تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سفر یک روزه اطراف تهران کجا بریم؟

سفر به تنگه واشی، شهر ری،‌ پارک ملی خجیر و سرخه حصار و... را می‌توان جزو سفرهای کوتاه یک روزه به اطراف تهران دانست که گزینه‌ی خوبی برای شهروندان تهرانی محسوب می‌شود.

بااینکه بازدید از جاذبه‌های متعدد تهران می‌تواند اوقات گردشگران را پر کند، اما اطراف تهران نیز به‌خاطر جاهای طبیعی و تاریخی زیاد می‌تواند گزینه‌های خوبی برای گردشگران و اهالی تهران باشد. از غارها تا پارک‌های ملی و شهرهای باستانی را می‌توانید در فهرست برنامه‌ی خود قرار دهید و یکی از بهترین سفرهای یک روزه را برای خودتان رقم بزنید.

مقاله‌های مرتبط:

علاوه‌بر این جاذبه‌ها که همگی از ویژگی‌های خاصی برخوردارند، جاهای دیدنی‌‌ تهران نیز هر یک به نوعی گردشگران را به خود جذب می‌کند. برای سفری برنامه‌ریزی شده و بازدید از تک تک جاذبه‌های مشهور تهران می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور تهرانگردی را انتخاب کنید.

تنگه واشی

سفر یک روزه به اطراف تهران

تنگه واشی یا تنگه ساواشی مکانی با جذابیت‌های گردشگری است که در حدود ۱۷ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد،‌ منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا که با هوای خنکش در تابستان می‌تواند مقصد مناسبی برای فرار از گرما باشد. شاید خالی از لطف نباشد که بدانید کلمه «واش» در زبان مازندرانی به معنی چمن است.

در ابتدا ۲۵۰ متر پیاده‌روی در پیش دارید تا به تنگه‌ی اول و ابتدای دشت ساواشی برسید. سپس مسیر دشت را پیش می‌گیرید تا به تنگه‌ی دوم برسید؛ این دشت زیبا با چمن‌زارها و گل‌هایش یکی از تماشایی‌ترین مکان‌های این تنگه است. مدتی بعد به تنگه دوم می‌رسید، ۸۰۰ متر آن طرف‌تر آبشار زیبایی را مشاهده خواهید کرد که با ۱۵ متر ارتفاع جوش و خروشی تماشایی به راه انداخته است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفرتان وقتی است که در رودخانه‌ای که در یک دره سنگی قرار دارد، راه بروید. بهترین زمان برای رفتن به تنگه‌واشی مرداد ماه است، اما در همین زمان هم آب رودخانه سرد است، زیرا جریان آن از میان کوه و تنگه عبور می‌کند که آفتاب‌گیر نیست.

باتوجه به نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و به‌خصوص در تابستان هزاران نفر از ساکنان استان تهران و دیگر استان‌های اطراف به این منطقه مسافرت می‌کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از مؤسسه‌های گردشگری، اقدام به برگزاری تورهای گوناگونی در این منطقه کرده‌اند که همین امر باعث افزایش شهرت و معروفیت این منطقه شده ‌است.

تنگه واشی علاوه‌بر طبیعت زیبا، آثار تاریخی نیز دارد. یکی از سه کتیبه‌ی معروف دوره‌ی قاجار در این تنگه واقع شده‌ که هر سه کتیبه‌ به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده‌ است. از ديگر جاذبه‌های اين منطقه می‌توان به دشت پشت آبشار (دره سکوت)، قلعه اسماعيليه (بالای تنگه اول) و غار طبيعی تنگه دوم اشاره کرد.

بهترین جاهای دیدنی فیروزکوه را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

شهر ری

سفر یک روزه به اطراف تهران

شهر ری اکنون بخشی از تهران شده و دسترسی به آن ازطریق مترو میسر است. سرزمین كهن رى با قدمت چندین هزار ساله و آثار به جاى مانده از فرهنگ بزرگ ایرانى و اسلامى،‌ امروز یادگارى از آن در جنوبى‌ترین منطقه تهران قرار دارد و مكانى مناسب براى زوار و گردشگران علاقه‌مند به تاریخ كهن این مرز و بوم است. حرم شاه عبدالعظیم حسنی با گنبد طلایی و باشکوهش و فضای داخلی آینه‌کاری زیبای آن مطمئناً نگین این شهر به‌حساب می‌آید. در غرب صحن امامزاده حضرت عبدالعظیم باغی وجود داشت که مردم از قدیم به آن باغ طوطی می‌گفتند، حتی هنوز هم که دیگر یک قبرستان تاریخی است، به همین نام خوانده می‌شود. اگر به تاریخ علاقه دارید، به هیچ وجه تماشای آن را از دست ندهید. ستارخان، شیخ محمد خیابانی، قاآنی شیرازی، قائم مقام فراهانی، محمدعلی رزم آرا و بسیاری دیگری از کسانی که نام‌شان بارها در تاریخ تکرار شده است، در اینجا دفن شده‌اند.

