تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ارتباط آپنه خواب با آلزایمر چیست؟

۸۴۳۰۶۰

۸۰ 

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: آپنه خواب یک اختلال شایع خواب است که باعث می‌شود خواب فرد سطحی و منقطع و بی کیفیت شود. تحقیقی جدید نشان می‌دهد آپنه خواب در صورت درمان نشدن چرا و چگونه می‌تواند ریسک افت عملکرد ادراکی مغز و بیماری آلزایمر را افزایش بدهد. دانشمندان دریافته‌اند افرادی که علائم آپنه خواب را دارند، دارای تجمع بیشتری از پروتئین سمی تائو که شاخص بیماری آلزایمر است در مغزشان هستند. تائو پروتئینی است که در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یافت می‌شود.

پژوهشی جدید از ارتباط آپنه خواب با آلزایمر می‌گوید

معلوم شده توقف تنفس در خواب که از مشخص‌ترین علائم آپنه خواب است، بخشی از پروسه‌ای است که به طور بالقوه ریسک تجمع پروتئین تائو را افزایش می‌دهد و بنابراین حافظه را ضعیف می‌کند. تجمع تائو بویژه در قشر انتورینال مغز، ارتباط بسیار نزدیکی با تغییرات در عملکرد ادراک و شناخت دارد، حتی پیش از اینکه آلزایمر شروع شود. قشر انتورینال مغز بخشی از مغز است که به دریافت بینایی و حافظه کمک می‌کند و تحقیقی که در اکتبر ۲۰۱۴ در نشریه‌ی Neuroscience منتشر شده دریافته است این قسمت از مغز اولین جایی است تحت تاثیر اختلال ادراک قرار می‌گیرد.

این یافته‌ها اولین اطلاعاتی نیستند که ارتباط آلزایمر با اختلال خواب را نشان می‌دهند. تحقیقات پیشین نیز به وقوع این دو عارضه در تعداد زیادی از افراد پی برده بودند. چیزی که این یافته‌ها برای اولین بار نشان داده‌اند این است که در مورد آنچه در مغز روی می‌دهد می‌تواند توجیه کننده‌ی چگونگی ارتباط آپنه خواب با بیماری آلزایمر باشد.

پروتئین سمی در مغز

یافته‌ها نشان می‌دهند افرادی که تنفس‌شان در خواب متوقف می‌شود، میزان بیشتری از یک پروتئین سمی در مغز خود دارند.

محققان روی ۲۸۸ نفر که از سال ۲۰۰۴ دچار تغییرات ادراکی مرتبط با سن شده بودند مطالعه کردند. این افراد ۶۵ سال یا بالاتر داشتند و هیچ علامتی از زوال عقل در آن‌ها دیده نمی‌شد.

پژوهشی جدید از ارتباط آپنه خواب با آلزایمر می‌گوید

۴۳ نفر از این افراد به گفته‌ی اعضای خانواده شان دچار اختلال تنفس حین خواب بودند که از شاخصه‌های آپنه خواب است.

محققان از مغز تمام این افراد اسکن تهیه کردند تا مقدار پروتئین تائو را در قشر انتورینال مغزشان مشخص کنند. وقتی کسی آلزایمر می‌گیرد، پروتئین تائو موجب تشکیل گره‌هایی نوروفیبریلاری در نورن‌ها می‌شود.

بعد از کنترل فاکتور‌های گوناگون که می‌توانند بر مقدار تائو در مغز اثر بگذارند (مانند سن و جنسیت و سطح سواد و مشکلات سلامتی)، معلوم شد افرادی که حین خواب دچار ایست تنفس می‌شدند، نسبت به بقیه، ۴.۵ درصد تائوی بیشتری در مغز خود داشتند.

آیا آپنه خواب‌تان می‌تواند شما را مستعد آلزایمر کند؟

در حال حاضر دانشمندان قادر نیستند مشخص کنند آیا آپنه خواب علت افزایش پروتئین تائو است یا تجمع پروتئین تائو علت آپنه خواب. فراموش نکنید که این یافته‌ها فقط ارتباط این دو عارضه را نشان داده‌اند و حاکی از علت بودن یکی برای آن دیگری نیستند.

آپنه خواب در صورت درمان نشدن می‌تواند موجب عوارضی، چون خواب آلودگی طی روز و مشکلات خلقی شود. ضمنا آپنه خواب، احتمال سندروم متابولیک، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دوم، گلوکوما و مشکلات بارداری را افزایش می‌دهد.

منبع: everydayhealth




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارتباط آپنه خواب با آلزایمر چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..