تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۱۳ چیزی که هرگز نباید درباره آن ها به پزشک خود دروغ بگویید

شاید با خودتان فکر کنید اشکالی ندارد به پزشک تان یک دروغ مصلحتی کوچک بگویید و مثلاً مگر فرقی می کند چند بار در هفته سیگار می کشید یا گهگاه سراغ مشروبات الکلی می روید یا نه. اما گفتن همین دروغ های به ظاهر کوچک و بی ضرر به پزشک تان شما را به دردسر بزرگی خواهد انداخت. همه ی بیماران باید پزشک خود صادق باشند چون این مسأله به شما کمک می کند از سلامت عمومی و تندرستی خود مراقبت کنید و به علاوه، پزشک شما برای اینکه بتواند بهترین درمان را برای شما فراهم کند، باید به طور کامل از سبک زندگی و تجربیات شما مطلع باشد. در ادامه به مواردی می پردازیم که هرگز نباید درباره ی آن ها به پزشک خود دروغ بگویید و می خواهیم ببینیم این دروغ های کوچک چه مشکلاتی به بار می آورند.

۱- سابقه ی جراحی

صداقت بیمار با پزشک

شاید تصور کنید جراحی ای که در دوران کودکی یا عمل سرپایی ای که اخیراً داشتید، ارزش مطرح کردن نداشته باشد، اما زمانی که در مورد سابقه ی پزشکی شما سؤال می شود، باید به تک تک جراحی هایی که در طول زندگی تان داشته اید اشاره کنید.

این مسأله دلایل متعددی دارد. اول آنکه، بسته به نوع جراحی ای که داشته اید، امکان ابتلا به بیماری های خاصی در شما وجود دارد. مثلاً تصور کنید که به خاطر شکم درد به پزشک مراجعه کرده اید. اگر قبلاً عمل آپاندیس داشته اید یا لوله های آلت تناسلی خود را با جراحی بسته اید، هر کدام این جراحی ها ریسک بروز مشکلات متفاوتی را در شما ایجاد می کنند.

یک دلیل دیگر این است که اگر قبلاً مشکلی با بیهوشی حین جراحی داشتید، پزشک شما باید حتماً این موضوع را بداند.

هر نوع جراحی ای که روی شما انجام شده باشد و هر چیزی که به طریقی از بدن شما کم یا در آن تغییر داده شده باشد، می تواند روی وضعیت شما در آینده تأثیر بگذارد.

حتی کوچک ترین جراحی های خود مثل برداشتن خال ها و ضایعات گوشتی را باید به پزشک تان اطلاع دهید چون همین نکات جزئی ممکن است عامل مشکل بزرگ تری باشند.

۲- سابقه ی بارداری و وضعیت عادت ماهانه

اگر تا به حال سابقه ی سقط جنین (خواسته یا ناخواسته) داشته اید، یا پریود نامنظمی دارید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر صادقانه و تمام و کمال پزشک خود را از وضعیت تان آگاه کنید، این کار به او کمک می کند تا متوجه شود از چه روشی می توانید بارداری موفقی داشته باشید.

بعد از سقط جنین، تا چند ماهی عادت ماهانه وضعیت نامنظمی دارد و این مسأله کاملاً طبیعی است. اما اگر شما باردار نبوده باشید و در عین حال، پریود نامنظمی داشته باشید، این مسأله دیگر طبیعی نیست و باید مورد بررسی قرار گیرد.

نامنظم بودن عادت ماهانه می تواند نشانه ی مشکلات زیاد و حتی به ظاهر بی ربط دیگری هم باشد.

کار پزشک قضاوت بیمار و تصمیمات و انتخاب های او نیست، بنابراین با او کاملاً صادق باشید. اگر به هر دلیلی احساس می کنید صحبت با پزشک تان درباره ی این مسائل یا هر مسأله ی دیگری در رابطه با سلامتی خود، شما را معذب می کند، بهتر است پزشکی را پیدا کنید که با او احساس راحتی کنید و بتوانید به راحتی با او صحبت کنید.

۳- سابقه ی پزشکی خانواده، سن خود یا فرزند خود

فرقی نمی کند چند ساله باشید، هرگز نباید سن خود را به پزشک تان کم یا زیاد بگویید.

فاکتور سن به ویژه نقش مهمی در سلامت کودکان شیرخواره به ویژه نوزادان دارد، چون بسته به سنی که دارند، نحوه ی درمان آن ها فرق می کند.

