تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خواص دانه چیا؛ از کاهش وزن تا مبارزه با کلسترول خون

دانه های چیا از دهه 1970 در دنیا شناخته شد. اعتقاد مردم دنیا بر این است ک این دانه ها از گواتمالا و مکزیک سرچشمخه می گیرد. بر اساس اطلاعات تاریخی، این دانه ها تویط جنگجویان آزتک برای انرژی بیشتر مصرف می شد.

دانه چیا، بر خلاف اندازه کوچکی که دارند، خواص زیادی در خود جای داده اند. این دانه ها سرشار از آنتی اکسیدانة اسیدهای چرب امگا3 و فیبر محلول و غیر محلول است. از آنجایی که این دانه ها بسیار ریز هستند، به کمک آب می توان از آن ها ژلی تهیه کرد که در رژیم غذایی به شکل های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطلب به شما از نحوه تهیه و خواص این ژل می گوئیم.

مواد لازم برای تهیه ژل دانه چیا :

100 گرم دانه چیا

500 میلی لیتر آب

برای تهیه ژا دانه چیا از دستور زیر پیروی کنید :‌

دانه های چیا را به همراه آب در مخلوط کن ریخته و برای چند دقیقه به خوبی ترکیب کنید. بعد از چند دقیقه، دوباره ترکیب را با مخلوط کن بهم بزنید. سپس اجازه دهید ترکیب برای مدت 10 تا 15 دقیقه و تشکیل ژل استراحت کند. از ژل به دست آمده می توانید در انواع غذاها استفاده کنید.

موارد مصرف ژل دانه چیا :

ژل به دست آمده را به مدت دو هفته می توانید در یخچال نگه داری کنید و در موارد زیر از آن استفاده کنید:

در غلات صبحانه به صورت گرم و سرد

سس گوجه فرنگی

سس خردل

سس سالاد

سس باربیکیو

مربا

ژله

ماست و خامه ترش

پخت کیک خانگی و انواع نان

خواص ژل دانه چیا

دانه های چیا انرژی زیادی دارند و حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و آب هستند. در ادامه به برخی از مهم ترین خواص دژل دانه چیا اشاره می کنیم:‌

آبرسان قوی :‌ مصرف منظم دانه چیا، به دللی این که حاوی پتاسیم، منیزیم، روی و آهن به بدن در حفظ سطح مناسب هیدراتاسیون کمک می کند. این خاصیت دانه چیا به خصوص برای ورزشکاران که در طول فعالیت بدنی مواد معدنی از دست می دهند، بسیار مفید است.

بهبود سیستم گوارش بدن : مصرف فیبر محلول و غیر محلول یک راهکار عالی برای مبارزه با سوءهاضمه و اسیدیتیه ناشی از غذاهای تند و اسیدی است. مواد مغذی موجود در دانه های چیا به عملکرد بهتر روده کمک می کنند و با تنظیم pH بدن، در جلوگیری از مسمومیت و یبوست موثر است.

تنظیم میزان کلسترول : ‌فیبر محلول در کاهش سطح کلسترول خون بسیار موثر است و از انسداد رگ های خونی جلوگیری می کند. دانه های چیا همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری است که رگ ها را پاکسازی می کند و از اکسیداسیون لیپیدها جلوگیری می کند.

تنظیم قند خون : مواد مغذی موجود در دانه های چیا، اشتهای شما را با احساس سیری بیشتر، کاهش می دهند و همچنین سرعت تبدیل کربوهیدرات به قند های ساده را در سیستم گوارش کاهش می دهد. با اضافه کردن دانه چیا به رژیم غذایی خود، می توانید به این ترتیب قند خون خود را تنظیم نگاه دارید.

انرژی زا :‌شهرت دانه های چیا به دلیل انرژی است که در خود دارند. اسیدهای چرب ضروری، پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها باعث بهبود عملکرد ذهن و جسم شما می شوند و برای افرادی که روزانه فعالیت بدنی زیادی دارند، توصیه می شود.

بهبود خلق و خو و وضعیت روانی : دانه های چیا حاوی مقدار زیادی ترپتوفان، اسید آمنه ضروری هستند که با تولید سروتونین در مغز و بهبود خلق و خو مرتبط است. مصرف ژل دانه چیا باعث تولید انتقال دهنده های عصبی می شود و این امر به منزله ترمزی است برای استرس و تنش های روزانه شما.

کاهش وزن :‌ دانه های چیا میل شما را به مصرف کالری بیشتر کاهش می دهند. دلیل آن، گسترش ماده ژلاتینی درون معده شماست که برای مدت بیشتری شما را سیر نگاه می دارد و از خوردن های استرسی جلوگیری می کند. همچنین مواد مغذی موجود در دانه چیا، عملکرد سیستم گوارش و سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد.

با این توضیحات، آیا این ماده غذایی فوق العاده را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید؟ ما شما را تشویق می کنیم که ژل دانه چیا را در خانه تهیه کنید و آن را به صورت منظم مصرف کنید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خواص دانه چیا؛ از کاهش وزن تا مبارزه با کلسترول خون»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..