تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ترشحات قهوه ای در بارداری، علت و درمان آن چیست؟

در بارداری باید همیشه هشیار باشید. وقتی که ترشحات سفید را مشاهده کردید، درباره آن با پزشکتان صحبت ‌کنید، حتما او به شما می‌گوید که این امر در باردای طبیعی و عادیست. اما زمانی که رنگ ترشحات قهوه ای باشد چطور؟ آیا این نیز نرمال و عادیست یا باید در مورد آن نگران باشید؟
این مقاله همه چیز را درباره ترشحات قهوه ای رنگ در دوران بارداری به شما می‌گوید: چرا این اتفاق می‌افتد و چه زمانی باید با پزشکتان دیدار کنید.

10 علت لک بینی و ترشحات قهوه ای رنگ در بارداری
ترشحات قهوه ای یک لکه بینی است و در دوران بارداری زمانی که سطح خون افزایش می‌یابد به سمت دهانه رحم حرکت می‌کند‌. این باعث می‌شود که آن قسمت حساس شود و منجر به ترشحات قهوه ای یا لکه بینی می‌شود. ترشحات قهوه ای در دوران بارداری نگران کننده نیست، این عارضه ممکن است به دلیل بعضی از تحریکات داخلی بدن نیز بوجود آید.
در حالیکه علل بسیاری برای ایجاد ترشحات وجود دارد، اما دلایل عمده آن به قرار زیر است:
- در هفته های نخست بارداری ترشحات می تواند به دلیل خونریزی ناشی از لانه گزینی باشد.
- در هفته های آخر بارداری، ترشحات قهوه ای قبل از تولد به دلیل نزدیک شدن به تاریخ زایمان است.
- در هر دو صورت، در مورد این موضوع پزشک خود را در جریان بگذارید.
۱- مقاربت جنسی
گردنه رحم در دوران بارداری حساس و نرم می‌شود. مقاربت یا هر نوع فعالیت جنسی در این دوران می‌تواند منجر به تحریک و در نتیجه ترشحات قهوه ای و ناراحتی شود.
۲- سقط جنین
ترشحات قهوه ای در هفته های اول بارداری می‌تواند به علت سقط جنین باشد. این می‌تواند نشان دهنده خون کهنه‌ای باشد که برای مدتی طولانی در سیستم باقی مانده و اکنون خارج می‌شود، و شما خیال می‌کنید که خونریزی مدتی پیش شروع شده و به دلایلی حالا خارج می شود.
۳- لانه گزینی
تقریباً حدود دو هفته از شروع بارداری ، شما ممکن است شاهد لکه بینی در کنار سایر علائم بارداری باشید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در لایه‌های رحم کاشته می شود و ترشحات قهوه ای اندک دیده می‌شوند. در برخی موارد این خونریزی می‌تواند شدید باشد.
۴- کورتاژ ناقص
در صورت یک کورتاژ یا سقط ناقص، جنین دیگر قادر به رشد نیست، ضربان قلب قطع می‌شود و جنین در داخل رحم می‌میرد. بنابراین ترشحات قهوه ای بوجود می‌آیند و پزشک رحم را تخلیه می‌کند.
۵- بارداری توده ای (بافتی)
گاهی بافت غیر طبیعی شبیه به جنین در رحم رشد می‌کند. معمولاً این حالت اشتباهاً بارداری تلقی می‌شود و باعث ترشحات قهوه ای واژینال می‌شود. در چنین وضعیتی باید بلافاصله اقدامات پزشکی انجام داد زیرا ممکن است توده بدخیم باشد.
۶- بارداری خارج رحمی
در بارداری خارج رحمی، جنین خود را به جای رحم به لوله‌های فالوپ متصل می‌کند، و باعث ایجاد ترشحات قهوه ای به دلیل خونریزی‌های داخلی می‌شود.
۷- پولیپ گردنه رحم
به علت افزایش میزان استروژن، در دیواره گردنه رحم پولیپ‌های کوچک و غیر طبیعی رشد می‌کنند که حساس هستند. پولیپ‌ها همچنین ممکن است منجر به دردهای پائین شکم، ناراحتی و خونریزی‌های غیر طبیعی شوند.
۸- ناهنجاری های جفت
گاهی برخی ناهنجاری‌های جفتی مانند جدا شدن و افتادن جفت به وجود می‌آید. هر دو این عوارض باعث ترشحات قهوه ای رنگ می‌شوند که می‌تواند لکه بینی قهوه ای یا خونریزی ای باشد که رنگ آن قهوه ای است.

در عارضه افتادگی جفت، جفت شما دهانه رحم را می‌بندد و باعث ترشحات قهوه ای بدون درد می‌شود. در جدا شدن جفت از رحم، جفت ار رحم جدا می‌شود و باعث ترشحات قهوه ای و همچنین درد می‌شود.
۹-HPV (ویروس خوش خیم) تناسلی
ترشحات قهوه ای رنگ می‌تواند یک نشانه از HPV تناسلی باشد که با افزایش سطح استروژن و افزایش جریان خون در ناحیه واژن بوجود می‌آید.
۱۰- عفونت های واژینال شامل STD (بیماریهای مقاربتی)
عفونت های واژینال و دهانه رحم نیز می‌توانند سبب ترشحات قهوه ای غیر طبیعی شوند. عفونت باعث سوزش، بوی بد واژن، خارش و ترشحات قهوه ای می‌شود.

