تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مقابل فرد تمامیت‌خواهی که همه چیز را می‌خواهد تسلیم نمی‌شویم/ باید با وفاق و همدلی بیشتر کنار یکدیگر باشیم

در مقابل فرد تمامیت‌خواهی که همه چیز را می‌خواهد تسلیم نمی شویم/ باید با وفاق و همدلی بیشتر در کنار یکدیگر باشیمبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک با دبیران شورا‌های صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که چهارشنبه ۱۱اردیبهشت‌ماه در محل این وزارتخانه برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در جمع نمایندگان دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: از دکتر فراهانی تشکر می‌کنم که بستر این فضای صمیمانه و باانرژی را ایجاد کرده‌اند و من علی‌رغم سفرهایی‌که به چند استان پیش‌رو دارم، اما علاقه‌مند بودم که در این جلسه حضور داشته باشم.

وزیر بهداشت با اشاره به حدیث «من لا معاش له لا معاد له» مطرح کرد: کسی‌که درگیر معیشت است در سیاست نیز دچار قضاوت نادرست و بدسلیقگی خواهد شد، بسیاری از تندروی‌های سیاسی در تاریخ دانشجویی ناشی از این بوده است که دانشگاه‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی به اندیشه‌های چپ و رادیکال گرایش پیدا کرده‌اند؛ درحالی‌که اگر فضای دانشگاهی یک فضای عادلانه باشد، ما در سیاست نیز کمتر به خطا خواهیم رفت.

نمکی با تأکید بر اینکه همواره به مشارکت اجتماعی در اداره امور پایبند بوده‌ام، یادآوری کرد: ۳۴ سال پیش که رئیس دانشگاه بودم در کنار هیأت رئیسه دانشگاه نماینده دانشجویان را نیز به جلسات دعوت کردم و در سلف سرویس دانشگاه همه‌چیز را به دانشجویان سپردم. همچنین زمانی‌ که وارد حوزه بهداشت شدم همه اقدامات موفق را با مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام دادم.

وی افزود: حتی آب آشامیدنی روستا‌ها را به مردم سپردم؛ چراکه روستایی بهتر از هر فرد دیگری می‌داند که اگر لوله‌های آب روستا دچار مشکل شد خودش بر آن نظارت می‌کند و نسبت به تعمیر آن مبادرت می‌ورزد، وقتی یک فرد روستایی در تأسیس سیستم آبرسانی مشارکت می‌کند آب را هدر نمی‌دهد.

در حساس‌ترین برهه کشور قرار گرفته‌ایم

وزیر بهداشت با بیان این‌که تشکل‌های صنفی دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از تشکل‌های صنفی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند، مطرح کرد: بر این اساس تشکل‌های صنفی جامع‌ترین نهاد دانشجویی هر دانشگاه هستند. به‌دلیل فراگیر بودنِ نمایندگی صنفی دانشجویان افرادی‌که انتخاب می‌شوند وجاهت بیشتری دارند و برای اکثریت افرادی که در دانشگاه به آن‌ها رأی می‌دهند، مقبول‌تر هستند.

نمکی تصریح کرد: مشارکت در مدیریت چهار رکن دارد که ما نباید نسبت به آن‌ها دچار غفلت شویم و دانشجویان را فقط به یک بعد محدود کنیم. کسانی‌که از مشارکت مردم سخن می‌گویند مشارکت در برنامه‌ریزی، مشارکت در اجرا، مشارکت در پایش و نظارت بر برنامه و مشارکت در سود برنامه را در نظر می‌گیرند، متأسفانه اتفاقی که در کشور ما رخ می‌دهد این است که از افراد فقط برای مشارکت در اجرا استفاده می‌کنیم؛ یعنی بعد از برنامه‌ریزی افرادی را برای مشارکت در اجرا دعوت می‌کنیم.

وی افزود: حالت مطلوب این است که مدیران وزارت بهداشت از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در همه ابعاد و مراحل استفاده کنند؛ یعنی در برنامه‌ریزی در بعد آموزشی، پژوهشی، ارتقای اساتید و... دانشجویان باید حضور داشته باشند. ما باید از دانشجویان نظرخواهی کنیم و شایسته نیست که بعد از طبخ غذا، آن را جلوی دیگران بگذاریم و از آن‌ها بخواهیم که آن را مصرف کنند، ما باید در مشارکت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در بعد برنامه‌ریزی تلاش بیشتری داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان این‌که ما در حساس‌ترین برهه این کشور قرار گرفته‌ایم، گفت: من از سال ۵۸ مشغول کار اجرایی هستم و با جهاد سازندگی کار خود را آغاز کردم، پس از آن معاون بهداشت یک شبکه دورافتاده شدم و سپس مدیریت بهداشت و درمان یک منطقه محروم را برعهده گرفتم. بعد از آن دانشگاه علوم پزشکی کاشان را پایه‌گذاری کردم، قائم‌مقام معاون بهداشتی وزیر شدم و در نهایت مسؤولیت معاونت بهداشتی وزیر بهداشت به من واگذار شد. هیچ‌گاه شرایطی به سختی و حساسیت امروز در این کشور ندیده‌ام؛ روز‌های جنگ در کنار رزمندگان بودم و از روز سوم جنگ در خوزستان بودم، اما باید بگویم که سخت‌ترین و حساس‌ترین ایام این مملکت همین روزهاست.

