلیسیرین برای نوزادان باید به شکل خوابیده انجام گیرد. این مسئله از سردرد و دهیدراسیون جلوگیری می کند. روند جذب این دارو کمی ضعیف و تدریجی است. این جذب حدود پانزده دقیقه تا یک ساعت زمان می برد. بعد از گذشت این مدت می توانید اثرات این دارو را مشاهده کنید. در صورت عدم رویت این نشانه های بهبودی بعد از یک ساعت از پزشک برای استفاده دوباره از دارو نظرخواهی کنید.
اثر این دارو تا ۲۴ ساعت در بدن باقی می ماند. بنابراین بهتر است این دارو را در طی بیست و چهار ساعت فقط یک بار مصرف کنید.
از شیاف گلیسیرین برای از بین بردن یبوست در بارداری نیز استفاده می شود. تاکنون هیچ عارضه ای از این شیاف بر روی مادر و جنین مشاهده نشده است. البته بهتر است مصرف این دارو با رعایت اصول انجام شود و قبل از مصرف نظر پزشک را در این باره جویا شوید.
از این دارو در زمان شیردهی استفاده نمی شود. چون این دارو وارد شیر مادر شده و بر روی نوزاد تاثیرات منفی خواهد داشت.
برای درمان یبوست در نوزادان از روش های مختلفی کمک گرفته می شود. به عنوان مثال مقداری روغن در ناحیه عضو تناسلی یا شکم نوزاد مالیده می شود.
شیاف گلیسیرین برای نوزادان جهت درمان یبوست مورد اهمیت قرار می گیرد. البته در این مصرف باید از شیاف مخصوص نوزادان استفاده کنید. ضمن اینکه از نظر پزشک درباره به کارگیری شیاف گلیسیرین برای نوزادان آگاه شوید.
شیاف گلیسیرین برای درمان بواسیر نیز حائز اهمیت می باشد. در بیماری بواسیر فرد در دفع مدفوع دچار درد و خونریزی است. رگ های نواحی مقعد دچار ورم شده و این موضوع از فشار وارده به این ناحیه ناشی می شود. یبوست های مکرر در دراز مدت عامل اصلی شکل گیری این بیماری هستند.

شیاف گلیسیرین چه عوارضی دارد؟
این دارو ممکن است در نوزادان و بزرگسالان با عوارضی همراه باشد. البته این عارضه ها به شکل اجمالی گفته شده و ممکن است فقط بعضی از این عارضه ها در فرد دیده شود.
- تحریک شدن
- احساس درد
- حالت تهوع
- احساس تشنگی
- استفراغ
- سردرد
- اسهال
- سرگیجه
- انقباض عضلات(دردهای کرامپی)
- دفع گلوکز از طریق ادرار(گلیکوزوری از نوع ضعیف)
- بالا رفتن قند خون(هیپر گلیسمی از نوع ضعیف)
اگر در مصرف شیاف گلیسیرین برای نوزادان و بزرگسالان شاهد این عارضه ها بودید، بهتر است مصرف را قطع و به پزشک مراجعه کنید. نتیجه گیری کلی در این مورد این است که مصرف طولانی شیاف نداشته باشید.

افرادی که نباید از شیاف گلیسیرین استفاده کنند
- اگر دچار حساسیت به گلیسیرین هستید
- مبتلایان به دیابت
- گرفتگی در ناحیه روده
- انباشتگی مدفوع
- احساس درد در ناحیه شکم
- مبتلایان به بیماری های کبدی و کلیوی
- کسانی که جراحی شکم را تجربه کرده اند
- افراد سالخورده
- افرادی که جراحی رکتوم داشته اند، نیز نباید از شیاف گلیسیرین بهره مند شوند.
اگر در حین مصرف شیاف گلیسیرین به حالت استفراغ، درد شکمی، اسهال بیش از یک هفته، خونریزی در ناحیه رکتال یا تهوع دچار شدید، مشکل خود را جدی بگیرید و از مصرف ادامه دارو خودداری کنید. ضمن اینکه برای کنترل و بررسی عوارض رویت شده به پزشک مراجعه کنید.

نگه داری شیاف گلیسیرین برای نوزادان
این دارو را در داخل فضای کابینت آشپزخانه نگه دارید. این محیط باید دمایی برابر با دمای اتاق داشته باشد. ضمن اینکه شیاف در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. یخچال نیز مکان مناسبی برای نگه داری شیاف گلیسیرین نیست.
اگر شیاف در زمان مصرف بیش از اندازه نرم است، بهتر است آن را زیر آب سرد بگیرید یا در یخچال قرار دهید. اگر بیش از اندازه خشک شده، بهتر است کمی آن را مرطوب کنید.

مقدار مصرف شیاف گلیسیرین
- میزان مصرف شیاف گلیسیرین برای نوزادان برابر با یک تا ۱.۷ گرم می باشد. نوزاد برای جذب این شیاف باید حدود یک ربع تا یک ساعت در حالت دراز کشیده باقی بماند.
- میزان مصرف شیاف گلیسیرین در کودکان ۲ تا ۶ سال حدود ۲ تا ۲.۸ گرم می باشد. زمان جذب این میزان دارو نیز برابر با ۱۵ دقیقه است.
- میزان دریافت شیاف گلیسیرین در افراد بالای ۶ سال بین ۲ تا ۸ گرم توصیه می شود و این میزان برای جذب به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شیاف گلیسیرین نوزادان، همه چیز درباره آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..