تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد پس از انقلاب اسلامی/ ماجرای فروش و لو رفتن سوالات کنکور/ پشت پرده زمین غصبی دانشگاه علوم تحقیقات

عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد با حضور در یکی از برنامه‌های صدا و سیما به برخی از ابهامات دوران ریاستش توضیح داد.

چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد پس از انقلاب اسلامی/ ماجرای فروش و لو رفتن سوالات کنکور/ پشت پرده زمین غصبی دانشگاه علوم تحقیقاتبه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد در برنامه اختیاری با بیان اینکه اصولگرا هستم، اظهار کرد: اصولگرایی تعاریفی مختلف دارد و در سال‌های اخیر با تحول تغییر و تحولاتی مواجه بوده است.

وی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های انقلابی خود بیان کرد: از سال ۴۱ به یاران امام خمینی پیوستم، البته از دوران دانشگاه جلسات ما پیش می‌رفت و پس از سال ۴۶ و حضور در خدمت سربازی، آرام آرام کار‌های سیاسی و اسلامی بنده آغاز شد، پس از ۱۵ خرداد ۴۲ که نهضت امام خمینی به صورت جدی آغاز شد، تشکل‌های مختلف هم به وجود آمدند.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد ادامه داد: تا یک سال پس از انقلاب هم کراوات می‌زدم، اما بعد از حادثه ۷ تیر تصمیم گرفتم کراوات را کنار گذاشته و دیگر از آن استفاده نکنم.

وی با اشاره به مهاجرت خود به کشور انگلستان گفت: سال ۵۱ به این کشور رفتم و کمتر از هفت سال را در آنجا گذراندم، به دلیل آن که در برهه‌ای از زمان احساس خطر بیش از اندازه کردم دوستان توصیه کردند برای ادامه تحصیل به آنجا بروم.

پیشنهاد ترور شاه چندین بار مطرح شده بود

جاسبی درباره شروع برنامه‌های سیاسی خود اظهار کرد: پس از سال ۴۱ وارد بحث سیاست شدم، البته از سال ۴۵ به صورت جدی و سازمان یافته کار‌های حزب آغاز شد که اساسنامه‌ای را در سال ۴۸ در ١۴ ماده تدوین کردیم.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد افزود: تنها گروهی بودیم که توانستیم در نیرو‌های مسلح هم نفوذ کنیم، البته در کنار آن نفوذ در افراد غیر نظامی را هم در دستور کار خود قرار داده بودیم؛ یکی از اعضای گروه ما مانند شهید کلاهدوز توانسته بودند در گارد جاویدان هم نفوذ کنند و چندین بار پیشنهاد ترور شاه را مطرح کردند، اما به دلیل آن که ما می‌خواستیم کار به صورت ریشه‌ای انجام شود، ترور شاه را مناسب نمی‌دیدیم و از انجام این کار ممانعت به عمل آمد.

وی با بیان اینکه ۲۲ بهمن سال ۵۷ در ایران نبودم، گفت: البته با وجود اینکه در پیروزی انقلاب در کشور حضور نداشتم، اما فعالیت‌های سیاسی خود را در کشور خارج از کشور ادامه می‌دادم و در آنجا به جذب نیرو می‌پرداختیم، شاید جالب باشد که بدانید شهر بیرمنگام به تصرف نیرو‌های ما در آمده بود و نیرو‌های چپی توانایی ایجاد انجمن و تشکل‌های مختلف را نداشتند.

جاسبی درباره دلیل حضور نداشتن در جلسه شب بمب گذاری حزب جمهوری اسلامی بیان کرد: هفته قبل از بمب گذاری در حزب جمهوری اسلامی شهید بهشتی مرا خواستند و گفتند که جلسه‌ای در یک انجمن دارند و ایشان به دلیل جلسه‌ آن شب نمی‌توانستند در جلسه شرکت کنند از من خواستند تا به جای ایشان به جلسه بروم.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد افزود: پس از آن هم به دلیل آنکه معاون شهید رجایی بودم به دفتر نخست وزیری رفتم و جلسه‌ای را آنجا برگزار کردیم و بعد از آن به منزل برگشتم خبر بمب‌گذاری را شنیدم.