بعضی آزمایش ها هم بر اساس سن تجویز می شوند، بنابراین اگر در مورد سن خود صادق نباشید، از این نظر دچار مشکل خواهید شد. برای مثال، هنگام تصمیم در مورد انجام آزمایش کولونوسکوپی، هم سن و هم سابقه ی پزشکی خانواده، فاکتورهای تعیین کننده و مهمی محسوب می شوند. سابقه ی دریافت واکسن آنفولانزا و واکسن های مربوط به دوران بزرگسالی هم همین اندازه مهم هستند.

۴- سوابق جنسی شامل ابتلا به بیماری های مقاربتی در گذشته و حال، شرکای جنسی، سابقه ی برقراری رابطه جنسی محافظت نشده و دیگر مشکلات جنسی

صادقانه و راحت صحبت کردن درمورد زندگی جنسی خود با پزشک، گرچه سخت، اما ضروری است. بنابراین اگر سابقه ی برقراری رابطه ی جنسی بدون استفاده از ابزارهای جلوگیری از بارداری را دارید یا هر گونه مشکل جنسی ای مثل احساس درد یا خشکی در ناحیه ی آلت تناسلی خود دارید، در مورد شرکای جنسی و بیماری های مقاربتی گذشته و حال خود کاملاً صادق باشید.

درست است که برای همه ی ما زندگی و سوابق جنسی مان مسأله ای کاملاً خصوصی محسوب می شود، اما این موضوع یکی از چیزهایی است که پزشک خود را باید حتما از آن مطلع کنیم. سابقه ی جنسی ما نه تنها در خطراتی که در حال حاضر سلامت ما را تهدید می کنند تأثیر گذار است، بلکه در بیماری ها و حتی سرطان هایی که در آینده ممکن است با آن ها مواجه شویم هم نقش دارد.

سابقه ی ابتلا به بیماری های مقاربتی به ویژه اهمیت زیادی برای پزشکان دارد تا ریسک ابتلا به بیماری های جنسی و همینطور بارداری خارج از رحم را در بیمار ارزیابی کنند. علاوه بر این، اگر سابقه ی ابتلا به بیماری HIV داشته باشید، فارغ از اینکه دارو مصرف می کنید یا نه، این مسأله می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت ها قرار دهد، بنابراین آگاهی از این مسأله به پزشک شما کمک می کند تا متوجه شود علائمی مثل تب، سرفه یا دیگر نشانه های عفونت که در شما وجود دارد، تا چه حد جدی هستند.

کار پزشک، کمک به شما است تا بتوانید آگاهانه در مورد سلامت خود تصمیم بگیرید و این مسأله شامل سلامت جنسی شما هم می شود. بنابراین تصویر کاملی از وضعیت جنسی خود به پزشک تان ارائه دهید تا مناسب ترین راه جلوگیری از بارداری را پیش پای شما بگذارد و بهترین درمان را برای مشکلات جنسی شما پیدا کند.

۵- داروهای مصرفی

اگر به خاطر آنکه احساس کرده ایید حال تان بهتر شده، داروهایی که برایتان تجویز شده را کامل نخورده اید، یا تحمل عوارض داروهایتان را نداشتید و مصرف شان را قطع کرده اید؛ اگر به دلیل مشغله، به کلی فراموش کردید داروهای تجویزی تان را مصرف کنید، از داروهای تاریخ مصرف گذشته استفاده کرده اید، یا داروهایتان را سر ساعت و منظم نخورده اید؛ هر شرایطی که بوده، در مورد داروهای مصرفی تان با پزشک تان کاملاً صادق باشید. این مسأله شامل دوز داروها و تعداد دفعات مصرف آن ها هم می شود.

این موضوع اهمیت زیادی دارد چون بعضی داروها واکنشی در بدن ایجاد می کنند که می تواند کشنده باشد. برای مثال، قرص های ضد افسردگی یا آنتی بیوتیک می توانند در بدن باهم تداخل پیدا کنند و باعث مشکلات زیادی شوند.

این نکته در مورد داروهای گیاهی، ویتامین ها، مکمل ها و هر داروی بدون نسخه ای هم صدق می کند. در بسیاری از موارد، داروهای بدون نسخه با داروهای تجویزی تداخل پیدا می کنند.

فراموش نکنید که همیشه احتمال تداخل دارویی وجود دارد.

۶- مصرف مشروبات الکلی، سیگار یا مواد مخدر

ممکن است فقط در مهمانی ها مشروب مصرف می کنید یا به صورت تفریحی سیگار می کشید، و یا مواد مخدر مصرف می کنید، اما می ترسید که پزشک تان شما را قضاوت کند. با این حال، شما هرگز نباید در مورد مصرف سیگار، الکل یا مواد مخدر-حتی اگر تفریحی باشد- به پزشک تان دروغ بگویید.

