تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




میزان شهرنشینی قزوین بالاتر از سطح کشوری است/ میزان ازدواج ۹ درصد کاهش یافت

ساعت: 15:20 منتشر شده در مورخ: 1398/02/17 شناسه خبر: 1483594

در کارگروه جمعیت استان قزوین بر بررسی علت حرکت جمعیت استان به سمت پیری و عدم تعادل بین کاهش میزان طلاق و در مقابل کاهش میزان ازدواج تاکید شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص،اولین شورای راهبردی جمعیت استان قزوین در سال جاری صبح امروزدر سالن جلسات استانداری با حضور مسئولین و استاندار قزوین برگزار شد.

عبدالمحمد زاهدی اظهار کرد: پایش و تحلیل مباحث جمعیتی مهمترین اطلاعاتی است که باید برای هر نوع برنامه ریزی وجود داشته باشد.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید برای هر موضوعی دلیل داشته باشیم گفت: زمانی ابراز می‌کنیم طلاق کاهش داشته باید علت آن را بدانیم چون ممکن است در آینده این بحران مجدد رخ دهد و ما چرایی آن را ندانیم.

وی بیان کرد: باید تمام عوامل را بر پایه مطالعات علمی مشخص کنیم؛ ممکن است ما برآوردهای شخصی در خصوص عوامل مختلف داشته باشیم اما  آن‌ها نمی‌تواند دلیل بر واقعیت باشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: علت حرکت جمعیت استان به سمت پیری باید مورد مطالعه قرار گیرد و همچنین عدم تعادلی که بین کاهش میزان طلاق و در مقابل کاهش میزان ازدواج باید بررسی شود.

وی تصریح  کرد:مخاطبین روز همایش ملی جمعیت باید تاثیرگذاران بر حوزه تحولات جامعه و شاخص‌های توسعه انسانی باشند تا با برگزاری این برنامه بتوانیم به جمع بندی مناسبی برای حل مسائل در این حوزه باشیم.

استاندار قزوین در پایان گفت: سازمان ثبت احوال تنها به عنوان مجری بحث جمعیتی است بنابراین تمام سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی باید پای کار باشند و در این زمینه نقش داشته باشند.

*میزان شهرنشینی قزوین بالاتر از سطح کشوری است

حسن وفایی در این جلسه اظهار کرد: ۳۰اردیبهشت ماه سال ۹۳ با توجه به سیاست‌های کلی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی جمعیت تعیین گردید.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان قزوین افزود: از آن سال به بعد در همه استان‌ها مصادف  با ۳۰اردیبهشت همایشی برگزار می‌شود تا علاوه بر اطلاع رسانی و سیاست کلی جمعیت؛ عملکرد را به اطلاع مردم می‌رسانند.

وی با بیان اینکه جمعیت استان قزوین در سال ۹۷ نیز ۱/۶ درصد از جمعیت کل کشور را شامل شد، گفت: با توجه به هرم سنی جمعیت استان تا پایان سال ۹۷ نیز رنج سنی صفر تا ۴ سال در کشور ۲۵ درصد و در استان ۲۳ درصد است، این نشان می‌دهد از نظر گروه سنی صفر تا ۴ سال از کشور عقب‌تر هستیم.

این مسئول افزود: گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال استان ۲۵ درصد و کشور ۲۳ درصد است؛ همچنین گروه سنی ۳۰ تا ۶۴ سال، ۴۶ درصد است؛ بر اساس هرم سنی می‌توان دریافت که استان ما زودتر از متوسط کشوری به سمت پیر شدن در حال حرکت است.

وی با اشاره به مقایسه جمعیت شهری و روستایی استانی و کشوری ابراز کرد: استان از نظر جمعیت شهرنشینی 0/1درصد از سطح کشور بالاتر و در جمعیت روستایی 0/1 درصد از کشور کمتر است.

وفایی در خصوص مقایسه جمعیت زن و مرد گفت: جمعیت بانوان در استان با ۴۹درصد کمتر از جمعیت در سطح کشور و جمعیت آقایان با ۵۱درصد بالاتر از درصد کشوری است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان با اشاره به اینکه هرچه زمان جلوتر پیش می‌رود جمعیت شهرنشینی بیشتر و روستایی کمتر می‌شود، گفت: پیش‌بینی شده است که اگر این روند رشد جمعیتی را داشته باشیم در سال ۱۴۱۵ جمعیت استان به یک میلیون و ۵۰۵ هزار نفر برسد.

این مسئول با اشاره به اینکه میانگین سن باروری در استان ۲۹ سال است، گفت: مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین سهم وقوع ولادت را دارند.

*نرخ تولد در استان روند کاهشی دارد

وفایی خاطرنشان کرد: سال ۹۷ نرخ ولادت  در کشور ۱۶/۶ در هزار و در استان ۱۴/۵ در هزار بود که نشان می‌دهد نرخ ولادت در استان در مقایسه با کشور روند کاهشی دارد.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان قزوین ابراز کرد: تقریبا در مقابل هر هزار جمعیت در استان، واقعه ولادت ۱۵ نفر به ثبت رسیده است.