چگونگی جذب نیرو در حزب جمهوری اسلامی

وی درباره کلاهی گفت: انفجار توسط کلاهی انجام گرفته و شنیدم که چند وقت پیش در یکی از کشور‌های خارجی کشته شده و جالب است کشوری که خود ادعای آزادی دارد یک تروریست را سال‌ها در پناه خود نگه می‌دارد.

جاسبی ادامه داد: البته من کلاهی را نمی‌شناختم، زیرا در یکی از قسمت‌های استان تهران رفت و آمد داشت.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد درباره جذب نیرو در حزب جمهوری اسلامی بیان کرد: پس از حادثه ۷ تیر و ۸ شهریور باید نیرو‌هایی را معرفی می‌کردیم، هر نیرویی که به حضرت آیت الله خامنه‌ای معرفی می‌شد ایشان با او مخالفت می‌کردند تا سرانجام مجبور شدم برادر چند شهید را معرفی کنم و پس از این بود که ایشان به‌سرعت قبول کردند.

جاسبی در واکنش به چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از زمانی که در انگلستان زندگی می‌کردم، همیشه به این موضوع فکر می‌کردم چرا باید دانشجویان ما در خارج از کشور تحصیل کنند، در ایران امکانات و اساتید خوبی وجود داشتند.

وی ادامه داد: پس از انقلاب دیوار‌های کنکور بسیار بلند بودند و دانشگاه‌ها هم تنها در شهر‌های بزرگ وجود داشتند و بسیاری از جوانان ما از تحصیل محروم بودند، پس از جنگ تحمیلی و با بسته شدن دانشگاه‌ها حضور نداشتن جوانان در قسمت‌های علمی بیشتر شد.

هدف داشتیم با تاسیس دانشگاه آزاد دیوار‌های کنکور خراب شوند

رئیس اسبق دانشگاه آزاد با بیان اینکه در جلسه حزب مرکزی پیشنهاد ایجاد دانشگاهی را دادم، گفت: در آن زمان وضع بودجه کشور به گونه‌ای نبود که بتواند دانشگاه‌های دولتی را توسعه دهد و تصمیم بر آن شد تا دانشگاهی را ایجاد کنیم که فضایی بازتر داشته باشد و مردم بخشی از هزینه‌های آن را بپردازند که آقای هاشمی هم از این موضوع استقبال کرد و گفت: طرح جامعی از این دانشگاه را ارائه کنید.

جاسبی ادامه داد: با چندین نفر از جمله مقام معظم رهبری و شورای اقتصاد آقای هاشمی صحبت کرد و گفته شد که با اصل دانشگاه آزاد موافقت شده است و سپس اساسنامه این دانشگاه نوشته شد.

وی با بیان اینکه اگر نگوییم تمام اهداف، اما بیشتر اهداف ما محقق شده است، گفت: هدف داشتیم تا دیوار‌های کنکور خراب شوند و البته هیچگاه سوالات کنکور دانشگاه آزاد به فروش نرفت و این موضوعات همه دروغ بودند، متأسفانه دانشگاه آزاد مخالفینی داشت که از هیچ همه چیز می‌ساختند، سوالات کنکور ما به هیچ وجه لو نرفت بلکه عده‌ای سوالات تقلبی را به نام سوالات واقعی فروختند.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد ادامه داد: ما این افراد را شناسایی کردیم و به قوه قضاییه معرفیشان کردیم و سپس مجازات قانونی روی آن‌ها انجام شد.

به هیچ وجه با آقای مرتضوی رابطه‌ای نداشتم

جاسبی درباره فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد، اظهار کرد: این یکی از بدترین تهمت‌های ناروایی است که به دانشگاه آزاد وارد کرده‌اند، در تمام دوران دانشگاه آزاد حتی یک نفر هم خارج از روابط وارد دانشگاه نشد و صحبتی مبنی‌بر مجوز ۱۵۰ هزار عددی کاملا کذب و دروغ است.

