تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار بهترین اعمال در ماه رمضان چیست ؟

ممکن اسـت بخواهید بدانید بهترین اعمال ماه مبارک رمضان چیست و در ماه مهمانی خدا بهترین اعمال را انجلم دهید. این فرصت طلایی را از دست ندهید و این مطلب را تا انتها همراه باشید.

در ماه میهمانی خدا چگونه طلب مغفرت کنیم و بار گناهان خود را سبک تر کنیم؟ ماه رمضان بهترین زمان برای حاجت خواستن و ترک گناه اسـت، ماه رمضان ماه نزول کتاب آسمانی مسلمانان اسـت تمام بزرگان دین اسلام اعتقاد دارند که در این ماه مبارک می توانیم به خدای خود نزدیک تر باشیم و اعمال مـا بهتر در نزد خداوند دیده میشوند. در ادامه با سایت تالاب همراه باشید با بهترین اعمال ماه رمضان

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

بهترین عمل در ماه مبارک رمضان

پیامبر اکرم «ص»: أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه ِ. عز و جل. بهترین عمل در ماه رمضان ترک گناه اسـت. «امالی شیخ صدوق، ص. ۹۵»

روزه زکات بدن

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

پیامبر اکرم «ص»: لکل شیئی زکاة و زکاة الابدان الصیام. برای هر چیزی زکاتی اسـت و زکات بدن‌ها روزه اسـت. «الکافی، ج. ۴؛ ص. ۶۲؛ ح. ۳»

اهمیت روزه

پیامبر اکرم «ص»: الصوم فی الحر جهاد. روزه گرفتن در گرما، جهاد اسـت. «بحار الانوار، ج. ۹۶؛ ص. ۲۵۷»

بهشت و باب روزه دارن

پیامبر اکرم «ص»: آن للجنة بابا یدعی الریان لا یدخل منه الا الصائمون. برای بهشت دری اسـت بنام «ریان» که از آن فقط روزه داران وارد می‌شوند. «وسائل الشیعه، ج. ۷ ص. ۲۹۵؛ ح. ۳۱»

تلاوت قرآن در ماه رمضان

پیامبر اکرم «ص»: أَکْثِرُوا فِیهِ مِنْ تِلَاوَهِ الْقُرْآن.‏ در ماه [رمضان] قرآن را بسیار تلاوت کنید. «فضائل الأشهر الثلاثه، ص. ۹۵»

رمضان ماه خدا

امام على «ع»: شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى. رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه مـن اسـت. «وسائل الشیعه، ج. ۷ ص. ۲۶۶؛ ح. ۲۳»

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

روزه آزمون اخلاص

امام علی «ع»: فَرَضَ اللَّه‏ الصِّیَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْق‏. خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. «نهج البلاغه، حکمت ۲۵»

روزه واقعی

امام علی «ع»: الصِّیَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ کَمَا یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ. روزه پرهیز از حرام هاست همچنان که شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز میکند. «بحار ج. ۹۳ ص. ۲۴۹»

روزه بی ارزش

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

امام علی «ع»: کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ. چـه بسا روزه داری که از روزه اش جز گرسنگی و تشنگی بهره‌ای ندارد و چـه بسا شب زنده داری که از نمازش جز بیخوابی و سختی سودی نمی برد. «نهج البلاغه، حکمت ۱۴۵»

برترین روزه

امام علی «ع»: صوم القلب خیر مـن صیام اللسان و صوم اللسان خیر مـن صیام البطن. روزه قلب بهتر از روزه زبان اسـت و روزه زبان بهتر از روزه شکم اسـت. «غرر الحکم، ج. ۱؛ ص. ۴۱۷؛ ح. ۸۰»

روزه اعضا و جوارح

حضرت فاطمه «س»: مَا یَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِیَامِهِ إِذَا لَمْ یَصُنْ لِسَآنَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ. روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه اش به چـه کارش خواهد آمد؟! «بحار، ج. ۹۳ ص. ۲۹۵»

