تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهربان بی ادعا

سلامت نیوز: در کشورما سالروز ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار نام گذاری شده است اما یک مناسبت جهانی هم داریم که هرساله مصادف با 12 می وبه یاد زادروز «فلورانس نایتینگل»، ( بنیان گذارحرفه پرستاری مدرن ) از زحمات پرستاران در سرتاسر دنیا قدردانی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،جالب است بدانید این رشته تنوع زیادی دارد از جمله پرستاری مراقبت های ویژه، پرستاری قلب، پرستاری سالمندان، پرستاری نوزادان، پرستاری اورژانس، پرستاری سرطان. پرستاری نظامی، پرستاری پرواز و پرستاری از راه دور هم جزو تخصص های این رشته پر کاربرد است.

به عنوان مثال پرستار از راه دور به ارائه خدمات از طریق فناوری های مدرن می پردازد در حالی که بین بیمار و پرستار فاصله فیزیکی وجود دارد یا پرستار پرواز با آموزش تخصص های لازم درشرایط ضروری و اورژانسی،خدماتی را به آسیب دیدگان ارائه می دهد .یکی از رشته های این حوزه پرستاری اطفال است که به مراقبت از کودکان بیمار می پردازد. امروز می خواهیم با یکی از دانش آموختگان این رشته گفت و گو کنیم .


خانم اعظم قاسم پور دانش آموخته رشته آموزش پرستاری گرایش کودکان دانشگاه شهید بهشتی تهران، سال هاست که دراین زمینه فعالیت می کند.
از وی می خواهم درباره شرایط ویژه کارش بگوید. اومی گوید پرستاری از کودکان بسیار متفاوت با پرستاری از بزرگ سالان بیمار است .


از آن جا که کودکان دچار بیماری درحال رشد و تکامل روحی و جسمی هستند، وقتی خانواده ای کودک بیمار خود را بعد از مراحل مختلف درمان به بیمارستان می آورد، تنها خواسته شان سلامت کودک است و بالطبع این انتظار و اضطراب و نگرانی خود را به کارکنان منتقل می کنند.


ازطرفی با توجه به سن کودک و فضای ناراحت کننده، سوالات زیادی برای وی پیش می آید که قرار است با من چه کارکنند؟ چه اتفاقی می افتد؟
کودکان در سنین بالاتر و پیش دبستانی به سن درک رسیده اند و بیشتر متوجه عکس العمل والدین خود می شوند .بنابراین باید واقعیت را بدانند و نمی توان مانند کودکان کم سال تر با آن ها رفتار کرد.


پس باید توضیح ما متفاوت باشد، پرستاران هم باید با این تفاوت ها آشنا باشند و بر اساس آن، کاردرمان کودک را ادامه دهند .
انتظار پدران و مادران این است که فرزندشان سالم از بیمارستان بیرون برود اما متوجه نیستند که وضعیت کودک چگونه است. ما باید در مرحله اول در حد چند کلمه آن ها را آگاه کنیم؛ چرا که اگر آن ها آرام نشوند مشکل برای کودک بیشترمی شود و اضطراب او افزایش می یابد. بنابراین باید به والدین آموزش بدو ورود بدهیم .


در شرایط مختلف، والدین ممکن است آگاهی کمی داشته باشند یا اطلاعاتشان بیشترباشد و ما باید برای هر دو توضیح قانع کننده وکافی داشته باشیم .


کودک بستری از فعالیت های خود دور می ماند و به لحاظ روحی دچار آسیب می شود بنابراین باید در دوران بستری حواسمان به همه موارد باشد.
پرستار کودکان باید رفتار کودکانه داشته باشد به عبارتی هم قد کودک شود و چشم در چشم اوبا قربان وصدقه شدن ، دست های او را لمس کند.

به عبارتی اعتماد او را به روش های مختلف همچون شعر و بازی جلب کند چرا که درغیر این صورت کودک در برابر هر عمل درمانی مقاومت نشان می دهد. چه بسا ممکن است انجام یک روش درمانی با قصه شروع وبا بازی تمام شود تا اودرد کمتری را حس کند یا درد را لحظه ای احساس کند به عبارتی باید پرستاران نقش حمایت، درمان و... داشته باشند و این نقش ها درخصوص کودکان پررنگ تر می شود .

خاطره بازی
وی از خاطراتش چنین می گوید: در بخش قلب، دختربچه ای مبتلا به عارضه قلبی مادرزادی بستری شده که نیاز به پیوند قلب دارد .فرایند دارو درمانی پیچیده است و هزینه زیادی دارد طوری که مادر ابراز می کند باید منزلش را بفروشد.

ساجده دخترمغرور هفت ساله که پرستارها را خوب می شناسد و با طنازی دل همه را به دست آورده است، در نوبت پیوند قلب قرار دارد وهر دو یا سه ماه به دلیل عود بیماری به بیمارستان مراجعه می کند. ما در شبکه های اجتماعی از دوستان خواسته بودیم کمک کنند؛ خوشبختانه بسیار بیشتر از حد انتظار ما کمک شد .دیگر بیمار کوچک ما پسر بچه ای به نام عباس پنج ساله، خوشرو و شاد است که همه او را می شناسند . عباس ساعت 5 صبح بیدار می شود و بازی می کند و شب ها زود می خوابد. او به صورت مادرزادی یک گوش ندارد. در گوشه ای از سالن که برای بچه ها تدارک دیده ایم بچه ها را با مدیریت به بازی مشغول می کند و از همه کمک می گیرد به گونه ای که برای ما جای تعجب داشت او با مشکل ظاهری خود چطور کنار می آید. معلولیت محدودیت نیست و این برای من درس بزرگی است. کودکان با این که کم سن و سال اند اما قلب بزرگی دارند.

پرستار کودکان باید رفتار کودکانه داشته باشد به عبارتی هم قد کودک شود و چشم در چشم اوبا قربان وصدقه شدن دست های او را لمس کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهربان بی ادعا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..