تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تغذیه استاندارد‎؛ ضامن سلامت دانشجویان

اهمیت موضوع تغذیه سالم و استاندارد در جامعه بویژه در فضاهای دانشگاهی بر هیچ کسی پوشیده نیست. اهمیت این موضوع به حدی است که امسال چهارمین روز از هفته خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به نام «تغذیه استاندارد، ضامن سلامت دانشجویان» نامگذاری شده است.

آفتاب‌‌نیوز :

امروزه ارتباط تغذیه و انتخاب غذا با سلامت افراد جامعه کاملاً مورد تأکید و تأیید است و بررسی‌ها نشان می‌دهد نیمی از مردم کشور از نظر تأمین سلامت تغذیه‌ای دچار مشکل هستند. الگوی غذایی نادرست در سال‌های جوانی یکی از عوامل زمینه‌ساز برای شروع بیماری‌های مزمن از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی‏ و… در دوران میانسالی است. انتخاب غذای نامناسب برای تأمین سلامت مطلوب دختران و پسران دانشجو که آینده سازان این سرزمین هستند به توجه ویژه‌ای نیاز دارد. مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر نشانگر این است که میزان چاقی در دانشجویان کشور رو به افزایش است از این رو دوران جوانی یک فرصت طلایی برای انجام هر گونه مداخله در بهبود وضعیت تغذیه و سلامت را فراهم می‌آورد.

ارائه یک الگوی تغذیه سالم و هدفمند در دانشگاه‌ها، می‌تواند به سلامت دانشجویان کمک مؤثری کند. الگویی که همه دانشگاه‌ها می‌توانند بر اساس آن، به یک الگوی تعیین شده برسند و سطح کمی و کیفی غذای دانشجویان دانشگاه خود را بر اساس آن، تهیه کنند.

خوشبختانه در مجموعه وزارت بهداشت و در معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه، الگوی تغذیه سالم از سوی اداره کل دانشجویی مشخص و تعیین شده است و این الگو به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت اجرا ابلاغ شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارائه خدمات تغذیه‌ای به دانشجویان، بر اساس این الگو گام بر می‌دارند.

این الگوی تغذیه سالم شامل سه بخش شامل دستورالعمل کنترل سلامت غذا در آشپزخانه‌ها و غذاخوری‌های دانشجویی، آموزش تعداد واحدهای توصیه شده برای انواع گروه‌های غذایی و برنامه غذایی پیشنهادی یک ماهه در قالب دو منوی غذایی در وعده صبحانه، نهار و شام است که قطعاً با بکارگیری اصول بهداشتی و تغذیه‌ای صحیح، می‌توان گام‌های مؤثری در حفظ و ارتقای سلامت دانشجویان برداشته شود.

وضعیت اجرای الگوی تغذیه سالم در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بازه زمانی مهر ۹۶ تا شهریور ۹۷

در راستای اجرای الگوی تغذیه سالم و افزایش میزان رضایت دانشجویان و ترغیب دانشجویان جهت مصرف غذاهای سالم و رعایت استانداردهای مواد غذایی در محیط خوابگاه و دانشگاه اقداماتی از سوی ستاد وزارتخانه صورت گرفته است و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که حدود ۶۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای دو منوی غذایی، حدود ۳۴ درصد دانشگاه‌ها دارای یک منو در وعده ناهار و همچنین ۷۲ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای دو منو و ۲۷ درصد دارای یک منو در وعده شام هستند.

همچنین حدود ۴۰ درصد از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برنامه غذایی خود را به صورت هفتگی، ۴۹ درصد بصورت ماهانه و حدود ۱۰ درصد به‌صورت ترمی ارائه می‌دهند.

اجرای طرح صنعتی‌سازی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری گامی در راستای بهبود الگوی تغذیه دانشجویی

یکی دیگر از اقداماتی که در چند سال اخیر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور بهبود وضع کیفی غذا و ارائه یک غذای استاندارد دانشجویی رو به افزایش است، اجرای طرح صنعتی‌سازی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌ها بوده که دانشگاه‌ها در راستای بهبود الگوی تغذیه سالم و استاندارد دانشجویی، در این مسیر حرکت کرده‌اند و طبخ غذا در خیلی از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت صنعتی و نیمه صنعتی صورت می‌گیرد. صنعتی سازی تجهیزات آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری علاوه بر بحث بهبود کیفیت برنامه‌های غذایی، قطعاً در کاهش مصرف انرژی هم مؤثر و مفید خواهد بود.

با توجه به کمبود اعتبار جهت صنعتی سازی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری در سال تحصیلی ۹۷-۹۶، دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به عقد قرارداد و تأمین تجهیزات از طرف شرکت‌های پیمانکار (بخش خصوصی) اقدامات قابل توجهی را در این خصوص به عمل آورده‌اند.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان تغذیه و کارکنان آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشجویی

یکی دیگر از اقدامات اداره امور رفاهی و امور خوابگاه‌های اداره کل دانشجویی در راستای بهبود الگوی تغذیه سالم و استاندارد در سطح خوابگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کرده است، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان تغذیه و کارکنان آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشجویی است که توانسته دستاوردهای خوبی از خود بر جای گذارد.

در یک سال گذشته، بر اساس آمارهای رسیده، ۱۴۲ دوره کلاس‌های آموزشی برای کارشناسان تغذیه دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده است که طی آن ۳۹۹ کارشناس با حضور در این کلاس‌های آموزشی با آخرین روش‌های اصول تغذیه سالم آشنا شدند. همچنین در سال گذشته ۱۲۴ دوره کلاس آموزشی با موضوع بهداشت خوابگاه و آشپزخانه برگزار شد که طی آن یک‌هزار ۴۸۶ نفر در این دوره‌های آموزشی حضور یافتند. در مجموع ۲۶۶ دوره آموزشی ویژه کارشناسان تغذیه و کارکنان آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشجویی در سال گذشته تشکیل شده است که طی آن یک‌هزار و ۸۸۵ نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

وضعیت آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری در دست احداث در دولت یازدهم

به گزارش مفدا، در دولت یازدهم، برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به احداث آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری برای دانشجویان اقدام کردند که می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، رفسنجان، زنجان، شهر کرد واسفراین اشاره کرد.

ایسنا 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تغذیه استاندارد‎؛ ضامن سلامت دانشجویان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..