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

بهار قرآن

امام محمد باقر «ع»: لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان. هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان اسـت. «اصول کافی، ج. ۲؛ فضل القرآن، باب نوادر، حدیث ۹ و ۱۰»

روزه ناقص

امام محمد باقر «ع»: لا صیام لمن عصی الامام و لا صیام لعبد ابق حتی یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتی تتوب و لاصیام لولد عاق حتی یبر. روزه این افراد کامل نیست:

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

۱. کسی که امام «رهبر» را نافرمانی کند. ۲. بنده فراری تا زمانی که برگردد. ۳. زنی که اطاعت شوهر نکرده تا این که توبه کند. ۴. فرزندی که نافرمان شده تا این که فرمانبردار شود. «بحارالانوار، ج. ۹۳؛ ص. ۲۹۵»

بهترین اعمال در ماه رمضان از نظر پیامبر «ص»

حضرت محمد «ص» در آخرین روز‌های ماه شعبان خطبه‌ای را ایراد کردند که بنام «خطبه شعبانیه» معروف شد. پیامبر «ص» در این خطبه وظایف روزه‌داران در ماه رمضان را بازگو کردند. شما می‌توانید متن کامل این خطبه را درکتاب بحارالانوار جلد ۹۶ صفحه ۱۵۷ بخوانید. در این مقاله گزیده‌هایی از این خطبه را با هم می‌خوانیم: نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد. خواب شما ثواب عبادت را دارد.

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

از خدا بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت کند. با گرسنگی و تشنگی‌تان، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران و درماندگان کمک و تصدق کنید. به پیران و کهن‌سالان احترام بگذارید. به کودکانتان ملاطفت و مهربانی کنید. با خویشاوندان ارتباط داشته باشید. زبان خود را از گفتار ناشایست نگه دارید.

دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش‌های خود را از شنیدن آن چه نادرست اسـت، بازدارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا بعد از شما با یتیمان شما مهربانی کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه کنید. در اوقات نماز، دست‌های خود را به دعا بردارید؛ زیرا که وقت نماز، بهترین ساعت‌هاست.

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

هر که از شما روزه‌دار مؤمنی را در این ماه افطار دهد «حتی با نصف خرما یا یک جرعه آب» نزد خدا پاداش بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته‌اش را خواهد داشت.» هر که اخلاق خود را در این ماه نیکو کند، از صراط، راحت بگذرد. هر که در این ماه کار‌های غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را راحت کند.

هر که در این ماه از آزار رساندن به مردم خودداری کند، حق‌تعالی، روز قیامت، خشم خود را از او باز دارد. هر که در این ماه، یتیمی را گرامی دارد، خدا او را در قیامت عزیز گرداند. هر که در این ماه صله‌رحم کند و با خویشان بپیوندد، خدا او را در قیامت به رحمت خود واصل گرداند. هر که در این ماه رابطه‌اش را با خویشان قطع کند، خداوند در قیامت رحمت خود را از او دریغ نماید.

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

هر که در این ماه نماز مستحبی به پا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند. کسی که نماز واجبی بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماه‌های دیگر را به او عطا کند. هر که در این ماه بسیار بر مـن صلوات فرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگین گرداند. کسی که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسی را دارد که در ماه‌های دیگر قرآن را ختم کرده باشد.

حضرت علی «ع» از پیامبر «ص» پرسید

ای پیامبر خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر «ص» فرمود:‌ ای اباالحسن! برترین اعمال در این ماه «پرهیز از محرمات» اسـت.

بهترین اعمال ماه رمضان از نظر امام زمان «عج»

در دوران غیبت صغری اهالی ری نامه‌ای به امام زمان «عج» نوشتند و در آن سؤال‌هایی را مطرح کردند که یکی از این سؤال‌ها درباره بهترین اعمال در ماه رمضان بود. امام زمان «عج» در جواب ایشان فرمود: «بهترین عمل در ماه رمضان فراگرفتن مسائل شرعی و آگاهی دینی اسـت.»

