تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحریم، مانع حضور گردشگران خارجی در اصفهان نیست

امروزه ایران در بسیاری از نقاط دنیا به‌عنوان یک مقصد گردشگری امن و زیبا شناخته می‌شود و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های گردشگری دنیا یعنی چهارفصل بودن را داراست، هرساله در فصول مختلف گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

پس از تمدید تحریم‌های آمریکا این شائبه وجود داشت که گردشگری ایران دچار افول شود اما به نظر می‌رسد تحریم‌ها نتوانسته اثری بر گردشگری کشور بگذارد و آمار ورود گردشگران به کشور نیز نشانی از کاهش گردشگران ندارد.

هنوز هم شهرهای گردشگرپذیر کشور میزبان گردشگرانی هستند که از آن‌سوی مرزها برای بازدید از این مناطق به ایران سفر می‌کنند؛ البته به گفته مسئولان و فعالان گردشگری هنوز زمان آن نرسیده که درباره آثار تحریم‌ها بر صنعت گردشگری اظهارنظری قطعی کنیم اما بنا به مثل معروف «سالی که نکوست از بهارش پیداست» استقبال خوب گردشگران از سفر به ایران به‌ویژه در فصل اردیبهشت نشان می‌دهد خبرهای خوبی دراین ارتباط در راه است.

دراین‌ارتباط مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اعتقاد دارد که آمار ورود گردشگران به اصفهان اگرچه رشد داشته اما مطابق انتظارها نیز نبوده است.

رشد ۱۰ درصدی ورود آمار گردشگران خارجی به اصفهان

فریدون الله یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از رشد ۱۰ درصدی آمار ورود گردشگران خارجی به اصفهان خبر داد و اظهار داشت: درصد رشد سالیانه این آمار نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر بود اما نباید فراموش کنیم که تازه در آغاز سال قرار داریم و برای یک نتیجه‌گیری قطعی باید تا پایان سال صبر کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به هدف‌گذاری‌های سازمان میراث فرهنگی در سال جدید و تأثیر آن در صنعت گردشگری بیان داشت: گردشگری اساساً یک صنعت است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی بیشتر وظیفه مدیریتی و برنامه‌ریزی دراین‌ارتباط را به عهده دارد.

الله‌یاری گفت: بااین‌وجود میراث فرهنگی در کنار بخش خصوصی به بحث بازاریابی گردشگری ورود یافته و اقدامات مهمی نیز دراین‌ارتباط انجام داده که در استان اصفهان نیز پیگیری شده است.

وی به بازار چین، شرق آسیا و برخی از کشورهای اروپایی به‌عنوان بازارهای هدف گردشگری اشاره کرد و بیان داشت: این بازارها بر اساس ظرفیت‌های گردشگری موجود و با توجه به پارامترهایی چون قرابت‌ها، جذابیت‌ها و نزدیکی‌های فرهنگی مشخص شده‌اند، تعیین بازار هدف گردشگری و برنامه‌ریزی دراین‌ارتباط می‌تواند در توسعه و رونق گردشگری ایران و نصف جهان تأثیر ویژه‌ای داشته باشد.

۴۰ کشور هدف در طرح ملی به عنوان بازار هدف گردشگری مشخص شدند

محسن یار محمدیان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز این موضوع را تأیید کرده و می‌گوید تاکنون ۴۰ کشور در طرح ملی به‌عنوان بازار هدف گردشگری مشخص‌شده‌اند.

از سویی رسول ذبیحی یکی از فعالان جوان عرصه صنعت گردشگری ایران معتقد است اگرچه تعداد گردشگران خارجی در سال جاری کاهش چشمگیری نداشته اما کنسلی هتل‌ها نیز کم نبوده‌اند.

وی در گفت‌وگو با مهر افزود: متأسفانه امسال ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت گردشگری که در برلین برگزار شد حضوری کم‌رنگ و ضعیف داشت و در مقابل کشور ترکیه توانست از این فرصت به بهترین نحو استفاده کند.

این فعال گردشگری گفت: دلیل این حضور ضعیف ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری این بود که همکاری و همدلی میان بخش خصوصی و دولتی وجود نداشت چراکه اگر این دو بخش دست‌به‌دست یکدیگر می‌دادند قطعاً می‌توانستند حضوری اثرگذار داشته باشند.

