تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تپش نبض حیات در دریاچه ارومیه به واسطه باران/ فلامینگوها به ۴۵ هزار بال افزایش می یابند

ساعت: 11:41 منتشر شده در مورخ: 1398/02/26 شناسه خبر: 1486468

امسال دریاچه ارومیه در روزهای خوب بهاری جانی تازه به رگهای شور این منطقه داده است. به تاکید بسیاری از مسئولان، دریاچه این روزها زنده شده و بررسی آخرین وضعیت ها از افزایش ۸۱۳ کیلومتر مربعی وسعت آن حکایت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، در حال حاضر افزون بر ۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد تا افزایش بیش از ۱۰ هزار بال فلامینگو و بازگشت و احیای آرتمیا را رقم بزند.

هر چند مسئولان ستاد احیای این دریاچه معتقدند نباید فقط بارش های بهاری را عامل احیای دریاچه نامید، بلکه اقداماتی که طی ۵ سال گذشته برای جلوگیری از روند خشکی این منطقه انجام شده، به بهبود شرایط کمک شایانی کرده است.

* آرتمیا احیا شد

با توجه به شرایط مطلوب دریاچه در حال حاضر حیات و افزایش آرتمیا در حال شکل گیری است. در آخرین پایشی که در اول اردیبهشت امسال انجام شد در هر لیتر از آب دریاچه ۸/۲۸ عدد سیست آرتمیا، ۳/۰ عدد جلبک(غذای آرتمیا) و ۳۴۸ گرم نمک مشاهده شد.

سالانه ۲۰ تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و ۱۸۰ تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت می شود؛ این در حالی است که در اوایل دهه ۸۰ از محل مجوزهای صادره برای بهره برداری از ۵درصد دریاچه ارومیه، سالانه ۵ هزار تن آرتمیای زنده و یک هزار تن سیست مرطوب آرتمیا برداشت می شد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، وابسته به مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران، با اشاره به اینکه افزایش حجم ورودی آب و کاهش شوری، منجر به بهبود شرایط دریاچه ارومیه و احیای آبزیانی همچون آرتمیا، فیتوپلانگتون ها و جلبک دونالیال شده است، اظهار کرد: در نمونه گیریهای اواخر اسفند ۹۷ برای نخستین بار پس از سال ها اولین سیست آرتمیا (تخم) و ناپلی آرتمیا (نوزاد) مشاهده شد که به تازگی نمونه های بلوغ یافته آن نیز در دریاچه ارومیه دیده شده است.

علی نکویی فرد، یکی از علت های تولید آرتمیا را کاهش یک سومی شوری آب دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: پیش از این دریاچه ارومیه دارای ۴۲۰ گرم شوری در یک لیتر آب بود که با بارش های اخیر میزان شوری در مناطق مختلف بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم در لیتر شده و شرایط محیطی حاکم بر دریاچه ارومیه نشان می دهد چرخه جدید زندگی در این دریاچه در حال شکل گیری است.

وی، افزود: همچنین با افزایش غذا برای آرتمیا، شرایط برای تولید و تکثیر حتی در دمای پایین آب فراهم شده است، به طوری که آرتمیا در دمای بین ۱۷ تا ۲۷ درجه سانتیگراد و شوری بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم در لیتر تکثیر پیدا می کند، اما اخیرا آرتمیا در دمای ۱۳ درجه سانتیگراد نیز تکثیر می شود.

* صدور شناسنامه ژنتیکی برای آرتمیا

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، بر این باور است که آرتمیا که غذای پرندگان مهاجر، پلیکان ها، ماهیان خاویاری، ماهیان سردآبی و گرمآبی است در شرایط خوب نسل زنده زایی می کند اما در شرایط بد تخم ریزی انجام می دهد.

