تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهنمای ثبت نام کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی به‌جای آن

سهمیه‌بندی بنزین جدی به نظر می‌رسد و استفاده از کارت سوخت، به‌زودی اجباری می‌شود. در این مطلب به راهنمای گام به گام استفاده از سایت خدمات دولت و ثبت‌نام کارت سوخت بانکی پرداختیم.

براساس اخبار دریافتی از نهادهای رسمی و مسئولان دولتی، استفاده از کارت سوخت برای خرید بنزین و گازوئیل، در آینده‌ی نزدیک، اجباری خواهد شد. این موضوع، دغدغه‌ی جدیدی برای مالکان خودروهای سواری است و آن‌ها را مجاب به دریافت کارت سوخت می‌کند. از سویی دیگر، بنا به اظهارات محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان استفاده از کارت عابر بانک به‌عنوان جایگزین کارت سوخت فراهم شده است. در ادامه‌ی مطلب، به چگونگی کار با سایت خدمات دولت و استفاده از امکانات آن می‌پردازیم.

مراجعه به بانک

هم‌زمان با داغ شدن فضای جامعه برای ثبت‌نام کارت‌های سوخت، شعب بانکی نیز دست به کار شده و با صدور اطلاعیه ای به مشتریان خود خبر دادند که می‌توانند کارت سوخت را به کارت بانکی خود وصل کنند.

مردم برای فعال کردن کارت سوخت خود از روش‌های مختلف که از سوی دولت اعلام شده می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند ولی بااین‌حال شعب بانک ها این امکان را فراهم کرده‌اند که مشتریان شعبه، با ارائه کارت خودرو و کارت بانکی، فرایند ثبت نامه در شعبه انجام شود و کارت سوخت مالکان خودرو به کارت بانکی که ثبت‌نام را انجام داده، وصل شود. گفتنی است، براساس این طرح که طبیعتاً منافعی برای بانک ها دارد باعث شده تا رقابت در این زمینه نیز بین بانک‌های مختلف شدت بگیرد و جوایز مختلفی هم برای ترغیب مشتریان در نظر گرفته شده است.

بانک مرکزی

بانک‌ها علاوه‌بر درنظرگرفتن جوایز ویژه برای تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت به منظور سهولت ثبت‌نام و تبدیل کارت بانکی مشتریان به کارت سوخت در برخی شعب منتخب تمعیداتی را به منظور ثبت‌نام کارت سوخت در نظر گرفته‌اند که بر این اساس افرادی که قادر به ثبت‌نام نیستند و اطلاعاتی ندارند می‌توانند برای ثبت‌نام به شعبه بانک عامل خود با همراه داشتن کارت خودرو یا موتورسیکلت مراجعه کنند.

طرح کارت سوخت بانکی ( استفاده از کارت بانکی به‌عنوان کارت سوخت) یکی از طرح‌های مهم ملی به شمار می‌رود که با استفاده از ظرفیت‌های زیرساخت دولت الکترونیک و تعامل دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور جلوگیری از هزینه بسیار زیاد چاپ کارت و کاهش اتلاف وقت شهروندان در راستای ثبت‌نام عملیاتی شده و بنابر اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح مهم ملی توانسته تا به امروز از صرف هزینه ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای چاپ و صدور کارت سوخت جلوگیری کند و ضمن صرفه‌جویی باعث ایجاد شفافیت شود.

این طرح با همکاری متخصصان بانک مرکزی، شرکت خدمات انفورماتیک و بانک‌های کشور طراحی و عملیاتی شد تا کارت‌های بانکی به نظام مدیریت مصرف سوخت کشور با استفاده از زیرساخت‌های داده و ابزارهای تسویه و پرداخت نظام بانکی متصل شود.

به گزارش تسنیم، اخبار غیررسمی حکایت از عزم جدی دولت برای سهمیه بندی بنزین و اجرای آن از خردادماه دارد و برهمین اساس تکاپوی مردم برای ثبت‌نام کارت سوخت از چند ماه قبل شدت گرفته است.

دفاتر پلیس ۱۰+

برهمین اساس، دیروز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مالکان خودرو یا موتورسیکلت‌هایی که فاقد کارت سوخت هستند می‌توانند در فرصت محدودی که ایجاد شده ازطریق دفاتر پلیس ۱۰+ برای ثبت‌نام کارت سوخت با هزینه ۳۳ هزار تومان یا ازطریق سایت دولت همراه و تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت به‌صورت رایگان اقدام کنند.

شرکت ملی پخش همچنین اعلام کرده که مالکان خودرو و موتورسیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند با مراجعه به سایت www.mob.gov.ir، اپلیکیشن دولت همراه یا کد دستوری #۴* به منظور دریافت کارت سوخت تقاضای خود را ثبت کنند؛ در این فرایند یکی از کارت‌های بانکی شخص صاحب خودرو به‌عنوان کارت سوخت انتخاب می‌شود و از این کارت برای سوخت‌ گیری استفاده می‌شود.

راهنمای دریافت کارت سوخت جدید یا المثنی ازطریق سایت دولت

سایت خدمات دولت الکترنیک با نام کامل درگاه ملی خدمات دولت همراه به آدرس https://mob.gov.ir فعالیت می‌کند. خدمات مختلفی ازطریق این سایت ارائه می‌شود که البته یکی از آن‌ها مربوط‌به کارت سوخت است.

