تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




این صفات کلیشه ای را به بیماران سرطانی نگویید

این صفات کلیشه ای را به بیماران سرطانی نگویید - ساعت24 بیمه سفر باتو نبرد

ساعت 24-مندی ماهونی که به نوعی لاعلاج از سرطان سینه مبتلاست، می‎گوید نه شجاع است و نه به خودش امید می‎دهد. مبارز، جنگجو، قهرمان؛ احتمالا شنیده‎اید که این کلمات برای توصیف مبتلایان به سرطان به کار برده شوند

 اما یک نظرسنجی که اخیرا توسط بنیاد خیریه "مک میلان" صورت گرفت نشان میدهد به عقیده برخی از این بیماران این کلمات نه تنها روحیه بخش نیستند بلکه نامناسب هم هستند.این نظرسنجی میان دو هزار شرکتکننده که یا سرطان داشته و یا در گذشته به آن مبتلا بودهاند برگزار شده و بر اساس آن "مبتلا به سرطان" و "قربانی" از جمله نامحبوبترین واژه‌ها برای توصیف این بیماران هستند.این بنیاد خیریه بریتانیایی که از بیماران سرطانی حمایت میکند میگوید این نظرسنجی نشان میدهد چطور یک توصیف ساده از سرطان میتواند به بروز اختلاف و تفرقه منجر شود.طبق این نظرسنجی گذاشتن نامهایی مثل "جنگ" یا "مبارزه" روی سرطان افراد و توصیف مرگ آنها با عباراتی مانند " شکست در جنگ" یا " از پا در آمدن در مبارزه"، از جمله ناخوشایندترین برخوردها با این بیماری است.این نظرسنجی همچنین نشان میدهد مقالات منتشر شده در رسانهها و پستهایی که در شبکههای اجتماعی گذاشته میشوند بیشترین استفاده را از این نوع ادبیات دارند.طبق این نظرسنجی بیماران سرطانی ترجیح میدهند برای توصیف بیماری و مرگشان از واژههای حقیقی استفاده شود.

"به خودم امید نمیدهم"

مندی ماهونی ۴۷ ساله به سرطان سینه لاعلاج مبتلاست. او مددکار است و در لندن زندگی میکند. مندی سال ۲۰۱۱ متوجه شد سرطان سینه دارد و از آن زمان تا کنون بیماریاش ۵ بار عود کرده است.او میگوید: "به نظر من بعضی از حرفهایی که در مورد سرطان زده میشوند، میتوانند بار منفی زیادی داشته باشند. کلماتی مثل شجاع، مبارز، جنگجو، نجات یافته که در توصیف این بیماری رواج دارند، میتوانند افرادی که تازه سرطان گرفته‌اند را به شدت تحت فشار قرار دهد."مندی میگوید با استفاده از عبارت از پا در آمدن در مبارزه با سرطان هم مخالف است: "این میتواند به این معنا باشد که تو مبارزه نکرده و تسلیم شدهای." او استفاده از "ادبیات شفاف و حقیقی" را ترجیح میدهد و خودش را صرفا به عنوان فردی که سرطان لاعلاج دارد، توصیف میکند. او میگوید: "من نه شجاع هستم و نه بی دلیل به خودم امیدواری میدهم. فقط سعی میکنم از باقیمانده زندگی‌ام لذت ببرم."کریگ تولی میگوید واژه‌هایی مثل "نبرد" و "مبارزه" به او قدرت و انگیزه میدادند اما نظر بقیه می‌تواند متفاوت باشد.

در نقطه مقابل اما کریگ تولی قرار دارد. او سال ۲۰۱۶ فهمید سرطان تیروئید دارد اما در حال بهبود است. او میگوید به نظرش برخی از کلمات که بار مثبت بیشتری دارند میتوانند به بیمار قدرت و انگیزه بدهند.کریگ ۳۱ ساله که در اوقات فراغت خود وزنهبرداری میکند، میگوید: "کلماتی مثل مبارزه، جنگجو و نبرد از نظر افراد مختلف معانی متفاتی دارند. این کلمات به من کمک کردند قدرت بگیرم و به سرطان به چشم مبارزهای نگاه کنم که باید در آن بجنگم. همه از داستان جنگجوها خوششان میآید."

"کلمات تفرقهانگیز"

کارن رابرتز، پرستار ارشد بنیاد خیریه مکمیلان میگوید: "نتایج این نظرسنجی نشان میدهد، توصیفهای ساده چطور میتوانند باعث ایجاد جدایی و تفرقه شوند. سرطان فرد را با انواع و اقسام مشکلات روبرو میکند و درگیری برای پیدا کردن واژه مناسب و آشفتگی عاطفی که درک نشدن از سوی دوستان و خانواده به دنبال دارد، میتواند زندگی مبتلایان به این بیماری را سختتر هم بکند.""ما میخواهیم توجهها را به این مسئله جلب کنیم و افراد را واداریم در مورد کلماتی حرف بزنند که میخواهند بشنوند. با این کار می‏خواهیم از لطماتی که ممکن است به آسایش و روابط افراد وارد شود، جلوگیری کنیم."مندی معتقد است برای حرف زدن با فردی که سرطان دارد لازم نیست یک کتاب آمورشی را ببلعیم و جملات کلیدی را به زبان بیاوریم. از نظر او اشکالی ندارد اگر همیشه ندانیم چه میخواهیم بگوییم :"اگر یک نفر به من بگوید برایش سخت است و حرفی برای گفتن ندارد، من خودم راهی برای درست کردن اوضاع پیدا خواهم کرد. حتی گاهی اوقات ممکن است بگویم اصلا مجبور نیستیم در موردش حرف بزنیم. فقط سعی کنید واقعی باشید."

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-53492516-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');

s




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «این صفات کلیشه ای را به بیماران سرطانی نگویید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..