تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عرضه عمومی سهام اوبر، شاید خسروشاهی را به ثروت ۱۰۰ میلیون دلاری برساند

اگر تخمین‌ها پیرامون ارزش‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلار اوبر پس از عرضه‌ی عمومی سهام به حقیقت بپیوندد، دارا خسروشاهی به ثروتی ۱۰۰ میلیون دلاری می‌رسد.

اسناد IPO اوبر چندی پیش به‌صورت رسمی منتشر شدند و غول تاکسی‌های اینترنتی بیش از همیشه به عرضه‌ی عمومی سهام نزدیک شده است. طبق اسناد منتشرشده، دارا خسروشاهی مدیرعامل شرکت پس از عرضه‌ی عمومی سهام ۱.۷۵ میلیون سهم دریافت خواهد کرد. سهام انتقالی تا ۴ سال آینده به خسروشاهی می‌رسد و ارزش ۳۳.۶۵ دلار برای آن تخمین زده می‌شود.

علاوه‌بر موارد فوق، ۱۸۵۷۳۵ سهم دیگر نیز در صورت عرضه‌ی عمومی موفق یا فروش شرکت به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار به خسروشاهی اهدا خواهد شد. شرایط اسناد می‌گوید که اگر ارزش بازار اوبر تا ۹۰ روز متوالی بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار بماند، سهم مذکور به خسروشاهی پرداخت می‌شود. به‌علاوه او نیز باید در این مدت در خدمت شرکت باشد. Business Insider پیش‌بینی می‌کند که در صورت وقوع هر یک از شرایط بالا، مدیرعامل اوبر به ثروتی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دست پیدا خواهد کرد.

مقاله‌های مرتبط:

اسناد منتشرشده از IPO اوبر نشان می‌دهد که آن‌ها به‌دنبال ارزش‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری هستند. CNBC تخمین می‌زند که ارزش ۱۰۰ میلیارد دلاری به‌معنای قیمت ۹۵ دلاری برای هر سهم خواهد بود. باتوجه‌به این آمار و ارقام، پس از عرضه‌ی عمومی سهام، خسروشاهی با در اختیار داشتن ۱.۷۵ میلیون سهمی که به قیمت ۳۳.۶۵ دلار به او پرداخت شد، ۱۰۰ میلیون دلار سود خواهد داشت. به‌هرحال تمامی موارد فوق تخمین هستند و شرایط موجود برای غول تاکسی‌های اینترنتی، وقوع آن‌ها را آن‌چنان نزدیک نشان نمی‌دهد.

با نگاهی به اعداد و ارقام موجود در سند IPO اوبر به این نتیجه می‌رسیم که احتمالا ثروت ۱۰۰ میلیون دلاری برای مدیرعامل ایرانی-آمریکایی اوبر آن‌چنان هم در دسترس نباشد. آمارها نشان می‌دهد که اوبر احتمالا در رسیدن به سوددهی با چالش‌های متعددی روبه‌رو باشد، چون هزینه‌های عملیاتی این شرکت افزایش شدیدی داشته‌اند. به‌علاوه رقابت در صنعت تاکسی‌های اینترنتی نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. درنتیجه شاید شرکت باید افزایش سهم راننده‌ها را درکنار کاهش قیمت سفرها در نظر بگیرد که درنهایت موجب کاهش سوددهی می‌شود.

اوبر

رشد آهسته یکی دیگر از عواملی است که شاید به IPO اوبر ضربه بزند. درآمد شرکت در سال ۲۰۱۸ در محدوده‌ی ۱۱.۳ میلیارد دلار قرار گرفت که نسبت به سال قبل رشد ۴۲ درصدی داشت. البته چنین رشدی بسیار کمتر از آمار ۱۰۶ درصدی بود که در سال ۲۰۱۷ ثبت شد. به‌علاوه آن‌ها با حذف سود کسب‌شده از فروش بخشی از کسب‌وکار در آسیای جنوبی شرقی و روسیه، ضرر ۲ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۸ اعلام کردند. به‌هرحال اسناد نشان می‌دهد که با افزایش هزینه‌ها، ضررهای مالی اوبر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

رویترز در گزارشی گفت که ارزش اوبر در اوت سال ۲۰۱۸، برابر با ۷۶ میلیارد دلار بود. با وجود اخبار اعلام‌شده و همچنین آمار و اطلاعات موجود در اسناد IPO، به نظر نمی‌رسد که ارزش شرکت بیش از این مقدار شود. اسواث داموداران، استاد دانشگاه استرن نیز اعتقاد دارد ارزش اوبر در بهترین حالت ۶۱.۷ میلیارد دلار و در بدترین حالت ۵۸.۶ میلیارد دلار خواهد بود. چنین ارقامی، تقریبا نیمی از ارزشی هستند که خسروشاهی برای رسیدن به ثروت  ۱۰۰ میلیون دلاری احتیاج دارد.

اوبر به خاطر ارائه‌ی خدمات متنوع همچون تحویل غذا و حمل‌ونقل درکنار تاکسی اینترنتی، شانس زیادی در موفقیت IPO دارد. به‌علاوه، آن‌ها پس از چند شکست به موفقیت‌هایی کلی در حوزه‌ی خودروهای خودران هم رسیده‌اند که امیدواری را برای سرمایه‌گذاران بیشتر می‌کند. درنهایت، جای تعجب نخواهد بود که خسروشاهی به ثروت تخمینی ۱۰۰ میلیون دلار نرسد، چون نشانه‌های چالش در ادامه‌ی مسیر عرضه‌ی عمومی سهام به‌صورت واضح در این شرکت به چشم می‌خورد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عرضه عمومی سهام اوبر، شاید خسروشاهی را به ثروت ۱۰۰ میلیون دلاری برساند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..