بهترین اعمال ماه رمضان از نظر شیخ صدوق

محدث قمی در مفاتیح‌الجنان از شیخ صدوق این چنین نقل میکند: در جلسه‌ای با علمای شیعه بودیم و مذاکره میکردیم. گفت‌وگو شد که شب قدری که اعمالش از هزار ماه بهتر اسـت چـه عملی فضیلتش از همه ی ی اعمال بهتر اسـت؟

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

همه ی ی گفتند: «تعلیم و تعلم» یعنی شب نوزدهم، بیست و یکم، شب بیست و سوم آن عملی که از همه ی ی اعمال فضیلتش بیشتر اسـت، این اسـت که انسان یک مسئله‌ای یاد بگیرد، اگر امشب یک ساعت تفکر کردی از هر عملی فضیلتش بیشتر اسـت.

آمرزش گناهان روزه دار از منظر احادیث پیامبر اکرم «ص»

یکی از بهترین فرصت‌ها برای آمرزش گناهان ماه رمضان اسـت. در روایات مختلفی به این موضوع اشاره شده اسـت. 

پیامبر اکرم «ص» می‌فرمایند:

کسى که ماه رمضان را از روى ایمان و امید پاداش الهى روزه بگیرد و در شب قدر از روى ایمان و امید پاداش الهى نماز بخواند خداوند گناه گذشته‌اش را بیامرزد. «امالى مترجم، ص. ۵۴ – ۵۵»

پیامبر اکرم «ص» «خطاب به جابر بن عبدالله انصارى» می‌فرمایند:

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

اى جابر! این ماه رمضان اسـت. کسى که روزش را روزه بگیرد و بخشى از شب آن را به حال نماز و قیام بگذراند و شکم و عورت خود را نگهدارد و زبان خود را نگهدارد از گناهان خود بیرون رود همان گونه که از ماه «رمضان» بیرون رود. «بحارالانوار، ج. ۹۶؛ ص. ۳۶۶ و ۳۷۱»

پیامبر اکرم «ص» می‌فرمایند

ماه رمضان ماهى اسـت که خداوند روزه اش را بر شما واجب کرده، پس هر کس آن ماه را از روى ایمان و امید به رحمت حق روزه بگیرد، همانند روزى که مادر از او زائیده اسـت، از گناهان خود بیرون رود. «بحارالانوار، ج. ۹۶؛ ص. ۳۷۵»

امام محمد باقر «ع» می‌فرمایند

روزی رسول خدا «ص» در ماه رمضان رو به مردم کرد و فرمود: اى گروه مردم مسلمان، چون ماه نو رمضان بر آید شیاطین متمرد دربند شوند و درهاى آسمان و درهاى بهشت و درهاى رحمت گشوده گردند و درهاى دوزخ بسته شوند و دعا مستجاب گردد.

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

و براى خداى عز و جل نزد هر افطارى آزاد شدگانى باشند که آن‌ها را از دوزخ آزاد کند و هر شب منادى فریاد زند: آیا درخواست کننده اى هست؟ آیا آمرزش جویى هست؟ خدایا بر هر خرج کننده اى عوض بده و به هر امساک کننده اى تلف بده تا، چون هلال شوال بر آید، فریاد شود به مؤمنان: که فردا براى جایزه هاى خود حاضر باشید که فردا روز جایزه اسـت. «امالى مترجم، ص. ۴۷»

امام محمد باقر «ع» می‌فرمایند

به راستى براى خداى تبارک و تعالى فرشتگانى اسـت موکل به روزه داران که هر روز ماه رمضان تا پایان براى آن‌ها آمرزش جویند و هنگام افطار، روزه داران را ندا زنند که مژده گیرید بندگان خدا، اندکى گرسنه شدید و به زودى بسیار سیر شوید.

