تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!

۸۵۹۶۵۵

۱۲ 

برترین‌ها - ترجمه از الهام مظفری: بسیاری از افراد به سوالات قدیمی علاقه دارند، مثل اینکه اول مرغ بود یا تخم مرغ؟، گورخر چه رنگی است؟، نقاطی که هنگام دیدن نور ظاهر می‌شوند، چه هستند؟، و چرا گربه‌ها به یک نقطه خیره می‌شوند؟‌ می‌دانیم که شما هم دوست دارید جواب این سوالات را بدانید. چه کسی فکرش را می‌کرد جواب آن‌ها به این سادگی باشد؟

اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


مدت‌ها طول کشید تا دانشمندان بفهمند کدام اول بوده است، تخم مرغ یا حیوان باستانی (اجداد مرغ)، و جواب بالاخره پیدا شد. طبق نظر داروین و زیست شناسان مدرن، اول تخم مرغ بوده است. چون گونه‌هایی که طی هزاران سال به شکل مرغ‌های امروزی درآمده اند، از ناکجا به وجود نیامده اند، شروع حیات در تخم اتفاق می‌افتد.

به مرور زمان، پرنده باستانی به مرغی تبدیل شد که امروز می‌شناسیم. این تغییرات در تخم و در مرحله جنینی اتفاق افتاد. تخم به ما مرغی داد که بعدا تخم مرغ جدید را به وجود آورد. بنابراین تخم پرندگان باستانی قبل از خود پرنده ظاهر شده و تخم مرغ هم قبل از اولین مرغ پدید آمده است.

نقاطی که هنگام نگاه کردن به نور می‌بینیم، چه هستند؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


این‌ها نقاط کور نامیده می‌شوند. وقتی نور به چشم ما می‌تابد، گیرنده‌های نور شبکیه‌ موقتا تحت فشار قرار می‌گیرند؛ بنابراین برای مدت کوتاهی، آن‌ها نمی‌توانند به هیچ چیزی واکنش نشان دهند و بعد که به حالت عادی برگشتند، نقطه‌ها نوری را که باید می‌دیدیم به ما نشان می‌دهند.

دانشمندان توصیه می‌کنند که وقتی از یک فضای تاریک وارد فضای نورانی تصور می‌شود که دزدان دریایی هم به همین دلیل یک چشم خود را می‌بستند.

گورخر سیاه است یا سفید؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


گورخر‌ها در واقع اسب‌های سیاه با نوار‌های سفید هستند که ناشی از یک فرآیند ژنتیکی به نام رنگی شدن انتخابی است. رنگ سیاه، رنگ پایه است و خطوط سفید جاهایی ظاهر می‌شوند که رنگ سیاه وجود ندارد.

دانشمندان بریتانیایی دریافته اند که چرا گورخر‌ها به این رنگ نیاز دارند. طبق تحقیقات آن‌ها، خطوط سیاه و سفید مگس کمتری جذب می‌کند. در گذشته، زیست شناسان فکر می‌کردند که این خطوط برای ترساندن شکارچیان است، اما نتوانستند ثابت کنند.

چرا گربه‌ها اغلب به یک نقطه خیره می‌شوند؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


برخی افراد معتقدند که گربه‌ها اغلب به یک نقطه خیره می‌شوند، چون می‌توانند ارواح را ببینند. اما در واقع، وقتی گربه‌ به یک نقطه در مقابل خود خیره می‌شود، خودش را برای خواب آماده می‌کند. این حیوانات بیشتر عمرشان را خواب هستند.

و اگر گربه‌ای به اطراف خود خیره شده، احتمالا به این خاطر است که صدایی شنیده یا بویی حس کرده که ما نمی‌توانیم حس کنیم. حواس گربه‌ها بسیار قوی‌تر از انسان است؛ بنابراین گربه‌ها خیره می‌شوند و منتظر تکرار صدا و حرکت می‌مانند.

آفتاب پرست چطور رنگ خود را تغییر می‌دهد؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


پوست آفتاب‌پرست سلول‌های کروماتوفور (رنگدانه‌ای) دارد که حاوی رنگدانه‌های مختلف است. این سلول‌ها آنقدر بزرگ هستند که همه رنگدانه‌ها به طور یکنواخت در آن پخش می‌شوند؛ بنابراین وقتی آفتاب پرست به تغییر رنگ نیاز دارد، بخش‌هایی از این سلول‌ها فشرده شده و رنگ‌ها به مرکز سلول منتقل می‌شوند.

جالب است که سایه‌های سیاه، قهوه ای، قرمز و زرد توسط کروماتوفور‌هایی ایجاد می‌شوند که در لایه بیرونی پوست آن‌ها قرار دارد و رنگ آبی در لایه‌های عمیق پنهان است.

چرا گاهی بسیار شبیه یکی از اجدادمان هستیم؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


ژن‌های انسان می‌تواند غالب (قوی) و مغلوب (ضعیف) باشد. اگر به طور مثال، دو والد چشم قهوه‌ای یک فرزند چشم آبی به دنیا بیاورند، چیز عجیبی نیست، فقط به این معناست که ژن‌های مغلوب چشم آبی داشته اند.