وی افزود: در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ در سطح استان در حوزه ولادت رشد منفی داشتیم، در حالی‌که آمار فوت افزایش داشته است.

این مسئول با اشاره به رشد منفی درصد طلاق و ازدواج در سطح استان گفت: سال گذشته ۲هزار و ۹۲۲طلاق به ثبت رسید، در حالی که امسال ۲ هزار و ۸۶۰ طلاق داشتیم.

وی تشریح کرد: معمولا در سال‌های گذشته با کاهش ازدواج نیز افزایش طلاق داشتیم، اما امسال کاهش ازدواج با کاهش طلاق همراه بود که امیدوارم با اقدامات دستگاه‌ها بتوانیم بیشتر در زمینه کاهش طلاق اقدام کنیم.

*زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند

وفایی با بیان اینکه میانگین سن فوتی در استان ۶۶/۴۵ درصد می‌باشد، گفت: میانگین سن فوتی در مردان ۶۵/۳ و در زنان ۶۸/۲۳ درصد است و این نشان دهنده این است که زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: طی سال گذشته بیشترین علت فوت در استان با ۳۸/۵ درصد مربوط به بیماری های قلبی و عروقی، ۱۲درصد سرطان و تومور و ۸/۲ درصد بیماری‌های تنفسی است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان قزوین ابراز کرد: با توجه به گزارشات سال ۹۰ تا ۹۷ تعداد ازدواج ها روند کاهشی داشته؛ تنها در سال ۹۵ مقداری روند افزایشی داشتیم و مجدد در حال کاهش است.

*کاهش ۹ درصدی واقعه ازدواج در سال ۹۷

وی تشریح کرد:  در سال ۹۷ تعداد ۸ هزار و ۲۳۳  واقع ازدواج به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۹/۶ درصد کاهش همراه بوده است؛ افت این واقعه با ساختار افرادی که در سن ازدواج قرار دارند یک روند طبیعی محسوب می‌شود.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان قزوین بیان کرد: میانگین سن ازدواج در مردان ۲۹/۶۷ درصد سال و در زنان ۲۴/۳۷ درصد سال است.

وی ادامه داد: درصد باروری نکاحی و طلاق متاهلان هم در استان ۷۲/۹ درصد و در کشور ۸۹/۷ درصد است؛ طلاق متاهلان در کشور بیشتر از استان است.

وفایی با اشاره به تعداد طلاق‌هایی که در سال های اخیر ثبت شده گفت: میزان طلاق در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۵ هم کمتر است به طوری‌که این میزان در سال ۹۵ به تعداد ۲ هزار ۸۸۰ مورد و در سال ۹۷ به تعداد ۲ هزار و ۸۶۰ مورد بوده است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان قزوین تصریح کرد: میزان طلاق در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته با ۲ درصد کاهش همراه بوده است.

*جلوگیری از روند سالمندی با تاسیس مراکز روزانه سالمندان

در ادامه زهرا غلامرضایی اظهار کرد: سازمان بهزیستی در راستای طرح جمعیت چند هدف را دنبال می‌کند از جمله بحث سالمندان که در حوزه توانبخشی سازمان اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی بیان کرد: توسعه مراکز آموزشی سالمندان از اولویت‌های طرح و برنامه هایی است که در این راستا بنا داریم این مراکز را بنا بر درصد جمعیتی استان در سطح استان گسترش دهیم.

وی تشریح کرد: تاسیس مراکز روزانه سالمندان نیز یکی از اهداف است که در این راستا توانسته ایم جذب گروه‌های مخاطب را به منظور جلوگیری از روند کهولت، سالمندی و فعال نگهداشتن قشر سالمند داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به سامانه تصمیم گفت: به نظر می‌رسد این سامانه به منظور مداخلات به موقع در برخی طلاق های توافقی اتفاق افتاد و با مشاوره به موقع تاثیر بسزایی داشت.

غلامرضایی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که توانستیم درصدی از طلاق ها را کاهش دهیم، مداخلات به موقعی بود که در پروسه طلاق اتفاق افتاده است و خوشبختانه تا پایان سال ۹۷  این طرح در سراسر شهرستان‌های استان توسعه داده شد.

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: طرح مشاوره ژنتیک در برنامه‌های سازمان بهزیستی قرار گرفته که برای تولد جمعیت سالم تلاش می‌شود تا از معلول‌زایی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری آموزش‌های پیش از ازدواج گفت: اثربخشی کار زمانی مشخص می‌شود که بتوانیم در بحث انتخاب زوجین مناسب تلاش کنیم تا در کاهش طلاق موثر باشیم.

این مسئول تشریح کرد: آموزش‌های پیش از ازدواج به طور مدون در قالب ۱۶ تا ۲۴ ساعت برنامه ریزی شده که قبل از ازدواج برای جوانانی است که در آستانه انتخاب هستند برگزار می‌شود و این کلاس‌ها با آموزش‌های حین ازدواج کاملا متفاوت است.