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

مبارک باشید و مبارک کنید. تا شب آخر ماه رمضان به آن‌ها ندا کنند: مژده گیرید بندگان خدا، به تحقیق خدا گناهان شما را آمرزید و توبه شما را پذیرفت، نظر کنید که در آینده چگونه خواهید بود. «امالى مترجم، ص. ۵۴»

امام صادق «ع» می‌فرمایند

رسول خدا «ص» فرمود: شعبان ماه مـن اسـت و رمضان ماه خداى عزوجل، هر کس روزى از ماه مرا روزه بگیرد شفیع او در روز قیامت خواهم بود و کسى که دو روز از ماه مرا روزه بگیرد گناه گذشته اش آمرزیده شود و کسى که سه روز ماه مرا روزه بگیرد به او گفته شود:

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

کار را از سر گیر «و گذشته ات آمرزیده شد» و کسى که ماه رمضان را روزه گیرد و عورت و زبان خود را نگهدارد و آزارش را از مردم باز دارد، خداوند گناه گذشته و آینده اش را بیامرزد و از آتش دوزخ آزادش ‍ کند و در خانه ماندنى «بهشت» فرود آرد و شفاعت او را به شماره ریگ هاى بیابان نسبت به گناهکاران از اهل توحید بپذیرد. «بحارالانوار، ج. ۹۶؛ ص. ۳۵۶»

امام صادق «ع» می‌فرمایند:

کسى که در ماه رمضان آمرزیده نشود تا سال آینده آمرزیده نشود، مگر آن که در عرفه حاضر شود و عرفه را درک کند. «بحارالانوار، ج. ۹۶؛ ص. ۳۷۵»

امام رضا «ع» می‌فرمایند:

رسول خدا «ص» فرمود: ماه رمضان ماه بزرگى اسـت خدا حسنات را در آن دو چندان کند و سیئات را در آن محو کند و درجات را بالا برد، هر که در این ماه صدقه اى دهد او را بیامرزد و هر که در آن به مملوکان خود احسان کند خدایش بیامرزد و هر که خوش خلقى کند خدایش بیامرزد و هر که صله رحم کند خدایش بیامرزد.

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

سپس فرمود: براستى این ماه شما، چون ماه هاى دیگر نیست، به راستى، چون به شما رو کند با برکت و رحمت آید و، چون از نزد شما برود با آمرزش ‍ گناهان برود، این ماهى اسـت که حسنات در آن دو چندان اسـت و اعمال خیر در آن قبول اسـت. هر که در این ماه براى خدا عزوجل دو رکعت نماز نافله بخواند، خدا او را بیامرزد.

جایگاه اخلاق در ماه رمضان

یکی از برکات ماه رمضان تقویت اخلاق و مکارم اخلاقی اسـت. انسان روزه دار وقتی که بتواند جلوی تشنگی و گرسنگی خودش را بگیرد و آن را تحمل کند مسلما راحت‌تر می‌تواند غضب خودش را هم فرو ببرد، زبانش را در برابر بدی‌ها کنترل کند و از گناهانی همچون غیبت، تخمت، دشنام و ناسزا و… دوری کند.

اخلاق در خطبه شعبانیه

پیامبر اکرم «ص» در روز‌های پایانی ماه شعبان خطبه‌ای ایراد کردند که بنام خطبه شعبانیه معروف اسـت. پیامبر «ص» در این خطبه به وظایف افراد روزه دار در طول ماه رمضان اشاره کردند. خیلی از این سفارش‌ها همان نکات اخلاقی اسـت که فرد روزه دار با تمرین کردن آن‌ها جنبه‌های اخلاقی شخصیت خودش را تقویت خواهد کرد. در ادامه به بعضی از این نکات اخلاقی اشاره میکنیم:

با گرسنگی و تشنگی در ماه مبارک رمضان به یاد تشنگی و گرسنگی قیامت باشید. به فقرا و مساکین صدقه دهید‏. به ریش سفیدان و بزرگان احترام و به کودکان و خردسالان ترحم کنید.‌ ای مردم هرکس در این ماه اخلاقش را نیکو کند، جواز عبور از پل صراط را در روزی که همه ی ی قدم‌ها می‌لغزد، به دست آورده اسـت. زبان‌های خود را از آن چه نباید گفت: نگاه دارید.