پزشک شما باید تمام و کمال در جریان عادت های خوب و بد زندگی شما قرار بگیرد، چون این عادت ها با ریسک هایی همراه هستند که باید هنگام تجویز دارو و درمان برای بیماری ها و مشکلات فعلی شما در نظر گرفته شوند.

علاوه بر این، پزشکان هنگام معاینه ی بیماران، علائم حیاتی و دیگر نشانه ها را در آن ها بررسی می کنند. مشروبات الکلی، مواد مخدر و تنباکو می توانند روی علائم حیاتی شما مثل ضربان قلب تان تأثیر بگذارند و همچنین نشانه هایی مثل احساس سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان ایجاد کنند. اگر به پزشک خود اطلاع دهید که الکل، تنباکو و/ یا مواد مخدر مصرف می کنید، او می تواند علت نشانه های نامتعارفی که در شما وجود دارد را به درستی تشخیص دهید و متوجه شود که آیا ارتباطی بین این نشانه ها و عادت های شما وجود دارد یا نه.

به علاوه، این مسأله به پزشک شما کمک می کند از ریسک مشکلات جدی تری مثل حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و اختلال نعوظ، که در خصوص شما وجود دارد آگاه شود.

۷- آخرین مراجعه به پزشک

مشغله های زندگی فرصت چکاپ منظم را از بعضی از ما می گیرد و برخی دیگر هم هستند که از پزشک و مطب و همه ی متعلقاتش دل خوشی ندارند و بنابراین سعی می کنند تا حد ممکن کمتر به پزشک مراجعه کنند. فرقی نمی کند آخرین بار چه زمانی بوده که به پزشک مراجعه کردید، همیشه باید در این مورد با پزشک تان صادق باشید.

این کار به پزشک شما کمک می کند که متوجه شود از چه اقدامات پیشگیرانه ای، مثل تزریق واکسن، که برایتان ضروری بوده برخوردار نشده اید.

اگر به پزشک تان بگویید که آخرین بار یک سال قبل به پزشک مراجعه کردید، اما در حقیقت ۱۰ سالی از آخرین مراجعه ی شما گذشته باشد، ممکن است پزشک تان تصور کند که شما مراقبت ها و آزمایش های لازم را دریافت کرده اید، در حالی که در واقع اینطور نبوده. برای مثال، اگر معاینه ی امروزتان نشان دهد که فشار خون تان کمی بالا است و از طرفی آخرین بار یعنی یک سال قبل که به پزشک مراجعه کردید، فشار خون تان نرمال بود، بنابراین احتمالاً چندان جای نگرانی است. اما اگر ۱۰ سالی باشد که به پزشک مراجعه نکرده اید و مدتی است که فشار خون تان بالا رفته، این مسأله می تواند نشانه ی مشکل جدی تری باشد.

۸- استفاده از کرم ضد آفتاب یا دستگاه های برنزه کننده مثل سولاریوم

گرچه تحقیقات ثابت کرده حضور زیاد در آفتاب بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، می تواند ریسک بروز سرطان پوست را افزایش دهد، هنوز هم افراد زیادی هستند که از این مسأله غفلت می کنند.

اگر تجربه ی استفاده از دستگاه های برنزه کننده ای مثل سولاریوم را داشته اید یا دچار آفتاب سوختگی شده اید، ریسک ابتلا به سرطان پوست در شما بالاتر است، بنابراین در این مورد کاملاً با پزشک خود صادق باشید.

شما باید در مورد مدت زمانی که بدون کرم ضد آفتاب، در آفتاب حضور داشته اید و هرگونه سابقه ی مشکلات پوستی که در خانواده ی شما وجود دارد، با پزشک خود صحبت کنید، در غیر اینصورت ممکن است آزمایش های پوستی لازم را برایتان تجویز نکند.

۹- ورزش کردن

همه ی ما دیگر از فواید فراوان ورزش کردن برای جسم و روح خود آگاه هستیم. با این حال اگر به هر دلیلی ورزش نمی کنید، نباید به دروغ به پزشک تان بگویید که ورزش می کنید.

فرقی ندارد لاغر باشید یا چاق، آینده ی سلامت شما را بر اساس میزان فعالیت ورزشی تان بهتر می توان پیش بینی کرد تا از روی سایز یا ظاهرتان.