در صفحه‌ی اول، کاربر به‌آسانی می‌تواند باتوجه‌به نوع سیستم‌عامل گوشی هوشمند (اندروید یا iOS)، اپلیکشین دولت همراه را دریافت کند. طریق لینک موجود در همین صفحه و متصل شدن به کافه‌بازار، موفق شدیم نسخه‌ی اندروید از اپلیکیشن دولت همراه را در زمانی نسبتا کوتاه نصب کنیم. البته، برای درخواست کارت سوخت جدید یا تبدیل کارت بانکی به آن، می‌توان بی‌نیاز از نصب اپلیکیشن و با تکیه بر امکانات داخل سایت دولت همراه، اقدام کرد.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

طبق تصویر بالا، کافی است بعد از ورود به سایت، روی ثبت‌نام کارت سوخت کلیک کنید. در صفحه‌ی دوم، برای شما توضیح داده می‌شود که اعداد مربوط‌به کد VIN و شماره سریال را که روی کارت مالکیت خودرو (کارت ماشین) وجود دارد، مد نظر داشته باشید. افرادی که مالک بیش از یک خودرو هستند، با یک شماره همراه می‌توانند برای تمامی خودروها یا موتورسیکلت‌های خود، درخواست کارت سوخت یا اتصال به کارت بانکی دهند.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

در مرحله‌ی دوم، کافی است روی عبارت «قوانین و مقررات را خوانده و تأیید می کنم» در پاین صفحه کلیک کنید تا تیک (✔) مربوط‌به آن، زده شود. سپس روی تأیید کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی بعد شوید.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

حالا،؛ می‌توانید اقدام به ثبت شماره و کد امنیتی داخل تصویر کنید. در محله‌ی بعد، کد فعال‌سازی برای شما پیامک خواهد شد که طبیعتا، باید در قسمت مربوطه وارد شود.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

در مرحله‌ی پنجم، کد ملی و تاریخ تولد وارد می‌شود که حتما باید مربوط‌به مالک قانونی سیم‌کارت باشد. در غیر این‌صورت، به صفحه‌ی بعدی دسترسی نخواهید داشت. در مرحله‌ی ششم، نوع وسیله‌ی نقلیه (خودرو یا موتورسیکلت) باید انتخاب شود؛ سپس شماره سریال و کدشناسایی (VIN) مطابق اطلاعات موجود در کارت ماشین، لازم خواهد بود.

مرحله‌ی هفتم و پایانی، کنترل ظاهری و ثبت نهایی اطلاعات موجود در سایت است. بعد از این مرحله، نیاز به اقدام دیگری از سوی کاربر نیست و صرفا می‌توان با مراجعه به قسمت پیگیری دریافت کارت سوخت در صفحه‌ی اصلی سایت، متوجه پاسخ مثبت یا منفی سامانه به درخواست شد. این مرحله، معمولا بیش از ۲۴ ساعت، طول می‌کشد.

استفاده از کارت عابر بانک به‌جای کارت سوخت

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

روند فعال‌سازی کارت بانکی به‌عنوان جایگزین کارت سوخت هم، مشابه عملیاتی است که در بالا توضیح داده شد. در این حالت، کاربر باید ازطریق صفحه‌ی اصلی سایت، به قسمت ثبت‌نام کارت سوخت بانکی مراجعه و از مرحله‌ی اول تا ششم، مطابق آنچه پیش‌تر گفته شد؛ اقدام کند.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

پس از اتمام مرحله‌ی ششم، کارت‌های بانکی متعلق به مالک شماره‌ تلفن همراه، در دسترس کاربر خواهد بود و لازم است یکی از آن‌ها انتخاب شود. در این مرحله، باتوجه‌به اهمیت کارت بانکی مذکور برای استفاده در پمپ بنزین یا دیگر جایگاه‌های سوخت‌گیری، توصیه می‌شود از حساب بانکی فعال و کارتی که در دسترس شما قرار دارد، برای ثبت در سایت استفاده کنید.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

تمام مراحلی که در این مطلب توضیح داده شد، به‌راحتی ازطریق اپلیکیشن نصب‌شده روی گوشی هوشمند، قابل انجام هستند؛ البته به‌نظر می‌رسد که استفاده از اپلیکیشن در مقایسه با سایت، راحت‌تر است؛ خصوصا در مرحله‌ی پیگیری کارت سوخت، بی‌نیاز از ثبت مجدد شماره تلفن همراه و کد امنیتی، می‌توان از اپلیکیشن مربوطه استفاده کرد.

تماس با شماره‌ #۴* 

  روش جدیدتر، استفاده از کد دستوری #۴* (ستاره ۴ مربع) است که امکان ثبت درخواست ازطریق تمامی گوشی‌های تلفن همراه اعم از هوشمند و معمولی را از ۷ آذر ماه ایجاد می‌کند. مالکان خودرو و موتور سیکلت با شماره گیری این کد دستوری می‌توانند برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی اقدام نمایند. صاحبان بیش از یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت فاقد کارت سوخت برای ثبت‌نام باید به ازای هر دستگاه، با یک کارت بانکی عملیات ثبت‌نام را انجام دهند. مشترکین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهنمای ثبت نام کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی به‌جای آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..