تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ترشحات قهوه ای واژن، علتش قبل و بعد از پریود

این پرسشی است که اغلب خوانندگان مجله از ما می­پرسند. گویا این ترشحات قهوه ای رنگ برای مادران باردار نگران کننده ­تر از سایر موارد هستند. اما باید بدانیم اگرچه این ترشحات یا لکه ­های قهوه ای می­توانند نشانۀ یک بیماری یا مشکل باشند اما در اکثر موارد کاملا طبیعی هستند.
در مرحله اول که مهم ترین مرحله است باید خونسردی خود را حفظ کنید و نگرانی به خود راه ندهید، سپس دربارۀ این نوع ترشحات و علت­های آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مقاله به برخی پرسش های متداول در خصوص ترشحات قهوه ای واژن پاسخ داده شده است. شما می­توانید با مطالعه دقیق آن پاسخ پرسش های خود را بیابید و یا در صورت لزوم با پزشک تماس بگیرید.

ترشحات قهوه ای واژن و لکه بینی
بهتر است بدانید ترشحات واژینال تیره هنگامی اتفاق می­افتد که خون­ مانده با ترشح طبیعی مخلوط ­شود. یکی از دلایل تیرگی خون، قدیمی بودن آن است، وقتی خون در بدن حرکت می­کند به تدریج کهنه و خشک می­شود. به همین دلیل خون قدیمی قهوه ای رنگ و خون تازه قرمز یا صورتی رنگ است. ترشح خون قهوه ای در روزهای عادت ماهانه کاملاً طبیعی است. اگرچه در مواقعی مشاهده خون قهوه ای تیره یا سیاه می­تواند یک علامت هشدار دهنده باشد اما در شرایط عادی مخاط رحم هستند که در رحم مانده و پس از مدتی خارج می­شوند.
با وجود اینکه بدن بانوان برای دفع بافت های رحمی به بهترین شکل ممکن عمل می­کند ولی گاهی این بافت­ها در رحم باقی می­مانند و پس از مدت طولانی به شکل خون­ قهوه ای رنگ از بدن خارج می­شوند.

7 علت ترشحات قهوه ای واژن
در ادامه به 7 علت ترشحات قهوه ای واژن پرداخته می شود:
تخمک گذاری
گاهی اوقات آزاد شدن یک تخمک در خلال دورۀ تخمک گذاری با کمی خونریزی همراه است. این خون با مخاط طبیعی واژن مخلوط شده و به همین دلیل قهوه ای روشن و گاهی تیره دیده می شود.
عارضه اندومتریوز
در برخی موارد، بیماری اندومتریوز رحم موجب خروج ترشحات قهوه ای رنگ می شود. این ترشحات خونی است که در قاعدگی قبلی از بدن خارج نشده و مدتی در رحم باقی مانده است، به همین دلیل به شکل ترشحات قهوه ای رنگ دفع می­شود.
پیش یائسگی
درست قبل از یائسگی، میزان هورمون های بدن به سرعت تغییر می­کند. به همین دلیل مواجهه ترشحات قهوه ای، صورتی یا حتی زرد در خلال این دوران امری کاملاً طبیعی است.
پیشگیری از بارداری
پیشگیری از بارداری می تواند موجب سیکل قاعدگی نامنظم، لکه بینی یا ترشحات قهوه ای شود.
روزهای ابتدایی بارداری
لانه گزینی تخمک بارور شده درون دیواره رحم موجب تولید ترشحات قهوه ای رنگ می­شود اما وجود این نوع ترشحات در دوران بارداری می­تواند نشانۀ مشکلات جفت نیز باشد.
سقط جنین
برخی از مادران در مراحل اولیه سقط جنین، خونریزی یا ترشحات قهوه ای رنگ دارند.
بیماری
بیماری هایی مانند عفونت باکتریایی واژن، بیماری التهابی لگن، سرطان دهانه رحم و برخی از بیماری­های واگیردار جنسی با ترشحات قهوه ای رنگ همراه هستند.
در بسیاری موارد جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر ترشح با بوی بد همراه باشد یا در دوران بارداری مقدار ترشحات زیاد باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه نمود و از سلامت خود اطمینان حاصل کرد.

ترشحات قهوه ای واژن قبل از پریود به چه معناست؟
ترشحات قهوه ای رنگ قبل از پریود اگر چه متداول نیست ولی ممکن است اتفاق بیفتد. اگر شاهد این نوع ترشحات بودید، وجود چندین عامل باید در شما بررسی شود، از جمله:
- ممکن است بدن شما جهت پاکسازی رحم یک یا دو هفته قبل از عادت ماهانه، بافت قدیمی خود را به صورت ترشح قهوه ای رنگ از بدن خارج کند.
- ممکن است این ترشحات نشانه بارداری شما باشد.
- در برخی موارد، ترشح قهوه ای تیره یکی از اولین نشانه ­های بارداری است که مادر با آن مواجه می شود. اگر موعد عادت ماهانه شما فرار رسیده اما فقط ترشحات قهوه ای تیره دارید، بهتر است تست بارداری خانگی (بیبی چک) انجام دهید یا با پزشک صحبت کنید.
اگر از عدم بارداری خود اطمینان کامل دارید، جای نگرانی نیست ولی با پزشک در میان بگذارید تا از نظر عفونت یا بیماری های مقاربتی مورد بررسی قرار بگیرید.