وی درباره فروش تقلبی سوالات کنکور، گفت: عده‌ای از مردم اخاذی کردند و هنگامی که آن‌ها را به قوه قضاییه معرفی کردیم، بررسی‌ها انجام گرفت و مرتضوی به عنوان دادستان در آن قضیه حضور داشت، موضوعات مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که هیچ یک از سوالات فروخته شده اصلی نبودند.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد تصریح کرد: به هیچ وجه با آقای مرتضوی رابطه‌ای نداشتم، او زمانی وارد دانشگاه ما شده بود و دانشجوی دانشگاه آزاد به حساب می‌آمد که من هم از این موضوع خبر نداشتم.

جاسبی درباره نقل و انتقالات دانشجویی، بیان کرد: نقل و انتقالات قضیه‌ای جدا است و این موضوع ضوابطی داشت و اختیاراتی را مدیران دانشگاهی داشتند و در محدوده اختیارات خودم کار‌هایی را انجام دادم، اما هیچکس نتواست ثابت کند که فردی بدون طی کردن مراحل قانونی و علمی وارد دانشگاه شده و مدرک گرفته است.

وی افزود: ۲ مرتبه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد انجام گرفت و نتوانستند آن را اثبات کنند.

زمین دانشگاه علوم و تحقیقات جزو اموال ملی بود

رئیس اسبق دانشگاه آزاد درباره زمین دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، گفت: یک متر از این زمین هم برای آقای هادوی نبود، اما بخشی از مدارک آن ارائه شده است، پس از آنکه زمین‌های علوم تحقیقات ملی شدند، هیچ سندی وجود نداشت و اسناد هادوی هم همگی باطل شده بودند و این زمین‌ها به حضرت امام اهدا شده بودند، دانشگاه صنعتی شریف می‌خواست بخشی از این زمین‌ها را بگیرد که آن‌ها  را نخواستند و پس از دانشگاه شریف ما نامه‌ای را به حضرت امام نوشتیم و ایشان نامه را به سران ۳ قوه ارجاع دادند و روسای ۳ قوه با اختیار در قرار گرفتن این زمین‌ها به دانشگاه آزاد موافقت کردند و پس از آنکه کار ساخت و ساز دانشگاه علوم تحقیقات آغاز شد، رئیس دانشگاه شریف نامه‌ای نوشت که این زمین‌ها متعلق به ما است که رئیس جمهور وقت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرودند: اولا این زمین‌ها در اختیار امام قرار گرفته‌اند و دوما امام درخواست دانشگاه آزاد را در اختیار روسای ۳ قوه قرار دادند و سوما این زمین در اختیار دانشگاه آزاد قرار گرفته است.

جاسبی افزود: هادوی خود جزء افرادی بود که از ما تعریف کرد و گفت می‌خواهم به شما زمین بدهم و ما هم فکر کردیم که اصلا زمین‌ها برای هادوی است، اما پس از آن متوجه شدیم که می‌خواست از دانشگاه سوء استفاده کند، ما با بخشی از زمین که او در آنجا حضور داشت کاری نداشتیم، اما پس از آن آمد و گفت که ۵۰ هزار هکتار زمین را باید به من بدهید و با مخالفت ما بحث آغاز شد، ما زمین را با مجوز حضرت امام گرفتیم و این زمین جزو اموال ملی بود.

وی تصریح کرد: هادوی از ما شکایت کرد و در طول این چند سال هر چه به دادگاه‌ها شکایت کرد، کارش به نتیجه نرسید و سپس به رهبر معظم انقلاب اسلامی نامه نوشت و فیلم مظلوم نمایی خود را هم منتشر کرد و در فیلم صحنه سازی انجام داده است و با این فیلم از ما شکایت کرد و در تمام دادگاه‌ها تبرئه شدیم.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد درباره بازرسی از زمین دانشگاه آزاد، بیان کرد: چندین ماه بازرسان اسناد مختلف را مورد بازرسی قرار دادند و گزارشی را به آقای ناطق نوری فرستادند و او هم گزارش و توضیحات تکمیلی را برای مقام معظم رهبری فرستاد و سپس متوجه شدیم که در آن نوشته است زمین متعلق به هادوی نیست، اما پیشنهاد می‌کنیم قسمتی که هادوی در آن زندگی کند در اختیار این خانواده قرار بگیرد، مقام معظم رهبری هم پایین آن نوشتند که امید است با قبول این یشنهاد اختلافات موجود از بین برود، ما هم این موضوع را قبول کردیم، اما هادوی باز هم این موضوع را قبول نکرد.

