تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رونمایی از ثبت جهانی زراعت زعفران مبتنی بر قنات در گناباد / سومین میراث جهانی کشاورزی ایران در سازمان خواروبار ملل متحد (فائو)

رونمایی از ثبت جهانی زراعت زعفران مبتنی بر قنات در گناباد / سومین میراث جهانی کشاورزی ایران در سازمان خواروبار ملل متحد (فائو)به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در مراسم رونمایی از ثبت جهانی زراعت زعفران مبتنی بر قنات در گناباد گفت: نماد زعفران گناباد که جهانی شده است باید بر روی صنایع دستی این شهرستان مانند سفال نقش ببندد تا هر چه بهتر در سطوح ملی و بین المللی معرفی شود.


وی با بیان اینکه احداث هر یک هزار متر مربع گلخانه در کشور بطور متوسط ۲۵۰ میلیون ریال درآمد دارد تصریح کرد: اگر به تغذیه خاک و غنای هر چه بهتر آن توجه اساسی شود، این میزان و به طبع درآمد ناشی از آن افزایش می‌یابد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهارداشت: ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات طی سال جاری برای توسعه گلخانه‌ها در کشوراختصاص پیدا می‌کند که این میزان متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه تخصیص می‌یابد.


علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ثبت جهانی زراعت زعفران مبتنی بر قنات در گناباد ثمره نگهداشت خدمات و فعالیت‌های کشاورزی نیاکان این منطقه و نشان دهنده قابلیت‌های مناطق روستایی مانند روستای سنوی این شهرستان است.


وی تصریح کرد: با وجود این قابلیت‌ها مردم این روستا همچنان یارانه دریافت می‌کنند و فرزندان آنان بیکار هستند.


استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: ما به دنبال قطع یارانه آن‌ها نیستیم، ولی می‌توان با تشکیل صندوق سرمایه گذاری در روستا‌ها افراد متقاضی، یارانه خود را به آن واریز کنند تا صرف توسعه و رونق اقتصادی و کسب و کار منطقه شود.


حمید بنایی رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی و نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ثبت جهانی زعفران گناباد به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید از این فرصت برای برند سازی و توسعه زنجیره‌ای آن در داخل و خارج کشور بهره گرفت.


وی تصریح کرد: استقرار دبیرخانه دائمی ثبت جهانی نظام زراعت زعفران مبتنی بر قنات در روستای سنو  از مطالبات مردم گناباد است.


در این مراسم تمبر یادبود ثبت نظام زعفران گناباد در عرصه جهانی رونمایی شد.

نظام زراعت و تولید زعفران مبتنی بر آبدهی قنات با محوریت روستای سنوی شهرستان گناباد به عنوان پنجاه و پنجمین نظام میراث کشاورزی جهان و سومین میراث جهانی کشاورزی ایران دی ماه سال گذشته از سوی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید.


ثبت میراث‌های مهم کشاورزی جهان موسوم به (GIAHS) از سال ۲۰۰۲ میلادی به ابتکار سازمان فائو با هدف شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی آغاز شده است.

۸۶ هزار هکتار از مجموع ۱۰۵ هزار هکتار زمین‌های کشت زعفران ایران مربوط به خراسان رضوی است که در این میان گناباد با سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه زعفران سالانه ۱۲ تن محصول تولید می‌کند و نیمی از زمین‌های زیر کشت این شهرستان به زعفران اختصاص دارد.


شهرستان ۸۹ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام// ز. م


ثبت جهانی زراعت زعفران مبتنی بر آبدهی قنات در گناباد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رونمایی از ثبت جهانی زراعت زعفران مبتنی بر قنات در گناباد / سومین میراث جهانی کشاورزی ایران در سازمان خواروبار ملل متحد (فائو)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..