تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحریم سپاه، نقض آشکار اصول مسلم قواعد حقوق بین‌الملل است

تحریم سپاه، نقض آشکار اصول مسلم قواعد حقوق بین‌الملل استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین فرحی، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) ،در نشست علمی بررسی تحریم سپاه از منظر حقوق بین‌الملل که امروز در دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: تحریم سازمان ملل با تحریم آمریکا متفاوت و در کشور ما این دو مقوله باهم اشتباه گرفته شده است؛ در حالی که اینگونه نیست. یک کشور به استناد قانون داخلی خود، سازمان سپاه پاسداران را تحریم کرده و به همین دلیل این کار محکوم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما هیچ تحریمی را از سوی سازمان ملل در ارتباط با سپاه نداریم در حالی که آمریکا به استناد یک ماده از یک قانون داخلی خود سپاه را در لیست تروریستی قرار داده و به همین دلیل تبعات مختلفی نیز دارد. قانون آمریکا در این مورد این است که اگر هرکسی در این لیست قرار بگیرد، در هر نقطه از جهان او را بیاید، بر طبق مجوزی که خودشان به خودشان داده اند، به او حمله می‌کنند. همین اقدام در سال 2007 برای سپاه قدس نیز اتفاق افتاد اما نتوانستند حتی به یک نفر از نیروهای این سپاه حمله کنند.

فرحی عنوان کرد: در خصوص سپاه پاسداران هم باید گفت قانونی در این خصوص وجود ندارد چرا که با منشور سازمان ملل، این اقدام منطقی نیست و قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی با حقوق بین‌الملل مغایرت دارد چرا که براساس بند دو از ماده دو، بند یک از ماده دو، بند چهار از ماده دو و ماده 103 از منشور سازمان ملل متحد نقض آشکار اصول مسلم قواعد حقوق بین‌الملل و این کار فاقد وجاهت قانونی است.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: این حرکت از نظر حقوقی خطرناک و بی‌سابقه است چرا که در این خصوص نه عرفی وجود دارد و نه کشوری را می‌توان سراغ داشت که یکی از ارکان رسمی حاکمیت یک کشور را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.
وی افزود: سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که هدف آمریکا در این خصوص چه می‌تواند باشد؟ آیا تنها مبارزه ایران با داعش است و یا هدف اقتصادی و نظامی را داشته و یا اینکه توسل و ایجاد مقدمات و تجویز کردن برای زور است و یا حتی می‌خواهند رژِیم جمهوری اسلامی و یا ماهیت آن را تغییر دهند؟

فرحی تصریح کرد: مایک پامپئو در یک مصاحبه مطبوعاتی عنوان می‌کند «به دنبال تغییر رفتار حکومت ایران هستیم و با افزایش هر نوع فشار لازم به خصوص فشارهای اقتصادی آن را انجام می‌دهیم و زمینه را برای هر شرکت و دولتی که بخواهد با ایران کار کند، پرریسک قرار خواهیم داد و بسیار مسیر را خطرناک می‌کنیم».

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه با بیان اینکه آمریکا سپاه پاسداران را که رکن رکین نظام و حاکمیت نظام جمهوری است را جدا کرده که این کار برخلاف اصل کنوانسیون ژنو و هم بر خلاف حق حاکمیت است، تصریح کرد: اصل 150 و 151 قانون اساسی به سپاه اختصاص دارد. تشکیل و فعالیت آن با مفاهیم حقوق بین‌الملل نه تنها تناقض ندارد، بلکه هم‌پوشانی نیز دارد.

وی گفت: سال 1396 کنگره تصمیم گرفت سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد اما نتوانستند اصول حقوق در سطح بین‌الملل را با اینکه سپاه در این لیست قرار گیرد، منطبق کنند و آن را از دستور کار خود خارج کردند.

فرحی گفت: دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی خود و قبل از اینکه رئیس جمهور منتخب آمریکا شود، صریحا به نقش سپاه را در کوبیدن داعش و النصره تاکید کرده و اسم می‌برد. چه طور می‌توان بعد از چند سال سپاهی که خود او حتی اگر برای انتخابات از آن بهره برده را در لیست گروه‌های تروریستی قرار ‌دهد؟ علت این است که ترامپ در آن زمان دو حرف مهم عنوان کرد. نخست اینکه «آمریکای چند سال قبل و هویت آمریکا را برمی‌گردانم» و دومین سخن مهم او «نخست آمریکا» بود که بارها تکرار کرد. در حال حاضر کار به جایی رسیده که اخیرا گفته می‌شود این شعار «نخست اسرائیل» است؛ به این معنا که آمریکا نیز به طور مرتب در حال تغییر مواضع خود است.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحریم سپاه، نقض آشکار اصول مسلم قواعد حقوق بین‌الملل است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..