تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نماز "تراویح"؛ سنتی ک

ساعت: 15:53 منتشر شده در مورخ: 1398/03/01 شناسه خبر: 1488531

مردمان اهل سنت خراسان شمالی در ماه مبارک رمضان سننی را با آداب و تشریفات خاصی که از دیر باز ریشه در باور‌ها واعتقادات دینی ومذهبی آنان دارد، به جا می آورند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، در بین مسلمان اهل سنت، دو سنت نماز تراویح و ختم قرآن با هدف شب زنده داری در این ماه به صورت تکی و یا به صورت دسته جمعی برگزار شده که این دو سنت از صدر اسلام به عنوان سنت پیامبر (ص) به جا آورده می شود .

خال محمد آخوند سرفراز مدیر حوزه علمیه هدایتی روستای کلاته ابریشم و یکی از علمای اهل سنت شهرستان رازوجرگلان درباره برپایی نماز تراویح در بین مسلمانان اهل سنت گفت: نماز تراویح را حضرت محمد (ص) از صدر اسلام شروع کرده اند به این ترتیب که در ماه رمضان سه شب نماز تروایح را با حضور جمعیت زیادی از مسلمانان برگزار کرده اند و در شب چهارم چون پیامبر نگران بودند که مبادا ادامه دادن این نماز پر رکعت و زیاد بر امتش واجب شود آن را ترک کرد و وقتی یارانشان علت آن را جویا می شوندف می فرمایند اگر ادامه می دادم بر شما واجب می شد و ممکن بود که امتم نتوانند ادا کنند .

آخوند سرفراز افزود: بعد از پیامبر یاران وی به صورت گروه گروه و دسته جمعی این نماز را به جا می آوردند که در زمان خلافت حضرت عمر (رض) از خلفای راشیدین دین اسلام با مشورت اصحاب و با تعیین امام واحد که حافظ قران بودآ این نماز برگزار می شد.

وی گفت: بعد از آن یاران پیامبر هر شب بیست رکعت نماز تراویح و ختم قران را بعنوان سنت پیامبر خدا شروع کردند و اکنون در بین اهل سنت ادامه دارد .

وی ادامه داد : پیامبر اسلام حدیثی دارد که می فرمایید" اگر آدمی روزه ماه رمضان را روزه بدارد و شب ها را به قیام و شب زنده داری بگذراند مورد مغفرت خداوند قرار میگیرد " که برپایی نماز تراویح و ختم قران به منظور شب زنده داری برگزار می شود.

وی گفت: نماز تروایح همانطور که گفته شد بیست رکعت است که بعد از نماز عشا بجا آورده می شود که اکثرا در بین مردان و زنان مسن به صورت جماعت در مساجد خوانده می شود و در بین بانوان جوان به صورت تک نفره در منازل خوانده می شود .

آخوند سرفراز در خصوص ختم  قران نیز گفت: در قالب نماز تراویح ختم نیز یک سنت دیگر پیامبر است که پیامبر (ص) مسلمانان را به تلاوت و ختم کردن قران بخصوص در ماه مبارک رمضان بسیار توصیه کرده اند که اهل سنت در قالب نماز تراویح ختم قران دارند.

وی افزود: ختم  قران همراه نماز تراویح در بین مسلمانان اهل سنت با تعیین زمان های خاص در مساجدی که فضای آن بزرگتر باشد و همه اهالی روستا را در خود جای دهد، برگزار می شود که بعد از تعیین زمان ختم قران برخی افراد هر شب یک جزه قران همراه با نماز تروایح و به مدت سی شب برگزار می کنند  و یا برخی امامان جماعت آن را به ۱۰ شب یا ۸ شب یا ۶ شب تقسیم کرده برگزار می کنند .

وی گفت: در قدیم به جهت کم بودن حافظ قران در سه یا چهار شب ختم قران انجام می شد و حافظان و قاریان قران در ماه مبارک رمضان در پنج الی ۶ مسجد و محل به ختم قران می پرداختند که به شکر خداوند امروزه حافظان کلام خدا زیاد هستند و هر روستا و محل خود حافظان قران دارد لذا سنت ختم قران به شب های زیادتری تقسیم می شود  .

اخوند سرفراز اظهار داشت : در بین مسلمانان اهل سنت بخصوصا اهل سنت خراسان شمالی این دو عمل در ماه رمضان قرص و محکم در حال اجرا است .

برگزاری نماز تراویح در مساجد روستایی

آخوند رحیم استوان یکی از علمای روستای گرکز و برگزار کننده نماز تراویح و ختم قران در گفت و گو با عصر اترک گفت: به مدت چهار سال است که به صورت گسترده در این روستا نماز تراویح همراه با ختم قران برگزار می کنیم که اهالی کلاته استوان و اهالی روستای گرکز همکاری خوبی در این سالها داشتند.

وی افزود: در این مسجد هر سال در ماه رمضان به مدت ۶ شب ختم قران در قالب نماز تراویح انجام می شود که در وقت نماز عشا مردم از روستاهای مختلف از جمله دویدخ، یکه سعود، گرکز و کلاته های اطراف حضور پیدا می کنند و بعد از نماز عشا و بعد از خواندن ده رکعت از نماز تراویح همراه با تلاوت قران در این بین پذیرایی مختصری توسط خادمین مسجد صورت می گیرد .

وی ادامه داد: هر شب ۱۲ صف ۱۵ نفره در بین آقایان و ۴ الی ۵ صف ۱۵  نفره در بین بانوان شکل می گیرد و در آخرین روز این تعداد صف ها و نفرات افزایش پیدا می کند و اخرین روز با دعا و سخنرانی علما و مهمانی مفصل به پایان می رسد .

وی گفت: برگزاری چنین مراسمی زحمت فراوانی دارد که اهالی کلاته استوان در برنامه ریزی و فراهم کردن احتیاجات نقش مهمی را ایفا می کنند .

خبرنگار: صاحب جمال رحیمی

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نماز "تراویح"؛ سنتی ک»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..