تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خوردن گردو در بارداری، فواید و نحوه مصرف

یکی از اولین مواردی که زنان باردار برای اطمینان از سلامت نوزاد خود به آن‌ نیاز دارند، تغییر در رژیم غذایی است که با تامین موادغذایی سالم، سلامتی نوزاد را تضمین کند. میوه‌های خشک، به ویژه گردو، در رتبه‌های بالای این لیست غذایی قرار دارد. بسیاری از مادران ممکن است از فواید خوردن گردو در بارداری اطلاع نداشته باشند.

آیا خوردن گردو در بارداری مفید است؟
گردو یک غذای فوق‌العاده در دوران بارداری به شمار می‌آید. هسته درونی گردو شبیه مغز است که از دو بخش تشکیل و توسط یک واسط از هم جدا شده است.
جالب‌ترین نکته در مورد گردو این است که نه تنها شبیه مغز می‌باشد؛ بلکه برای عملکرد مناسب مغز نیز مفید است. جدا از این موارد، گردو از مزایای دیگری هم برخوردار است.

ارزش غذایی گردو
یکی از باورها این است که مصرف آجیل در بارداری احتمال بروز آلرژی‌های غذایی را در نوزادان کاهش می‌دهد. گردوهای خوشمزه و ترد حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی هستند که برای یک زن باردار مفید است. گردو حاوی موادمغذی زیر است:
گردو منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای فعالیت مغز نوزاد ضروری است.
گردو حاوی ویتامین E به شکل گاماـ توکوفرول (gamma-tocopherol) است.گاما- توکوفرول به عنوان خاصیت آنتی اکسیدان‌ و ضد التهابی منحصر به فردی است که شکل بسیار موثرتری از ویتامین E محسوب می شود.
گردو مقدار قابل توجهی از ویتامین‌، منیزیم، مس و منگنز دارد. علاوه بر این گردو همچنین با کلسیم، آهن، روی و سلنیوم نیز همراه است.این مواد مغذی به مزایای متعدد گردو افزوده است.
گردو حاوی اسید چرب ضروری مورد نیاز برای رشد کودک است و همچنین یک منبع عالی از اسید آلفا لینولنیک (alpha-linolenic acid) است.

فواید خوردن گردو در بارداری
حالا که از ارزش غذایی گردو مطلع شدید، می‌خواهیم شما را با فواید استفاده از گردو در دوران بارداری آشنا ‌کنیم:
۱.‌ گردو غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است که برای رشد چشم‌ها و مغز جنین مناسب است.
۲.‌ گردو شامل استرول‌های گیاهی است که در کنترل سطح کلسترول خون کمک می‌کند و باعث افزایش کلسترول خو (HDL) در سطح بدن می‌شود.
۳.‌ خوردن مغز گردو در مقادیر متوسط می‌تواند در حفظ پروتئین مطلوب در دوران بارداری کمک کند.
۴.‌ روغن گردو در حفظ عملکرد لایه درونی سلول‌ها (اندوتلیال) مفید است و بر عملکرد رگ‌های خونی تاثیر دارد. این سلول‌ها نقش مهمی در انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی دارند و از این رو، التهاب رگ‌ها را می‌توان با مصرف منظم گردو کنترل کرد. از آنجا که گردو خاصیت تسلط بخشیدن به رگ‌های خونی را دارد، می‌تواند فشار خون بالا را نیز کنترل کند.
۵.‌ گردو سرشار از پروتئین و فیبر است که مصرف آن برای مادران باردار حیاتی است.
۶.‌ آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو به تقویت ایمنی مادران باردار کمک می کند.
۷.‌ توصیه می‌شود گردو را به همراه لایه نازک قهوه‌ای آن مصرف کنید؛ بخاطر اینکه ۹۰ درصد از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گردو در پوست لطیف آن متمرکز است.
۸. مقدار مس موجود در گردو به رشد و توسعه مناسب جنین کمک می‌کند. گردو همچنین به دلیل داشتن پلی فنول‌ها و مس موجود در آن می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد و سرطان جلوگیری کند.
۹. توصیه می‌شود مادران باردار پس از زایمان گردو مصرف کنند؛ زیرا گردو از افسردگی پس از زایمان جلوگیری می‌کند.
۱۰. محتوای اسید آلفا لینولنیک موجود در گردو برای مبارزه با افسردگی پس از زایمان، روانپریشی و حتی زوال عقل مناسب است.
۱۱.‌ گردو به‌عنوان یک ماده غذایی مقوی، سطح ملاتونین را تنظیم می‌کند، ملاتونین موجب خواب می‌شود و این امر در سه ماهه سوم بارداری اهمیت دارد و باعث می‌شود خواب راحتی داشته باشید.
۱۲.‌گردو دارای پروتئین و فیبر بالا است و باعث می‌گردد در طول روز احساس سیری کنید. بنابراین از پرخوری و همچنین از افزایش وزن در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.
۱۳. ویتامین E موجود در گردو از سلول‌ها محافظت و به حفظ ساختار غشاء سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در رشد ریه‌های جنین دارد و ممکن است خطر ابتلا به آسم و دیگر مشکلات تنفسی را کاهش دهد.
۱۴.‌ گردو حاوی مس است که برای ایجاد گلبول‌های قرمز مورد نیاز است و کمک می‌کند تا بافت‌ها را بهبود بخشد و باعث تجزیه شدن قند موجود در بدن می‌گردد.
۱۵. منگنز موجود در گردو، یک ماده غذایی بسیار مهم برای توسعه استخوان‌ها و غضروف در نوزاد است. نیمی از مقدار مورد نیاز مصرف روزانه منگنز را می‌توان با یک وعده گردو تامین کرد.

