تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عادت های بد کودکان، چگونه رفع می شود؟

از چه سنی باید برای رفع عادت‌ های بد در کودکان اقدام کرد و چه راهکارهایی برای این کار وجود دارند؟

از چه سنی باید برای رفع عادت‌ های بد در کودکان اقدام کرد و چه راهکارهایی برای این کار وجود دارند؟ آیا می‌توان گفت که وجود عادات بد در بزرگسالی، به دوران کودکی ما اشاره داشته و در آن زمان قابل درمان بوده‌اند؟ و اگر پاسخ به این سوال مثبت است، وظیفه‌ی ما در قبال رفتارهای بدی که آرام آرام در فرزندمان به عادت تبدیل می‌شوند، چیست؟
بیشتر ما از اقرار کردن به این موضوع نفرت داریم که خودمان هم دارای یکی از آن عادت‌های بد آزاردهنده مثل ناخن جویدن، دست بردن در بینی، شکستن قولنج انگشتان و غیره هستیم. نکته‌ی جالب اینجاست که عادات ناپسند ما، هم سن خودمان بوده، ریشه در بچگی ما داشته و در تمام طول زندگی با ما رشد کرده و باقی مانده‌اند. اما کودکان ما بی‌گناه، خام و ساده هستند و عموما از کنش‌های خود آگاهی ندارند، بنابراین آسیب‌پذیرترین افراد برای ایجاد و پرورش عادت‌های ناسالم به شما می‌روند. نکته‌ی مهم اینجاست که اگر با این اعمال و رفتارها در همان مراحل اولیه‌ی رشد مقابله نشود، احتمالا مستحکم شده و به عادت‌های بدی در تمام طول زندگی تبدیل می‌شوند که ترک کردن آنها بسیار دشوار است. به تمام این دلایل است که به عنوان والدین، زمانی که یک عادت بد را در کودک خود مشاهده می‌کنیم، عکس‌العمل‌ فوری ما نگرانی و ناراحتی است.

برای رفع عادت‌ های بد در کودکان چه راهکارهایی وجود دارند؟
خبر خوب این است که در این مورد، واقعا خواستن توانستن است! شکستن و رفع عادت‌ های بد در کودکان ، ممکن است دشوار باشد اما غیر ممکن نیست. با صبوری کردن، مراقبت، مشاهده و تلاش‌ محتاطانه، خواهیم توانست فرزندمان را از این رفتار و آداب بد خلاص کنیم. در این زمینه، توصیه‌های مفیدی وجود دارند که می‌توانند ما را در مسیر رفع عادت‌ های بد کودکان و آموختن رفتارهای صحیح به آنها، یاری کنند. در ادامه‌ی این مقاله، به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد.
گاهی اوقات، نادیده گرفتن بهترین کار است
در برخی از موارد، بذل توجه زیاد به یک رفتار بد کودک و حتی تنبیه کردن او، می‌تواند تاثیر منفی و برعکس داشته باشد. در واقع، زمانی که کودک به خاطر یک رفتار توجه زیادی بگیرد، تشویق می‌شود که آن را بیشتر و بیشتر انجام دهد. بنابراین در وهله‌ی اول و برای رفع عادت‌های بد در کودکان ، بهترین کار آن است که نسبت به عادت فرزندمان بی توجه بوده و اجازه دهیم خود کودک به مرور زمان، آن رفتار را کنار بگذارد.
پاداش و جایزه دادن را فراموش نکنید
تعریف و تمجید کردن و جایزه دادن به کودک، زمانی که یک رفتار خوب انجام داده و به صورت آگاهانه از عادت بد پرهیز می‌کند، نیز یک استراتژی بسیار خوب به شمار می‌رود. به کودک خود بفهمانید که عمل خوبش دیده شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرد. این کار به تقویت آداب اخلاقی آنها کمک کرده و دلیلی برای ترک عادت‌های بد به فرزند شما می‌دهد.

