تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از مد افتاده ولی جذاب؛ نگاهی به خودروهایی با چراغ های خاص

چراغ های باز شونده یکی از راه حل های شرکت های خودروسازی برای آیرودینامیک تر کردن خودرو هایشان بود که در دهه 80 و 90 میلادی به شدت مورد استفاده قرار گرفت. با وجود اینکه هنوز هم این نوع چراغ ها جذابیت خاصی دارند اما به دلیل قوانین ایمنی دیگر قابل استفاده نیستند. استفاده از این چراغ ها به خصوص در اروپا به علت محتمل بودن صدمه دیدن افراد پیاده توسط آن ها ممنوع شده است. علاوه بر مسائل ایمنی، بهینه سازی مصرف سوخت مهم ترین دلیل برای حذف این چراغ ها بود آن هم به این دلیل که در شب هنگامی که چراغ های مذکور باز بودند آیرودینامیک ماشین کاهش می یافت.

با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی به چند خودرو زیبا که از این نوع چراغ ها بهره می بردند بیندازیم: 

الفا رومئو Montreal

با وجود این که چراغ های این خودرو بالا نمی آید اما نمی توان زیبایی آن را بخاطر فرم خاص چراغ هایش نادیده گرفت. طراحی چراغ های این خودرو به صورتی است که هنگام خاموش بودن آن ها لبه بالایی پایین آمده و نیمی از چراغ را پوشانده و این حس به بیننده القا می شود که چراغ های باز شونده خودرو مژه دارند. هنگامی که چراغ ها روشن باشد آنها پایین آمده که  سبب میشود بیننده حس کند خودرو در حال چشمک زدن به شما است.

بی ام و M1

به لطف طراحی زیبا و خلاق آقای Giorgetto Giugiaro این خودرو به نحوی طراحی شده که دماغه آن حالت اسپرت و نوک تیزی به خودرو بخشیده است. هنگامی که چراغ ها خاموش است این خودرو همانند یک پیکان آماده شکستن باد است.

فراری Testarossa

فراری دهه های زیادی از چراغ های باز شونده در خودروهای خود استفاده می کرد که از جمله خودروهای مجهز به این چراغ می توان به فراری 365 GT/B دایتونا سال 1970 گرفته و مدل 465 M در دهه 90 اشاره کرد.

برای افراد میان سال شهر میامی آمریکا این خودرو یکی از خاطره انگیز ترین خودرو ها است . یکی از شخصیت های تلویزیونی محبوب آن  زمان یعنی آقای Sonny Crockett با فراری Testarossa قرمز خود و آن چراغ های دلربا درون خیابان های شهر میامی به وفور دیده می شد.

فورد Probe

در دهه 80 و 90 میلادی برای آن که خودرو شما به چراغ های باز شونده مجهز باشد حتما لازم نبود تا پولدار باشید و فورد با Probe این آپشن را به شما ارائه میداد. این خودرو حاصل همکاری فورد و مزدا بوده و درواقع نسل اول آن جایگزینی برای موستانگ به حساب می آمد که البته بعد ها تصمیم مذکور تغییر کرده و موستانگ این جایگزینی را رد کرد.

با این حال فورد، Probe را راه نجاتی برای بازار تسخیر شده آمریکا توسط ژاپنی های دیفرانسیل جلو مانند هوندا Prelude ،میتسوبیشی اکلیپس و تویوتا Celica می دانست. مزدا نیز بعدها یک نسخه تقریبا شبیه به Probe را با نام MX6 به بازار عرضه کرد که بدنه ای متفاوت و چراغ های جدیدی داشت.

لامبورگینی Countach

لامبورگینی برای اولین بار Countach را به صورت کانسپت در سال 1971 رونمایی کرد و با انجام چند تغییر در سال 1974 آن را روانه خیابان ها کرد. خورویی که تا سال 1990 روی خط تولید باقی ماند. در طی این سال ها Countach بارها دستخوش تغییرات مختلف ظاهری و فنی شد که ظاهری خشن تر به آن می بخشید اما چراغ های آن جز معدود قسمت هایی بودند که با وجود تمام تغییرات بر سر جای خود باقی ماندند. 

لوتوس اسپریت

اسپریت که در ابتدا توسط شرکت Giugiaro با چراغ های باز شونده طراحی شد در نهایت توسط لوتوس دستخوش تغییراتی شد و در سال 1987 مدل نهایی آن وارد بازار شد. نتیجه تغییرات اعمال شده بر روی نسخه اولیه این خودرو عکسی است که از اسپریت می بینید با لبه های خم بیشتر نسبت به مدل اصلی و چراغ های باز شونده .

مزدا MX-5 میاتا

می توان به جرات گفت نسل اول میاتا جز آن دسته از خودرو ها است که با توجه به برچسب قیمتی آن ظاهر کاملا دل نشین و چشم نواز را به خود گرفته بود که هر عاشق خودرویی را مجذوب خود می کرد. این خودرو که در بین تمام لیست ما از محبوبیت خاصی برخوردار است با چند قطعه افتر مارکت هنوز هم در خیابان‌ ها تردد می کند. گذشته از تردد به لطف خلاقیت صاحبان این خودرو، کار های خلاقانه زیادی در مورد چراغ های این خودرو انجام شده است.

پورشه 944

چراغ های باز شونده

شرکت پورشه که به نظر همه تنبل ترین تیم طراحی دنیا را دارد نیز از این قضیه مستثنا نبوده و از این نوع چراغ ها در مدل خاص 924 و 930 نیز بهره برده است. این عکس نایاب متعلق به مدل 944 است که در سال 1982 تا 1991 تولید میشد. پورشه طی این سال ها این خودرو را با انجام چند تغییر به روز رسانی کرد که می توان به ایجاد فضای بیشتر برای موتور و یک نسخه توربو شارژ برای آن اشاره کرد.

تویوتا سلیکا

نسل اول سلیکا شبیه کپی ای پر از ایراد و عجیب از موستانگ است. این خودرو اسپرت کوچک که سال 1970 وارد بازار شد نیز با چند تغییر تا 1980 بر روی خط تولید بود. با گذشت زمان و تغییر علایق مشتریان در نهایت سال 1994 نسل 6 از این خودرو با این دسته از چراغ های باز شونده خداحافظی کرد و جای آن را با 4 لامپ گرد ثابت گرفت.

ولوو 480

اما آخرین و عجیب ترین خودرو لیست ما ولوو 480 است. برند سوئدی ولوو در سال 1986 وارد این سگمنت برای رقابت با خودرو های کوچک خانوادگی شد و 480 عجیب و غریب را تا سال 1995 برای رقابت تولید کرد. همچنین این خودرو اولین محصول دیفرانسیل جلو ولوو نیز به حساب می آید. با نگاه به جلو خودرو متوجه در دسترس بودن فضای نسبتا بزرگی برای قرار دادن انواع چراغ های مختلف می شوید اما طراحان و مهندسان ولوو اصرار بر قرار دادن چراغ های باز شونده بر روی این خودرو داشته اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از مد افتاده ولی جذاب؛ نگاهی به خودروهایی با چراغ های خاص»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..