تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتخابات پارلمان اروپا؛ سبزها در آلمان و راست ها در فرانسه پیشتاز هستند

شهروندان اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلونی، اسپانیا و سوئد روز یکشنبه پای صندوق‌های رای رفتند. انتخابات شامگاه یکشنبه در تمام ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به پایان می‌رسد

شمار شرکت‌کنندگان در این انتخابات برای نخستین بار در تاریخ از زمان برگزاری اولین انتخابات اروپایی در سال ۱۹۷۹ افزایش یافته است.

تاکنون و طی سه روز گذشته انتخابات پارلمان اروپا در ۷ کشور یعنی بریتانیا، هلند، ایرلند، جمهوری چک، اسلواکی، لتونی و مالت برگزار شده است.

پیشتازی راست‌گرایان افراطی در فرانسه

حزب اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن، جریان اصلی راست افراطی فرانسه بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها در خروجی صندوق‌های رای با کسب ۲۳/۲ درصد آرا پیشتاز این انتخابات است: یک پیروزی بزرگ برای ملی‌گرایان فرانسه دو سال پس از شکست در برابر امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷.

حزب اتحاد ملی فرانسه با توجه به این نتایج ۲۲ تا ۲۴ کرسی در پارلمان اروپا را کسب خواهد کرد.

حزب جمهوری به پیش به رهبری امانوئل ماکرون احتمالا کسب با ۲۱/۹ درصد آراء در جایگاه دوم قرار دارد. حزب اروپای اکولوژیست سبزها به رهبری یانیک ژدو هم با ۱۲/۸ درصد آراء سوم است.

پیروزی قاطع ملی‌گرایان در مجارستان

حزب حاکم فیدز به رهبری ویکتور اوربان با کسب ۵۶ درصد آرا پیروز بزرگ انتخابات اروپایی در مجارستان است. احزاب چپ میانه و راست افراطی با کمتر از ۲۰ درصد آرا در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

در مجارستان آمارگیری پای صندوق‌های رای ممنوع است.

آلمان: پیشتازی حزب دموکرات مسیحی، پیشتازی حزب سبز، ورود «آلترناتیو برای آلمان» به پارلمان اروپا

آمارگیری در حوزه‌های اخذ رای‌ نشانگر پیشتازی حزب دموکرات مسیحی در آلمان است. براساس همین آمار سبزها با کسب دست‌کم ۲۰ درصد آرا یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های سیاسی خود را تجربه می‌کنند. حزب سوسیالیست آلمان با ۱۵/۵ درصد آراء سوم است و راست‌گرایان افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۱۰ رصد آراء مجوز حضور در پارلمان را به دست آورده اند.

با وجود پیشتازی حزب دموکرات مسیحی، این حزب ضعیف‌ترین نتایج تاریخی خود را در انتخابات اروپایی کسب کرده است.

حزب سوسیالیست آلمان کم‌ترین آرای تاریخی خود را در ایالت برمن در ۷۳ سال گذشته به دست آورده است.

نتایج همین آمار نشان می‌دهد که محبوبیت‌ راست‌های افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نسبت به انتخابات پیشین پارلمان اروپا دست‌کم سه درصد افزایش یافته است.

محافظه‌کاران یونان چپ‌گراهای حاکم را شکست دادند

آمارگیری در حوزه‌های اخذ رای در یونان نشانگر پیشتازی حزب دموکراسی نوین، جریان اصلی راست میانه این کشور با کسب ۳۲ تا ۳۶ درصد آراء است. حزب چپ‌گرای سیریزا به رهبری الکسیس تسیپراس، نخست وزیر احتمالا با کسب ۱۹ تا ۲۵ درصد آراء در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

پیشتازی پررنگ محافظه‌کاران اتریش

حزب محافظه‌کار مردم اتریش به رهبری سباستین کورتس با کسب ۳۴/۵ درصد آرا، برنده بزرگ انتخابات اتریش خواهد شد. حزب سوسیال دموکرات این کشور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گذشته بازنده اصلی بود، این بار می‌تواند با کسب حدود ۲۴/۱ درصد آراء دومین جریان اصلی سیاسی این کشور اروپای مرکزی باشد. حزب راست‌گرای افراطی آزادی اتریش که اخیرا با رسوایی ایبیزاگیت از دولت خارج شد، احتمالا با کسب ۱۷/۵ درصد در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

فرانسه؛ جدال دوباره لوپن و ماکرون

مارین لوپن و امانوئل ماکرون پس از جدال سال ۲۰۱۷ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، این بار برای تصاحب کرسی‌های بیشتر احزاب و ائتلاف های تحت رهبریشان در پارلمان اروپا جدال می‌کنند.

مطابق آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، رقابتی نزدیک میان حزب «جمهوری به پیش» به رهبری ماکرون و حزب «اتحاد ملی» (حزب ملی‌گرای افراطی) به رهبری مارین لوپن در جریان است.

فرانسه در پارلمان اروپا ۷۹ کرسی در اختیار دارد.

سبزهای ایرلند وارد پارلمان اروپا می‌شوند

انتخابات ایرلند روز جمعه ۲۴ مه همزمان با انتخابات محلی این جزیره برگزار شد. بر اساس آرای شمرده شده که نتیجۀ آن روز شنبه منتشر شد، حزب سبز ایرلند توانسته است رقبا را پشت سر گذاشته و وارد پارلمان اروپا شود.