امروز روز سیاست‌زدگی نیست

نمکی با بیان این‌که اگر امروز کنار یکدیگر بودن را به درستی تجربه نکنیم تاوان سنگینی پرداخت خواهیم کرد، مطرح کرد: امروز روز وحدت است و باید با وفاق و همدلی بیشتر در کنار یکدیگر باشیم. امروز روز سیاست‌زدگی نیست بلکه روز وفاق ملی است. متأسفانه کسانی‌که برای مقابله با ما برنامه‌ریزی می‌کنند تنها موضوعی که برای‌شان مهم نیست انسانیت در هر کجای دنیاست.

وی با اشاره به ۹ سفر خود به استان‌های سیل‌زده در ایام تعطیلات نوروز اظهار کرد: من در این سفر‌ها به‌روشنی دیدم که سیل‌زدگان در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان و گلستان چه وضعیتی دارند. جریانی‌که اجازه نمی‌دهد یک شهروند ایرانی از هموطن خود کمکی دریافت کند بویی از انسانیت نبرده است. این جریان صلاحیت و شایستگی ندارد که برای ارتقای این سرزمین برنامه‌ای بدهد. امروز از یک‌سو روز وفاق ملی و از سوی دیگر روز سخت جنگ اقتصادی است.

وزیر بهداشت افزود: من حدود پنج سال در سازمان برنامه و بودجه مشغول به‌کار بودم و تقریبا همه بودجه جاری این سازمان و حدود ۹۵ درصد بودجه کشور را اداره می‌کردم. ما نفت کمتر از ۳۰ دلار می‌فروختیم و بدهی‌های نفت ۱۳۰ دلاری را پرداخت کردیم، اما باید به جرأت بگویم که امسال به شدت از آن سال‌ها سخت‌تر است. به‌همین دلیل ممکن است این سخت بودن بر رفاه همه شهروندان این سرزمین به‌ویژه دانشجویان نیز تأثیر بگذارد.

نمکی با تأکید بر این‌که باید در این سال سخت همه به یکدیگر کمک کنیم تصریح کرد: قرار نیست ما زانو بزنیم، التماس کنیم و عزت ملی‌مان را فدا کنیم، چراکه در چنین وضعیتی نیز چیزی گیرمان نخواهد آمد. ما در آستانه یک صبر استراتژیک هستیم و نمی‌توانیم با خفت و ذلت در مقابل فرد تمامیت‌خواهی که همه چیز را می‌خواهد تسلیم شویم، زیرا در ادامه راه حتما چیز‌های بیشتری از ما خواهد خواست. البته این بدان‌معنا نیست که ما با دنیا مذاکره نخواهیم کرد، اما قرارمان بر تسلیم هم نیست.

وی گفت: ما مجبور هستیم برای عزت ملی این دوران را با فشار‌هایی که تحمل می‌کنیم به‌گونه‌ای پشت‌سر بگذاریم که به افراد فرودست و و محتاج‌تر کمترین فشار را بیاوریم.

کیفیت را لگدمال کمیت کرده‌ایم

نمکی درباره اهمیت دانشگاه‌ها به جایگاه شورا‌های صنفی گفت: من باید در این خصوص به رؤسای دانشگاه‌ها فشار بیاورم، اما اگر رؤسای دانشگاه‌ها عقلانیت به خرج دهند حتما از این موضوع استقبال خواهند کرد. در دانشکده پزشکی شهید بهشتی زمانی‌که من را به‌عنوان مدیر گروه انتخاب کردند اولین اقدامی که انجام دادم این بود که گفتم باید نماینده دانشجویان در جلسات شورای مدیران شرکت کند. برای این تصمیم هم دو دلیل عمده داشتم؛ اول این‌که گفتم ما هیچ مسأله پشت‌پرده‌ای نداریم و دوم این‌که دو طرف حرف‌های یکدیگر را بشنوند. چه پلی بهتر از این می‌تواند میان مدیر گروه و دانشجو ایجاد شود؟ یک مدیر باهوش قطعا از این ابزار خردمند استفاده می‌کند. من این موضوع را دنبال می‌کنم و اهمیت آن را در اولین نشست رؤسای دانشگاه‌ها توجیه و تبیین خواهم کرد.

