تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دهه ۶۰؛ دوران طلایی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش/ تاریخ تربیت معلم کشور تدوین می‌شود/ جداسازی جنسیتی دانشجومعلمان پیشینه‌ای تاریخی دارد

در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به پیشینه تربیت معلم در کشور از تدوین تاریخ این دوران به مناسبت یکصدسالگی آن خبر داد.

علی‌باقر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه‌های این دانشگاه به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم در کشور اظهار کرد: مطالعه تاریخ فرصتی برای اصلاح خطا‌ها و مواجهه با رویکرد‌ها در زمان فعلی است و با مطالعه تاریخ می‌توانیم به بازخوانی وقایع بپردازیم و از آزمون و خطای قبلی اجتناب کنیم. وی ادامه داد: گاهی مدیران در مقام مدیریت تصمیم‌هایی ابتکاری می‌گیرند و این درحالی است که بعضا چنین تصمیم‌هایی پیشینه‌ای در گذشته داشته است و از تجارب قبلی بی‌اطلاع هستیم بنابراین هزینه و وقت هدر می‌دهیم، بنابر این شرایط و با توجه به فرارسیدن یک صد سالگی تربیت معلم در کشور به بازخوانی تاریخ این حوزه در کشور پرداختیم.

طاهری‌نیا  گفت: اسنادی که در حوزه تربیت معلم وجود دارد، سامان دادیم و بعد از ساماندهی، این اسناد را به کمک ۱۰۰ پردیس دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان تنظیم و تدوین کرده‌ایم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان افزود: برای بازخوانی تاریخ تربیت معلم از مستندات و بایگانی‌های ادارات کل آموزش و پرورش، دانشسرا‌های مقدماتی و مراکز تربیت معلم اسناد مربوط به تربیت معلم را جست‌و‌جو ، دسته‌بندی و آماده کردیم.

دهه ۶۰؛ دوران طلایی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش/ تاریخ تربیت معلم کشور تدوین می‌شود/ جداسازی جنسیتی دانشجومعلمان پیشینه‌ای تاریخی دارد تدوین تاریخ ۳۱ جلدی در حوزه تربیت معلم وی از تولید محتوای غنی در حوزه تربیت معلم برای اولین بار در کشور خبر داد و اظهار کرد: گرچه پیش از این کتاب‌هایی در حوزه تربیت معلم کشور نوشته شده است، اما این محتوا در قالب فعالیتی گروهی و بسیار جامع تدوین شده است که  مشتمل بر ۳۱ جلد بوده و هر جلد مربوط به یکی از استان‌های کشور می‌شود.

طاهری‌نیا اضافه کرد: در هر جلد تلاش کردیم با استفاده از اسنادی که داریم  و گفتگو با پیشکسوتان، تاریخ تربیت معلم استان مربوطه تنظیم شود بنابراین برنامه‌ریزی استان‌های مختلف پیشینه‌ چندین ساله خود در این حوزه را در قالب تربیت معلم همان استان تنظیم کرده‌اند که مجموعه این تلاش‌ها در آینده‌ای نزدیک رو‌نمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: برای نگارش این مجموعه گسترده از ظرفیت انجمن علمی تاریخ کشور هم استفاده شد چرا که این افراد به طور تخصصی در حوزه تدوین سند و تاریخ‌نگاری فعالیت دارند علاوه بر آن از ظرفیت پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه  استفاده شد تا این مجموعه کتاب مطالعاتی غنی حاصل شود هرچند ممکن است نواقصی در این مجموعه وجود داشته باشد.

نقطه شروع تربیت معلم در کشور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به زمان آغاز تربیت معلم در کشور  بیان کرد: اولین دارالمعلمین کشور در سال ۱۲۹۷ راه‌اندازی شد که می‌توان آن را نقطه شروع تربیت معلم در کشور دانست و از آن پس این فرآیند ادامه پیدا کرده تا اینکه اکنون در قالب دانشگاه فرهنگیان این فرآیند دنبال می‌شود.

طاهری‌نیا تصریح کرد: این محتوای تاریخ‌نگاری  برای متولیان حوزه تعلیم و تربیت همچنین متولیان حوزه آموزش عالی فرصت مناسبی است تا با استفاده از تجارب پیشینیان کار‌ها را نقادانه مرور کنیم و از مواجهه تکراری با مسائل اجتناب کنیم.

وی ادامه داد: از جمله تجاربی که می‌توان به آن اشاره کرد  در زمینه پذیرش دانشجوست  که از همان سال‌های نخستین برای این فرآیند توجه به سلامت جسمانی بوده مورد توجه بوده است و آنچه امروز هم در فرایند جذب دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد همان رویه سابق است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: درمورد پیش‌بینی فضای مستقل تحصیل برای دانشجویان دختر و پسر این کار سابقه‌ای طولانی دارد به گونه‌ای که در سال ۱۲۹۷ تاسیس دارالمعلمین  انجام شد و یک سال بعد دارالمعلمات تاسیس شد.

دهه ۶۰؛ دوران طلایی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش/ تاریخ تربیت معلم کشور تدوین می‌شود/ جداسازی جنسیتی دانشجومعلمان پیشینه‌ای تاریخی دارد تدوین تاریخ شفاهی تربیت معلم

طاهری‌نیا به بخشی دیگر از فعالیت‌های انجام شده برای بازخوانی تاریخ تربیت معلم در کشور پرداخت و گفت: تدوین تاریخ شفاهی تربیت معلم از دیگر برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار گرفت و در شرف اتمام است؛ در این کتاب تجارب مدیران پیشکسوت مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: افرادی که به لحاظ کارشناسی دارای تجاربی ارزشمند در حوزه تربیت معلم بوده‌اند مورد توجه قرار گرفته‌اند البته به دلیل محدودیت ظرفیت کتاب نتوانستیم از تمام کارشناسان این حوزه استفاده کنیم.

