تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تورم دولتی هم ورم کرد!

ما در کنار افزایش 450 درصدی برای پیاز و افزایش 220 درصدی برای رب، کاهش 30 درصدی برای لیمو ترش داشتیم و مجموع و میانگین این اعداد و ارقام مشابه آنها...

گروه اقتصادی: «هدف اصلی سال ۹۸ کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی است؛ هر چند بر اساس آمارها رشد در ۲ سال گذشته خوب بوده است». حسن روحانی وقتی 2 ماه پیش این جملات را می‌گفت هرگز فکر نمی‌کرد آمارهای دولتی هم نرخ تورم بالای 30 درصد را در فروردین‌ماه نشان دهند؛ انتشار آمار رسمی تورم بالای 30 درصدی به خیلی‌ها ثابت کرد که نرخ تورم بسیار بیشتر است از آنچه نشان داده می‌شود.

تورم دولتی هم ورم کرد!

به گزارش بولتن نیوز به نقل از وطن‌امروز، روحانی 8 اسفند97 وعده کاهش نرخ تورم را برای سال 98 داد اما روند افزایش نرخ تورم نشان می‌دهد دولت کار بسیار سختی برای تحقق وعده خود دارد. وی 2 ماه پیش آمار عجیب و غریبی از تورم و گرانی‌ها را اعلام کرد که ناشی از روحیه طلبکارانه دولت است. وی 7 اسفند سال گذشته از روند کاهشی نرخ تورم خبر داده و گفته بود: «تورم ماهانه در شهریور و مهر ۷ واحد درصد در یک ماه بود و در ماهی 8/1 درصد بوده است، البته در بهمن روند حرکت ما کاهشی نبوده است. اگر روند کاهشی را ادامه دهیم، می‌توانیم تورم را کنترل کنیم. افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این بود که سال ۹۵ تورم کشور بعد از ۲۶ سال تک‌رقمی شد. تورم امسال ۲۳ درصد شده و امسال آن امتیاز تک‌رقمی را از دست داده‌‌‌‌‌‌ایم. سال آینده، سال مهار تورم است. باید رشد تورم را کنترل کرده و کاهش دهیم. با آنچه در این چند ماه دیدیم این موضوع کاملا امکان‌پذیر است».