وی، تاکید کرد: دریاچه ارومیه ایران دارای آرتمیای اورمیانا قبل از خشکیدگی دومین دریاچه نمکی پس از دریاچه یوتای آمریکا بود که ما تلاش می کنیم بقایای دریاچه و جاندارانش را حفظ کنیم. در بهمن ۹۷ بانک ژن آرتمیا در مرکز تحقیقاتی آرتمیای کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در کنار دریاچه راه اندازی شد که نمونه های ۱۷ منطقه دارای آرتمیای کشور و بیش از ۴۲ منطقه جهان را جمع آوری و نگهداری می کند.

نکویی فرد، بیان داشت: امسال موضوع تعیین هویت ژنتیکی، صدور شناسنامه ژنتیکی و کدبندی آرتمیای ایران را در اولویت قرار داده ایم علاوه بر احیای آرتمیا در دریاچه ارومیه، امسال شاهد افزایش حضور پرندگان در این منطقه هم هستیم.

* حضور ۴۵ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه

در همین زمینه، امید یوسفی رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، با اشاره به حضور فلامینگوها بر فراز دریاچه ارومیه، عنوان کرد: در سال های گذشته با بهبود وضعیت دریاچه ارومیه شاهد حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه بودیم که این تعداد سال گذشته به ۳۵ هزار بال می رسید. امسال با پیش بینی افزایش ۱۰ تا ۱۲ هزار بال فلامینگوها بر فراز دریاچه ارومیه، تعداد فلامینگوها در این زیستگاه آبی به بیش از ۴۵ هزار بال تخمین زده می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، درباره افزایش شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه، گفت: این پرنده در اراضی باتلاقی تخم گذاری می کند؛ زیرا امنیت جوجه ها در این مکان ها بیشتر است و در مرحله تخم گذاری نیز برای این پرندگان تهدیدی وجود ندارد.

مرتضی نظری، افزود: با توجه به افزایش میزان آب دریاچه ارومیه احتمال زیر آب رفتن مکان های تخم گذاری آن ها وجود دارد و به همین دلیل هم اکنون این گونه ها به ضلع جنوبی دریاچه ارومیه نقل مکان کرده اند و این مکان به دلیل داشتن فاصله زیاد با روستاهای اطراف، امن است.

وی، با اشاره به اینکه طی سال های گذشته این پرندگان به تکامل زیستی در این منطقه رسیده اند، بیان داشت: این پرندگان در مکان هایی کاملا باتلاقی و در خارج از دسترس شغال و روباه تخم گذاری می کنند. غذای این جانداران آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و این جانداران به علت آبکش بودن شکل منقارشان می توانند از حشرات ریز آب تغذیه کنند.

* سیر صعودی حضور جانداران

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، با اشاره به تأثیر افزایش تراز دریاچه ارومیه بر بهبود زندگی حیات وحش، بیان کرد: در مدت محدود نمی توان انتظار بازگشت همه پرندگان را به این مکان داشت زیرا باید به تدریج وضعیت زیستی در دریاچه و جزایر موجود احیا شود. طبق گزارش های رسیده نمودار حضور این جانداران نسبت به سال های اخیر سیر صعودی را طی می کند و سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد گونه های موجود به دریاچه باز می گردند و در این مکان ماندگار می شوند.

وی، ابراز داشت: تعداد آرتمیا، پرندگان، اردکسانان و غازسانان به تدریج از امسال نسبت به سال های قبل افزایش یافته که گونه آنقوت شاخصترین آنهاست. پرندگان در حال زیست در این استان اغلب مهاجر هستند و جمعیت پرنده بومی استان نیز به علت زمستان های سخت و سرد به مناطق گرم تر مهاجرت می کنند ولی از اسفندماه دوباره به استان باز می گردند.

یقینا وضعیت موجود دریاچه ارومیه و بازگشت پرندگان و جانداران آن به واسطه بارندگی های ابتدای سال و نیز ترسالی موجود بوده و نمی توان آن را به مسائل دیگری ارتباط داد چراکه طی سال های گذشته با اجرای طرح های ناموفق ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ تغییری در روند احیا رخ نداده و شاهد روند رو به افول دریاچه بودیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تپش نبض حیات در دریاچه ارومیه به واسطه باران/ فلامینگوها به ۴۵ هزار بال افزایش می یابند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..