بحث ما حمایت از دانشگاه بوده است نه حمایت از فرد

جاسبی با بیان اینکه هادوی با اسناد باطله زمین‌ها را به تعاونی نیروی انتظامی فروخت، بیان کرد: بر اساس همان سند باطله، هادوی چندین هزار متر از زمین‌های علوم تحقیقات را به تعاونی نیروی انتظامی فروخت و چندین میلیارد تومان پول از آنان گرفت و هنگامی که تعاونی شروع آغاز به کار کرد، ما جلوی کار آنان را گرفتیم و سپس مشخص شد که هادوی کار غیرقانونی انجام داده است.

وی ادامه داد: سپس مشخص شد هادوی که خود دادستان اول انقلاب بوده است، داستان زمین‌خواری را داشته است.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد درباره تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی، گفت: پس از آنکه بحث تحقیق و تفحص به وجود آمد، اسناد را به مجلس بردم و احکام دادگستری را هم در کنار نامه مقام معظم رهبری نشان دادم و سپس نمایندگان کمیسیون تحقیق و تفحص موضوع را از دستور کار خود خارج کردند. آقای زاکانی که بحث دانشگاه آزاد را پیش کشید، خود رئیس کمیسیون بود.

جاسبی ادامه داد: البته این تحقیق و تفحص مرحله دوم کار بود و در مرحله اول هیئتی تشکیل شد که خود هیئت زیر بار تحقیق کردن نرفت و اصلا اجازه ندادند موضوع به تحقیق و تفحص مجلس برسد.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد ادامه داد: بحث ما حمایت از دانشگاه بوده است نه حمایت از فرد، برخی نمایندگان می‌آمدند و می‌گفتند می‌خواهیم در شهرمان واحد بزنیم و ما به آن‌ها توصیه‌های اولیه را می‌کردیم و برخی از روسا می‌آمدند می‌گفتند برخی از واحد‌ها هیچ چیزی ندارند.

به هیچ وجه تراز مالی ما در دانشگاه آزاد محرمانه نبود

جاسبی ادامه داد: هماهنگی بین بخش‌های مختلف کار بردی نیست، ما با وزارتخانه‌ها و مجلس تعامل داشتیم، ما حق نداریم که حق کسی را ضایع کنیم، اما اولا دانشگاه آزاد از همان ابتدا آئین‌نامه‌های محکمی را تدوین کرد و سپس آقای رئیسی که رئیس کل بازرسی کشور بود نامه‌ای نوشت که می‌خواهیم در دانشگاه بازرسی کنیم و من این موضوع را با آقای هاشمی مطرح کردم و او گفت: چون دولتی نیستیم نباید این کار انجام شود و من گفتم درست است دولتی نیستیم، اما بازرسی انجام گرفت و حدود ۲۰ سال آنان مرتبا هیئت می‌فرستادند، ما با تحقیق و تفحص هم موافقت کردیم و تمام اسناد آن موجود است، اگر کسی خلاف این را بگوید دروغ گفته است.

وی با بیان اینکه زاکانی نتوانست از تحقیق و تفحص چیزی در بیاورد، اظهار کرد: هر کاری کرد نتوانست سندی پیدا کند و سپس چند مرتبه صحبت‌های بی‌اساس را مطرح کرد که به همراه سلیمی نمین محکوم شدند.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد ادامه داد: زاکانی یک مرتبه و سلیمی نمین دو مرتبه محکوم شدند و فکر می‌کنم داستان محکومیت برای آن تیتر روزنامه یاالثارات و مبنی‌بر دارایی ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی من بود البته تمام این موضوعات کذب بودند، من زمانی که می‌خواستم به حج بروم نامه‌ای نوشتم که اخوی من در اموال شخصی‌ام حق دارد و وکیل است و اصلا این موضوع به دانشگاه ارتباطی نداشت.