غلامرضایی تصریح کرد: آموزش‌های حین ازدواج توسط دانشگاه علوم مزشکی انجام می‌شود و زمانی است که تاریخ عقد ازدواج زوجین مشخص شده و زمان مناسبی برای مداخله نیست، تنها می‌توانیم آگاه سازی کنیم اما آموزش‌های پیش از ازدواج یک گام عقب‌تر است و می‌تواند مسیر انتخاب را برای زوجین تسهیل کند.

*کاهش میزان طلاق حاصل کار جمعی دستگاه‌های متولی است

در ادامه عباس اعلایی مقدم اظهار کرد: بر اساس گزارش بانک‌ها سال گذشته بالغ بر ۱۵هزار زوج تسهیلات ازدواج را دریافت کردند و بیش از هزار نفر در نوبت وام هستند.

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان افزود: در خصوص کاهش طلاق در حوزه آسیب‌های اجتماعی تمام دستگاه‌های متولی تلاش کردند و حاصل کار جمعی بود  که به نتیجه رسید.

مریم بیدخام در ادامه بیان کرد: کار جمعی و افزایی منجر به طلاق در استان شد و همه در این راستا تلاش کردند اما در کنار آن سامانه تصمیم تجربه موفقی بود که از سوی بهزیستی، دادگستری، شهرداری و آموزش و پرورش انجام شد.

وی افزود: آموزش‌های پیش از ازدواج نیز نیازمند یک حرکت جمعی است چراکه طبق آمار طلاق کاهش داشته در حالی که نتوانستیم آمار ازدواج را افزایش دهیم.

بیدخام تصریح کرد: برای اینکه میزان ازدواج را بالا ببریم در سازمان‌های مردم نهاد در سال ۹۸ در تفاهم نامه‌هایی که با ‌منعقد شده آموزش‌های پیش از ازدواج را به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در الویت قرار دادیم.

وی ادامه داد:  براساس جلسه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم بنا شد آموزش‌های پیش از ازدواج را با محوریت دانشگاه به صورت جدی در استان انجام شود که امیدواریم بتوانیم در مقایسه با کاهش طلاق، میزان ازدواج را افزایش دهیم.

مرتضی هواسی اظهار کرد: روند سرعت رشد پیری در استان مانند یک حمله خاموش است که قزوین را تهدید می‌کند و با توجه به اینکه قزوین در ظاهر استان جوانی است باید فکر اساسی در این صورت انجام گیرد.

وی افزود: کاهش آمار طلاق جای خوشحالی ندارد چراکه در مقابل امار ازدواج نیز پایین است و این در حالی است که می‌بینیم که سن ازدواج در حال افزایش است؛ جوانان با افزایش سن با دلایل اقتصادی و معیشتی موجود  هیچ انگیزه ای برای ازدواج ندارند.

قائم مقام رئیس صدا و سیمای مرکز قزوین خاطرنشان کرد: ما در رسانه این آمادگی را داریم و می‌توانیم این تهدیدات را با روحیه نشاط و امید در مردم به فرصت تبدیل کنیم اما نیازمند این است که کار کارشناسانی در این زمینه تدوین شود و برنامه‌هایی با اعتبار مصوب در نظر بگیرند.

سید منوچهر حیاتی در ادامه گفت: بحث جمعیت اساسی ترین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که گاهی به برخی موضوعات توجه می‌کنیم و در مقابل به برخی موضوعات بی توجه هستیم و برنامه‌ریزی‌ها در گروه‌های سنی همخوانی لازم را ندارند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان بیان کرد: لزوما نباید در برنامه‌ریزی‌ها پایبند به ازدواج باشیم چراکه خیلی از افراد ازدواج می‌کنند و بعدها دچار مشکل می‌شوند و یا حتی برخی از خانواده‌ها به اجبار زندگی می‌کنند و زندگی ایده‌آلی ندارند و این منجر به پرورش نسل خوبی نخواهد شد.

وی تصریح کرد: باید به دنبال این باشیم که خانواده‌ها بتوانند در شرایط خوب نسل با کیفیتی پرورش دهند؛ با نگاهی ساده به فارغ التحصیلان با بازار کار متوجه می‌شویم که هیچ رابطه‌ای بین رشته تحصیلی با شغل افراد نداریم.

این مسئول افزود: همان طور که می‌دانیم تمام رشته‌هایی که مورد نیاز است اشباع شده و ما نیاز به فرد تحصیل کرده دانشگاهی نداریم اما همچنان دانشگاه‌ها خروجی دارند و ما با فاصله گرفتن و نابسمانی از وضعیت مطلوب با سرعت در حال حرکت هستیم.

معاون امار سازمان برنامه و بودجه گفت: امیدوارم که دسته بندی برای تمام مسائل وحود داشته باشد و با برگزاری هر بار شورای اداری به یک بحث به طور کامل پرداخته شود.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میزان شهرنشینی قزوین بالاتر از سطح کشوری است/ میزان ازدواج ۹ درصد کاهش یافت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..