تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




در فصل بهار از کدام جاذبه های گردشگری قم بازدید کنیم؟

گردشگران شهر قم را معمولاً به‌عنوان مقصد گردشگری درنظر نمی‌گیرند، درحالی‌که علاوه‌بر حرم حضرت معصومه (ع)، بازدید از بازار قم، مقابر گنبد سبز و خانه‌ی یزدان پناه می‌تواند برایشان جذاب باشد.

مقاله‌های مرتبط:

شهر قم، دومین شهر ایران پس از مشهد است که مرکز طلاب دینی به‌حساب می‌آید. بسیاری از گردشگران برای سفر به سایر نقاط ایران از این شهر عبور می‌کنند، اما توقف در این شهر به‌واسطه‌ی جاذبه‌های فرهنگی، معماری و طبیعی می‌تواند در نوع خود جذاب و دیدنی باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از جاهای دیدنی قم را به شما معرفی کنیم که در یک بازدید کوتاه بهاری می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

فراموش نکنید که کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری مقاصد داخلی و خارجی و معرفی رستوران‌ها و راهنمای سفر، به معرفی برترین تورهای مسافرتی نیز پرداخته است. اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به قم داشته باشید، می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور قم را انتخاب کنید.

حرم حضرت معصومه (س)

جاهای دیدنی قم

عکاس: Mostafameraji 

حرم حضرت معصومه (س) یکی از زیباترین مساجد ایران به‌شمار می‌رود. حضرت معصومه (س) خواهر امام هشتم شیعیان هستند که آرامگاه ایشان ازنظر شکل‌های هندسی و نقوش گلدار حس‌و حال زنانه‌ی متفاوتی دارد و باعث می‌شود برای تماشای کاشی‌کاری‌های زیبای این مجموعه وقت بیشتری بگذارید. گرداگرد مرقد، دیواری قرار دارد که در سال ۹۵۰ بنا و با کاشی معرق آراسته شد و اکنون این دیوار با ضریح مشبک از جنس نقره پوشیده شده ‌است. فضای داخلی بزرگ این مجموعه تزیینات ظریف و زیبایی دارد و علاوه‌براین چندین مقبره‌ی مهم نیز در آن به‌چشم می‌خورد که از شخصیت‌های سیاسی تا مذهبی و علمی را دربر می‌گیرد. حضور گلدسته‌ها در بخش‌های مختلف حرم از جمله دو طرف ایوان طلا در صحن عتیق، گلدسته‌های ایوان آینه و گلدسته‌های صحن نو در بدو ورود به این مکان روحانی، خودنمایی می‌کنند که مرتفع‌ترین قسمت‌های بارگاه ملکوتی را تشکیل داده‌اند.

امروزه با توجه به اقدامات گسترده‌ای که در تعمیر، بازسازی و ساخت‌وساز بخش‌های مختلف حرم مطهر انجام شده است، این مکان ملکوتی دارای ضریح، گنبد، رواق‌ها، ایوان‌ها، صحن‌ها، گلدسته‌ها و قسمت‌های مختلف دیگری است که با معماری زیبا و چشم‌نواز در کنار معنویت بارگاه ملکوتی، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهر قم شناخته می‌شود.

بازار قم

جاهای دیدنی قم

بازار قلب تپنده‌ی شهرهای ایران است و شهر قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. درواقع یکی جاذبه‌های گردشگری قم، بازار آن است که بخش قدیمی آن با قدمتی حدود ۴۰۰ سال و متعلق به عصر صفوی، یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های این شهرستان محسوب می‌شود و ظاهری شبیه به نمایشگاه صنایع دستی دارد،‌ هرچند بخش جدید بازار در قرن ۱۹ میلادی اضافه شد و توسعه یافت.

بازار قم در مرکز شهر واقع شده و دارای سراهایی است که می‌توان آن‌ها را یک نوع مجتمع تجاری بدون سقف یا همان سراهای فضای باز معماری درنظر گرفت. تیمچه‌ی بازار قم برای تجارت فرش ساخته شده و امروزه فرش مهم‌ترین محصول فروشی این تیمچه است، به‌طوری‌که قم به‌عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان شناخته شده است. این بنا ازنظر وسعت، هنر معماری و تزیینات از جمله بناهای منحصر‌به ‌فرد به‌شمار می‌رود. تیمچه‌ی بزرگ قم آثاری ارزنده‌ای از هنر گچ‌بری و مقرنس را در خود جای داده است و سه گنبد آن از نوع عرق‌چینی و با روزنه‌هایی برای تأمین روشنایی و تهویه‌ی هوا هستند.

میدان آستانه

میدان آستانه،‌ میدانی از سنگ مرمر در قم است که باتوجه به چشم‌اندازی که نسبت به حرم حضرت معصومه دارد،‌ یکی از بهترین نقاط قم در ساعات شب است، زمانی‌که حرم مطهر غرق در نور می‌شود و جماعت طلاب و دانشجو و زائر و خانواده‌ها برای قدم‌زدن یا صحبت کردن در این محل جمع می‌شوند. سوغاتی معروف این شهر، سوهان است و بهترین مکان برای خرید این سوغاتی خوشمزه، همین‌جا است و می‌توانید ضمن خوردن این شیرینی، یک فنجان چای هم بخرید تا لذت آن را دوچندان کند.