و اگر خیلی شبیه یکی از بستگان دورمان باشیم، به این معناست که در نسل‌های گذشته، این ژن‌ها مبارزه با ژن‌های غالب را باخته اند و اکنون غالب شده اند. به هر حال، اغلب در یک خانواده، یکی از بچه‌ها شبیه به مادر و دیگری شبیه به پدر است.  این ثابت می‌کند که برادران و خواهران می‌توانند ترکیب متفاوتی از ژن‌ها را دریافت کنند.

چرا بعضی وقت‌ها که کمتر می‌خوابیم سرحال تریم و برعکس؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


احساسی که بعد از بیدار شدن دارید، به عوامل زیادی بستگی دارد و گاهی هیچ ربطی به مدتی که خوابیده اید ندارد. اگر غذای بد خورده باشید، قهوه زیاد یا نوشیدنی انرژی زا نوشیده باشید، آب کافی نخورده باشید، یا فعالیت فیزیکی کافی نداشته باشید، بعد از بیدار شدن احساس خستگی می‌کنید حتی اگر مدت زیادی خوابیده باشید.

همچنین اگر دیر به رختخواب بروید، خواب طولانی به استراحت کافی شما کمک نمی‌کند. بدن نمی‌تواند به موقع سنتز ملاتونین را آغاز کند و باعث مشکلات مختلفی می‌شود. بهترین زمان برای خوابیدن قبل از نیمه شب یا هر شب در یک زمان مشخص (اختلاف نباید بیشتر از یک ساعت باشد) است. در هر صورت، ورزش کردن و فعال بودن سرحال بودن شما را تضمین می‌کند، حتی اگر کمتر از ۸ ساعت خوابیده باشید.

همچنین بعد از یک چرت طولانی ممکن است خسته شوید. اگر می‌خواهید در طول روز استراحت کنید، باید بین ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر و حداکثر ۳۰ دقیقه بخوابید. با این روش انرژی خود را بازیابی می‌کنید. اگر بیشتر بخوابید، برایتان مضر است، چون بیدار شدن بعد از فاز عمیق خواب بسیار سخت‌تر است. به همین دلیل حتی بعد از یک خواب طولانی در طول روز احساس خستگی می‌کنیم.

چرا هرچه بزرگتر می‌شویم زمان سریع‌تر می‌گذرد؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


به گفته دانشمندان آمریکایی، درک از زمان بسیار ذهنی است و کاملا به سرعت عملکرد مغز بستگی دارد. در سنین پایین، مغز اطلاعات را سریع‌تر دریافت و پردازش می‌کند، بنابراین فکر می‌کنیم زمان کندتر می‌گذرد. اما وقتی بزرگتر می‌شویم، مغز زمان بیشتر برای پردازش هر چیزی نیاز دارد، بنابراین فکر می‌کند زمان خیلی سریع می‌گذرد.

فیلسوف فرانسوی پل ژانت مطمئن بود که ادراک ذهنی ما از زمان بر اساس مقایسه است: ما مدت زمان یک ماه یا یک سال را با طول عمرمان مقایسه میکنیم.

برای از بین بردن این حس که زمان خیلی سریع می‌گذرد، روانشناسان توصیه می‌کنند مراقبه کنیم، چیز‌های جدید را امتحان کنیم، سفر کنیم، دفترچه خاطرات داشته باشیم و با افراد جدید ملاقات کنیم.

چرا گاهی اثر دژاوو را تجربه می‌کنیم؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!


دژاوو حس این است که چیزی قبلا برای ما اتفاق افتاده، قبلا این صحنه را دیدهایم، یا قبلا در این فضا بوده ایم. فروید فکر می‌کرد که دژاوو اثری از یک تجربه عاطفی فراموش شده یا یک میل بسیار عمیق است.

دانشمندان علوم اعصاب مدرن فکر می‌کنند که این یک اختلال کوتاه مدت در مناطق مختلف مغز است که در اثر استرس، خستگی یا مسمومیت ایجاد می‌شود. مغز ادراکات و احساسات جدید را قدیمی می‌پندارد. علاوه بر این، یک موقعیت می‌تواند آشنا به نظر می‌رسد اگر یادآور رویداد‌ی باشد که در حافظه ما ذخیره شده است. اگر اثر دژاوو را زیاد تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد.

چگونه می‌خندیم؟ دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند


دانشمندان معتقدند که خنده ۲-۳ میلیون سال پیش پدید آمده و بازدم‌های کوتاه سریع به نظر می‌رسیده. ۸۰ عضله صورت در فرآیند خندیدن شرکت دارند. خنده یک عملکرد حرکتی است که توسط چند منطقه از مغز ایجاد می‌شود. خنده با احساسات دیگری غیر از شادی هم ایجاد می‌شود مثل ترس و وحشت.

اما چرا خنده عمر را طولانی‌تر می‌کند؟ دانشمندان معتقدند ۱۵ دقیقه خنده می‌تواند به اندازه یک تخته شکلات معمولی کالری بسوزاند. خنده توانایی خلاقیت را هم افزایش می‌دهد و به درمان آسم و برونشیت کمک می‌کند و حتی تاثیر مثبتی روی سرطان دارد.

منبع: brightside




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دانشمندان بالاخره جواب سوالات همیشگی ما را پیدا کردند!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..