وی درباره حضور حراست‌ها در دانشگاه‌ها اظهار کرد: آن‌ها مسؤولیت‌ها و وظایفی دارند، اما قرار نیست پا به عرصه‌های دانشجویی بگذارند. ما در یک جلسه مشترک حتما حراست دانشگاه‌ها را توجیه خواهیم کرد. سکوت و قطع مطالبه‌گری دانشجو به‌معنای مرگ دانشگاه و مرگ سیاست در کشور است و در همه کشور‌های زنده، دانشجو زبان گویا و مطالبه‌گرترین رکن جامعه است. مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری هرگز موافق سکوت دانشگاه‌ها نیستند البته ممکن است کسانی باشند که سکوت قبرستانی بخواهند.

وزیر بهداشت با اشاره به مسأله خصوصی‌سازی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: من در اولین اقدام پس از رسیدن به وزارت، ترمز خصوصی‌سازی را کشیدم نه به این دلیل که مشارکت بخش خصوصی را قبول ندارم بلکه معتقدم بخش دولتی ما که به آن پول هم تزریق می‌شود در کیفیت کم می‌آورد چه رسد به این‌که بخش خصوصی بخواهد در چنین شرایطی کار کند و هزینه آموزش را برای خانواده‌ها بالا ببرد.

نمکی مطرح کرد: کیفیت خدمات آموزشی بسیار پایین است و من شخصا به این مسأله اعتراض دارم. ما کیفیت را لگدمال کمیت کرده‌ایم و مدیران آموزشی ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌دلیل گرفتاری در چنبره بهداشت و درمان، از آموزش و پژوهش غفلت کرده‌اند که ما تلاش می‌کنیم با اصلاح ساختاری این روند را تغییر دهیم.

وی درباره موضوعی که تحت‌عنوان وقفه سه ساله پس از آزمون تخصصی مطرح شده است، یادآوری کرد: من در کمیسیون آموزش مجلس درباره ضعف آموزش‌ها به‌طور خصوصی صحبت می‌کردم، یک آقایی از جلسه بیرون آمد و در فضایی که می‌داند نزدیک به برگزاری انتخابات هستیم مصاحبه‌ای انجام داد و گفت که وزیر چنین حرفی زده است، من هیچ اعتقادی ندارم که دانشجوی نخبه و باهوش بماند و بعد از چند سال دوره تخصص را آغاز کند؛ ما باید راه را برای دانشجویان برتر باز بگذاریم. اتفاقا این مصوبه مربوط به دوره من نیست و من می‌خواهم آن را لغو کنم که دانشجویان برتر ما بتوانند مستقیما به دوره تخصص بروند و در دیگران هم این انگیزه را ایجاد کنند.

طبیب ما با مشکلات جامعه بیگانه است

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از ضعف‌های ما در آموزش پزشکی این است که پرستار بر بالین بیمار آموزش می‌بیند و طبیب ما با مشکلات جامعه بیگانه است، درحالی‌که دانشجوی ما باید جامعه‌محور تربیت شود.

نمکی اظهار داشت: درباره توانبخشی سال‌هاست معتقدم که این مسأله باید جزو لاینفک نظام خدمات باشد. سازمان‌های بیمه اگر با این موضوع به درستی برخورد کنند حتما خودشان هم بهره‌مند خواهند شد. ما درصددیم که توانبخشی در بخش‌ها باشد، در کنار بیمار و به‌عنوان یکی از اعضای تیم پزشکی باشد.

وی درباره موضوع بهداشت هم گفت: من در سال‌های گذشته از متولیان بهداشت کشور بوده‌ام و به‌همراه دکتر ملک‌افضلی ۸۰ درصد خانه‌های بهداشت را راه‌اندازی کرده‌ایم، اعتقاد دارم که حدود هشت سال گذشته بهداشت به‌شدت مظلوم واقع شده است؛ یعنی ما با درمان‌محوری، بیمارمحوری و پزشک‌محوری کشور را اداره کرده‌ایم و در طرح تحول هم همین‌گونه عمل کرده‌ایم. تلاش می‌کنم جایگاه دانشجویان رشته بهداشت بارزتر باشد و قصد داریم این جایگاه را احیا کنیم. در این راستا یک تغییر جایگاهی را با تغییر ساختار دنبال می‌کنیم تا تعداد بیشتری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بهداشت جذب شوند، البته این موضوع دلیل موجهی بر جذب بالای دانشجویان نیست.

وزیر بهداشت مطرح کرد: متأسفانه وضعیت خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان چندان مناسب نیست و باید به این موضوعات اهمیت بیشتری داده شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مقابل فرد تمامیت‌خواهی که همه چیز را می‌خواهد تسلیم نمی‌شویم/ باید با وفاق و همدلی بیشتر کنار یکدیگر باشیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..