چشمه‌علی که در نزدیکی برج تاریخی طغرل، ابن بابویه و دژ رشکان قرار دارد،‌ می‌تواند مقصد بعدی شما باشد. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری می‌شود و پیشینه‌ی آن به ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

بازدید از کاروانسرای شاه عباسی و بازار ری شما را به روزهای فعالیت جاده‌ی ابریشم می‌برد

بازدید از کاروانسرای شاه عباسی و بازار ری، شما را به روزهای فعالیت جاده‌ی ابریشم می‌برد. از دیگر آثار و ابنیه تاریخى این شهر می‌توان به گورستان تاریخی ابن بابویه، برج طغرل، مقبره بی‌بی شهربانو، استودان گبرها، دژ رشكان، تپه میل، زندان هارون الرشید، برج نقاره خانه، برج ینانج، بقعه جوانمرد قصاب و نقش برجسته چشمه‌على اشاره کرد.

پارک ملی خجیر و سرخه حصار

سفر یک روزه به اطراف تهران

پارک ملی خُجیر منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق تهران است که حدود ۱۰,۰۱۳ هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان پارک ملی تعیین شده‌ است. خجیر در کنار منطقه‌ی ارزشمند پارک ملی سرخه حصار، به عنوان بخش کوچکی از منطقه‌ی حفاظت شده جاجرود به‌شمار می‌روند. با توجه به همسایگی این دو پارک ملی، نوع جانوران و گیاهان آنها نیز بسیار شبیه به هم هستند، اما خجیر با حفظ فاصله‌ی خود از تهران، فضایی بکرتر و سالم‌تر برای جانداران فراهم کرده است و از بهترين زيستگاه‌های البرز مركزی محسوب می‌شود. خجیر، در کنار آنکه می‌تواند زمینه‌ی آشنایی مردم با گیاهان و جانوران منحصربه‌فرد را فراهم کند، نقش به‌سزایی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارد.

تنها با یک ساعت رانندگی می‌توان از شلوغی و ترافیک شهر تهران فاصله گرفت و به این پارک‌های ملی سر زد و ضمن تماشای بکر و فوق‌العاده‌ای که دارند، عکس‌های زیبا و به‌یادمانی از طبیعت گرفت. علاوه‌بر مناظر زیبایی از بستر گل و گیاه،‌ چشم‌اندازی معرکه از کوه دماوند نیز پیش روی نگاه بازدیدکنندگان خودنمایی می‌کند. پستاندارانی چون پلنگ، کفتار راه‌راه، کل و بز، قوچ و میش، روباه قرمز، گراز، گربه وحشی، گربه پالاس، انواع مارها چون افعی شاخ‌دار، شترمار، تیرمار و خزندگان دیگری مثل بزمجه بیابانی و نیز لاک‌پشت مهمیزدار و پرندگانی نظیر کبک، هدهد، سبزه‌قبا، خوتکا، تیهو، و انواع پرندگان شکاری چون دال، عقاب و سارگپه در این منطقه زندگی می‌کنند.

مهم‌ترین مسیر دسترسی به خجیر از طریق جاده پاسداران به پارچین است. بخشی از جاده تهران به دماوند در نزدیکی منطقه صنعتی کمرد هم از حاشیه شمالی خجیر می‌گذرد.

قزوین

سفر یک روزه به اطراف تهران

شهر قزوین در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد و علت شهرت آن به این دو موضوع برمی‌گردد: قزوین پایتخت سابق امپراطوری ایران باستان بوده و شیرینی خوشمزه‌ی باقلوا نیز نقش مهمی در این شهرت داشته است. قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بود و به‌همین دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است. علاوه‌براین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران نیز به‌شمار می‌رود و ازجمله خوشنویسان معروف خط پارسی می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد.