انواع لک بینی و یا ترشحات قهوه ای در بارداری
یکی از مواردی که می تواند به شدت مادر باردار را نگران و مضطرب سازد، دیده شدن لک های قرمز، صورتی، قهوه ای و ... بر روی لباس زیر است. این مورد که به آن لک بینی اطلاق می شود انواع مختلفی دارد که هر یک با علت و یا علت های مخصوص خود مرتبط است.
- ترشحات به صورت قهوه ای روشن هستند اگر خونریزی مرتبط با لانه گزینی جنین یا بیماری های مقاربتی (سوزاک، کلامیدیا و زگیل تناسلی) باشد.
- ترشحات قرمز- قهوه ای در اثر تحریک شدن گردنه رحم و بارداری خارج رحمی بوجود می‌آید. شما همچنین می‌توانید ترشحات با این رنگ را در سقط جنین نیز مشاهده کنید.
- ترشحات قهوه ای تیره در مراحل اولیه بارداری و سقط جنین و بارداری خارج رحمی اتفاق می‌افتد.
- عفونت قارچی منجر به ترشحات قهوه ای غلیظ می‌شود.
- سقط جنین و عفونت واژن، رحم یا دهانه رحم می‌تواند منجر به ایجاد ترشحات قهوه ای مایل به سیاه شوند.
- ترشحات قهوه ای آبکی در اوایل بارداری شایع است و می‌تواند بر اثر بارداری توده ای (مولکولی) باشد.
- ترشحات زرد - قهوه ای، ترشحات غیر طبیعی هستند که ناشی از عفونت قارچی یا باکتریایی هستند.
- ترشحات قهوه ای - رشته‌ای، خون قدیمی و کهنه هستند.
همانطور که در بالا ذکر شد، ترشحات قهوه ای می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد. این امر ضروری است که بو، کیفیت و شکل ظاهری آن را تشخیص دهید و اگر علامتی غیر معمول مانند علائم زیر مشاهده شود باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید:
- اگر ترشحات بیشتر از مقدار خاصی باشد (ناشی از خونریزی لانه گزینی)
- ترشحات قهوه ای که بیشتر از یک هفته پس از مقاربت طول بکشد
- اگر ترشحات بد بو هستند و یا خارش دار هستند.
- درد در ناحیه شکم یا بافت، یا وجود لخته در ترشحات (که می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین باشد)
- ترشحات به همراه درد و انقباضات شکمی، همچنین بد بو و آبکی باشد.
- ترشحات همراه با تب یا لرز (این می‌تواند نشانه عفونت در رحم یا کلیه باشد)
- ترشحاتی که همراه با درد، انقباض و درد تیرکشنده باشد می‌تواند نشانه بارداری خارج رحمی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

روش های درمان لک بینی و ترشحات قهوه ای واژن در بارداری
خارج شدن ترشحات قهوه ای رنگ در تمامی مراحل بارداری، امر بسیار نگران کننده ای برای مادر است. خروج این ترشحات قهوه ای رنگ که به آن لک بینی هم گفته می شود، علل گوناگونی می تواند داشته باشد که تمامی آن ها خطرناک نیست.
توصیه‌های زیر به شما در کنترل و مدیریت ترشحات و اطمینان از اینکه شما و جنین‌تان سالم هستید کمک خواهد کرد:
۱- فعالیت های فیزیکی خود را محدود کنید
تا جائیکه می‌توانید فعالیت بدنی خود را کاهش دهید. اگر چه فعالیت بدنی در دوران بارداری مفید است، ولی اگر ترشحات قهوه ای دارید، باید از فعالیت‌های فیزیکی اجتناب کنید. سعی نکنید کارهای زیادی را در زمان کم انجام دهید که بعداً استراحت کنید. کار کردن را رها کنید و تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.
۲- به قدر کافی استراحت کنید
زمان استراحت خود را افزایش دهید و تا جای ممکن دراز بکشید. اگر در خانه هستید، در طول روز بیشتر دراز بکشید و چرت بزنید. اگر در محل کار هستید، زمانی را برای استراحت بگذارید و به بدن تان استراحت دهید.
۳- از بلند کردن بارهای سنگین اجتناب کنید
در دوران بارداری از بلند کردن اجسام سنگین که وزن آنها بیشتر از ۴ کیلو گرم باشد اجتناب کنید، خصوصاً وقتی لکه بینی یا ترشحات قهوه ای رنگ دارید. اگر در اوایل بارداری اجسام سنگین را بلند کنید، منجر به ترشحات واژینال می‌شود.
۴- پاهایتان را بالا بگیرید
تا جائیکه برایتان ممکن است به پاهای تان استراحت دهید: می‌توانید روی تختخواب بنشینید و پاهایتان را روی یک صندلی بگذارید تا پاها استراحت کنند. گاهی پاها را بالا نگه دارید. در خانه، دراز بکشید و پاهای خود را روی یک بالشتک قرار دهید. در محل کار می‌توانید روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را روی یک صندلی دیگر در جلوی خود بگذارید! از یک بالش، کیف و یا هر چیز دیگری برای بالا بردن ارتفاع زیر پایتان استفاده کنید. این کار به گردش بهتر خون و همچنین کاهش ترشحات قهوه ای کمک می‌کند.
۵- تمیز نگه دان ناحیه واژینال
شما باید مراقبت بیشتری برای ناحیه واژینال انجام دهید. واژن باید خشک و تمیز باشد، خصوصا اگر ترشحات واژینال داشته باشید. فقط از آب برای تمیز کردن این ناحیه استفاده کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ترشحات قهوه ای در بارداری، علت و درمان آن چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..