تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عراقچی: خروج از برجام را در دستور قرار داده‌ایم/ برگشت قطعنامه‌ها یا قطعنامه جدید خط قرمز ماست

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را به خروج از برجام یا نقض این توافق متهم کند چرا که همه اقدامات ایران از جمله اقدامات اتخاذ شده امروز در قالب برجام بوده است.

وی گفت: ما تاکنون از برجام خارج نشده‌ایم اما خروج از این توافق را در دستورکار قرار داده‌ایم و این خروج مرحله به مرحله خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما خروج از برجام را در دستور کار قرار داده‌ایم اما مرحله به مرحله و آمادگی داریم در هر مرحله خواسته‌هایمان را انجام دهیم. سیاست ما فرصت دادن به دیپلماسی است و در این سیاست یک قسمت مهم کاهش تعهدات هسته‌ای‌مان است که بر همین اساس محدودیت در ذخایر حساس هسته‌ای از این جمله است. این حساسیت شامل ذخایر، تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ، سطح غنی سازی، راکتور اراک و سایت فردو است و اینها ستون‌های اصلی هستند و ما در مرحله اول یکی از اینها را که میزان ذخایر مقرر شده اورانیوم غنی شده و آب سنگین است را هدف قرار دادیم. به این معنا که دیگر از امروز به سقف تعیین شده در برجام برای تولید آن پایبند نیستیم.

وی ادامه داد: بر اساس برجام تا ۱۵ سال ما باید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ذخیره می‌کردیم و مازادش را می‌فروختیم و در ازایش کیک زرد می‌گرفتیم و یا آن را تبدیل می‌کردیم و همچنین ۱۳۰ تن آب سنگین ذخیره می‌کردیم و مازادش را به فروش می‌رساندیم و یا در کشور ثالث انبار می‌کردیم.

عراقچی گفت: اینکه بعد از تصمیم ایران این ذخایر به چه میزان افزایش پیدا می‌کند دست خودمان است. با توجه به ظرفیت، نیاز و تعامل و مذاکراتی که می‌تواند وجود داشته باشد این میزان تغییر می‌کند.

معاون ظریف گفت: در سه سال و نیم گذشته ما هیچ وقت در تولید اورانیوم غنی شده و یا آب سنگین متوقف نشده‌ایم و با شیوه‌های مختلف تولید ادامه داشته است اما از امروز دیگر سقفی برای تولیدات خود نداریم.

وی در رابطه با سطح غنی سازی خاطرنشان کرد: این موضوع بحث دیگری است. بحث ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده مربوط به اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد است. اگر ظرف دو ماه خواسته ما محقق شود بر می‌گردیم به شرایط قبل اما اگر محقق نشود گام دوم را در پیش می‌گیریم و گام دوم هم کاملاً روشن است.

عراقچی درباره گام بعدی بعد از مهلت ۶۰ روزه اظهار کرد: ستون بعدی درصد غنی سازی است. یعنی اینکه ما دیگر به غنای ۳.۶۷ درصد پایبند نیستیم و هر درصدی که بخواهیم بر اساس نیازمان تولید می‌کنیم. همچنین ستون دیگر بحث اراک است. در برجام قرار شده راکتور اراک مدلسازی شود. یعنی این راکتور پیشرفته شود و ضایعات سوخت آن پلوتونیوم نداشته باشد. چرا که ما اساساً دنبال بمب اتم نیستیم و با سیاست‌ها و اصولمان هم خوانی ندارد. در مدل سازی راکتور قرار بود ۱+۵ به ما کمک کند که الان شدند ۱+۴ و چین و روسیه به همراه ایران رئیسان کارگروه مشترک مدلسازی راکتور اراک هستند اما در یک سال اخیر روند کار به خوبی پیش نرفته است و علت هم ترس شرکت‌های چینی از همکاری با ایران و تهدید آمریکا برای تحریم‌شان است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد: ما در نامه‌ای که از سوی رئیس جمهور نوشته شده اعلام کردیم انتظار داریم راکتور اراک و روند کارش به مسیر تکمیلی خود برگردد. در حال حاضر طراحی‌های اولیه آماده شده است و قرارداد تجهیزات بسته شده، ما انتظار داریم طبق جدول زمانبندی کار پیش رود وگرنه ایران قید همکاری در اراک را می‌زند و راکتور را خودش می‌سازد که می‌تواند از طراحی و تکنولوژی قدیمی استفاده کند و طبیعی است تبعات خاص خودش را این تصمیم دارد.

