تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وجود ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور/ ژن درمانی اصلی‌ترین روش درمان بیماری ای بی

شفیعیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سعید شفیعیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و سرپرست گروه پوست پژوهشگاه رویان و متخصص پوست و مو رویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  بیماری پروانه‌ای (EB) اظهار کرد: تلاش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه رویان درخصوص بیماران پروانه‌ای شامل ضایعات زخم‌های قابل بهبود و چسبندگی دست‌ها بوده است؛ در برخی از این بیماران دست‌ها دچار چسبندگی و جمع می‌شوند و حرکت آن‌ها از بین می‌رود.

شفیعیان افزود: در درمان بیماری پروانه‌ای نمونه‌هایی شامل پرده جنینی و سلول را آماده می‌کنیم؛ این سلول می‌تواند از اقوام درجه یک یا فرد غیر خویشاوند باشد که هر کدام مزایای خاص خود را دارد و این پروژه به‌طور معمول با همکاری جراح پلاستیک انجام می‌شود؛ در بیمارانی هم که دچار سوختگی هستند از پرده جنینی به همراه سلول استفاده می‌شود و از سلول غیر خویشاوند استفاده می‌شود.

وجود ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور/ ژن درمانی اصلی‌ترین روش درمان بیماری پروانه‌ای

بیشتر بخوانید: موفقیت در ترمیم زخم؛ جرقه‌ امید برای درمان بیماران پروانه‌ای

بیماری پروانه‌ای به صورت ارثی و ژنتیکی رخ می‌دهد

وی ادامه داد: اگر سوختگی درجه کمی داشته باشد نتیجه درمان بیماری بهتر خواهد بود؛ بیماری پروانه‌ای به صورت ارثی و ژنتیکی رخ می‌دهد و به طور معمول از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود و ممکن است پدر و مادر به این بیماری مبتلا نباشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان بیان کرد: این بیماری انواع متفاوتی دارد که در نوع شدید آن زخم ایجاد نمی‌شود و به راحتی بهبود نمی‌یابد؛ این بیماری فرم عضو و کارکرد را به هم می‌زند برای مثال چشم را جمع می‌کند، کار دستگاه گوارش را مختل می‌کند و به همین ترتیب مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند و فرد دچار چسبندگی‌های مختلف می‌شود.

وجود ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور/ ژن درمانی اصلی‌ترین روش درمان بیماری پروانه‌ای

حدود ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور وجود دارد

وی با اشاره به اینکه عفونت مکرر باعث کوتاه شدن عمر بیماران پروانه‌ای می‌شود، گفت: این بیماران به دلیل عفونت‌های مکرر مجبور هستند در بیمارستان بستری باشند و در حال حاضر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: غده کوچک پروانه‌ای در بدن نشان از چه بیماری دارد؟/ اگر بیش از حد عرق می‌کنید گوش به زنگ باشید

سرپرست گروه پوست پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بیماری پروانه‌ای جز بیماری‌های شدید به شمار می‌روند، گفت: این بیماری کمتر مورد درمان قرار می‌گیرد و با پیوند تنها تعداد جراحی‌ها کاهش می‌یابد؛ روش اصلی درمان این بیماری ژن درمانی بوده و به صورت کلی می‌توان گفت درمان قطعی برای این بیماری گزارش نشده است.

وی اظهار کرد: درمان بیماری پروانه‌ای کار تیمی بسیار بزرگی می‌طلبد و باید بتوان از متخصصین پوست، ویروس شناس و جنین شناس استفاده کرد؛ بزرگترین کار ژن درمانی بیماران EB است.

سرطان پوست

شفیعیان درباره سرطان پوست، گفت: برای درمان سرطان پوست نیاز به جمع آوری اطلاعات و نتایج طولانی مدت است و روی ژن‌های مربوط به شدیدترین سرطان به نام ملانوم تحقیق می‌شود؛ سرطان پوست می‌تواند جنبه وراثتی داشته باشد همچنین مواد سرطان‌زا، نور آفتاب و عوامل خیلی جزئی‌تری باعث بروز این بیماری می‌شوند.

وی تشریح کرد: سرطان پوست جزو سرطان‌هایی است که اگر درمان نشود می‌تواند کشنده باشد؛ ایمونوتراپی و ژن‌تراپی از روش‌های درمانی سرطان پوست است، اما هنوز به طور کامل نتوانستیم این بیماری را درمان کنیم و نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری دارد.

وجود ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور/ ژن درمانی اصلی‌ترین روش درمان بیماری پروانه‌ای

بیشتر بخوانید: پسوریازیس و علائم آن را بشناسید

سرپرست گروه پوست پژوهشگاه رویان درباره بیماری پسوریازیس، گفت: در حال حاضر برای درمان بیماری پسوریازیس از روش سلولی و ایمونوتراپی استفاده می‌کنیم و در فاز انسانی آن هستیم؛ پسوریازیس به‌طور معمول به صورت ژنتیکی رخ می‌دهد و بیشترین ارتباطات آن با ژن است؛ در این بیماری لکه‌های قرمز با یا بدون خارش با پوست ریزی زیاد در ناحیه مختلف در ناحیه سر، صورت، اندام‌ها می‌توانند دیده شود و در نهایت می‌تواند کل بدن را درگیر کند.

شفیعیان با بیان اینکه درمان موثری برای پسوریازیس وجود ندارد، گفت: بیشتر درمان‌ها موقتی است و در جهت کنترل بیماری انجام می‌شود و در سطح کل جامعه یک تا سه درصد به این بیماری درگیر هستند که شیوع بالایی دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وجود ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور/ ژن درمانی اصلی‌ترین روش درمان بیماری ای بی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..