قزوین از نظر تعداد اثر تاریخی رتبه‌ی نخست در ایران و سوم جهان را دارد که از این آثار کهن و باستانی گوناگون می‌توان کاروان‌سرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، میمون قلعه، حمام قجر، آب انبار سردار، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، امامزاده حسین، خیابان سپه (اولین خیابان ایران) را نام برد. مجموعه‌ی دولتخانه‌ی صفوی در مرکز شهر قزوین با مساحتی بالغ بر ۶ هکتار واقع شده ‌است که از ساختمان عالی‌قاپو در شمال خیابان سپه آغاز شده و در انتها به محوطه‌ی عمارت چهل‌ستون متصل می‌شود و امکان بازدید از آثار و بقایای به‌جا مانده از دوره‌های مختلف (صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه) همانند سردر عالی‌قاپو، باغ حیاط عالی‌قاپو، عمارت شهربانی، شترخان، گراند هتل قزوین، سینما گراندهتل، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون قزوین و موزه قزوین را فراهم می‌کند.

حضور مذاهب مهم دنیا در این شهر نیز قابل توجه است، علاوه‌بر مساجد تاریخی متعدد، در اینجا می‌توان کلیسای روسی را دید که در طول جنگ جهانی دوم توسط روس‌ها ساخت شد یا بقعه‌ی پیغمبریه که مدفن چهار تن از پیامبران بنی‌ اسرائیل است.

اگر به قزوین سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی قزوین را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

زنجان

سفر یک روزه به اطراف تهران

عکاس: Farzad Yousefian

شهر زنجان در ۲۹۸ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد. بنای رخشوی خانه که قدمتش به زمان قاجار برمی‌گردد و بازار زنجان که یکی از طولانی‌ترین بازارهای سنتی کشور است و مسجد جامع زنجان که تجلی مذهب و هنر را به‌خوبی نشان می‌دهد، از جاهای دیدنی زنجان به‌شمار می‌روند. گنبد سلطانیه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد،‌ نرسیده به شهر زنجان به‌چشم می‌خورد که آرامگاه اُلجایتو است و بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور خودش در شهر سلطانیه ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود. گنبد دو پوسته‌ی آجری و فیروزه‌ای این بنا، سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره و گنبد مسجد ایاصوفیه است.

صنایع دستی این شهر نیز زبانزد عام و خاص است که از آن میان می‌توان به چاقو، چاروق (نوعی پاپوش) و ملیله‌کاری و فرش زنجان اشاره کرد.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور زنجان را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

غار رودافشان

سفر یک روزه به اطراف تهران

غار رودافشان یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به تهران (در فاصله‌ی حدود ۱۳۰ کیلومتری) است که در مجاورت روستایی به همین نام در شهرستان دماوند قرار دارد. دهانه‌ی بیضی شکل این غار با ارتفاع حدود ۲۰ متر و طولی بالغ بر ۲۹ متر، یکی از سه دهانه‌ی بزرگ غارها در ایران محسوب می‌شود که برای رسیدن به دهانه‌ی آن باید حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی کرد. جالب است بدانید که غار رودافشان محل زندگی و زادآوری گونه‌ای از خفاش‌ها است. اگر کمی همت کنید و تا انتهای غار پیش بروید، می‌توانید این خفاش ها را از نزدیک تماشا کنید. حواستان باشد که در این محل زیاد دست به سنگ نشوید، چراکه تقریباً همه جا پر از فضولات خفاش‌ها است.

غار رودافشان از جمله غارهای آهکی کشور است که طی میلیون‌ها سال در اثر تراشیده شدن صخره‌های آهکی توسط رسوبات آب تشکیل شده است. با ورود به این غار و کمی پیش رفتن در آن، استالاگتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و قندیل‌های بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. مسیری که گردشگران به بازدید آن می‌روند، حدود ۸۰۰ متر است. غارنوردی در رودافشان در برخی نقاط سخت می‌شود و باید کمی دست به سنگ شوید. در برخی نقاط هم نردبان‌های فلزی نصب شده است تا عبور و مرور راحت‌تر باشد. دهلیزی در این غار وجود دارد که به معبد آناهیتا معروف است، این دهلیز در ابتدای مسیر قرار دارد که به‌خاطر حوض آب و ستونی که میان آن دیده می‌شود،‌ معبد آناهیتا (الهه آب) نام گرفته‌ است. وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشان از سکونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته دارد. این غار در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شما می‌توانید جاهای دیدنی دماوند را در کجارو مشاهده کرده و برای سفرتان به سایر نقاط آن برنامه‌ریزی کنید.

عکس کاور: Ali Kazemi Nia 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سفر یک روزه اطراف تهران کجا بریم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..