تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خورشت ریواس| طرز تهیه خورشت ریواس مجلسی + فیلم آموزشی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خورشت ریواس یکی از انواع خورشت های معروف و سنتی استان کردستان است. خورشت ریواس به دلیل طعم ترش ساقه ریواس، یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین خورشت در فصل بهار هم محسوب می شود. اجزای تشکیل دهنده این خورشت خوش طعم گوشت، ریواس، پیاز، شکر، روغن، نعنا، جعفری، زعفران، نمک و فلفل است.

خورشت ریواس| طرز تهیه خورشت ریواس مجلسی + فیلم آموزشی

خورشت ریواس را  می‌توان به ۲ روش تهیه کرد که پخت آن همراه با نعنا و جعفری (مانند خورشت کرفس) عطر و بوی بی نظیری دارد. این گیاه در غذاهای ایرانی به صورت خام و پخته در سالاد و خورشت کاربرد دارد و همچنین از آن برای تهیه شربت، مربا، ترشی، تارت، کیک، دسر، کمپوت، مارمالاد، تهیه نوشیدنی‌ها و … استفاده می‌شود. در این پست از مجموعه آموزشی خورشت های خوشمزه قصد داریم آموزش پخت خورشت ریواس را به ۲ روش بصورت کامل همراه با فیلم آموزشی به شما دوستان تقدیم کنیم. با سایت نماگرد همراه باشید…

طرز تهیه خورشت ریواس مجلسی

روش اول پخت خورشت ریواس (نعنا و جعفری)
مواد لازم برای پخت خورشت ریواس مواد لازم مقدار مورد نیاز ریواس یک کیلوگرم گوشت بدون استخوان نیم کیلو گرم پیاز ۲ عدد شکر ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری روغن، نمک و فلفل به میزان لازم نعنا تازه ۱۵۰ گرم جعفری تازه  ۲۵۰ گرم

خورشت ریواس مجلسی

طرز پخت خورشت ریواس
 ابتدا پیازها را پوست کنده، بعد از شستن ریز خرد کنید. سپس در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از آن، پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شود. گوشت را بشویید و به صورت قیمه ای خرد کنید.

طرز پخت خورشت ریواس (نعنا و جعفری)

سپس به پیاز داغ اضافه کرده، همراه با آن تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. حالا ۲ تا ۳ لیوان آب جوش به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و تا پخت کامل گوشت روی حرارت متوسط اجاق گاز صبر کنید. در این فاصله ریواس ها را پوست کنده، بعد از شستن به قطعات ۳ سانتی‌متری یا به اندازه ۲ بند انگشت خرد کنید.

طرز پخت خورشت ریواس

از طرفی دیگر نعنا و جعفری تازه را نیز پاک کرده، بعد از شستن، ریز خرد کنید. حالا در یک تابه کوچک، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس نعنا و جعفری خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید.

خورشت ریواس + تزیین

بعد از آنکه گوشت پخت، ابتدا نعنا و جعفری سرخ شده را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه حرارت دهید. بعد از آن ریواس را همراه شکر، نمک و فلفل اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر حرارت دهید. بعد از پختن خورشت ریواس را به همراه پلو و ترشی سرو و میل کنید. نوووش جان

خورشت ریواس خوشمزه + فیلم آموزشی

روش دوم پخت خورشت ریواس (زعفرانی)
مواد لازم جهت پخت خورشت ریواس مواد لازم مقدار مورد نیاز ریواس یک و نیم کیلوگرم گوشت بدون استخوان نیم کیلوگرم پیاز یک عدد زعفران ساییده شده نصف قاشق چای‌خوری نمک و فلفل به میزان لازم

خورشت ریواس

روش پخت خورشت ریواس
در این روش نیز مانند روش قبل، ابتدا پیاز را سرخ کنید. پس از تفت دادن گوشت در آن، همان ۳-۲ لیوان آب را اضافه کنید و بگذارید گوشت بپزد. سپس پودر زعفران را به آن اضافه کنید. در آخر ریواس را افزوده، بعد از گذشت ۱۰ دقیقه نوش‌جان کنید.

روش پخت خورشت ریواس (زعفرانی)

خواص و فواید گیاه ریواس
ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت معده و کبد مفید می باشد.

خواص و فواید گیاه ریواس

خوردن ریواس برای بیماران تب دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان ۱۰۰ گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است.

