تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیانیه گام دوم انقلاب ترجمان آیات قرآن با نگاه روز و نگاه به تحولات آینده است

به گزارش ایکنا؛ نشست چشم‌انداز گام دوم انقلاب و تبیین نقش مؤسسات قرآنی در تحقق اهداف آن، امروز 27 اردیبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی غرفه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمدی در آغاز این نشست به تبیین مهم‌ترین ابعاد تبیین راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآنی پرداخت و گفت: این بیانیه در چهل سالگی انقلاب تدوین و ارائه شد. در قرآن کریم از لفظ اربعین سنه و اربعین لیله به معنی مقام کمال و پختگی اشاره شده است. باید پس از این میقات چهل ساله با بصیرت و مجاهدت کوشش کرد تا اسیر دست گوساله سامری نشویم و این دستاورد عظیم را تباه نسازیم.

بیانیه گام دوم انقلاب ترجمان آیات قرآن با نگاه روز و نگاه به تحولات آینده است
وی این بیانیه را نه تنها یک نظریه بلکه یک میثاق غلیظ مبتنی بر سنت‌های الهی دانست و گفت: این بیانیه میثاق ولی‌فقیه و جامعه در امتداد ولایت خداوند و پیامبر و هدایتگری است. این میثاق در حوزه مومنان است و مومنان عموم و مسئولان مومن را در برمی‌گیرد؛ مواجهه مسئولان با بیانیه باید به عنوان میثاق غلیظ باشد.
وی با بیان اینکه اجرا و تعهد به این میثاق موجب پیشرفت می‌شود، گفت: وارد شدن به آستانه‌های پیشرفت و کمال انقلاب بر اثر عمل به این میثاق به ویژه توسط مسئولان نظام میسر است.

ابتدای این بیانیه حدیث دستاوردها و افتخاراتی است که بر اثر مجاهده و سختی‌ها به دست آوردیم. باید مدام آن را به خود تذکر دهیم؛ فضای کنونی جامعه دچار خودکم‌بینی و ندیدن دستاوردهای بزرگ انقلاب است و به شدت از سوی رسانه‌های غربی بازتولید می‌شود؛ این در حالیست که حدیث‌های متعددی از پیامبر اکرم(ص) موجود است که تاکید بر آن دارد که باید حدیث نعمت خدا را مدام متذکر شویم.


وی با تاکید بر اینکه این بیانیه و یا به تعبیری میثاق، نقطه عزیمت و مبدا حرکتی دارد که همان خودآگاهی و خودشناسی فردی و ملی است، گفت: دومین نکته در این بیانیه یک گوهر و دال مرکزیست که امید و آینده‌اندیشی مثبت و امیدواری به فضل خداوند محسوب می‌شود. از دیگر نکات مهم در این بیانیه هدایت اراده‌ها برای مجاهده و بنیانگذاری تمدن نوین اسلامی است؛ در واقع تمام این مسیر براساس خطوط هدایتی قرآن و تفسیر عملی و اعتقادی آموزه‌های قرآنی است.
محمدی به سایر مفاهیم قرآنی در تبیین راهبردی بیانیه اشاره و بیان کرد: ابتدای این بیانیه حدیث دستاوردها و افتخاراتی است که بر اثر مجاهده و سختی‌ها به دست آوردیم. باید مدام آن را به خود تذکر دهیم؛ فضای کنونی جامعه دچار خودکم‌بینی و ندیدن دستاوردهای بزرگ انقلاب است و به شدت از سوی رسانه‌های غربی بازتولید می‌شود؛ این در حالیست که حدیث‌های متعددی از پیامبر اکرم(ص) موجود است که تاکید بر آن دارد که باید حدیث نعمت خدا را مدام متذکر شویم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خودشناسی انسانی و ایمانی را از دیگر مفاهیم قرآنی مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب خواند و گفت: همانگونه که معرفت نفس انفع معارف برای بشر است، معرفت قوت‌ها و اراده‌های جمعی و اجتماعی و ظرفیت‌های اجتماعی نیز مهمترین شناخت جامعه برای پیشرفت و کمال است؛ از این رو در ابتدای بیانیه، بیان نعمت‌ها و ظرفیت‌های جامعه است.

