تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تلاش می کنیم هنر‌های تجسمی را به دل مردم در شهر‌ها و روستا‌ها ببریم/ثمره «شهروند نقاش» با گذشت زمان مشخص می‌شود

ثمره رویدادی، چون «شهروند نقاش» با گذشت زمان مشخص می‌شودبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته رویداد سالانه «شهروند نقاش» به همت انجمن هنرمندان نقاش ایران و با حمایت مرکز هنر‌های تجسمی و همچنین سازمان نوسازی عباس آباد در حالی در پل طبیعت برگزار شد که معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی از این رویداد بازدید کردند.

روز گذشته پل طبیعت شاهد رویدادی متفاوت و اثر گذار بود و به هر طرف نگاه می‌کردی بوم و سه پایه‌ای را می دیدی که هنرمندی نامدار یا جوانی جویای نام پشت آن نشسته و به نقاشی از چهره داوطلبانی که برای مدل شدن پیش قدم شده بودند، مشغول هستند. رفت و آمد رهگذران و توجه آن‌ها به این امر و همچنین توجه توریست‌هایی که برای بازدید از پل طبیعت آمده بودند، این فضا را هر لحظه شلوغ تر می کرد. این رویداد روز گذشته از ساعت ۱۰ صبح در پل طبیعت آغاز و تا غروب  ادامه داشت.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حوالی ساعت ۱۵ برای بازدید آمده بود در حاشیه این بازدید گفت:  هنر‌های تجسمی در خلوت آفریده می‌شوند و هنرمندان در تنهایی خودشان سوژه‌ها را می‌پرورانند که این موضوع، فرصت تعامل و گفتگو با بطن جامعه را کم می کند و زمانی مخاطب با هنر روبرو می‌شود که از مرحله آفرینش گذشته است.

وی ادامه داد: بنابر این اگر رویداد‌هایی تعریف شود که مخاطب عام به پهنه گسترده و فرآیند شکل گرفتن اثر هنری وارد شود، در او انگیزه و شناخت زیادی رخ می‌دهد و تعامل گسترده‌ای میانشان ایجاد می‌شود. نمونه کوچک آن را امروز در پل طبیعت و در این رویداد شاهد هستیم. اینکه برگزاری چنین رویدادی مورد اقبال هنرمندان قرار گرفته و همچنین توانسته اینچنین علاقمندان را جذب کند، نشان می‌دهد تکرار این رویداد در بستر زمان می‌تواند به تعامل و پیوند مردم و هنر‌های تجسمی بیانجامد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره عایدی این رویداد برای هنرمندان و مردم بیان کرد: عایدی فرهنگ، نقدی نیست که بتوان محصول آن را زود برداشت کرد. نقل است از امیرکبیر که فردی از او مشورتی خواست که سرمایه ام را در چه راهی خرج کنم که سود کنم که وی گفت اگر سود یکساله می‌خواهی گندم بکار، اگر سود ۱۰ ساله می‌خواهی درخت بکار و اگر سود صدساله می‌خواهی آدم تربیت کن. من برای سنجش انتصاب این سخن به امیرکبیر تحقیق نکردم، اما از چنین بزرگی بر می‌آید که چنین سخن حکیمانه‌ای بگوید.

وی ادامه داد: در واقع ثمره چنین حرکت‌هایی با گذشت زمان قابل دیدن و چیدن است. من دور نمی‌بینم زمانی را که نقاش بزرگی بگوید اولین جرقه‌های علاقمند شدنش به نقاشی از حضور در همین رویداد و مشاهده آن در هنگام کودکی اش شکل گرفته باشد. امروز اینجا نقاشان بزرگی در حال فعالیت هستند و این انگیزه بزرگی برای مشاهده کنندگان خصوصا کودکان و نوجوانان است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از چنین فعالیت‌هایی که توسط انجمن‌ها ارائه شود، تضمینی برای حمایت می‌دهید، بیان کرد: این تضمین دوطرفه است. در واقع هنرمندان نیز باید این تضمین را بدهند که همیشه از این پیشنهاد‌های خوب داشته باشند. اگر ما قرار است پیشرفت کنیم و کشور را سربلند کنیم اولین شرط این است که من به ما تبدیل شویم. در واقع نگوییم من نقاش هستم تو بخش دولتی یا برعکس بلکه بگوییم همه ما مردم در کنار هم هستیم.