وی با بیان اینکه نقشه راه روشن است و تصویر واضحی مقابل چشمان ۱+۴ قرار دارد، تاکید کرد: با همه اینها ایران برای مذاکره در همه سطوح آمادگی دارد اگر طرف مقابل عقب نشینی کند.

معاون ظریف خاطرنشان کرد: در فاصله ۶۰ روزه ۱+۴ یا هر کدام از این کشورها یا آمریکا اگر به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند و قطعنامه‌های گذشته را برگرداند یا قطعنامه جدیدی علیه ایران طراحی کند ایران یک پاسخ قاطع و محکم خواهد داشت و این پاسخ را رئیس جمهور در نامه‌ای که به سران پنج کشور نوشته است با تمامی ابعادش بیان کرده است، اما چون آقای رئیس جمهور خودشان در صحبت‌های امروز این مسئله را باز نکردند بنده هم به همین میزان کفایت می‌کنم. اما تاکید می‌کنم بازگرداندن قطعنامه‌های گذشته یا قطعنامه‌های جدید خط قرمز ایران است و برجام به کلی از بین می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند ایران برای آن گفته است که به سقف تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی شده و آب سنگین پایبند نیست چون نمی‌تواند آنها را به فروش برساند گفت: این یک سو برداشت و سو تفاهم بزرگ است و کاملاً برداشتی اشتباه است. در برجام می‌گوید ما می‌توانیم ۱۳۰ تن آب سنگین داشته باشیم و مازاد آن را بفروشیم و همین طور در مورد اورانیوم غنی شده، آمریکا آمد و گفت، در این دو مورد کسی حق ندارد از ایران آب سنگین یا اورانیوم خریداری کند و مجوز خرید و فروش را هم لغو کرد اما ما گفتیم نه تولید را متوقف می‌کنیم و نه آنها را اساساً می‌فروشیم چرا که ارزش راهبردی ذخایر اورانیوم و آب سنگین این است که در ایران وجود داشته باشد نه آنکه لزوماً آن را به فروش برسانیم. دوستانی که فکر می‌کنند چون نمی‌توانستیم این ذخایر را بفروشیم حالا می‌خواهیم آنها را نگهداری در اشتباهند.

عراقچی درباره واکنش اروپایی‌ها به تصمیم ایران خاطرنشان کرد: واکنش‌شان بسیار محتاطانه بوده است و از اظهارات دقیق خودداری کرده‌اند. البته چین و روسیه اظهارات صریح و روشن داشته‌اند. آقای ظریف در سفر به روسیه که به هنگام انجام شد دیداری با همتای خود داشت و آقای لاوروف به صراحت گفت، مسئولیت این تصمیم ایران بر عهده آمریکاست و چین هم همین را گفت. اما اروپا هنوز در حال مشورت است و شرایط را ارزیابی می‌کند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها می‌داند در این رابطه حق با ایران است و آمریکا بازی را به هم زده البته اروپایی‌ها بارها علیه آمریکا و اقدامش موضع گرفتند. حتی اینستکس که هنوز چیزی از آن در نیامده این امکان را به ایران می‌دهد که در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادگی کند و این اقدامی ارزشمند است و اگر محقق شود می‌تواند به شرکای دیگر ما هم یک قوت قلب بدهد تا آنها با ما راحت‌تر کار کنند اما از سطح سیاسی هنوز فراتر نرفته و عملیاتی نشده است.

معاون ظریف گفت: فردا جلسه‌ای غیر رسمی میان سران اروپایی وجود دارد که البته از قبل برنامه‌ریزی شده و ممکن است این موضوع در آنجا بحث شود. همچنین دوشنبه هفته آینده جلسه شورای وزیران اروپا برقرار است که احتمال می‌دهیم موضع رسمی اروپا در آن به جمع‌بندی برسد. در عین حال ما منتظریم اروپایی‌ها موضع‌شان را روشن کنند.

عراقچی در پاسخ به اینکه مهلت ۶۰ روزه اول قادر به تمدید شدن است گفت: بستگی دارد خواسته‌های ما چگونه تأمین شود. ما قصد ایجاد تنش نداریم. مهم منافع ایران است. ما به برجام تعصب و علقه نداریم. منافع ملی برای ما مهم است. حرکت ما چه در زمانی که خویشتنداریم و چه زمانی که نیستیم با حساب و کتاب است.

وی تاکید کرد: این دو ماه قابل تمدید نیست مگر آنکه خواسته ما تأمین شود و خواسته‌های ما هم که کاملاً روشن است.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عراقچی: خروج از برجام را در دستور قرار داده‌ایم/ برگشت قطعنامه‌ها یا قطعنامه جدید خط قرمز ماست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..