این اولین بار در بیست سال گذشته است که سبزهای ایرلند وارد پارلمان اروپا می‌شوند؛ رویدادی که دستاوردی بزرگ برای آنها محسوب می‌شود.

ایرلند سهم زیادی از ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا در اختیار ندارد و تا قبل از اجرایی شدن برکسیت تنها می‌تواند ۱۱ نماینده به این پارلمان بفرستد. حزب سبز ایرلند در تلاش بود تا دست‌کم ۳ کرسی را در این پارلمان از آن خود کند و برای عملی کردن این رویا باید ۹ درصد از کل آرای ریخته شده در صندوق‌ها را به دست می‌آورد. این حزب پنج سال پیش از این، کمتر از ۲ درصد آراء را به دست آورده بود.

ایامون ریان، رهبر حزب سبز ایرلند در واکنش به نتیجۀ شمارش آراء گفت: «اگرچه هنوز برای جمع‌بندی زود است اما این نتیجه بسیار دلگرم کننده است.»

بطور کلی کاهش استقبال از احزاب اصلی و سنتی در سطح اتحادیه اروپا و همزمان افزایش نگرانی‌ها دربارۀ وضعیت محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، این امید را در احزاب دیگر از جمله سبزها در تمام کشورهای اروپا تقویت کرده است که بتوانند امسال رای بیشتری را صاحب شوند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، نزدیک به ۹۰ درصد رای دهندگان ایرلندی بر این باورند که تغییرات اقلیمی باید یکی از اولویتهای فعالیت دولت منطقه‌ای باشد و بر این اساس سبزهای ایرلند امیدوار بودند با رشد اقبال عمومی نسبت به آنها، بتوانند بر مشارکت خود با دولت محلی نیز بیفزایند.

نگرانی ها از برکسیت در ایرلند، پیشتازی عوامگرایان در چک

انتخابات در این دو جمهوری کوچک اروپایی در حالی آغاز شد که هر کدام در سطح خود دچار برخی نگرانی‌ها و بحران های داخلی هستند.

جمهوری چک تنها کشور اروپا است که انتخابات در آن در دو روز برگزار می‌شود.

روز جمعه نیز چشم اروپایی‌ها به رأی دهندگان ایرلندی دوخته شد که با نگرانی از رویدادهای مرتبط با برکسیت و حواشی استعفای ترزا می، قرار است تکلیف ۱۱ کرسی از سهمیه خود در پارلمان اروپا را مشخص کنند. این سهمیه در غیاب بریتانیا به زودی به ۱۳ کرسی خواهد رسید

چرا اروپایی‌ها به اتحادیه‌ای رأی می‌دهند که از آینده آن ناامیدند؟

در انتخابات اخیر پارلمان اروپا ۵۵۰ فهرست از نامزدهای احزاب مختلف برای کسب کرسی‌های پارلمانی ارائه شده است و اکثر رأی‌دهندگان با وجود مشکلات اتحادیه اروپا هنوز دربارهٔ کارآمد بودنش نظری مثبت دارند.

در آلمان که با ۹۶ کرسی بیشترین سهم را در این پارلمان دارد ۴۱ فهرست در اختیار رأی‌دهندگان قرار گرفته است.

اما در جمهوری چک که ۲۱ نماینده را به پارلمان می‌فرستد احزاب رقیب در مجموع ۳۹ لیست ارائه کرده‌اند که به نسبت بیشتر از فرانسه، ایتالیا و بریتانیاست که هرکدام به ترتیب ۳۴، ۱۸ و ۲۷ نماینده در پارلمان دارند. کمترین شمار سیاهه نامزدها را کشورهای اتریش و مالت دارند

نتایج پیش‌بینی‌انتخابات پارلمان اروپا؛ پیشتازی احزاب راست و عوام‌گرا

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشانگر آن است که حزب برکسیت بریتانیا به قدرتمندترین حزب این کشور در جریان انتخابات پارلمان اروپا تبدیل خواهد شد و بیشترین تعداد کرسی‌های این پارلمان را به خود اختصاص خواهد داد.

براساس این نتایج که روز چهارشنبه منتشر شد، حزب برکسیت به رهبری نایجل فاراژ ۳۷ درصد آرای شهروندان بریتانیایی را به خود اختصاص می‌دهد. به این ترتیب محبوبیت این حزب در مقایسه با هفته گذشته دو درصد افزایش یافته است.

پیروزی غیرمنتظره حزب کارگر هلند در انتخابات پارلمان اروپا

حزب کارگر هلند (PvdA) برخلاف پیش بینی تمام نظرسنجی‌ها در جریان انتخابات پارلمان اروپا بیشترین آرا را به دست آورد. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات نشانگر پیشتازی عوامگرایان و راست‌های میانه بود.

نتایج اعلام شده آرا در هلند نشان می‌دهد که جریان اصلی چپ میانه این کشور موفق شده در انتخابات روز پنجشنبه از احزاب دست راستی لیبرال (VVD) و عوام‌گرایان (FvD) موقعیت بهتری را کسب کند. حزب کارگر با کسب دست‌کم ۱۸ درصد آرا پنج کرسی از ۲۶ جایگاه کشور هلند در پارلمان اروپا را کسب کرده است. رهبر این حزب فرانس تیمرمنس، نایب رئیس کنونی کمیسیون اروپا است. تیمرمنس همچنین یکی از نامزدهای ریاست کمیسیون اروپاست.

منبع: یورونیوز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتخابات پارلمان اروپا؛ سبزها در آلمان و راست ها در فرانسه پیشتاز هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..