تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چین آیا ایران را بازی می دهد؟

چین آیا ایران را بازی می دهد؟ - ساعت24 هدر موبایل تلگرام ساعت 24 سفر باتو خبر

ساعت24 - سایت خبری – تحلیلی پیک نت که اندیشه چپ های قدیمی ایران را بازتاب می دهد و اشتیاق فراوانی برای سرکوب آمریکا دارد نوشته است : دومین گرد همائی » یک راه یک گزینه» از 25 تا 27 آوریل - 5 تا 8 اردیبهشت -در پکن برپا خواهد شد و قریب 40 تن از رهبران، نخست وزیران و روسای جمهور کشورهای جهان و صدها تن از نمایندگان 150 کشور جهان در آن حضور خواهند داشت.

در فهرست مهمانان برجسته این گردهمائی ، از جمله،  نام هائی چون پرزیدنت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سباستیان کورتس، رئیس جمهور اتریش، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، و عمران خان، نخست وزیر پاکستان دیده می شود.در عین حال ایالات متحده امریکا نقش منتقد سمج این پروژه را بعهده گرفته و شرکت در گردهمائی را تحریم کرده است. وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که هیئت نمایندگی برجسته ای به گردهمائی امسال جاده ابریشم اعزام نخواهد کرد.
افزون بر این، دیپلمات برجسته چینی در یک کنفرانس مطبوعاتی به اظهار نظر در باره نگرانی های برخی از مخالفان پروژه جاده ابریشم پرداخت. وزیرخارجه چین این اتهام را رد کرد که پروژه «یک راه یک گزینه» بالاجبار موجب بدهکار شدن کشورهای سهیم در آن خواهد شد. او گفت این پروژه ابزاری برای اهداف ژئو پلیتیک نیست، بلکه عرصه ای است برای همکاری. این ابتکار تا کنون از پشتیبانی گسترده بین المللی برخوردار گشته است، از جمله از سوی بانک جهانی و سازمان ملل متحد. گردش مالی حاصل از معاملات بازرگانی میان شرکت کنندگان در پروژۀ «جاده ابریشم نو»  و چین، در مجموع به بیش از 6 تریلیون دلار امریکایی بالغ گشته است. افزون بر این در کشورهای سهیم در پروژه 300 هزار محل اشتغال  نو بوجود آمده است.
جای ایران درجاده
از طرف دیگر امید شکری تحلیلگر انرژی درسایت فارسی رادیو بی بی سی  درباره جاده ابریشم و ایران نوشته است " ایران با داشتن منابع عظیم نفت و گاز و قرار گرفتن در "هارتلند انرژی" موقعیت جغرافیایی خوبی برای مشارکت و بهره گرفتن از مزایای پروژه راه ابریشم چین دارد. موقعیت ژئواستراتژیک ایران که در مرز دریای خزر و خلیج فارس قرار گرفته برای چین مهم است و این کشور خواهان مشارکت جدی ایران در این پروژه است.چین بزرگترین شریک تجاری ایران در سال ۲۰۱۸ بوده و ارزش تبادلات تجاری دو کشور به حدود ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است. دو کشور در نظر دارند حجم تجارت را در دهه آینده به سطح 60 میلیارد دلار برسانند. پس از برجام و به دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی ، چین دو تسهیلات اعتباری را به مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار اختصاص داد که این تسهیلات برای تأمین بودجه مورد نیاز خطوط راه‌آهن با سرعت بالا و متصل کردن شهرهای بزرگ ایران، از جمله تهران، مشهد و اصفهان بود. تامین مالی پروژه قطار برقی مشهد - تهران از طرف چین می‌تواند گام مهمی در تکمیل پروژه راه ابریشم جدید چین باشد، ایران هم می‌تواند از مزایای خط راه‌آهن برقی مشهد بهره گیرد.
با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، انتظار می‌رود این کشور جایگاه خوبی در راهبرد تزانزیتی چین داشته باشد. در جریان سفر سال ۹۴ شی جین پینگ رییس جمهور چین به ایران، دو طرف از تمایل و استقبال ایران از پروژه کمربند و جاده چین خبر داده بودند. طرفین با اشاره به ظرفیت‌های ایران اسنادی در مورد مشارکت ایران در این پروژه امضا کردند و قرار شد دو کشور در زمینه‌های مختلفی چون راه‌آهن - بنادر - انرژی - صنایع و خدمات ... همکاری نمایند. با عملیاتی شدن این پروژه، باید شاهد افزایش نقش‌آفرینی چین در معادلات منطقه‌ای و جهانی بود.
ایران ؛ جاده قدیم و جاده جدید
این روزها مقامهای سیاسی ایران به شدت درگیر نبرد با آمریکا هستند که هرروز یک محدودیت تازه و یک رفتار عجیب از خود برای مقابله با ایران پدیدار می کند. از سوی دیگر وزیر اقتصاد ، رییس بانک مرکزی  و رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزیرراه و شهرسازی ودیگر مقامهای اقتصادی نیز درگیر سیل دلار و ریال وسیلاب هستند و خبری از اینکه ایران دراجلاس جاده ابریشم حاض است یانه را به اطلاع علاقمندان نمی رسانند. نکند ایران که درجاده قدیم ابریشم نقش اصلی را داشت درجاده جدید هیچ سهمی نداشته باشد.

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-53492516-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چین آیا ایران را بازی می دهد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..