اظهارات روحانی در حالی است که مرکز آمار نرخ تورم را 30 درصد اعلام کرده و رئیس این مرکز می‌گوید ابایی ندارد از اینکه اعلام کند فلان کالا 450 درصد گران شده است. قطعا آمار تورم 30 درصدی حق مطلب را ادا نمی‌کند، چرا که آمار کلی تورم شامل تمام شاخص‌های اقتصادی می‌شود و وقتی به تغییرات قیمتی در حوزه‌ای خاص مانند کالاهای اساسی نگاه می‌کنیم نرخ تورم نجومی می‌شود.
ترسی از اعلام افزایش قیمت نداریم
رئیس مرکز آمار معتقد است آمار تورم نشان‌دهنده تغییرات قیمت مجموعه‌ای از کالا‌ها به‌طور میانگین است و میزان گرانی کالا را نشان نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار با بیان اینکه علت استفاده از 2 عدد برای اعلام تورم، محاسبه بر مبنای 2 فاصله زمانی است، اظهار داشت: تغییر شاخص کل فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل 4/51 درصد است و معنی آن این است که خانوار‌ها 4/51 درصد بیشتر از فروردین پارسال برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» پرداخت کرده‌اند، اما نرخ تورم در 12 ماه اخیر حدود 31 درصد است که البته رقم بالایی است. پارسا افزود: این اعداد میانگین است، درست مثل دانش‌آموزی که ممکن است نمره تک داشته باشد، اما در درس‌های دیگر نمره بهتری گرفته باشد. رئیس مرکز آمار با اشاره به ارقام اعلام شده برای برخی کالا‌ها، اظهار داشت: ما در کنار افزایش 450 درصدی برای پیاز و افزایش 220 درصدی برای رب، کاهش 30 درصدی برای لیمو ترش داشتیم و مجموع و میانگین این اعداد و ارقام مشابه آنها باید در آمار ما محاسبه شود. پارسا گفت: اگر هموطنان‌مان اعداد و ارقام مربوط به زندگی روزانه خود را نیز به همین روش جمع و تفریق کنند، به آمار ما می‌رسند. پارسا افزود: به عنوان رئیس مرکز آمار باید به مردم و محققان این اعتماد را بدهیم که این ارقام صحیح است. رئیس مرکز آمار در عین حال افزود: البته ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که این رقم در همه نقاط کشور یکسان است، چرا که ما به همه فروشگاه‌ها یا مناطق مراجعه نکرده‌ایم، بلکه بر اساس معیار‌ها و روش‌های علم آمار عمل کرده‌ایم و میانگین‌ها را محاسبه و ارائه کرده‌ایم. پارسا گفت: همان آمار مربوط به گرانی هم در مرکز آمار تهیه و ارائه می‌شود و اگر کسی بخواهد می‌تواند حتی میزان افزایش قیمت نوشیدنی خاصی را دریافت کند. رئیس مرکز آمار با ارائه جداولی از ارقام مربوط به مواد غذایی تصریح کرد: ما ابایی از اینکه افزایش قیمت مثلا 450 درصدی یک کالا را اعلام کنیم، نداریم.
ارقام گرانی را هم اعلام کنید
یک کارشناس اقتصادی در این باره از مرکز آمار خواست ارقام گرانی را نیز در کنار عدد و رقم تورم اعلام کند تا مردم احساس قرابت بیشتری با آمار اعلام شده داشته باشند و سیاست‌گذاری‌ها نیز صحیح‌تر شود. عزیزنژاد، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدف از محاسبه تورم و ارائه این آمار این است که سیاست‌گذاران بدرستی بازار و عرصه اقتصادی را مدیریت کنند، افزود: برای اینکه این سیاست‌گذاری‌ها درست‌تر باشد، باید آمار‌ها نیز جامع‌تر و صحیح‌تر شود.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در همه جای دنیا ارقام مربوط به تورم با معیار‌ها و اشکال مختلفی ارائه می‌شود، اظهار داشت: رقم فعلی تورم نقطه به نقطه از 8 درصد پارسال به 51 درصد رسیده که جهش بزرگی است. وی افزود: برخی کالا‌ها مانند رب گوجه‌فرنگی سهم بزرگی در سبد تغذیه‌ای مردم دارد و باید در سیاست‌گذاری‌های دولت لحاظ شود. عزیزنژاد اظهار داشت: نکته مهم دیگر این است که تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری رشد داشته که ضروری است مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آنچه مردم در زندگی روزمره خود و در مغازه‌ها می‌بینند با آنچه مرکز آمار اعلام می‌کند تفاوت دارد، افزود: برخی مواقع حتی کالای اشاره شده در آمار مرکز آمار اصلا مورد استفاده اکثر مردم نیست و به همین دلیل مردم این ارقام را نمی‌پذیرند. عزیزنژاد افزود: علت این امر تفاوت دیدگاه‌هاست و مردم احساس می‌کنند اجناس گران‌تر از عددی است که اعلام شده است. وی از مرکز آمار خواست ارقام گرانی را نیز در کنار عدد و رقم تورم اعلام کند تا مردم احساس قرابت بیشتری با آمار اعلام شده داشته باشند و سیاست‌گذاری‌ها نیز صحیح‌تر شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یک هموطن روستایی نمی‌تواند با مراجعه به اینترنت و تحلیل معیار‌های مرکز آمار و آشنایی با تعریف تورم نقطه به نقطه، دلیل ارقام اعلام شده را دریابد، از نهاد‌ها و رسانه‌های مرتبط خواست با شفاف‌سازی، اعداد ملموس‌تری برای مردم بیان کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تورم دولتی هم ورم کرد!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..