تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معرفی رشته آمار +فارغ‌التحصیلان این رشته چه توانایی‌هایی دارند؟

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته آمار تا مقطع دکترا تدریس شده و فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان کارشناس آمار در سازمان‌ها و ادارات به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری بپردازند. در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی و معرفی این رشته بپردازد.

معرفی رشته آمار+ فارغ‌التحصیلان این رشته چه توانایی هایی دارند؟!

معرفی رشته آمار

علم آمار را می توان به زبان ساده، پیشگویی بر اساس اعداد و ارقام دانست.

به عبارت دیگر یک آماردان می‌تواند بر اساس مجموعه اطلاعات عددی و بر مبنای مدل‌های ریاضی و مدل‌های نظریه احتمال، پیشگویی کند.

یعنی به یاری اطلاعات گذشته، نحوه رفتار یک فرآیند را پیش‌بینی نماید. از همین رو می‌توان گفت که علم آمار نتیجه‌گیری از جزئیات و یا رسیدن از جزء به کل است.

این مطلب را از دست ندهید: جوانان می‌دانند که در رشته ریاضی و فنی آینده‌ای ندارند

کار علم آمار کمک به تفکر علمی است و آمارشناس کسی است که مشاهده می‌کند و اطلاعاتی به دست می‌آورد و سپس اطلاعات به دست آمده، اتفاقات و حوادث را پیش‌بینی می‌کند.

علم آمار براساس اطلاعات و داده‌های موجود به مدل‌سازی ریاضی از پدیده‌های طبیعی و واقعی می‌پردازد  و امروزه دانشمندان هر علمی سعی می‌کنند از ابراز ریاضی برای مطالعات خود استفاده کنند در نتیجه علم آمار برای بررسی و مطالعه مسائل دنیای واقعی به یاری مدل‌سازی ریاضی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نقش آمارگران در تجارت و صنعت

در تجارت و صنعت، آمارگران نقشی مهم در کنترل کیفیت و ایجاد و بهبود تولیدات ایفا می‌کنند.

به عنوان مثال در یک شرکت خودرو سازی به منظور تخمین زمان از کار افتادن موتور‌هایی که در معرض شرایط آب و هوایی نامساعد قرار می‌گیرند، آمارگران آزمایشاتی برنامه ریزی می‌کنند و موتور‌ها را به صورت منفرد تا از کار افتادن کامل، تحت این شیوه آزمایشی به کار می‌اندازند.

این مطلب را از دست ندهید: پول سازترين رشته هاى دانشگاهى را بشناسيد+ اسامى

همچنین متخصصین آماری که برای شرکت‌های دارو سازی کار می کنند  به منظور تخمین ایمنی و اثربخشی دارو‌های جدید به ارزیابی نتایج آزمایشات کلینیکی می‌پردازند،‌ در مورد دیگر در شرکت‌های تولید نرم افزار‌های رایانه ای، آمارگران در ساخت بسته‌های نرم افزاری که در تجزیه و تحلیل دقیق‌تر و مؤثرتر داده‌ها کاربرد دارند، همکاری می‌کنند، علاوه بر تولید و آزمایش محصولات، گروهی از آمارگران در تصمیم گیری برای نوع محصولی که باید ساخته شود، تعیین قیمت و اینکه این محصولات به چه کسانی باید فروخته شوند، دخیل هستد، آمارگران همچنین با تعیین خطر‌های احتمالی و میزان بازگشت و سودآوری سرمایه گزاری‌های خاص، مدیریت سرمایه‌ها و بدهکاری‌ها را به عهده دارند.

معرفی رشته آمار+ فارغ‌التحصیلان این رشته چه توانایی هایی دارند؟!

توانایی‌های لازم‌ برای تحصیل در رشته آمار

در یک نظرخواهی که از ۱۲ استاد و ۱۳۲ دانشجوی آمار دانشگاه‌های کشور انجام گرفته است، ۱۰ استاد و ۹۹ دانشجو، قوی بودن در علم ریاضی را برای موفقیت در رشته آمار ضروری دانسته‌اند.

زیرا مباحثی که در علم آمار مطرح می‌شود با ریاضیات ارتباطی تنگاتنگ دارد و در واقع علم آمار یکی از شاخه‌های مهم از علم ریاضیات است.

بنابراین دانشجوی آمار باید در درس ریاضی قوی باشد و ابتکار و توانایی تجزیه و تحلیل و حل مسائل ریاضی را داشته و به آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر علاقه‌مند باشد.

این مطلب را از دست ندهید: بهترین انتخاب رشته برای علاقه‌مندان به ریاضی چیست؟

درس‌های رشته آمار در طول تحصیل‌ دروس پایه رشته آمار

ریاضی عمومی، مبانی اقتصاد، مبانی جامعه شناسی، مبانی جمعیت شناسی، فیزیک پایه، آمار و احتمال، روش‌های آماری، مبانی ریاضی.

دروس تخصصی رشته آمار

ریاضی برای آمار، جبر خطی برای آمار، آنالیز ریاضی، مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی، احتمال و کاربرد آن، آمار ریاضی، روش‌های ناپارامتری، رگرسیون، طرح آزمایش‌ها، روش‌های نمونه‌گیری، فرآیندهای تصادفی، سری‌های زمانی، زبان‌تخصصی، روش‌های پیشرفته آماری، روش‌های چند متغییری گسسته، روش‌های چند متغییری پیوسته، محاسبات آماری با کامپیوتر، کنترل کیفیت آماری، پروژه.

گرایش های مختلف رشته آمار

رشته آمار تا مقطع دکترا تدریس می‌شود؛ در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد تخصصی را می‌گذراند و در دوره دکترا ۲۴ واحد درسی اختصاصی و ۲۴ واحد رساله دکتری را می‌گذراند.

گرایش‌های مختلف رشته آمار در مقطع کارشناسی ارشد: آمار ریاضی، آمار حیاتی، آمار بیمه، آمار و کاربرد آن در اقتصاد و علوم اجتماعی. در مقطع دکتری: آمار ریاضی و آمار حیاتی.

معرفی رشته آمار+ فارغ‌التحصیلان این رشته چه توانایی هایی دارند؟!

هدف تربیت دانشجویان رشته آمار به عنوان کارشناس آمار در سازمان‌ها و ادارات به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری بپردازند.  تمام درس‌های آمار و احتمال را در مدارس تدریس کنند. تحصیلات خود را در سطح کارشناسی ارشد و دکترا ادامه بدهند.

این مطلب را از دست ندهید: حال رشته علوم ریاضی ناخوش است

توانایی فارغ‌التحصیلان رشته آمار در مسایل ساده آماری به منظور رفع نیاز موسسات صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، مراکز درمانی و غیره به مدلسازی بپردازند. مفاهیم آماری را درک نموده و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازند.  با تحلیل اطلاعات به برنامه‌ریزی صحیح و علمی بپردازند.  از بسته‌های آماری رایانه‌ای به منظور توصیف داده‌ها و انجام استنباط آماری استفاده کنند. آمارگران در بخش‌های تجاری، کشاورزی و بهداشتی مشغول به کار می‌شوند. اکثر مشاغل باقی مانده به صنایع خصوصی بالاخص به سرویس‌های آزمایشی و تحقیقاتی، مدیریتی و روابط عمومی مربوط می‌شود. گروهی دیگر به آموزش آمار مشغول می‌شوند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معرفی رشته آمار +فارغ‌التحصیلان این رشته چه توانایی‌هایی دارند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..