وی درباره تفاوت بین تدوین کتاب ۳۱ جلدی تربیت معلم و تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی محتوایی گفتگو محور است درحالی که کتاب ۳۱ جلدی استان‌ها براساس اسناد موجود تدوین شده و این ۲ کتاب در کنار هم مکمل هستند.

تولید مجموعه مکتوب معتبر در حوزه تعلیم و تربیت کشور

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: مجموعه اسناد تربیت معلم از دیگر محتوا‌های در نظر گرفته شده برای توجه به حوزه تربیت معلم است که محتوای آن فارغ از تحلیل و مبتنی بر اسناد موجود در کتابخانه‌ ملی و دیگر کتاب‌خانه‌های معتبر استخراج شده است و این مجموعه هم دستمایه مناسبی برای پژوهشگران حوزه تربیت معلم محسوب می‌شود.

طاهری‌نیا با بیان اینکه این تلاش‌ها منجر می‌شود تا در حوزه تربیت معلم مجموعه مکتوب معتبر داشته باشیم، اظهار کرد: مطالعه تطبیقی برخی از کشور‌ها نشان می‌داد که تاریخی مدون از حوزه تربیت معلم ندارند بنابراین نمی‌توانستیم از اطلاعات این کشور‌ها استفاده کنیم در نتیجه با اقدامی که انجام دادیم اطلاعاتی جامع از تعلیم و تربیت را برای حوزه آموزش و پرورش و  آموزش عالی ایجاد کرده‌ایم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه  مطالعه موردی کشور‌های مختلف جهان شامل پیشینه، الزامات و سیاست‌های این کشور‌ها را پوشش  مورد مطالعه قرار دادیم،  بیان کرد: این کشور‌ها شامل ژاپن، آمریکا، روسیه، استرالیا، اردن و چند کشور دیگر است.

مسیر انقباضی تربیت معلم در سال‌های اخیر

وی تصریح کرد: دهه ۶۰ را می‌توان دوره درخشان و پُر افتخار کشور در عرصه تربیت معلم دانست که با وجود جمعیت ۳۸ میلیون نفری بیش از ۴۰۰ مرکز تربیت معلم و یک صد هزار دانشجوی تربیت معلم داشتیم؛  جمعیت دانشجومعلم آن دوره نه تنها نیاز آموزش و پرورش  بلکه نیاز  سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها را به مدیران باسواد و متعهد برطرف کرده بود .

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: متاسفانه در سال‌های بعد گستره تربیت معلم در کشور به تدریج مسیر انقباضی در پیش گرفت و طی چند سال قبل به پایین‌ترین سطح خود رسید به گونه‌ای که ۳ سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشگاه به حدود ۳ هزار نفر رسیده بود و این درحالی است که جمعیت امروز ما بیش از ۲ برابر جمعیت دهه ۶۰ است یعنی جمعیت کشور ۲ برابر شده، اما ظرفیت پذیرش کاهش یافته است.

دهه ۶۰؛ دوران طلایی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش/ تاریخ تربیت معلم کشور تدوین می‌شود/ جداسازی جنسیتی دانشجومعلمان پیشینه‌ای تاریخی دارد تدوین زندگی‌نامه دانشجو معلمان شهید

طاهری‌نیا تدوین زندگی نامه دانشجو معلمان شهید را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تولید محتوا در حوزه بزرگداشت یکصدمین سال تربیت علم دانست و گفت: این موضوع بخشی از هویت تربیت معلم را شامل می‌شود و گزارش‌هایی مبنی بر زندگی نامه آنها و چگونگی بزرگداشت این گروه  مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌ای دیگر در حوزه تولید محتوا  اظهار کرد: تبیین کتاب ۲ جلدی «یک قرن، صد چهره»  از دیگر برنامه‌هایی است  که به تفصیل به زندگی شخصیت‌های موثر در حوزه  تربیت معلم می‌پردازد و در انتخاب این افراد دقت بسیاری داشته است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در فرآیند مدیریت دانش تولید، حفظ، تحلیل و کاربست اطلاعات مورد توجه است بنابراین اکنون هم با توجه به این موضوع محتوای تولید شده برای تربیت معلم باید برای ذینفعان این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

تولید بیش از ۵ هزار صفحه محتوا برای بازخوانی تاریخ  تربیت معلم

طاهری‌نیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این محتوا جزو مواد درسی دانشجو معلمان در نظر گرفته می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این محتوا جزو برنامه درسی در نظر گرفته نشده است، اما حتما به این محتوا در طول تحصیل دانشجو معلمان پرداخته خواهد شد.

وی گفت: با تلاش‌های انجام گرفته شده حدود ۵ هزار ۷۰۰ صفحه محتوا و ۳۷ جلد کتاب در حوزه تربیت معلم در نظر گرفته شده است تا تاریخ یک صد ساله این روند را ارزش‌گذاری کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دهه ۶۰؛ دوران طلایی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش/ تاریخ تربیت معلم کشور تدوین می‌شود/ جداسازی جنسیتی دانشجومعلمان پیشینه‌ای تاریخی دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..