تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مدیرعامل اوبر در نامه‌ای به کارمندان از دلایل ناموفق‌بودن عرضه عمومی سهام گفت

اوبر هم مانند رقیب خود، لیفت، موفقیت چندانی در عرضه‌ی عمومی سهام نداشت و کارمندان و سرمایه‌گذاران از رخداد پیش‌آمده احساس نگرانی می‌کنند.

اوبر چندی پیش سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کرد و عملکردی پایین‌تر از انتظارها داشت. دارا خسروشاهی، به‌عنوان مدیرعامل، ایمیلی به کارمندان شرکتش ارسال کرد که با پرداخت به موضوع IPO، مثال‌هایی از روزهای ابتدایی شرکت‌های فیسبوک و آمازون زد. خسروشاهی به کارمندان گفت که اگرچه شرکتش در روزهای اولیه‌ی عرضه‌ی عمومی سهام عملکرد خوبی نداشت، اما آن‌ها باید بدانند که شرکت‌های بزرگ دیگر دنیای فناوری نیز روندی مشابه داشته‌اند. او با اشاره به فیسبوک و آمازون نوشت:

به‌یاد داشته باشید که روزهای پس از IPO برای فیسبوک و آمازون هم دشوار بودند. سپس به وضعیت امروز آن‌ها نگاه کنید که چگونه روند را به سود خود تغییر داده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

ارزش سهام اوبر در روز ابتدای عرضه با قیمت ۴۱/۵۷ دلار روز را به پایان رساند. با شروع هفته‌ی جاری، سقوط قابل‌توجهی برای آن‌ها اتفاق افتاد و هر سهم شرکت ۳۷/۱ دلار معامله شد. درحال‌حاضر، ارزش سهام اوبر در بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک، ۴۱/۲۹ دلار گزارش می‌شود. فراموش نکنید که اوبر قیمت اولیه‌ی سهام خود را برای عرضه در بورس ۴۵ دلار در نظر گرفته بود. نامه‌ی خسروشاهی زمانی ارسال شد که ارزش سهام در پایین‌تر حد خود قرار داشت.

جی ریتر، تحلیل‌گر اقتصادی و استاد دانشگاه فلوریدا که سابقه‌ای طولانی در تحلیل عرضه‌های عمومی سهام دارد، روز اول عرضه‌ی سهام اوبر را به‌عنوان بیشترین کاهش ارزش سهام در روز اول بیان می‌کند که در آمریکا اتفاق افتاده است. به‌هرحال اکنون که خسروشاهی شرکتش را با روزهای اول آمازون و فیسبوک مقایسه می‌کند، بهتر است نگاهی به آمارهای این شرکت‌ها در سال‌ها ۱۹۹۷ و ۲۰۱۲ داشته باشیم.

سهام اوبر

آمازون سهام خود را با قیمت ۲/۴۴ دلار عرضه کرد و در پایان روز اول به ۱/۹۶ دلار رسید. در ماه‌های بعدی روند ثابتی برای ارزش سهام آمازون رخ داد و بازگشت به قیمت اولیه دو ماه زمان برد. عرضه‌ی عمومی سهام فیسبوک روندی نگران‌کننده داشت. آن‌ها رکورد بدترین سقوط یک شرکت آمریکایی را در بازار سهام تجربه کردند و بازگشت به قیمت اولیه ۱‍۶ ماه زمان برد. آمازون و فیسبوک از زمان عرضه تاکنون، به‌ترتیب رشد ۹۳،۵۴۲ و ۳۷۷ درصدی داشته‌اند. 

باتوجه‌به آمارهای بالا به این نتیجه می‌رسیم که توصیه‌ی خسروشاهی به کارمندان دور از واقعیت هم نبوده است. البته چنین توصیه‌هایی همیشه از سوی تحلیل‌گران و مدیران سرمایه هم به سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود. آن‌ها به مردم می‌گویند که روند کوتاه‌مدت و عرضه‌ی اولیه‌ی سهام شرکت‌ها را به‌عنوان نشانه‌ای از موفقیت یا عدم موفقیت بلندمدت در نظر نگیرند. 

خسروشاهی در ایمیل ارسالی به کارمندان نوشت:

سناریوهای مختلفی برای آینده‌ در انتظار ما است. بسیاری از آن‌ها شرکتی با سوددهی و ارزش بالا را نشان می‌دهند و برخی هم با شکست و ضرر همراه هستند. به‌هرحال در روزهایی که بازار روند خوبی ندارد، دیدگاه‌های بدبینانه بیشتر از موارد خوشبینانه دیده می‌شوند. البته قطعا سهام ما آن‌گونه که انتظار داشتیم در بازار عمل نکرد.

علاوه‌بر عملکرد نه‌چندان مناسب سهام اوبر در روزهای پس از IPO، وضعیت کلی بازار سهام نیز مناسب نیست. بازارهای سهام در سرتاسر جهان به‌خاطر درگیری‌های سیاسی متعدد بین کشورها خصوصا آمریکا و چین، وضعیت خوبی ندارند. به‌هرحال برای تصمیم‌گیری درباره‌ی موفقیت یا عدم موفقیت اوبر و شرکت‌های دیگر فناوری که امسال در بازار سهام حضور یافتند، هنوز زمان زیادی نیاز داریم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مدیرعامل اوبر در نامه‌ای به کارمندان از دلایل ناموفق‌بودن عرضه عمومی سهام گفت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..