تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




احیا و ترویج هنر معرق ایده جدید می ‌خواهد

ساعت: 10:47 منتشر شده در مورخ: 1398/02/19 شناسه خبر: 1484126

آذربایجان‌غربی سرزمین هنرمندپروری است. اساتید برجسته ‌ای در این خاک پرورش یافته و به هنر کشورمان خدمت کرده اند. نام و آثار برخی از این هنرمندان به یادگار باقی مانده هر چند که برخی نیز آثارشان آنچنان که باید به معرض نمایش نیامده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، ضعف تبلیغاتی و همچنین نبود حمایت مسئولان باعث شده است تا بسیاری از هنرهای قدیمی استان مانند معرق از اوج فاصله بگیرند. البته اساتید برجسته ای همچنان در این حوزه وجود دارند اما این روزها نوجوانان و جوانان کمتر به سراغ این رشته های صنایع دستی میروند و امیدی به فعالیت در این رشته ندارند.

«امید حلاج» یکی از معدود جوان هایی است که در رشته معرق فعالیت دارد و آثار زیبایی نیز خلق می کند. این هنرمند معتقد است با وجود همه مشکلات، خلق آثار اصل با ایده های جدید میتواند ضامن فروش آثارش باشد.

گفت و گوی اروم نیوز با این هنرمند استان را در ادامه بخوانید.

اروم نیوز: از چه زمانی معرقکاری را شروع کردید و در چه سبکی فعالیت دارید؟

۲۳ساله هستم و هنر معرق را از کودکی پیش پدرم آموختم. سبک بنده، تفکیک رنگ در معرق چوب است. البته ناگفته نماند از راه دور و از استاد »مهران امیر اینانلو» پدر معرق تفکیک رنگ در ایران نکته های بسیار ریزی آموختم که در کار و سبک کاری من خیلی موثر بوده است.

اروم نیوز: ویژگی خاص این هنر چیست؟

هنر معرق چوب با ۲ عامل اصلی استفاده از رنگهای طبیعی چوب، انجام دادن مراحل کار و تمام آنالیزهای رنگی با دست و ذهن انجام می شود و ارزش پیدا میکند. در حقیقت اجرای این هنر به این صورت نیست که از قبل با نرمافزارهایی مانند فتوشاپ رنگ و لعاب کار را مشخص کنیم. معرقکاری هنر بسیار مهیجی است و قرار دادن تکه های رنگی چوب کنار یکدیگر و ایجاد تصویر مورد نظر لذت وصف نشدنی دارد.

اروم نیوز: در کارها از رنگ استفاده نمی کنید اما آثار رنگی خلق میکنید. روش کار شما چگونه است؟

در معرق چوب و اصول درست آن هیچ زمانی از رنگ برای چوب استفاده نمی شود. ما رنگ و نقش مورد نیاز خود را از داخل چوب ها پیدا میکنیم. معرق چوب به صورت کلی یعنی بریدن و قرار دادن تکه های رنگی چوب کنار یکدیگر.

اروم نیوز: به عنوان یک هنرمند جوان اقدام به برپایی نمایشگاه کرده اید؟

در سالهای گذشته به همراه پدر و همچنین به صورت تکی در نمایشگاه های بین المللی شرکت داشتم. همینطور همراه با استاد اینانلو نمایشگاه تخصصی معرق چوب برگزار کردیم. برگزاری نمایشگاه ها را یک فرصت خوب برای معرفی هنر معرق به مردم میدانم چراکه امروز مردم کمتر با این هنر آشنا هستند. برای برپایی نمایشگاه در ارومیه هم حدود چند سال است در فکر برگزاری نمایشگاه شخصی درباره یک موضوع خاص هستم اما هنوز برای تامین بودجه این نمایشگاه با مشکلاتی مواجه هستم. بودجه مشکل بسیاری از هنرمندانی است که در آذربایجان غربی فعالیت میکنند.

اروم نیوز: آیا در جشنواره های رقابتی شرکت کرده اید؟

خیر در هیچ جشنوارهای شرکت نکرده ام و این یک نکته مثبت در پیشرفت کارم است. چون معتقدم هنرمند نباید در بند هیچ محدودیت فکری باشد، باید آزاد فکر کرده و آزاد خلق اثر کند تا موفق باشد.

اروم نیوز: هنر مورد علاقه شما از منظر متخصصان هنر معرق در آذربایجان غربی تا چقدر با اهمیت شمرده می شود؟

تاریخچه هنر معرق به ایران و شهر سوخته برمیگردد و از گذشته های دور هنر چوب در شهر ارومیه اساتید برجسته و هنرآموزان زیادی داشت، اما رفته رفته هنر چوب و به ویژه معرق در روزگار امروز در این شهر به دلیل آنکه به عموم مردم معرفی نشد، از یاد رفته است.

اروم نیوز: از منظر بازار و اقتصاد، وضعیت معرق کاری چطور است. آیا درآمد مناسبی دارد؟

به عقیده من هنر و به ویژه معرق درآمد بسیار بالایی دارد به شرط آنکه تنوع و کیفیت کارها باال و تمامی طرح های اجرایی اصل باشد. امروز بسیاری از افراد به جای تفکر و خلق هنر جدید فقط به دنبال کپی آثار یکدیگر هستند. سعی کردم در این شهر هنر معرق را با تنوع بالای آثارم و اصل بودن طرح های اجرایی به مردمم بشناسانم که تا حدودی هم موفق شدم. مردم ارومیه دارای ذوق هنری بسیار بالایی هستند ولی با ندیدن آثار هنری، ذوق هنری هم در کار نخواهد بود.

اروم نیوز: حمایت مسئولان میراث فرهنگی از شما و دیگر هنرمندان این حوزه چگونه است؟

اگر بخواهیم تمامی جنبه ها را در نظر بگیریم، انتقاداتی وارد است. تلاش های زیادی برای حمایت از هنرمندان حوزه صنایع دستی انجام می شود و نمی توانیم این را منکر شویم. اما این تلاش ها هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد. هنر را نمی توانیم تنها محدود به حمایت های معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی کنیم؛ همه مسئولان باید پای کار بیایند چراکه آذربایجان غربی در زمینه هنر چوب از سرآمدان کشور است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «احیا و ترویج هنر معرق ایده جدید می ‌خواهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..