تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نظارت بر فعالیت اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل با کیست؟/ بیداری از خواب غفلت با لگد حوادث

ساعت: 14:47 منتشر شده در مورخ: 1398/03/01 شناسه خبر: 1488281

گزارشی از یک غفلت یا اهمال نسبت به یک موضوع مهم

نظارت دقیق و اشراف مسئولان شهرستان و استان نسبت به عضوگیری و فعالیت نرم‌افزارهای موبایلی حمل‌ونقل درون و برون‌شهری نکا به یقین می‌تواند منجر به جلوگیری پیش‌دستانه از بروز مخاطرات احتمالی در امنیت اجتماعی شهروندان در آینده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، صنعت حمل و نقل بدون شک یکی از مهمترین عرصه‌های کسب و کار و رونق رفاه عمومی در سطح جامعه به شمار می‌آید که در این میان شاخه حمل‌ونقل عمومی درون شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رونق هرچه بیشتر در این زمینه علاوه بر تغییر مثبت نگرش مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی که خود سبب کاهش آلایندگی و در نتیجه برخورداری از هوایی سالم‌تر برای خود مردم می‌شود اما در راستای بهبود گردش مالی عمومی و امنیت روانی به همراه حس اعتماد در جامعه نیز سهم درخوری را به همراه دارد.

در همین راستا همواره برای ورود به عرصه حمل‌ونقل عمومی سختگیری‌ها و ضوابط دشواری از سوی مسئولان مربوطه برای افراد متقاضی در نظر گرفته می‌شود تا با ارائه خدمات بهتر به جَو روانی حاصل از اعتماد به فضای عمومی شهرها از سوی مردم نیز منتج شود.

ویژگی‌هایی ازجمله برخورداری از گواهینامه معتبر و قابل اعتنا، تأهل و اصالت مشخص، عدم اشتهار به خلاف شئونات اجتماعی و شرعی در کنار عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی تنها بخشی از خصلت‌های مورد توجه مسئولان برای قبول ورود یک فرد به ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌آیند.

* حرکت اختاپوسی به سمت شهرهای کوچک

اما در شرایط کنونی که به نوعی رشد بی‌سابقه استفاده از فضای مجازی در کنار تمایل عموم مردم به سهولت دسترسی و کاهش زمان انتظار برای برخورداری از خدمات در زمینه‌های گوناگون قابل چشم‌پوشی نیست برخی از اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزارهای موبایلی بر بستر فضای مجازی تا حدودی توانسته‌اند با ورود در قالب استارت‌آپ‌ها به این مقوله، نظر شهروندان را جلب کنند.

البته این اتفاق در شهرهای بزرگ کشور ازجمله پایتخت تاحدود زیادی جا افتاده و کمتر کسانی هستند که حداقل یک مرتبه تجربه استفاده از چنین نرم‌افزارهای موبایلی بر بستر وب را تجربه نکرده باشند و همین امر نیز چالش جدی را برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی و حتی خصوصی ایجاد کرده است.

با رشد هرچه بیشتر تمایل مردم به استفاده از چنین برنامه‌هایی، این مراکز به سمت شهرهای کوچکتر نیز روی آورده و در کمتر شهری است که فردی با پلاکارد مشخص دعوت به ثبت نام در این مجموعه‌ها مشاهده نشده باشد.

این امر با روند غیرمتعارفی که به خصوص در شهرهای کوچک در پیش گرفته شده کار را برای تاکسی‌ها و مجموعه‌های حمل‌ونقل درون و برون‌شهری تاحدودی سخت کرده و تهدیدی برای این ناوگان در سطح شهرها به شمار می‌آید.

*در نکا چه خبر است؟

شهرستان نکا نیز از این نکته مستثنی نبوده و چندی است که برخی افراد به خصوص جوانان نا آشنایی که بعضاً به نظر نمی‌رسد اهل این منطقه باشند در سطح خیابان‌ها و معابر شهر نکا با یک پلاکارد آشنا در دست، نظرها را به خود جلب می‌کنند.

پلاکاردی برای ثبت نام در یک اپلیکیشن حمل‌و‌نقل عمومی نام آشنا تا افراد علاقه‌مند با توقف برابر این افراد نسبت به ثبت نام اقدام کرده و از آن پس بتوانند در این شبکه جابجایی مسافر به مسافرکشی و کسب درآمد بپردازد.

آمارهای موجود از استفاده مردم شهرستان نکا از این اپلیکیشن برای سفرهای درون و برون‌شهری با قیمتی بسیار پایین حکایت دارد که این فعالیت با چراغ خاموش فراگیر و بدون سروصدا درحال گسترش در لایه‌های بیشتری از سطوح جمعیت شهرستان است.

همواره استفاده از ایده‌های خلاق و کسب‌وکارهای نوین مورد توجه بوده و استقبال ویژه‌ای را نیز، هم در سطح خواص و هم عموم مردم در پی داشته‌اند که برهمین اساس قاعده استفاده از این راهکار هرگز زیر سوال برده نمی‌شود.

اما سوال مهم درخصوص جنبه‌های دیگر مربوط به چنین اقدامات و چگونگی وقوع آن است که اتفاقاً باید از سوی مسئولان شهرستان و استان پیگیری شده و حتی حساسیت آن در شورای تأمین شهرستان نیز مورد بررسی دقیق قرار بگیرد چراکه به جنبه‌های امنیت عمومی نیز مربوط است.