همچنین هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی در حاشیه بازدید از این رویداد گفت: یکی از سیاست‌های جدی ما در مدریت هنر‌های تجسمی تقویت انجمن‌های هنری و کمک به آنهاست و سعی کردیم بخشی از برنامه‌ها که جنبه عمومی‌تر دارند را حمایت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه‌های سینما، تئاتر و موسیقی امروزه ارتباط مخاطب با این هنر‌ها برقرار شده و شاهد تعامل دوسویه هنرمندان آن عرصه‌ها و مردم هستیم. جامعه تجسمی بیشتر در آتلیه‌ها و گالری‌ها مشغول به کار بوده اند و یک دیواری در این میان ایجاد شده است. ما تلاشمان این است که هنر‌های تجسمی را به دل مردم در شهر‌ها و روستا‌ها ببریم و یک دیالوگ میان هنرمندان این عرصه و مردم ایجاد شود و این رویداد نیز در همین راستا شکل گرفته و امروز شاهد اثر گذاری اش در جامعه هستیم.

مظفری گفت: ذائقه مردم از همین رویداد‌ها تغییر می‌کند و استقبالی که امروز از طرف مردم و هنرمندان در این فضا شاهد بودیم می‌تواند نوید بخش خوبی برای حرکت‌های بعدی باشد.

امیر راد رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز درباره این رویداد بیان کرد: برنامه ریزی ما این بود که بتوانیم یک رویداد ملی را تعریف کنیم و یک دعوت فراگیر از تمام هنرمندان نقاش فارغ از اینکه عضو انجمن هستند یا نه داشتیم. از آن سو برای حضور در این رویداد از عموم مردم دعوت کردیم و هدفمان این بود که ارتباط بین هنرمند و رسانه نقاشی و مخاطب ایجاد شود و برای همین پل طبیعت را انتخاب کردیم که یک وجه نمادین  برای این ارتباط باشد.

وی ادامه داد: تخمین ما این بود که ۲۰۰ هنرمند در این رویداد حاضر شوند، اما از ساعت‌های اولیه صبح شاهد بودیم که در عرض نیم ساعت ۳۵۰ هنرمند ثبت نام کردند. بازخورد میان مخاطب و هنرمندان نیز جالب بود.

این هنرمند ادامه داد: در حوزه رسانه‌های جدید شکل خلق اثر هنری اینگونه است که هنر همراه با مخاطب شکل می‌گیرد حال مخاطب یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در خلق فضا و خلق اثر هنری دخیل است. حالا ما یک رسانه کلاسیک مانند نقاشی را در این فضا قرار دادیم و مخاطب عام امروز در شکل دادن این فضا دخیل هستند و این برای مردم و هنرمندان بسیار جذاب است.

رئیس انجمن هنرمندان نقاش در پاسخ به این پرسش که این حرکت‌ها از سوی هنرمندان نقاش ادامه پیدا می‌کند یا خیر،گفت: یکی از رسالت‌های انجمن‌های هنری این است که آن رسانه را نمایندگی کنند و معرفی عام تری از آن هنر نزد مخاطب داشته باشند.

وی ادامه داد: هنر نقاشی به عنوان یک رسانه اثر گذار این روز‌ها مهجور است و همچنان یک نگاه مدرنیستی به این حوزه وجود دارد که گویی در دسترس عام نیست و حتی برخی مخاطبان بار‌ها از من سوال کرده اند برای بازدید از گالری باید بلیت تهیه کنند. در واقع این رویداد نشان می‌دهد هنر نقاشی دست نیافتنی نیست. من مطمئن هستم بسیاری از نقاشان فردا کودکانی هستند که امروز اینجا حضور داشتند و تصمیم گرفتند بروند و نقاش شوند.

راد در ادامه از حضور هنرمندان در رامسر و برگزاری این رویداد در این شهر در هفته آتی خبر داد و گفت: ما از ابتدا به یک طرح فراگیر فکر می‌کردیم و می‌خواستیم سطح گسترده تری داشته باشد و انتظارم داریم آنجا هم اتفاق خوبی رخ بدهد. ضمن اینکه امیدواریم روز ملی نقاشی نیز به تقویم اضافه شود.

رویداد «شهروند نقاش» روز گذشته در میان شور و شوق مخاطب و هنرمندان در پل طبیعت تهران برگزار شد و قرار است هفته آینده در رامسر این رویداد دنبال شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تلاش می کنیم هنر‌های تجسمی را به دل مردم در شهر‌ها و روستا‌ها ببریم/ثمره «شهروند نقاش» با گذشت زمان مشخص می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..