مقابر گنبد سبز

جاهای دیدنی قم

«باغ گنبد سبز» سه برج تاریخی شبیه به آرامگاه است که قدمت آن‌ها به قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد. این آثار تاریخی در محله‌ای به نام دروازه‌ی کاشان قرار گرفته و همین امر سبب شده است تا گنبدهای آن نیز به گنبدهای دروازه کاشان شهرت یابد. مهم‌ترین ویژگی شاخص و منحصر به فرد مقابر گنبد سبز قم، معماری صورت گرفته در این بناها و استفاده از تزئینات گچبری زیبا و تحسین‌برانگیزی است که می‌توان از آن به‌عنوان نمونه‌ای کم‌‌نظیر و ستودنی نام برد.

با توجه به کتیبه‌های تاریخی موجود دو گنبد از این مجموعه‌ی کهن، محل دفن امرای خاندان صفی از فرمانروایان مستقل قم در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری قمری است. متاسفانه کتیبه‌ی سوم از بین رفته و هویت شخص مدفون در آن ناشناس باقی مانده است. دو گنبد فیروزه‌ای، مخروطی شکل و گنبد سوم گرد است که فضای بیرون ۱۲ ضلعی و فضای داخلی‌ هشت ضلعی دارند. آجرچینی‌های ظریف و خطوط کوفی و ثلث تنها برخی از شباهت‌های آن به گنبد سلطانیه در زنجان بوده و گفته می‌شود که با الهام از آن ساخته شده است.

خانه یزدان پناه

خانه یزدان پناه قم

خانه‌ی یزدان پناه، یکی دیگر از عمارات تاریخی در شهرستان قم است که قدمت آن به اواخر حکومت قاجاریان و اوایل حکومت پهلوی اول بازمی‌گردد. این عمارت ۱۲۰ ساله به دو بخش زمستان‌نشین و تابستان‌نشین تقسیم می‌شود که با توجه به تغییر دمای هوا از آن استفاده می‌کردند. ستون‌های تزیین‌شده، پنجره‌ها و بادگیرهای این سازه‌ی خشتی از ویژگی‌های دیدنی آن به‌حساب می‌آید.

مساحت این عمارت تاریخی بیش از هزار متر مربع است که هم‌اکنون به‌عنوان موزه‌ی صنایع دستی استان قم، فعالیت می‌کند. در این مکان تاریخی آثار ارزشمندی از هنر صنایع دستی بومی شهر قم نگهداری می‌شود. علاوه‌براین در این مکان دنج می‌توان یک غذای سنتی ایرانی به‌خصوص دیزی، خورشت یا کباب میل کرده و لذت بازدید از این خانه را با یک فنجان چای تکمیل کرد.

مسجد جمکران

جاهای دیدنی قم

مسجد مقدس جمکران، پس از حرم مطهر حضرت معصومه (س)، دومین جاذبه‌ی گردشگری مذهبی در شهر قم است که در فاصله‌ی ۶ کیلومتری از شهر قرار دارد. پیشینه‌ی ساخت مسجد به قرن چهارم هجری قمری بازمی‌گردد که طبق روایات و اسناد معتبر تاریخی و مذهبی به دستور مستقیم حضرت مهدی (عج)، به دست «شیخ عفیف صالح حسن بن مثله‌ی جمکرانی» و در سال ۳۷۳ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد به دلیل قرارگیری در محوطه‌ی روستایی به نام جمکران، به این نام شهرت یافته است. باتوجه به کتیبه‌ی موجود که متعلق به سال ۱۱۶۷ هجری قمری است، به‌نظر می‌رسد که مسجد قبل از دوران حکومت افشاریان ساخته شده و در دوران مختلف از جمله اوایل قرن ۱۲ هجری، دوران ناصری، زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، پهلوی و پس از انقلاب و در سال‌های اخیر بارها تعمیر، بازسازی و تکمیل شده است.

آجرکاری‌های زیبای ایوان‌ها، کاشی‌های چند رنگ و خطوط کوفی، منظره‌ای شگفت‌آور و روحانی به‌خصوص در طول شب به‌وجود می‌آورد. بسیاری از شیعیان شب چهارشنبه و شب نیمه شعبان و همینطور مابقی روزهای سال به این مسجد می‌روند و اعمال آن را به‌جا می‌آورند.

دریاچه نمک

جاهای دیدنی قم

دریاچه نمک از جاذبه‌های شگفت‌آور قم است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. این دریاچه بقایای دریایی از عصر پلیستوسن است که امروزه فقط یک کیلومتر مربع از کل ۱۸۰۰ کیلومتر مربعی آن آب دارد. بازدیدکنندگان هنگام راه رفتن روی این لایه‌های ضخیم نمک سفید منجر به خردشدن آن‌ها می‌شوند. این دریاچه‌ی زیبا از بزرگراه قم-اصفهان دیده می‌شود و موقع ترک شهر قم به مقصد کاشان یا اصفهان باید در این مکان توقف کرد و از چشم‌اندازه فوق‌العاده‌ی آن لذت برد.

اگر به قم سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی قم را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید. 

عکس کاور: Fabienkhan 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «در فصل بهار از کدام جاذبه های گردشگری قم بازدید کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..