ضرورت ساماندهی تقویم گردشگری خارجی

وی همچنین به ساماندهی تقویم گردشگری خارجی اشاره کرد و گفت: سازمان در این اقدام سعی کرده به سمت بازارهایی برود که «لو سیزن» یعنی فصل افول گردشگری را پوشش دهد چراکه متأسفانه نه‌تنها در اصفهان بلکه در تمامی شهرهای ایران در فصل‌هایی از سال با ورود گردشگران بسیاری روبه‌رو می‌شویم اما در مقابل فصل‌هایی دیگر از سال نیز هتل‌ها با کمتر از نصف ظرفیت خود کار می‌کنند.

گرچه وی معتقد است تحریم‌های آمریکا موجب شده تا برخی گردشگران مقصد سفر خود را تغییر دهند اما در عوض نباید فراموش کنیم تبلیغ‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی گردشگران اروپایی که به ایران سفر کرده‌اند انجام‌شده موجب شده است که موج سفرهای گردشگران به ایران فروکش نکند.

«ِالکه وِبِر» یکی از گردشگران آلمانی که در حال بازدید از میدان نقش‌جهان است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با سفرش به ایران اظهار داشت: گرچه رسانه‌های غربی درباره عدم امنیت ایران و عقب‌ماندگی این کشور بسیار تبلیغ می‌کنند اما من همیشه از دوستان خود که به ایران سفر کرده بودند درباره پیشرفت و امنیت ایران شنیده بودم.

وی افزود: البته با توجه به هجمه سنگین اخبار باور اینکه ایران کشوری مدرن باشد و درگیری در آن وجود نداشته باشد برای من سخت بود اما دو سال پیش از نخستین سفرم به ایران از طریق شبکه‌های مجازی با چند ایرانی آشنا شدم و در طول این سال‌ها صمیمی‌ترین دوستان من شدند.

یک گردشگر خارجی: زیبایی و امنیت ایران برای من شگفت‌آور بود

این بانوی آلمانی تأکید کرد: نخستین سفر من به ایران سه سال پیش و با دعوت دوستان ایرانی من بود، آنچه می‌دیدم برایم شگفت‌آور بود، از ترس و ناآرامی و یک کشور جنگی هیچ خبری نبود، آسمان آبی بود و بناهای تاریخی این کشور برای من از تاریخ و فرهنگ کهن این سرزمین سخن می‌گفت.

وی ادامه داد: در سفر به ایران از تهران، شیراز، تبریز، همدان و اصفهان بازدید کردم اما هیچ جا برای من شبیه نصف جهان نبوده است؛ دیاری که هر گوشه‌اش گویی تاریخ و هنر سرزمین ایران را فریاد می‌زند.

وبر با بیان اینکه این دومین سفر وی به ایران و اصفهان است و با جمعی از دوستانش به این سفر آمده است، ابراز داشت: ما در منزل دوستان ایرانی‌ام ساکن شده‌ایم؛ البته برای همه ما میهمان‌نوازی ایرانی‌ها بسیار عجیب بود؛ من پس از بازگشت از سفر نخست خود برای دوستانم از امنیت و زیبایی ایران گفتم و آن‌ها مشتاق حضور در ایران شدند، به‌یقین آن‌ها نیز برای دوستان خود صحبت‌های بسیار خواهند داشت.

دورهمی ها و سفره‌های خانوادگی ایرانیان بی‌نظیر است

یکی از همراهان وبر دختری به نام «ماریا هافمن» است که با تأیید صحبت‌های دوستش تنها به بیان یک جمله اکتفا می‌کند: دورهمی ها و سفره‌های خانوادگی ایرانیان بی نظیر است، من این آرامش را دوست دارم و در بازگشت به کشور خودم دوست دارم سفره انداختن بر روی زمین و حضور همه خانواده در کنار یکدیگر را تجربه کنم.

گرچه سال گذشته به گفته مدیرکل اداره میراث فرهنگی شاهد رشد ۵۰ درصدی آمار گردشگران بودیم و انتظار می‌رفت در سال ۹۸ این آمار افزایش بیشتری را نشان دهد اما اینکه در آغاز سال جدید نه تنها کاهش رشدی در آمار گردشگران شاهد نبودیم بلکه رشد نسبتاً مناسبی نسبت به گذشت دو ماه از سال داشته‌ایم نشان می‌دهد آوازه امنیت و زیبایی ایران، خطر تحریم‌های دشمنان را تا حدودی زیادی خنثی کرده است اما نباید فراموش کنیم که در ادامه انجام اقداماتی که روند سفر گردشگران به ایران را تسهیل کند ضروری است.