ترشحات قهوه ای واژن بعد از پریود به چه معناست؟
ترشحات قهوه ای واژن بعد از پریود در اغلب موارد طبیعی است. خون عادت ماهانه یا ترشح قهوه ای رنگ پس از عادت ماهانه بسیار شایع است. این ترشحات بافت­هایی هستند که چند روز در رحم مانده و در حال تخلیه هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، خون یا ترشحات به دلیل کهنگی و گذشت زمان، به رنگ قهوه ای تبدیل می شوند.
البته خارج شدن مایع قهوه ای رنگ از واژن می­ تواند نشانه موارد دیگری باشد از جمله:
- خونریزی ناشی از لانه­ گزینی و کاشت تخمک بارور در دیواره رحم
- نوسانات هورمونی
- عفونت­ های شدید قارچی
- بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم یا عفونت باکتریایی واژن
از آنجایی بارداری و خونریزی ناشی از لانه­ گزینی بلافاصله پس از عادت ماهانه صورت نمی گیرند، احتمال وجود آنها منتفی است. زیرا در روزهای پس از عادت ماهانه بدن شما هنوز تخمک گذاری نکرده و لذا نمی ­تواند لانه گزینی یا لقاح رخ دهد. اگر کمی بعد از زمان احتمالی تخمک گذاری، این ترشح را مشاهده کردید، می­توان با اطمینان بیشتری علت آن را لانه گزینی دانست. در این صورت به شما پیشنهاد می شود که تا عادت ماهانه بعدی منتظر بمانید و آزمایش بارداری انجام دهید.

چرا به جای خونریزی در عادت ماهانه، فقط ترشحات قهوه ای رنگ دارم؟
اگر موعد عادت ماهانه شما فرار رسیده اما در تمام مدت تنها ترشحات قهوه ای مشاهده می­کنید، غیرطبیعی نیست و نگران نشوید. چندین علت می­توان برای این مسئله ذکر کرد:
تخمدان پلی کیستیک
بدن بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که به آن تنبلی تخمدان نیز گفته می­شود، به مدت سه ماه یا بیشتر قادر به تخمک­ گذاری نیست. بسیاری از بانوان مبتلا به تنبلی تخمدان در روزهای عادت ماهانه بجای خونریزی فقط ترشحات قهوه ای رنگ دارند.
بارداری
لانه­ گزینی تخمک بارور درون دیواره رحم یکی از دلایل خونریزی­های خفیف است که می­تواند به صورت لکه های تیره یا قهوه ای باشد.
لکه­ بینی
گاهی اوقات، این ترشحات فقط نشان­دهندۀ نزدیک شدن موعد عادت ماهانه هستند. اگر سیکل قاعدگی نامنظمی داشته باشید، خونریزی ماهانه زودتر از زمان مورد انتظار رخ خواهد داد، در این شرایط مشاهده ترشحات خونابه­ یا لکه بینی خفیف نشانه مشکل دیگری نیست.
اگر ترشحات ادامه پیدا کردند ولی عادت ماهانه شما شروع نشد، بهتر است آزمایش بارداری انجام دهید. اگر جواب منفی بود برای بررسی عفونت­ها و بیماری­های مقاربتی بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است؟
لکه بینی یا ترشحات واژینال قهوه ای تیره می­ توانند از نشانه های بارداری باشند. وقتی تخمک بارور خود را به دیواره رحم رسانده و لانه ­گزینی انجام می­ شود، خونریزی تا حدی طبیعی است. مادران در این مرحله ترشحات قهوه ای رنگ یا لکه ­بینی­ های تیره دارند.

آیا ترشحات قهوه ای در دوران پیشگیری از بارداری طبیعی است؟
این مورد می­تواند طبیعی باشد. پیشگیری از بارداری با تغییرات هورمونی در بدن همراه است. از آنجا که وظیفۀ شروع سیکل قاعدگی و تخمک گذاری به عهدۀ هورمون هاست، اگر بانوان در دوران پیشگیری دچار لکه ­بینی یا ترشحات قهوه ای شوند، دلیل بر وجود مشکل خاصی نیست.
در صورت مشاهده این علائم با پزشک صحبت کنید شاید لازم باشد که شیوه پیشگیری خود را تغییر دهید یا از نظر برخی موارد پیش زمینه­ ای مورد بررسی قرار بگیرید.

چرا پس از رابطه جنسی ترشحات قهوه ای رنگ دارم؟
پس از رابطه جنسی، مشاهدۀ ترشحات قهوه ای رنگ حتی اگر با کمی خون مخلوط باشد، امری غیر عادی نیست.
وقتی تحریک جنسی صورت می­ گیرد، مایع بیشتری تولید می­شود تا مانع از خشکی واژن شده و اسپرم بتواند به تخمک برسد. رابطه جنسی خشن نیز می تواند منجر به خروج ترشحات قهوه ای رنگ شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ترشحات قهوه ای واژن، علتش قبل و بعد از پریود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..