خواص گیاه ریواس

نکات کاربردی و کلیدی درباره پخت خورشت ریواس
مقدار نعنا نباید خیلی زیاد باشد زیرا باعث تلخ شدن خورشت می‌شود. زمان جوشیدن خورشت بعد از اضافه کردن ریواس نباید زیاد باشد زیرا ریواس به سرعت له می‌شود. با توجه به اینکه ریواس طعم ترشی دارد. اگر خورشت را با همین میزان ترشی دوست دارید، لازم نیست شکر اضافه کنید. نسبت نعنا و جعفری باید ۱ به ۳ باشد.

نکات کاربردی و کلیدی درباره پخت خورشت ریواس

بعضی‌ها حتی ۱ به ۴ هم این نسبت را در نظر می‌گیرند. به این صورت که در ازای ۳ پیمانه جعفری، از ۱ پیمانه نعنا باید استفاده کنید. نعنا و جعفری را باید یا ساطوری خرد کنید و یا داخل غذاساز بریزید تا حسابی خرد شود. چون نعنا اگر درشت باشد، خورشت خوب جا نمی افتد. برای تفت دادن سبزیجات به این نکته همیشه توجه کنید.

دستور پخت خورشت ریواس

که با شعله ملایم و زمان طولانی کار تفت دادن را انجام دهید تا نتیجه مطلوب بگیرید. به این صورت سبزی شما سرخ شده و خوشرنگ می‌شه بدون اینکه طعم نامطلوب و رنگ بسیار تیره داشته باشد. موقع خرید ریواس دقت کنید که گل‌های آن را به سفیدی نرفته باشد. چون نشانه کهنه‌ بودن ریواس است؛ ریواس هر چه تردتر باشد بهتر است. موقع خرید یکی دو شاخه از ریواس‌ها را تست کنید.

دستور پخت خورشت ریواس + تزیین

این ساقه‌ها نباید تلخ، چوبی و یا ریشه‌ای باشند در غیر این صورت خورشت شما را خراب خواهد کرد. بسیاری از افراد ریواس را به عنوان یک تنقلات بهاری مصرف می‌کنند. به این صورت که ساقه ریواس را پوست گرفته و روی آن نمک می‌ پاشند و میل می‌کنند. علاوه بر پخت خورشت و تهیه کیک و دسر، می‌توانید ریواس را آب گرفته، همراه با هویج و سیب و به عنوان نوشیدنی مفید و پر خاصیت میل فرمایید. برای نگهداری طولانی مدت ریواس برای مصرف داخل خورشت می‌توانید آن را خرد کرده و بسته بندی کنید.

دستور پخت خورشت ریواس + فیلم آموزشی

و داخل فریزر نگه دارید و کمی قبل از مصرف، آن را از فریزر خارج کرده سپس تفت داده و به خورشت اضافه کنید. ترجیحا سبزیجاتی از قبیل (کرفس و کنگر) را به صورت خام داخل فریزر نگهداری کنید و موقع مصرف تفت داده و به خورشت اضافه کنید. لذت این خورشت به این است که در فصل بهار و با سبزیجات تازه و عطر خوش نعنا و جعفری تازه درست شود. اما شما می‌توانید برای تنوع یکی دو بسته برای طول سال داخل فریزر نگهداری کنید.

آموزش پخت خورشت ریواس

نکات تکمیلی در مورد خورشت ریواس خورشت ریواس جزو خورشت ایرانی – محلی می باشد. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱۵دقیقه است. و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۲ ساعت می باشد.

نکات تکمیلی در مورد خورشت ریواس

خورشت ریواس را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید. همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – سحر میل کرد. توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب می باشد.

فیلم آموزشی دستور پخت خورشت ریواس

فیلم آموزشی دستور پخت خورشت ریواس

توجه داشته باشید: با توجه به اینکه تامین کننده ویدئو سایت نماگرد نیست، بنابراین امکان تفاوت جزئی بین مراحل کار  توضیح داده شده و ویدئو آموزشی وجود دارد و ویدئو آموزشی صرفا جهت آشنایی بیشتر قرار داده شده است. امیدواریم از این فیلم آموزشی دستور پخت خورشت ریواس کامل و مفید نهایت استفاده را برده باشید و با میل آن در کنار خانواده سر سفره های افطاری لحظات خاطره انگیزی را سپری کنید.

گردآوری: نماگرد

لطفا نظر خود در مورد این مطلب را با ستاره ها از یک تا ۵ مشخص کنید!!

مطالب مرتبط:



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خورشت ریواس| طرز تهیه خورشت ریواس مجلسی + فیلم آموزشی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..