بر این اساس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به‌ضرورت ساماندهی تقویم گردشگری خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی تلاش کرده است تا به سمت بازارهایی رود که «لو سیزن» را پوشش دهد.

ویزای کاغذی راهکار دیگری است که مسئولان صنعت گردشگری به آن اشاره می‌کنند و می‌گویند ازاین‌پس برای رفع مشکل ترس توریست‌ها از برچسب خوردن قرار است از این روش استفاده شود؛ روشی که فعالان صنعت توریسم کشور آن را رد می‌کنند و می‌گویند این روش قطعاً کارآمد نخواهد بود.

دراین‌ارتباط ذبیحی از فعالان عرصه صنعت گردشگری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: زمانی که توریستی به کشور خود بازمی‌گردد از او سوال می‌شود که آیا به ایران نیز سفری داشته یا خیر.

وی افزود: اگر او دروغ بگوید و عکس گفته‌های آن‌ها با سند و دلیل ثابت شود او دچار مشکلاتی بزرگ‌تر خواهد شد و بر این اساس اغلب توریست‌ها حاضر نخواهند شد که این ریسک را بپذیرند.

از نظر گردشگران هزینه‌ها در ایران منطقی نیست

ذبیحی همچنین به گران بودن هتل‌های ایران به‌عنوان یکی از مشکلات عرصه گردشگری اشاره کرد و بیان داشت: از نظر گردشگران هزینه‌ها در ایران منطقی نیستند و این سیاه نمایی نیست که بگوییم ایران گران‌ترین هتل‌های دنیا را دارد.

این موضوعی است که فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان هم آن را تأیید کرد و به مهر گفت: جبران کاستی‌های ما در یک فرایند زمانی اتفاق خواهد افتاد؛ این‌که ما امروز اراده کنیم که مثلاً آمار گردشگر را بالا ببریم و سپس بلافاصله تأسیسات آن هم خلق شود امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: طبیعی است که ایجاد تأسیسات گردشگری متناسب با چشم‌اندازهایی که ما داریم زمان‌بر است اما در حال حاضر باید بگوییم که ما در حوزه تأسیسات گردشگری استان از سال ۹۲ به بعد نسبتاً رشد قابل‌ملاحظه‌ای را داشتیم.

۳۵ هتل در نصف جهان در حال ساخت است

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ابراز داشت: حدود ۳۵ هتل در دست ساخت داریم که از این تعداد حدود ۵ هتل بسیار شاخص هستند و گردشگر تنها در اصفهان می‌تواند از چنین خدماتی استفاده کند.

وی ادامه داد: اما اگر بخواهم این موضوع را به‌صورت آمار سالانه ارائه دهم باید بگویم در سال ۹۲ ظرفیت تأسیسات گردشگری ما حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر، در سال ۹۳ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰، در سال ۹۷ بیش از ۲۰ هزار نفر است و پیش‌بینی می‌کنیم که در پایان برنامه ششم نیز به ۸۰ هزار نفر برسد.

الله‌یاری تأکید کرد: ملاحظه می‌کنید که حجم سرمایه‌گذاری‌ها در استان قابل‌قبول و نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته است اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نه‌تنها در حوزه گردشگری بلکه در تمامی بخش‌ها نسبتی با مزیت‌های اقتصادی آن بخش خواهد داشت.

لزوم معرفی امنیت بی‌بدیل ایران

نکته قابل‌توجه این است که اگرچه امسال کاهشی در تعداد ورود گردشگران به کشور و شهرهای گردشگری مانند اصفهان مشاهده نمی‌شود اما رشد قابل‌توجهی نیز دراین‌ارتباط وجود نداشته است، صنعت گردشگری ایران در این مدت به‌جز تحریم‌ها با نوسانات قیمت ارز نیز روبه‌رو بوده که خود تأثیر زیادی بر کاهش آمار گردشگران نسبت به سال گذشته داشته است؛ کاهشی که در استان‌های مختلف متفاوت بوده است.

اصفهان از جمله شهرهایی است که بیشتر موردتوجه گردشگران اروپایی است، بر این اساس داشتن جلسات متعدد با فعالان عرصه گردشگری برای برنامه‌ریزی‌های پایه‌ای و مؤثر ضروری است تا با توجه به تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان به‌جای افول گردشگری از این فرصت برای معرفی امنیت بی‌بدیل ایران به دنیا استفاده کنیم.

64231




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحریم، مانع حضور گردشگران خارجی در اصفهان نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..