جاسبی درباره تراز مالی دانشگاه آزاد، گفت: به هیچ وجه تراز مالی ما محرمانه نبود و هر سال این تراز مالی باید در هیئت امنا به تصویب می‌رسید، به هیچ وجه هیچ قسمتی از اموال دانشگاه آزاد به نام من نبود، اگر کسی سندی دارد که اموال دانشگاه آزاد به نام بوده، سند بیاورد و آن‌ها را رو کند.

در دوره ای که برای ریاست جمهوری کاندید شدم هیچ کس را تخریب نکردم

وی درباره میزان حقوق دریافتی خود از دانشگاه آزاد، بیان کرد: من حقوق خود را از دانشگاه علم و صنعت می‌گرفتم و یک حق سرپرستی از دانشگاه آزاد دریافت می‌شد و آخرین پولی که از دانشگاه آزاد گرفتم، مبلغ ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد ادامه داد: پدر من کارخانه‌دار بوده است و به همسرم ارث‌هایی رسیده است و جز حقوقی که از دانشگاه آزاد گرفتم، یک ریال اضافه‌تر به من نرسیده است.

جاسبی درباره انتخاب حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: در مرام من تخریب وجود نداشت و طی دو دوره‌ای که شرکت کردم هیچکس را تخریب نکردم، من احتمال کمی می‌دادم که رأی بیاورم، اما فرصتی بود که توانستم به برخی از سوالات مربوط به دانشگاه آزاد هم پاسخ دهم.

وی درباره مرحوم هاشمی رفسنجانی، بیان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلاتی حاشیه‌ای که برای دانشگاه آزاد ایجاد شد، ریشه در اختلافات گروه‌های سیاسی با آقای هاشمی داشت و تهاجمات دانشگاه آزاد از سوی مخالفان آقای هاشمی بود که دانشگاه آزاد را طعمه خود قرار داده بودند، البته ما هم کار خود انجام می‌دادیم و از دانشگاه دفاع می‌کردیم؛ من هیچ نسبتی با مرحوم هاشمی ندارم.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد ادامه داد: فرزندان آقای هاشمی رفسنجانی هیچ مسئولیتی در دوران ریاست من در دانشگاه آزاد نداشتند، رابطه من با مقام معظم رهبری، آقای هاشمی و مسئولان دیگر خوب بود و مشکلی با آنان نداشتم.

برای حادثه علوم تحقیقات من نباید عذرخواهی کنم

جاسبی درباره تصادف دانشجویان در دانشگاه آزاد بیان کرد: یکی از تلخ‌ترین حوادث حادثه تصادف دانشجویان است، اما من نباید بابت این موضوع عذرخواهی کنم، من با برپایی تلکابین در دانشگاه موافق نبودم، ۲۷ سال آنجا دانشگاه بود که این اتفاق در این مدت رخ نداد.

وی ادامه داد: این حادثه به این دلیل رخ داد که با پیمانکاری قرارداد بستند که ارزان بود و آن پیمانکار با ماشین‌های فرسوده این رفت و آمد‌ها را انجام می‌داد بسیاری از دانشگاه‌ها در دنیا در قله و در بلند‌ترین نقطه شهر احداث می‌شوند و اینکه دانشگاه آزاد ما در همچین مکانی افتتاح شده مشکلی ندارد.

جاسبی افزود: ما در دانشگاه آزاد هم توسعه کمی و هم توسعه کیفی داشتیم؛ شایعه‌ای در فضای دانشگاه آزاد درباره انتخابات پخش شد که باید بگویم یک ریال از بودجه دانشگاه را برای انتخابات هزینه نکردیم و این شایعه را رد می‌کنم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد پس از انقلاب اسلامی/ ماجرای فروش و لو رفتن سوالات کنکور/ پشت پرده زمین غصبی دانشگاه علوم تحقیقات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..