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

چشمان خود را بر حرام بپوشانید و گوش‌های خود را از شنیدن ناشنیدنی‌ها حفظ کنید. با یتیمان مردم محبت بورزید تا بعد از شما به یتیمان شما محبت کنند.‌ ای مردم! هر که در این ماه مومن روزه داری را افطار دهد، ثواب آن برابر آزاد کردن برده و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. هر که کار خدمت گزار یا کنیز خود را سبک کند، خدا در قیامت حساب او را راحت میکند.

هر که در این ماه شر خود را از مردم باز دارد، خداوند در قیامت غضب خود را از او باز می‌دارد. هر که در این ماه یتیمی را گرامی دارد، خداوند او را در قیامت گرامی می‌دارد. هر که با خویشاوندان خود دیدار کند «صله ارحام»؛ خداوند او را از اتصال به رحمت خود در قیامت منقطع نخواهد کرد. هر که در این ماه سنتی را به پا دارد خداوند برای او برات دوری از آتش جهنم را می‌نویسد.

بهترین احادیث درمورد ماه رمضان

اگر دنبال حدیث درباره ماه رمضان هستید، مـا برای شما مجموعه چهل حدیث دربراه روزه و روزه داری در ماه رمضان را تهیه کرده ایم. این احادیث به صورت متن عربی به همراه ترجمه و ذکر منبع آن‌ها برای شما ارائه شده اند.

رمضان و افزایش حسنات

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

پیامبر اکرم «ص»: شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّهُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکَةِ
ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى اسـت که خداوند در آن حسنات را مى‏ افزاید و گناهان را پاک مى‏ کند و آن ماه برکت اسـت. «بحارالأنوار، ج. ۹۶؛ ص. ۳۴۰؛ ح. ۵ و وسائل الشیعه، ج. ۷؛ ص. ۳۷۵؛ ح. ۲۲»

رمضان ماه رحمت

پیامبر اکرم «ص»: هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق مـن النار. رمضان ماهى اسـت که ابتدایش رحمت اسـت و میانه ‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم. «بحار الانوار، ج. ۹۳؛ ص. ۳۴۲»

فضیلت ماه رمضان

پیامبر اکرم «ص»: آن ابواب السماء تفتح فى اول لیلة مـن شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه. درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى ‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. «بحار الانوار، ج. ۹۳؛ ص. ۳۴۴»

اهمیت ماه رمضان

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

پیامبر اکرم «ص»: لو یعلم العبد مـا فى رمضان لود آن یکون رمضان السنة. اگر بنده خدا مى‏ دانست که در ماه رمضان چیست [چـه برکتى وجود دارد] دوست مى‏ داشت که تمام سال، رمضان باشد. «بحارالانوار، ج. ۹۳؛ ص. ۳۹۶»

روزه سپر آتش

پیامبر اکرم «ص»: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ. روزه سپر آتش «جهنم» اسـت. «الکافی، ج. ۴ ص. ۱۶۲»

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار

پاداش روزه

پیامبر اکرم «ص»:  قال الله تعالی: تَبَارَکَ وَ تَعَالى‏- یَقُولُ: الصَّوْمُ لِی، وَ أَنَا أَجْزِی عَلَیْهِ. خدای تعالی فرموده اسـت: روزه برای مـن اسـت و مـن پاداش آن را می دهم. «وسائل الشیعه ج. ۷ ص. ۲۹۴؛ ح. ۱۵»

عبادت روزه دار به شرط عدم غیبت

پیامبر اکرم «ص»: الصَّائِمُ فِی عِبَادَةٍ وَ إِنْ کَآنَ عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ یَغْتَبْ مُسْلِمـاً. روزه دار پیوسته در حال عبادت اسـت حتی اگر خواب باشد تا زمانی که غیبت مسلمانی نکند. «الکافی، ج. ۴؛ ص. ۶۴»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان به حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..