نحوه خوردن گردو در بارداری به عنوان یک رژیم غذایی
برای خوردن گردو در دوران بارداری راه‌های بسیاری وجود دارد، گردو را می‌توان به ‌صورت جداگانه یا به صورت خرد شده در دوران بارداری مصرف کرد. همچنین با افزودن گردو بهغذاهای مختلف مانند محصولات پخته شده، گوشت و ماهی و سالاد سبزیجات و میوه می‌توان از ارزش غذایی آن بهره‌مند شد.
مصرف گردو در بارداری به درمان مشکلات و بهبود سلامتی زنان باردار کمک می‌کند و از آنجا که مصرف دارو در بارداری توصیه نمی‌شود، یک داروی مناسب است.

روش‌ های مصرف گردو در بارداری
مادران باردار گردو را می‌توانند در رژیم غذایی خود مصرف کنند و از طریق روش‌های زیر برای از بین بردن عوارض مختلف آن در بارداری اقدام نمایند.
۳ یا ۴ گردوی ریز خرد شده را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط و با یک لیوان آب مصرف کنید. این اقدام به زنان باردار کمک می‌کند تا از سردرد، بی‌خوابی و استرس دور بمانند.
گردو خرد شده را با پوست لیمو رنده شده و دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را قبل از وعده‌های غذایی مصرف نمایید. این دستور برای زنان بارداری که در دراز مدت علائم کم خونی و کمبود ویتامین دارند، مفید است.
گردو یک میان وعده کامل است اگر گردو خرد شده را با تکه‌های موز و عسل ترکیب کنید. این میان وعده فرد را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و به کاهش میل او کمک می‌کند.

عوارض ناشی از خوردن گردو در بارداری
زیاده‌روی در مصرف گردو در بارداری مضر است، مصرف این ماده غذایی در حد تعادل مناسب است.
در دوره بارداری مصرف بیش از ۳۰ گرم گردو در یک روز توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد گردو در بارداری مشکلاتی را بوجود می‌آورد و عوارض ناخوشایندی برای مادر و جنین ایجاد می‌کند.
در اینجا به برخی از عوارض ناشی از زیاده‌روی در مصرف گردو می‌پردازیم:
بسیاری از گردوها ممکن است باعث اسهال در دوران بارداری شوند.
برخی مطالعات نشان داده‌اند که زیاده‌روی در مصرف گردو با جذب آهن در بارداری تداخل دارد و در بلندمدت باعث کم خونی می‌شود.
حساسیت خفیف به گردو ممکن است در دوران بارداری تشدید شود.اگر به آجیل حساسیت دارید، مصرف حتی مقدار کمی از گردو در دوران بارداری می‌تواند باعث خارش پوست، ورم لب‌ها، خارش، سرگیجه و خس خس شود.
گردو احتمال خونریزی در زایمان را افزایش می‌دهد؛ زیرا باعث لخته شدن خون می‌شود.

آلرژی به گردو در بارداری
این یک افسانه خیالی و رایج است که مصرف آجیل در بارداری مضر است؛ زیرا کودک در آینده ممکن است دچار آلرژی‌های غذایی شود. با این حال، این فقط یک تصور غلط است. مطالعات نشان داده است که حتی زنانی که از خوردن آجیل در دوران بارداری خودداری کرده‌اند نیز نوزادانی با آلرژی‌های غذایی داشته‌اند. در واقع، تعداد نوزادان مبتلا به آلرژی در زنان بارداری که آجیل مصرف می‌کردند، کمتر بود.

سخن پایانی
مصرف گردو را در دوران بارداری ترک نکنید و هرگز نگران عوارض جانبی مصرف آن نباشید. البته فراموش نکنید که عوارض مصرف گردو در بارداری به تعداد دفعات خوردن شما بستگی دارد. هنگام خرید گردو، آن‌هایی را انتخاب کنید که مستطیل شکل هستند و پوسته نازکی دارند. از مصرف گردوهایی که مغز سیاه و طعم تلخی دارند، اجتناب کنید. سعی کنید با خوردن گردو از خواص فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید و دوران حاملگی سالمی داشته باشید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خوردن گردو در بارداری، فواید و نحوه مصرف»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..