آیا می‌توانیم با آموزش رفتارهای درست و نادرست، عادت‌های بد را در کودک خود رفع کنیم؟
بچه‌ها فقط در صورت خواست و تمایل آگاهانه، می‌توانند از یک عادت بد دست بکشند، بنابراین برای رفع عادت‌ های بد در کودکان بسیار مهم است که آنها را آموزش داده و از دلیل بد یا ناپسند خواندن این عمل، آنها را آگاه کنیم. با بزرگ و بالغ‌تر شدن، کودک این دلایل را هرچه بهتر فهمیده و به صورت طبیعی علاقه‌‌ی خود را به انجام آن از دست می‌دهد.
در برطرف کردن عادت‌های بد کودکان، به نوبت پیش بروید!
یک کودک ممکن است چندین عادت بد را با هم داشته باشد، اما شما نباید برای مقابله با همه‌ی آنها به صورت همزمان اقدام کنید. در مقابل، عادت‌های بد را اولویت‌بندی کرده و ابتدا به مضرترین و پردردسرترین آنها بپردازید و بر روی آن کار کنید. در این مورد، عجله نداشته باشید! والدین باید به ندرت تاب و تحمل خود را مقابل فرزندان از دست بدهند. همچنین هرگز کودک را در نزد دیگران خجالت‌زده نکنید. بحث کردن درباره یک مشکل با کودک، همیشه باید در یک محیط خصوصی صورت بگیرد.
علت ریشه‌ای عادت بد را پیدا کنید
کودکان معمولا به دلیل داشتن استرس، الگوهای رفتاری ناخواستهای را از خود نشان می‌دهند، بنابراین برای رفع عادت‌های بد در کودکان حرف زدن با آنها، مشاهده‌ی آنها و تشخیص علت ایجادکننده‌ی استرس بسیار مهم است. برای موفق شدن، گوش دادن به مشکل کودک، صبور بودن، نشان دادن عشق و پشتیبانی و کمک به او در مقابله با این استرس‌ها برای خلاص شدن از شر رفتارهای آزاردهنده، بسیار حیاتی است. فهمیدن علت رفتارهای بد، همچنین در یافتن جایگزین‌های خلاقانه و همچنین پرت کردن حواس کودک و آرام کردن او بسیار موثر است.
برقراری قوانین و مشخص کردن محدودیت‌ها همیشه کمک‌کننده است
ایجاد مقررات و پای‌بندی همه‌ی اعضای خانواده به آنها، برای رفع عادت‌های بد کودکان بسیار مهم است. دادن اختیار به کودکان در برقراری قوانین و نشان دادن عواقب شکستن مقررات وضع‌شده به آنها، باعث می‌شود که کودکان یاد بگیرند عادت‌های بد خود را تحت کنترل درآورند. قاطع و مستحکم بودن در برابر بچه‌ها و در عین حال نشان دادن عشق و پشتیبانی به آنها، به شدت در این زمینه اهمیت دارد.
با تقویت کردن اصول اخلاقی، کودک را در رفع عادت‌ های بد یاری کنید
ایجاد حس اعتماد در کودک و پشتیبانی و عشق ورزیدن به او با صبوری و ظرافت، ثبات عاطفی را در فرزند شما بهبود می‌دهد. برای رفع عادت‌های بد در کودکان گاه به گاه این فرصت را به او بدهید که تصمیم‌گیری کند، چرا که این کار اعتماد به نفس او را تقویت کرده، مهارت‌های تصمیم‌گیری را در او ایجاد کرده و ترک رفتارهای بد را برای او ساده‌تر می‌کند.
آموزش و فهماندن رفتارهای درست و غلط و خوب و بد و ارزش‌های اخلاقی از همان روزهای اول تولد، می‌تواند باعث ایجاد ارزش‌ها، رفتارها و عادت‌های صحیح در کودک شود، اما این کار همیشه به سادگی پیش نمی‌رود. تلاش صبورانه از سمت شما به عنوان یک پدر یا مادر، سرانجام باعث رفع عادت‌های بد در کودکان شده و او را به یک فرد بزرگسال با رفتارهای پسندیده تبدیل می‌کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عادت های بد کودکان، چگونه رفع می شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..