بیانیه گام دوم انقلاب ترجمان آیات قرآن با نگاه روز و نگاه به تحولات آینده است
محمدی روح حاکم بر بیانیه را متأثر از مفاهیم و فضای قرآنی دانست و اظهار کرد: مفاهیمی همچون جهاد، مجاهدت، تقوا، قیامت، استقامت، اراده، ولایت، دشمن‌شناسی و بصیرت در این بیانیه به چشم می‌خورد.
وی با تأکید بر اینکه نظام‌سازی قرآنی با همه ابعاد خود در این بیانیه تجلی دارد و گوهر تغییر و تحول متعالی جامعه محسوب می‌شود، گفت: در این بیانیه مباحث نظام‌سازی قرآنی ارائه و بر ضرورت امیدواری و پرهیز از ناامیدی تأکید شده است. همچنین در بیانیه یادآور شده است که عاقبت پرشکوه در پرتو عمل به تکالیف و ایمان به خداوند و رسول و کتاب بوده و این انقلاب هم در همین مسیر است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه باید از مصادره این بیانیه توسط برخوردهای سطحی و نگاه‌های خنثی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: در این بیانیه هم در مقام نفی و هم در مقام اثبات کارکردهایی وجود دارد. تقویت نگاه و روحیه انقلابی و جهادی و جوانگرایی در مقام اثبات است و تحریف‌زدایی از انقلاب، پرهیز از کسالت، دلگرمی به دشمن، عدم اتکا به مردم و الطاف خدا و مسئولان، نگاه غیر انقلابی، اقتصاد مصرفی و وابسته نیز منظر نفی است که در این بیانیه نفی شده است.
وی با بیان اینکه نظامات هستی‌شناسانه، نظامات ارتباطات و مسائل مستحدثه را باید از قرآن بیاموزیم، اظهار کرد:

وظیفه نهادهای علمی تبیین راهبردی این متن و پرهیز از مواجهه عوامانه و سطحی در گستره حوزه و دانشگاه با این بیانیه است. آنچه مهم است فهم این بیانیه در ولایت معنوی قرآن و یا تحلیل آن براساس برخی اصول قرآنی است، لذا این بیانیه در راستای هدایتی قرآنی است که در صدد احیای حیات طیبه انسانی و رسیدن انسانی به تعالی محسوب می‌شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی مؤسسات قرآنی را عقبه استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: دو خصیصه مردمی بودن و قرآنی بودن که مربوط به انقلاب اسلامی ایران است، در مؤسسات قرآنی نیز وجود دارد، بنابراین از کارکردهای متعدد و پرمنفعتی برخوردار هستند؛ در این راستا باید با بازنگری و بازبینی کارکردهای خود نسبت به اجرایی شدن مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که همانا تحقق حیات طیبه، مواجهه با دشمن، خودشناسی و ... است اقدام کنند.وی بر ضرورت توجه مؤسسات قرآنی به صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در کنار قرآن کریم تأکید و تصریح کرد: رسالت مؤسسات قرآنی این است که خود را از سرچشمه صحیفه‌سجادیه، سیراب و در مدیریت معنوی جهان از آن استفاده کنند. مسیحیت برای پیشبرد اهداف خود از صحیفه سجادیه استفاده کرد و با ایجاد برخی از تغییرات و حذف‌ها توانست به دعوت مردم بپردازد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در پایان این نشست کتاب آینده بشریت برای ارتقای معنویت را صحیفه سجادیه خواند.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیانیه گام دوم انقلاب ترجمان آیات قرآن با نگاه روز و نگاه به تحولات آینده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..