این مسأله به تشخیص ریسک بروز بعضی بیماری ها در شما برمی گردد. اگر اهل ورزش و فعالیت بدنی نیستید و بیشتر روز را نشسته سپری می کنید، ریسک بروز بیماری های قلبی در شما بالاتر است. در نتیجه، لازم است با پزشک خود در مورد میزان فعالیت بدنی و سبک زندگی خود با صداقت صحبت کنید.

۱۰- احساس درد و هر گونه نشانه ی آزاردهنده ی دیگر

اگر اخیراً زیاد دچار سردرد، شکم درد یا هر نوع درد دیگری می شوید، حتی اگر این دردها شدید نیستند، حتماً درباره ی آن ها با پزشک خود صحبت کنید.

از قلم انداختن دردها و مشکلات به ظاهر جزئی ای که در زندگی روزمره به سراغ ما می آیند، ممکن است منجر به یک تشخیص نادرست از سوی پزشک شود و شما را از یک درمان مناسب محروم کند.

به علاوه، به خاطر داشته باشید که بعضی از سخت ترین بیماری های دنیا، تا مدت ها، علائم شدید و قابل توجهی از خود بروز نمی دهند، تا جایی که دیگر دیر می شود و درمان سخت یا ناممکن می شود. در اغلب موارد، افراد تا مدت ها به علائم جزئی ای که در خود می بینند توجهی نمی کنند، در حالی اگر به موقع به این نشانه ها توجه شود، روند درمان نتیجه ی بهتری پیدا می کند.

این اطلاعات به تشخیص بیماری هایی مثل سرطان که در ابتدا پیشرفت تدریجی دارند و همینطور بیماری های مزمنی مثل حساسیت های غذایی، بیماری التهابی روده و غیره، کمک می کند. این علائم گاهی مبهم هستند اما پزشک شما می تواند آن ها را در کنار بقیه ی مواردی که در سابقه ی پزشکی شما وجود دارد بگذارد و به علت مشکل پی ببرد.

۱۱- دستورالعمل های های قبل از عمل، معاینه و آزمایش

اگر طبق دستورالعمل قبل از معاینه، عمل جراحی یا آزمایش، عمل نکردید، تظاهر به این کار نکنید و پزشک تان را از این مسأله آگاه کنید.

مثلاً اگر قبل از عمل جراحی تان غذا خورده باشید، متخصص هوشبری عمل تان را لغو خواهد کرد. چون اگر با معده ی پر بیهوش شوید، ریسک استفراغ کردن تان در حین جراحی و درنتیجه خفگی شما بالاتر می رود.

حتی اگر گفتن حقیقت باعث تغییر برنامه ی عمل، معاینه یا آزمایش شما شود هم باید این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که وقتی پای سلامت و جان در میان است، همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

۱۲- بهداشت دهان و دندان

شاید تصور کنید که می توانید در مورد اینکه چقدر اهل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان هستید به پزشک تان دروغ بگویید، به ویژه اگر این پزشک، دندانپزشک نباشد. اما هرگز نباید در این مورد دروغ بگویید.

باورتان می شود یا نه، بهداشت دهان نه تنها روی دندان ها، بلکه روی بسیاری از جنبه های دیگر سلامتی هم تأثیر دارد، از جمله: بیماری قلبی، بارداری و بسیاری موارد دیگر. بنابراین درمورد عادت های بدتان با پزشک خود صادق باشید و توصیه هایی که پزشک به شما می کند را جدی بگیرید و به آن ها عمل کنید.

۱۳- درک صحبت های پزشک

در اغلب موارد با آنکه پزشک تصور می کند توضیحات کاملی به بیمار داده، اما بیمار احساس می کند نتوانسته همه چیز را به خوبی درک کند. بنابراین حتماً مطمئن شوید که توضیحات و توصیه های پزشک تان را خوب متوجه شده اید.

بیماران، اغلب می ترسند سؤال بیشتری از پزشک خود بپرسند و از او بخواهند نکته ای که متوجه نشده اند را بیشتر توضیح دهد، چون نگرانند با سؤال هایشان وقت پزشک را بگیرند. در حالی که پرسیدن این سؤال ها به خاطر سلامتی تان واجب است، بنابراین هیچ نکته ای را از دست ندهید.

فراموش نکنید اینکه چند دقیقه ای بیشتر با پزشک تان صحبت کنید بهتر است تا اینکه بدون گرفتن جواب سؤال تان، مطب را ترک کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۱۳ چیزی که هرگز نباید درباره آن ها به پزشک خود دروغ بگویید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..