شنیده‌ها از عدم برخورداری این شرکت‌های موبایلی فعال بر بستر وب از مجوز لازم برای فعالیت در سطح شهرستان حکایت دارد تا جایی که حتی به مراکز مهم ازجمله شهرداری، سازمان حمل و نقل، واحد اماکن نیروی انتظامی و اطلاعات مراجعه نشده و مشخص نیست این افراد اصلاً اهل کجا بوده و چه فعالیتی دارند.

درحالی که یک فرد عادی برای عضویت در حمل‌ونقل عمومی یک شهرستان از تاکسی‌های عمومی تا آژانس‌ها باید هفت‌خوان را سپری کرده و پس از گذراندن تست‌های مشخص بتواند مجوز لازم را کسب کند.

این درحالی است که در این شرکت‌ها قید خاصی از نحوه رانندگی، نوع خودرو، سابقه و رزومه شخصیتی و سلامت جسمی و روانی چندان لحاظ نمی‌شود و یک فرد به راحتی می‌تواند با حداقل شرایط به عضویت درآمده و کار خود را آغاز کند.

* دسترسی به مخاطبان عمومی بدون نظارت و حساسیت

جالب است که قیمت‌های در نظر گرفته شده از سوی این شرکت‌های موبایلی در ابتدای کار باتوجه به تبلیغات گسترده و هدفمندی که صورت می‌پذیرد بسیار پایین و حتی نصف هزینه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی شهرها در نظر گرفته می‌شود تا استقبال هرچه بیشتر مردم را به همراه داشته باشد.

اما مرور زمان و با بررسی تجربه حضور چند ساله آن‌ها در شهرهای بزرگ نشان داده که به محض جا افتادن در شهرها و خارج کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی از گردونه رقابت با خود به آرامی نرخ خود را افزایش داده و مردمی را که به خود شرطی ساخته‌اند به ناچار با افزایش حلزونی قیمت روبرو می‌سازند.

از سوی دیگر یک امتیاز ویژه‌ای که چنین اپلیکیشن‌هایی از آن برخوردار هستند برخورداری از یک جامعه مخاطب از افرادی که نرم‌افزار مربوطه را در گوشی‌های همراه خود نصب کرده‌اند و قابلیت دریافت پیام‌های مختلفی را از سوی این نرم‌افزارها دارا می‌باشند است.

مخاطبینی که دلخوش به هوشیاری و رصد مسئولان که حساسیتی نیز نسبت به حضور چنین افرادی در شهر نداشته بلکه توجیهی بر بدون مشکل بودن فعالیت آن‌ها در شهر به شمار می‌آید به این سبک از فعالیت نیز اعتماد می‌کنند و در مواقع حساس چنین نرم‌افزارهایی توان تبدیل شدن به یک رسانه جریان‌ساز پر مخاطب را نیز دارا می‌باشند.

* هیچ توجیهی مسئولیت را سلب نمی‌کند

برهمین اساس به نظر می‌رسد مسئولان پر تلاش که برای ساماندهی فضای حمل‌ونقل عمومی جامعه حساسیت بالایی از خود نشان داده و همواره امنیت عمومی و آرامش اجتماعی را در کنار رعایت ضوابط و قوانین آویزه گوش خود دانسته‌اند نباید از ظرفیت‌ها و البته تبعات فضای مجازی غافل شوند.

چراکه اشراف هرچه بیشتر مسئولان هم به بهبود روند فعالیت چنین شرکت‌های استارت‌آپی در سطح شهرستان و استان کمک خواهد کرد و هم از بروز اتفاقات تلخ احتمالی که معمولا در سایه غفلت‌ها پدید می‌آیند جلوگیری بلکه پیشگیری خواهد کرد.

این درحالی است که این منطقه در سال‌های قبل تجربیات تلخی از مسافرکش‌های درون و برون شهری در خاطرات خود دارد و نباید حتی لحظه‌ای فضا از کنترل مسئولان خارج شود.

این گزارش نیز تنها تلنگری جدی هم به مردم در راستای شناخت هرچه بیشتر روند فعالیت چنین شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل در قالب استارت‌آپ‌های موبایلی و هم تذکری جدی به مسئولانی است که چندان به این موضوع توجه نداشته‌اند به شمار می‌آید.

باوجود عدم مراجعه این گروه‌ها به مراکز قانونی شهر برای ثبت و کسب مجوز، هرگز مسئولیت را از دوش مسئولان بر نمی‌دارد چراکه باید خود پیگیر موضوع بوده و از فعالیت‌های غیرقانونی با هر عنوان، در هر قالب و با بهره‌مندی از هر نوع حمایتی جلوگیری کنند.

این تنها بخشی از نکات قابل طرح برای افکار عمومی و مسئولان دراین زمینه بوده و به یقین درصورت پیگیری مسئولان به نکات و رموز بیشتری از چنین فعالیت‌هایی پی خواهند برد که در صورت نیاز در گزارش‌های بعدی ابعاد مهم‌تری از این موضوع به استحضار مردم و مسئولان خواهد رسید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نظارت بر فعالیت اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل با کیست؟/ بیداری از خواب غفلت با لگد حوادث»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..